AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Hei, jeg har i det siste gjenopptatt min interesse for klassisk musikk. Jeg liker det meste, bortsett fra det jeg har hørt fra Wiener-klassisme og jeg er dessuten ikke så altfor begeistret for middelaldermusikk. Man kan vel si at jeg har en fot godt plantet i romantikken/sen-romantikken. Problemet er at jeg ikke vet helt hvor jeg skal starte. Jeg har toppen hørt 10 stykker fra hver av komponistene (bortsett fra en håndfull) og savner egentlig noen gode "innføringsplater" for enkeltkomponister fra den romantiske perioden som inneholder litt mer og mer dyptgående enn "best of". Jeg er veldig glad i "enkelt" pianospill (ala. Chopin), symfonier og lyriske stykker. Det meste "går ned", bortsett fra opera som jeg synes blir litt for mye. Jeg kan spesielt ikke fordra Wagner, men liker f.eks. Don Giovanni, tryllefløyten og endel av stykkene til Puccini. For å gi en liten pekepinn på hva som faller i smak. Håper noen kan komme med noen tips til komponister, innspillinger og verker som jeg kan sjekke ut! Anonym poster: 826f17d00cd6c650ad70139a9a59204f 1
Gjest Tulipana Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Liker du den tradisjonelle sentraleuropeiske romantiske musikken eller kan du også bevege deg inn i nasjonalromantikkens verden? Jeg tenkte umiddelbart på Beethovens symfonier, de fire første blir sikkert litt for kjedelige for deg som ikke liker klassisismen, men han utvikler seg enormt i løpet av sine siste år og er godt forankret i romantikken på slutten. Tsjaikovski blir aldri feil, han har nydelige pianosonater og velkjente balletter og er virkelig verdt å få med seg. Grieg likeså, og Sibelius, Dvorak og ikke minst Smetana er gode representanter for nasjonalromantikken. Hva med impresjonismen? Ravel og Debussy har utrolig spennende musikk. Tør du å gå litt videre mot mer moderne musikk kan jeg nevne mine favoritter, Stravinskij, Shostakovitsj og Mussorgsky. For å gi litt mer konkrete tips lager jeg følgende liste: Beethoven: symfoni nr. 5, 6 og 9 Tsjaikovskij: Måneskinnssonate og sonate Pathetique. Nøtteknekkeren og Svanesjøen Sibelius: Finlandia Grieg: Alt, egentlig Dvorak: Ungarske danser blant annet Smetana: Moldau Debussy: Clair de Lune Ravel: Bolero Mussorgskij: Bilder fra en utstilling Shostakovitsj: Symfoni nr. 5 Stravinskij: Petroushka, Ildfuglen og Vårofferet Bartok: Konsert for orkester
Havbris Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Her har du fått mange gode tips av Tulipana. Jeg føyer til litt her Grieg: Haugtussa (sangsyklus), Lyriske stykker (klaver) Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune, Brahms: Zigeunerlieder Hvis du liker verker med kor og orkester er det masse å velge i, både fra barokk, klassisisme og romantikk. Bach og Händel har flere flotte oratorier m.m. Både Mozart og Verdi har skrevet prakfulle Requiem, og Faurés Requiem er noe av det vakreste jeg vet. Bach har også masse flott klavermusikk.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Nasjonalromantikk går absolutt greit, samme med Debussy og impresjonismen. Ta gjerne med komponister fra den sen-romantiske perioden! Mine favorittstykker av han er nettopp de Havbris og du nevnte! Suite bergamasque var nemlig det stykket som fikk meg til å bli interessert i klassisk musikk! Det er vel nettopp Ravel og Debussy jeg har hørt mest musikk av fra denne tidsepoken, så kom gjerne med flere forslag fra denne stilepoken, da jeg er så godt som blank her! Jeg har hørt alle verkene dere lister opp her, bortsett fra de av Stravinskij, Shostakovitsj, Smetana og Mussorgsky. Disse komponistene ser jeg virkelig frem til å høre på! "Problemet" er nettopp det at jeg føler at jeg bare har hørt noen få av de mest kjente stykkene fra mange av komponistene. Jeg kjenner kun til noen få verker og jeg føler ikke at jeg "kjenner" hver komponist godt nok, bortsett fra Chopin der jeg er sikker på at jeg har hørt ca. 100 av de 300 verkene han rakk å skrive. Om dere derfor kunne kommet med forslag til utgivelser hadde det vært supert! Når det kommer til Beethoven, faller symfoni 6 og 9 godt i smak. 5 har jeg ikke hørt, men skal definitivt sjekkes ut! Jeg synes Verdi blir litt for mye egentlig. Jeg liker Bach, men da bare sønnen Carl Philipp Emanuel. Brahms har gått litt i glemmeboken, så takk! Jeg liker orkester, men er ikke overbegeistret for kor. Jeg liker ikke så godt musikk i fra klassisismen, men barokk går ned selv om jeg synes det ofte er litt for pompøst. Tusen takk for hjelpen hittil! Jeg har iaf funnet fire komponister som er verdt å sjekke ut! Anonym poster: 826f17d00cd6c650ad70139a9a59204f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Om noen har noen spotify-lister med passende musikk å dele med meg, hadde jeg blitt super glad! Anonym poster: 826f17d00cd6c650ad70139a9a59204f
Mersh23 Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 Dmitrij Shostakovich - Waltz no. 2 og Franz Liszt - Liebestraum
Gjest Sakone Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 Alt av Rachmaninov!!!!! og Scriabin og Prokofiev.
Mersh23 Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Alt av Rachmaninov!!!!! og Scriabin og Prokofiev. Og Borodin
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Gustav Mahler mener jeg er verdt et forsøk. Anonym poster: 884a26d4ec932241db2b6790ea151e99
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Hei, jeg har i det siste gjenopptatt min interesse for klassisk musikk. Jeg liker det meste, bortsett fra det jeg har hørt fra Wiener-klassisme og jeg er dessuten ikke så altfor begeistret for middelaldermusikk. Man kan vel si at jeg har en fot godt plantet i romantikken/sen-romantikken. Anonym poster: 826f17d00cd6c650ad70139a9a59204f Dette her er en fin og ganske nøyaktig liste over de 10 beste verkene fra en rekke store komponister: http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best-classic-top10.html Anonym poster: 2d0a7575d1563addc46ad03c661dc6b0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #13 Skrevet 16. februar 2013 Tusen hjertelig takk, dere! Nå har jeg virkelig fått litt å tygge på Anonym poster: 826f17d00cd6c650ad70139a9a59204f
Havbris Skrevet 16. februar 2013 #14 Skrevet 16. februar 2013 Hvis du liker vokalmusikk kan jeg anbefale "Vier letzte lieder" av Richard Strauss. Innspillingen med Montserrat Caballè er veldig bra!
Gjest Drue Skrevet 17. februar 2013 #15 Skrevet 17. februar 2013 Nå har dere kuppa tråden med Beethoven-snakk her, gutter! Jeg har (som sagt) aldri vært noe spesielt fan av ham. Motiv-/tema-bearbeidelse-runking, spør du meg. Beethoven regnes som en romantiker (i hvert fall fra rundt 1801), men jeg tror ikke det er den musikken TS er ute etter. Sånt sett tror jeg ikke engang hun er interessert i Brahms. Jeg tror musikk fra nytyskere og nasjonalromantikere og utover er det hun leiter etter. Mussorgskij ble jo nevnt, men jeg må føye til at musikken hans ikke regnes som modernistisk selv om den på sin måte låter ganske friskt (den russiske romantiske musikken var jo prega av uskolerte komponister, i hvert fall i starten). Men ja, jeg vil slå et slag for russisk romantisk musikk, og da særlig de mektige fem som tok over etter Glinka. Sjekk f.eks. denne: http://www.youtube.com/watch?v=btUeG2S7t6c Ellers må jeg også slå et slag for norsk 1900-talls musikk. Eivind Groven (f.eks. symfoni nummer 1) og Geirr Tveitt (f.eks. klaverkonsert nummer 1 i f-dorisk) bør absolutt sjekkes ut. 2
Gjest Sakone Skrevet 17. februar 2013 #16 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Da får jeg legge til en av mine favorittsymfonier også! Blir ikke så mye bedre enn dette ^^ Rachmaninov's symfoni nr. 2 op.27 Endret 17. februar 2013 av Sakone
Gjest Sakone Skrevet 17. februar 2013 #17 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Tja spørs hva man skal lete etter i musikken. Min favorittkomponist er Rachmaninov, må innrømme jeg aldri går lei av det. For meg er det mye mer kjedelig å høre på Beethoven enn å høre på Rachmaninov, Scriabin, Ravel, Prokofiev, Shostakovich, og andre komponiser som er fra overgangen og utover 1900-tallet. Er målet med musikken kun en teoretisk øvelse i hvem som kan bearbeide et tema best mulig, eller finnes det andre faktorer? For meg er det et helhetsinntrykk. Selv har jeg spilt mye piano, og den musikken jeg liker å høre på er i stor grad den musikken jeg har syntes det har vært spennende å spille på piano. Men for all del, om du synes Rachmaninov er en kjedelig komponist, så skal du få lov å synes det. Endret 17. februar 2013 av Sakone
Gjest Tekola Skrevet 18. februar 2013 #18 Skrevet 18. februar 2013 Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til disse. Tekola, mod.
Gjest Tekola Skrevet 18. februar 2013 #19 Skrevet 18. februar 2013 Finsliping av rydding i henholt til reglene er foretatt. Må bare beklage at det av og til går litt fort i svingene. Da en stor andel innlegg er fjernet, samtidig som jeg ikke ønsker å endre noens meninger vil noen av innleggene som står igjen kanskje fremstå som litt merkelige og dette beklager jeg i så fall. Minner om at reaksjoner på moderering tas på Ris&Ros eller PM og ber om at rapporteringsfunksjonen brukes om det er flere innlegg som er glemt eller man kommer over regelrbudd. Mvh Tekola, mod.
Pawn Hearts Skrevet 18. februar 2013 #20 Skrevet 18. februar 2013 He, he. Der røk innleggene mine. Greit nok, de var direkte svar på innleggene som ble slettet først. Håper likevel at TS har fått med seg at Große Fuge kan være verd å høre på, og at Beethovens 3. symfoni ikke er typisk wienerklassisisme. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå