AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Jeg er en ung kvinne på 24 år som lider av mangelsykdommer. Nærmere bestemt folat/B9-mangel og jernmangel (i ganske stor grad). Det jeg lurer på er om dette er en ordentlig sykdom som man kan få sykemelding for? Jeg sliter sånn på skolen og får sannsynligvis ikke fullført dette skoleåret som er det siste i utdanningen min. Hvis jeg kan dokumentere sykdom kan jeg få permisjon fra studiet og ta det om igjen neste skoleår. Jeg har nettopp startet behandling for dette og satser på at jeg vil være i bedre form til høsten. Men akkurat nå klarer jeg ingenting - er ukonsentrert, blir sliten av ingenting, har nedsatt ytelsesevne, dårlig matlyst, problemer med magen, brystsmerter osv. Vil helst bare ligge under dyna Men så føler jeg liksom at det ikke er en ordentlig sykdom, men vet samtidig om et par som er sykemeldt på grunn av B12-mangel. Hva tenker dere? Anonym poster: 948d15a417a257fb5e10615eb698b086
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 det er vel ingen regler for hva du kan få sykemelding for, føler du deg for dårlig til å gjøre noe så får du sykemelding. Anonym poster: 6a40d1a475a1b300f80c90921037dc65
Gjest Daenerys Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Har du sjekket deg for cøliaki? Jeg har slitt med jern og folat i mange år. Og har aldri blitt så dårlig som du beskriver. Men nå er jeg til utredning for cøliaki siden jeg er betraktelig verre, med blant annet null konsentrasjon og magesmerter. Verd en sjekk...
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Har du sjekket deg for cøliaki? Jeg har slitt med jern og folat i mange år. Og har aldri blitt så dårlig som du beskriver. Men nå er jeg til utredning for cøliaki siden jeg er betraktelig verre, med blant annet null konsentrasjon og magesmerter. Verd en sjekk... Hvordan sjekker de om du har cøliaki? Skal ta nye blodprøver om et par mnd så kan evt be de sjekke da om formen ikke har bedret seg Har slitt med mageproblemer de siste par årene. Får av og til mageknip og må på do rett etter jeg har spist - har tenkt at det kan være en form for allergi/intoleranse, men siden diaré også er et symptom på folatmangel tenkte jeg det var derfor... Det skjer ca. en gang i uka kanskje at jeg blir dårlig Anonym poster: 948d15a417a257fb5e10615eb698b086
Gjest Daenerys Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 De tar en innledende blodprøve som gir en pekepinn :-) har ville bedt om det i alle fall. Ikke sikkert du har det, men det er en veldig underdiagnosert sykdom. Ville i alle fall ha utelukket det, for jeg har det ganske likt som deg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 De tar en innledende blodprøve som gir en pekepinn :-) har ville bedt om det i alle fall. Ikke sikkert du har det, men det er en veldig underdiagnosert sykdom. Ville i alle fall ha utelukket det, for jeg har det ganske likt som deg. Da tror jeg at jeg ber om det neste legetime bare for å være på den sikre siden Anonym poster: 948d15a417a257fb5e10615eb698b086
Wildy Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Selvfølgelig har du en " ordentlig" sykdom som kan gi en sykemelding! Mangel slik du beskriver kan gi store konsekvenser for hva du klarer i dagliglivet, Ta en prat med legen din, også ang cøliaki som nevnt over her. Det må jo være en grunn til at du, som er så ung, har såpass store mangler på folat, Bvit og jern.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Selvfølgelig har du en " ordentlig" sykdom som kan gi en sykemelding! Mangel slik du beskriver kan gi store konsekvenser for hva du klarer i dagliglivet, Ta en prat med legen din, også ang cøliaki som nevnt over her. Det må jo være en grunn til at du, som er så ung, har såpass store mangler på folat, Bvit og jern. Takk for svar! Har kontaktet legen min og legeerklæring er sendt i posten (har fastlege på hjemstedet mitt, men studerer i en annen by). Så nå har jeg permisjon fra studiene og kan ta siste skoleår om igjen når jeg er i bedre form Legen har ikke sagt så mye om hvorfor jeg har disse manglene egentlig, men jeg tror det er fordi jeg har slitt litt med spiseforstyrrelser. Ikke anoreksi eller noe sånt, men jeg har alltid vært underernært og legger aldri på meg. Har veid det samme siden ungdomsskolen. Jeg har ikke et anstrengt forhold til kroppen min, men har alltid vært utrolig kresen, det er lite jeg liker egentlig, og derfor blir kosten ikke så veldig variert heller. Anonym poster: 948d15a417a257fb5e10615eb698b086
Mamalama Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Få tatt en blodprøve så snart du kan, og du må absolutt be legen om å teste deg for en evt cøliaki-diagnose. Helt utrolig at legen ikke har testet det enda egentlig, vedmangelsykdommer og underernæring hos unge bør det være standard å ta denne blodprøven. Selv om du er kresen! ;-) Lykke til, håper du finner ut av det. Om du ikke har en underliggende sykdom de kan finne, er det en god pekepinn på at kostholdet ditt er feil og at du må jobbe for et mer variert kosthold. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå