Gå til innhold

Er dette et bra treningsprogram for å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har bestemt meg for å virkelig begynne å trene for fult framover. Vil- som mange damer og jenter bli "fit" til sommeren 2013. Jeg vil stramme opp kroppen, ha en fin flat mage og stramme/tynne lår. Er normalvektig, men har litt fett på magen og lårene jeg vil bli kvitt.

Har satt opp en treningsplan for meg selv. Ser dette bra ut? (Jeg er foressten en dame :fnise: glemte å nevne det)

Mandag:

Kondisjonstrening i 30-60 min (jogging, sykling, crosstraining eller svømming)

Styrke: styrke for magen: ulike situps og "ab crunches"

Tirsdag: kondisjon i 60 min

Styrke: for lår og rumpe: knebøy og "lunges"

Onsdag: treningsfri

Torsdag: samme som mandag

Fredag: samme som tirsdag

Lørdag: treningsfri

Søndag: bare kondisjon

Høres dette bra ut? Kommer jeg til å se resultater av dette? Er det noe jeg burde endre?

Skal spise sunt og variert vedsina

Anonym poster: 8a771c26a3006781c4885f19c6181f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mageøvelser er stort sett bortkastet, det holder med f.eks planken, for å styrke støttemusklaturen. Og hvorfor trener du ikke styrke for rygg/overkropp generelt?

For å gå ned i vekt er det uansett kostholdet som spiller den klart største rollen, så du bør se på kaloriinntaket ditt dersom målet er vektnedgang. Trening er mer for å holde seg sunn og evt bygge muskler.

Anonym poster: 66bf6d8013cd5e895a42a094e92e404c

Skrevet

Sammenlignet med passivitet er jo dette veldig positivt og bra, så det er et bra tiltak om du gjennomfører dette opplegget.

Skal ikke prøve å forbedre ditt opplegg jeg, dersom dette passer deg bra, selv om jeg ser ting jeg nok kunne påpekt for å optimalisere det hele mer. Vil heller rose deg for å ha kommet i gang og si at sammenlignet med å ikke trene så er dette intet mindre enn fantastisk.

Skrevet

Sammenlignet med passivitet er jo dette veldig positivt og bra, så det er et bra tiltak om du gjennomfører dette opplegget.

Skal ikke prøve å forbedre ditt opplegg jeg, dersom dette passer deg bra, selv om jeg ser ting jeg nok kunne påpekt for å optimalisere det hele mer. Vil heller rose deg for å ha kommet i gang og si at sammenlignet med å ikke trene så er dette intet mindre enn fantastisk.

Hei og Takk for svar! Morsomt å høre at jeg ikke er på helt feil spor, da blir jeg glad :)

Om det er noe som kan forbedres for å optimalisere det mer, blir jeg bare glad om du forteller meg hva som kan endres i opplegget! :) vil jo få mest mulig ut av dette opplegget :))

Skrevet

Mageøvelser er stort sett bortkastet, det holder med f.eks planken, for å styrke støttemusklaturen. Og hvorfor trener du ikke styrke for rygg/overkropp generelt?

For å gå ned i vekt er det uansett kostholdet som spiller den klart største rollen, så du bør se på kaloriinntaket ditt dersom målet er vektnedgang. Trening er mer for å holde seg sunn og evt bygge muskler.

Anonym poster: 66bf6d8013cd5e895a42a094e92e404c

Takk for svar! Åja, er det bortkastet? Hmm. Det visste jeg ikke :/. Vil jo ha en ganske så stram mage- men planken hjelper for det, altså? :)

Grunnen til jeg ikke trener styrke for rygg/overkroppen, er fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal trene styrke der for å få resultatet jeg vil ha. Vil ikke gjøre det feil..

Skrevet

TS her.

Leste hele siden, bra du sendte meg den, Redbull :) er det et smart nybegynnerprogram å følge som hun har skrevet der? Jeg vil ikke bli større, men heller strammere/tynnere og definert kropp.

Skrevet

Som made4u skriver er det først og fremst supert at du har dedikert deg til et treningsprogram, og dermed kommer i gang med treningen :). Det er jo uansett knall!

Men dersom målet er å bli 'fit' og stramme opp, tror jeg heller jeg ville fokusert mer på styrketrening. Legg bort frykten for å bli stor og muskuløs. Det er mange jenter som lider av 'muskelskrekk', men det skal store mengder beinhard styrketrening og et tilpasset kosthold til for at du bygger så mye at det tar fra et feminint ytre. Lover ;)

Jeg har hatt veldig god erfaring med å trene 3 ulike fullkroppsprogram med supersett (der man tar to eller flere øvelser før man tar pause mellom settene), og 1 kondisjonsøkt i uken. Da løfter jeg tungt (til meg å være ;)) og har korte pauser slik at jeg blir varm og andpusten. Min erfaring er at styrketreningen former kroppen og gjør at jeg føler meg langt tightere :). Jeg har vært en utpreget kondisjonsentusiast, men det var først da jeg gjorde alvor av styrketrening jeg fikk de resultatene jeg ønsket.

Se gjerne litt over kostholdet ditt også. Med en såpass full treningsuke er det viktig å tenke at kroppen får det den trenger for å klare å yte bra på treningen. Dersom målet er vektnedgang, må du sørge for å ligge i et moderat kaloriunderskudd (altså mindre mat inn enn det du forbrenner).

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! :) Så jeg burde fokusere mer på styrketreningen, altså? Uff, jeg er fryktelig dårlig på det... Vet ikke så mye om det, selvom jeg har lest på nettet.

Må man trene både rygg, armer, mage, og ben, eller er det greit jeg bare trener bena og magen? Blir så oppgitt av å ikke skjønne meg på styrke.. :fnise:

Har du noen øvelser du anbefaler for å få resultater?

Skrevet

Hvis du har tenkt å trene noen ganger i uken bør du trene hele kroppen (styrke), og en økt kondisjon/utholdenhet. Du kan få tips til øvelser på youtube eller fitnessbloggen, men selv hadde jeg kjøpt noen timer hos personlig trener for å lære riktig teknikk. Hvis du ikke kjenner noen som er flinke da :-)

Skrevet

Takk for svar! :) Så jeg burde fokusere mer på styrketreningen, altså? Uff, jeg er fryktelig dårlig på det... Vet ikke så mye om det, selvom jeg har lest på nettet.

Må man trene både rygg, armer, mage, og ben, eller er det greit jeg bare trener bena og magen? Blir så oppgitt av å ikke skjønne meg på styrke.. :fnise:

Alt du spør om her står i artikkelen jeg linka til.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis du er helt nybegynner synes jeg det er ganske intenst å kjøre igang med 60 minutter hver eneste gang du trener, spesielt når du trener kondisjon 5 ganger i uka. Jeg råder deg til å begynne med 30 minutter, 3 ganger i uka. Dette er hovedsaklig for å forebygge overtrening. Hvis du allerede har trent en del, og ønsker å intensivere, synes jeg det ser greit ut.

Jeg liker å tenke langsiktig når det kommer til trening. Å hige etter bikinikroppen 2013 vil mest sannsynlig gjøre det stressa og gi treningen preg av tvang og tidspress. Kan du satse på en varig livsstilsendrig og "bikinikroppen resten av livet" i steden? I så fall burde du begynne rolig, fokusere på å endre vanene dine. Pass på at du spiser sunt, at du får nok hvile mellom treningsøktene, og at du jobber deg sakte frem mot målet.

PS: planken og sideplanken er desidert de beste øvelsene for en "stram" mage. Bare kjenn etter hvor mye mer musklene jobber med planken enn når du tar kjedelige situps :)

Skrevet

Bare hyggelig.

Har du kanskje en kompis eller venninne som har litt peiling du kunne hatt med deg på et par treningsøkter? Eller har du mulighet til å få treningsveiledning på senteret du trener på?

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror kanskje baseøvelser er tingen. Baseøvelser er såkalt flerleddsøvelser der flere ledd er aktivert – i motsetning til biceps curls der man stort sett bare aktiverer biceps. Det krever litt øvelse for å få det til, men gir veldig god fremgang når du først har fått kontroll på teknikken :-). Det finnes mange bra videoer på youtube som viser deg hvordan du kan gjøre de ulike øvelsene, men det er selvsagt alltid best å få noen til å vise deg teknikken :)

Jeg har ikke noe grunnlag til å skulle sette opp et treningsprogram for deg, men jeg kan dele mitt, så kan du jo høre med noen som kjenner mer til dine forutsetninger og mål for å få hjelp til å tilpasse det til deg :)

- SETT 1: Markløft + push-up, 4 sett, 8-10 repetisjoner

Her er en video på hvordan du tar markløft: http://youtu.be/PAKN-61lmEM

Og her er en tekst om hvorfor øvelsen er så bra: http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/

- SETT 2: Bulgarsk utfall + sittende roing, 3 sett, 8-10 repitisjoner

Her er en video på hvordan du gjør bulgarske utfall:

Og her er en tekst om øvelsen: http://fitnessbloggen.no/4-gode-grunner-bulgarsk-utfall/

- SETT 4: Ryggbukk og sit-ups i skråbenk, 3 sett, 10 repitisjoner

- SETT 5: Biceps-curls med stang + triceps (liggende på benk) med stang og smalt grep, 2 sett, 10 – 12 repitisjoner

Når alt dette er sagt, er det selvsagt viktigst at du finner en treningsform du føler deg komfortabel med, og som du føler du får de resultatene du ønsker. Husk å begynne forsiktig slik at du ikke går på en smell, og vær tålmodig mens kroppen gradvis venner seg til både treningsform og treningsmengde.

Skrevet

Du trenger ikke optimalisere noe, det ville uansett ikke ha mye å si fra eller til i alle tilfelle. Det blir nesten som å fylle tanken på en bil og kjøre i 105 eller 100 km/t, det gir ikke så stor forskjell på hvor langt du kommer på full tank (det er tilsvarende det samme).

Vil du optimalisere så prioritere heller å sette av litt mere treningstid, det har du mye bedre nytte av. Men huske på å drive med noe du virkelig elsker å holde på med, for de fleste fungerer nok bare lysten og gleden for aktivitetene i lengden, man kan ikke trene uten lyst og glede for at man føler at man må eller burde det.

Håper du finner drivet og gleden med ditt opplegg, at du vil glede deg over aktiviteten og fremgangen. Om alt er tungt i starten så kan det gå seg til etter hvert. Dog ikke være redd for å bytte aktiviteter dersom annet på et punkt frister mer eller du vil variere litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...