AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Del Skrevet 13. februar 2013 Får man egentlig kjøpt sjokopulver eller kakaopulver uten sukker noe sted? Jeg husker det ble solgt Oboy uten sukker for noen år tilbake, men har ikke registrert disse noe sted på kjempelenge... Selges de fortsatt? Anonym poster: 3574ee928f26e6d9c8874c2743e1a892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhSerendipity Skrevet 13. februar 2013 #2 Del Skrevet 13. februar 2013 Det kan jeg ikke svare på, MEN hvis du har tenkt til å lage kakao uten sukker så er rent kakaopulver sukkerfritt, og med honning og melk så smaker det fantastisk :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #3 Del Skrevet 13. februar 2013 Oi, fantastisk - takk for tips :D Kan du anbefale meg noe type rent kakaopulver og hvor man får kjøpt det? (Jeg har så flaut lite peiling på sånt ) Anonym poster: 3574ee928f26e6d9c8874c2743e1a892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Animula Skrevet 13. februar 2013 #4 Del Skrevet 13. februar 2013 Freia Regia kakao Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #5 Del Skrevet 13. februar 2013 Freia Regia kakao Tusen takk :D Anonym poster: 3574ee928f26e6d9c8874c2743e1a892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Animula Skrevet 13. februar 2013 #6 Del Skrevet 13. februar 2013 Bare hyggelig, og alle dagligvarebutikker har vel den enda. Håper jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. februar 2013 #7 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Jeg vil ikke kalle Freia Regia kakao akkurat sukkerfri siden den inneholder 14 gram karber per 100 gram (sist jeg sjekket). Confectas sjokoladedrikk derimot inneholder derimot bare 2,96 gram karber per 100ml. Synes sistnevnte smaker svært godt og er selv et produkt jeg ofte velger siden jeg er lavkarber. Jeg pleier å kjøpe sjokoladedrikken/pulveret på Ultra, men vet de har det på helsekost, Meny etc. Mvh Yvonne Endret 13. februar 2013 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 13. februar 2013 #8 Del Skrevet 13. februar 2013 Jeg vil ikke kalle Freia Regia kakao akkurat sukkerfri siden den inneholder 14 gram karber per 100 gram (sist jeg sjekket). Confectas sjokoladedrikk derimot inneholder derimot bare 2,96 gram karber per 100ml. Synes sistnevnte smaker svært godt og er selv et produkt jeg ofte velger siden jeg er lavkarber. Jeg pleier å kjøpe sjokoladedrikken/pulveret på Ultra, men vet de har det på helsekost, Meny etc. Mvh Yvonne Den inneholder vel 100% kakao om jeg ikke husker feil, så da er den jo sukkerfri i den forstand at det ikke er tilsatt sukker sånn som det er i Oboy etc. Det at den ikke er lavkarbo er jo noe helt annet! Produktet du anbefaler er derimot et blandingsprodukt som inneholder søtstoffer, melkepulver og masse annet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 13. februar 2013 #9 Del Skrevet 13. februar 2013 (endret) Den inneholder vel 100% kakao om jeg ikke husker feil, så da er den jo sukkerfri i den forstand at det ikke er tilsatt sukker sånn som det er i Oboy etc. Det at den ikke er lavkarbo er jo noe helt annet! Produktet du anbefaler er derimot et blandingsprodukt som inneholder søtstoffer, melkepulver og masse annet. Jeg beklager hvis jeg var uklar, for jeg har ingen intensjon om å misjonere for lavkarbo, overhodet ikke. Faktisk var ikke min intensjon å bestemme hvorvidt ts skal velge et lavkarbprodukt eller ikke (forøvrig så brukes ofte det produktet jeg linker til av både lavkarbere og høykarbere). Karbohydrater er sukker, ergo kan man ikke kalle den sukkerfri. Eller, etter min oppfatning, hvis jeg skal moderere meg, så er karbohydrater sukker. Jeg skal ikke kverulere, vi har tydeligvis forskjellige definisjoner. Jeg har ikke tenkt til å være vanskelig på dette. Men det var altså hele grunnen til at jeg tok med karbohydratene. Siden ts her spurte om sukkerfritt produkt svarte jeg som jeg gjorde. I såfall får ts være klarere på hva som menes med "sukkerfritt". Det er dog en ting jeg er enig i, og det er at det ikke er tilsatt sukker. Nå sier ikke jeg at ren kakao i seg selv er farlig eller usunt, jeg bruker det selv i begrensede mengder. Ren kakao har jo også relativt lav GI, så jeg si at det absolutt er et fint produkt å velge over andre typer kakao. Og jeg har heller aldri nektet for at produktet jeg linket til var et blandingsprodukt, men nå var heller ikke det spesifisert som uønsket fra ts' side. Ts ønsket et produkt som var sukkerfritt, og da ser jeg det ikke som urelevant å gi henne flere alternativer til det som allerede var listet opp. Uansett, jeg ønsker ts lykke til med det produktet hun måtte mene er best for seg. Det er tross alt det som teller. Mvh Yvonne Endret 13. februar 2013 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #10 Del Skrevet 14. februar 2013 *snip* Karbohydrater er sukker, ergo kan man ikke kalle den sukkerfri. Eller, etter min oppfatning, hvis jeg skal moderere meg, så er karbohydrater sukker. *snip* Her stemmer vel ikke oppfatningen din helt. Karbohydrater er mye mer enn bare det vi tenker på som sukker. Kakao Regia inneholder riktignok 13,5 % karbohydrater, men bare 0,4 % er mono- og disakkarider (altså sukker). Da er vel de resterende 13,1 % polysakkarider, som omfatter f.eks. stivelse og cellulose. Til sammenlikning inneholder Confecta-drikken du linket til 2,65 % mono- og disakkarider, altså mer enn 5 ganger mer sukker (her lactose/glukose) enn ren kakao. Anonym poster: cd46c30463ee95a798463b05ae57a9b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 14. februar 2013 #11 Del Skrevet 14. februar 2013 (endret) Her stemmer vel ikke oppfatningen din helt. Karbohydrater er mye mer enn bare det vi tenker på som sukker. Kakao Regia inneholder riktignok 13,5 % karbohydrater, men bare 0,4 % er mono- og disakkarider (altså sukker). Da er vel de resterende 13,1 % polysakkarider, som omfatter f.eks. stivelse og cellulose. Til sammenlikning inneholder Confecta-drikken du linket til 2,65 % mono- og disakkarider, altså mer enn 5 ganger mer sukker (her lactose/glukose) enn ren kakao. Anonym poster: cd46c30463ee95a798463b05ae57a9b9 Jeg er uenig. Man kan dele karbohydrater inn i tre grupper, rent teknisk. Monosakkarider, hvilket er enkeltmolekyler av sukker som finnes i glukose, fuktose og galaktose. Oligosakkarider er rent sukker som man kan finne i f.eks melk og melkeprodukter. Så kommer stivelsen, eller polysakkaridene, som er ganske komplekse og som blir under fordøyelsen brutt ned til glukose. Disse polysakkaridene som du hevder ikke er sukker er glukosesukkermolekyler som henger sammen. I tarmen blir de omdannet, eller brutt ned, til maltose, som igjen blir til fruktose (kilde: Norsk helseinformatikk). Som de også understreker selv på nhi.no; Det er karbohydrater som er i gruppen polysakkarider - de såkalte komplekse karbohydratene - vi bør spise mest av. Dette finner du i mat som for eksempel havregryn, grovt brød, grovt knekkebrød, andre grove kornprodukter, bønner, linser, og andre grønnsaker. Enkle karbohydrater (sukker) bør du spise lite av. De enkle karbohydratene finner du blant annet i søtsaker, kaker, fin ris, loff eller andre sukkerholdige matvarer. Riktignok ender begge gruppene opp som glukose, men når du spiser mye komplekse karbohydrater, gir det vanligvis en helsebonus i form av ekstra vitaminer, mineraler og fiber. Enkle karbohydrater inneholder det vi kaller "tomme kalorier", noe som betyr at de gir energi, men lite annet. Jeg sier ikke at produktet her inneholder rørsukker. Som jeg også skriver: Det er dog en ting jeg er enig i, og det er at det ikke er tilsatt sukker. Nå sier ikke jeg at ren kakao i seg selv er farlig eller usunt, jeg bruker det selv i begrensede mengder. Ren kakao har jo også relativt lav GI, så jeg si at det absolutt er et fint produkt å velge over andre typer kakao. Uansett, jeg ser ingen vits i å ta denne diskusjonen videre da dette vil kun avspore tråden. Regner med at ts har funnet den drikken hun helst vil bruke. Mvh Yvonne Endret 14. februar 2013 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #12 Del Skrevet 14. februar 2013 Så fiber og cellulose er det samme som sukker? Veldig spesiell tolkning, samme hvordan du vrir og vender på det. (Grunnen til at jeg ikke helt klarer å la det ligge er at jeg synes det er nok sukkerhysteri som det er, om ikke folk skal begynne å bli redd for fiber også, fordi de "leste på nettet at det er sukker".) Anonym poster: cd46c30463ee95a798463b05ae57a9b9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snoken- Skrevet 14. februar 2013 #13 Del Skrevet 14. februar 2013 Så fiber og cellulose er det samme som sukker? Veldig spesiell tolkning, samme hvordan du vrir og vender på det. (Grunnen til at jeg ikke helt klarer å la det ligge er at jeg synes det er nok sukkerhysteri som det er, om ikke folk skal begynne å bli redd for fiber også, fordi de "leste på nettet at det er sukker".) Anonym poster: cd46c30463ee95a798463b05ae57a9b9 Stivelse spaltes til sukker ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 15. februar 2013 #14 Del Skrevet 15. februar 2013 All kakao som er lagd av 100% kakaobønner smaker omtrent det samme... Det eneste du trenger er tenke på, er om du bryr deg om slaveri og den slags. Hvis kakaoen ikke er fair trade, kan du være helt sikker på at den er plukka av barneslaver (ikke arbeidere, men slaver... Barn som er kidnappa og putta i arbeid). Dette gjelder sjokolade og alt sånt. Hvis det er sånne ting du tenker på, velger du fair trade (selv om det heller ikke alltid er helt problemfritt, desverre), men hvis du bare vil ha kakao, funker hvilken som helst merke like bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå