Gjest Daenerys Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har etter all sannsynlighet cøliaki. Legen sa jeg kunne spise litt glutenfritt i et par dager for å se om jeg merket bedring mens jeg ventet på innkalling til gastroskopi. Jeg spiste så glutenfritt i 3 dager, og merket en MASSIV forbedring. 3. dagen fikk jeg innkalling til gastroskopi om under tre uker til... Det er jo ille i seg selv, jeg vet ikke om jeg allerede kan ha påvirket utfallet av gastroskopien. Neste problem er at etter disse tre dagene uten gluten, blir jeg utrolig dårlig av å spise gluten igjen. Jeg er litt fra meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Det er over to uker til gastroskopi, jeg vet ikke om jeg klarer å spise mer gluten. Symptomene har blitt mye mer akutte, maten glir rett gjennom nesten, jeg er kvalm, orker såvidt mat, null energi, alt er vondt. Det hjelper ikke at jeg har en krevende master hengende over meg, at jeg straks skal reise litt, og at jeg allerede er helt tom for energi. Vurderer helt seriøst å droppe gastroskopien, jeg vet ikke om jeg klarer 2 uker med selvtortur. Det er det dette har blitt for meg... Noen kloke hoder? Jeg trenger ikke offisiell diagnose for å bli med i NCF? Det er kun for de eventuelle pengene fra NAV det er nødvendig? Uansett er det ikke sikkert at gastroen viser positivt resultat, men når jeg selv merker så utrolig sterkt at det er gluten jeg reagerer på, blir det ganske feil for meg å spise gluten nå... Beklager hvis dette er litt usammenhengende, hodet mitt fungerer bare ikke nå...
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Du burde klage på legen din! Prøv å få time til gastroskopi når du kan ta deg fri. Anonym poster: a04f0cac1137d1572a3fec73908883e8
Gjest made4u Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Min bror fant sent ut at han hadde det, lenge hadde han spist feil med de plager det ga, var store og omfattende endringer han måtte foreta, til sist fikk han så et kosthold som passet han bedre. Handler brød til meg selv jeg de gangene jeg besøker han, så får han holde seg til det han tåler.
Gjest Daenerys Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Du burde klage på legen din! Prøv å få time til gastroskopi når du kan ta deg fri. Anonym poster: a04f0cac1137d1572a3fec73908883e8 Joda, men når har man tid tid å være dårlig i 3-4 uker? Jeg blir ikke litt dårlig heller dessverre. Er i tvil om jeg skal holde ut nå eller ikke, det er egentlig spørsmålet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Hvorfor må du spise glutenfritt før gastroskopien? Ser de ikke etter skader på tarmene eller noe sånt? Om du i så fall må spise gluten før gastroskopien, kan du ikke gjøre det noen dager før bare? Anonym poster: 91b47754a2fbcd8143ae30e712c6ab0c
SoftKitty Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Jeg ville ringt legen, eller stedet der du skal ta testen, og hørt hvorvidt det er nødvendig å spise gluten i perioden før undersøkelsen og eventuelt hvor lenge før. Kanskje du kan få en time litt kortere frem i tid hvis du ringer dem og ber pent, så slipper du å være dårlig så lenge?
Gjest myr Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Hør om du kan flytte timen Du MÅ uansett spise gluten frem til timen, ellers synes det ikke på prøvene om det er cøliaki du har.
Gjest Daenerys Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Oi her var det noen misoppfatninger! Hvis ikke man spiser gluten frem til timen kan man like godt la vær å gå, for tarmen blir fort frisk igjen. Jeg vet at jeg må spise gluten frem til timen. Problemet er, er det verd å være SÅ dårlig i to uker kun for pengene fra NAV? Endret 13. februar 2013 av Daenerys
Sjensen Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 De pengene får du jo hver mnd i hele livet ditt, så ja, er nok verdt det.
Gjest Rosemor Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Du har min fulle sympati - jeg vet hva du går igjennom nå. Men jeg vil likevel anbefale deg å gjennomføre - det å ha en diagnose er veldig viktig for cøliakere, ikke bare av økonomiske grunner, men også fordi etterkontroller er viktig. De fleste cøliakere har kontroller etter 3 mnd, og etter ett år for å se virkningen glutenfritt kosthold har på tarmen, og om tarmtottene leges som de skal. Det kan for eksempel være at de i tillegg har sekundær laktoseintoleranse, noe som også krever et laktosefritt kosthold for en periode til tarmen er helet. Inntak av laktose ved sekundær laktoseintoleranse kan blant annet føre til at det tar lengre tid før tarmtottene leges. Eller det kan være at de må vente med å innføre havre (glutenfri) i kostholdet, fordi tarmen har behov for lengre tilhelingstid. Disse kontrollene er viktige også av andre grunner. Ubehandlet cøliaki kan blant annet føre til økt risiko for osteoporose og enkelte typer tarmkreft, og dersom tarmen ikke leges som forventet etter innføring av glutenfritt kosthold, øker denne risikoen ytterligere. Håper du klarer å holde ut! Lykke til. Endret 13. februar 2013 av Rosemor
Gjest lille pinnsvin Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 ett tips viss kvalmen plager deg veldig er reisesyketabeletter symptomene blir som regel også litt mindre kraftige etter et par uker... det er ikke dermed sagt at kroppen tåler gluten altså! ellers ja det er verdt det! gjør det nå, viss du dropper det nå må du spise gluten i 3mnd(!) før du kan ta testen en annen gang. og det å gå å være så dårlig i tre mnd er ikke gøy, jeg har gjorde den tabben :/
Gjest Rosemor Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 ett tips viss kvalmen plager deg veldig er reisesyketabeletter Reisesykearmbånd kan også hjelpe - spesielt etter noen dager, når den verste kvalmen har gitt seg.
Gjest Daenerys Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 Takk for tips mot kvalm , og overtaling :-) Skal prøve å holde ut. Er bare redd for at de 3 dagene kan ha ødelagt for meg. Får forsøke å kompensere, men det er ikke lett!
Gjest taco1 Skrevet 13. februar 2013 #14 Skrevet 13. februar 2013 Jeg ville holdt ut. Jeg hadde tenkt på pengene. Og også det som Rosemor sier, at det er viktig å få diagnosen så du får oppfølging. Har du forresten fått utslag for cøliaki på blodprøve?
Gjest Daenerys Skrevet 13. februar 2013 #15 Skrevet 13. februar 2013 Jeg ville holdt ut. Jeg hadde tenkt på pengene. Og også det som Rosemor sier, at det er viktig å få diagnosen så du får oppfølging. Har du forresten fått utslag for cøliaki på blodprøve? Nei, det var umulig å måle, hadde for lite IgA til å kunne sjekke. Blir henvist videre til indremedisiner pga dette. Har også alle symptomer på DH, så er godt mulig at det er det som er problemet. Skulle egentlig ønske legen min hadde tatt en hudbiopsi med en gang, få høre med han
Gjest Rosemor Skrevet 13. februar 2013 #16 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Slettet - husket feil. Endret 13. februar 2013 av Rosemor
Gjest taco1 Skrevet 13. februar 2013 #17 Skrevet 13. februar 2013 Nei, det var umulig å måle, hadde for lite IgA til å kunne sjekke. Blir henvist videre til indremedisiner pga dette. Har også alle symptomer på DH, så er godt mulig at det er det som er problemet. Skulle egentlig ønske legen min hadde tatt en hudbiopsi med en gang, få høre med han Okei. Håper du finner ut av det da
Gjest Daenerys Skrevet 14. februar 2013 #18 Skrevet 14. februar 2013 Okei. Håper du finner ut av det da Takk :-) skal fortsette å provosere. Fant ut at det holder med 2-3 brødskiver om dagen, mye bedre enn mine 5-6 pluss gluten middag!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #19 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lurer på en ting i forb med dette. Når man skal ta slike tester og må spise glutenholdig mat, hvor store mengder er det snakk om at man må spise? Anonym poster: 931f03f5e8b3171c0b0bac0b4505b291
Gjest Daenerys Skrevet 14. februar 2013 #20 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lurer på en ting i forb med dette. Når man skal ta slike tester og må spise glutenholdig mat, hvor store mengder er det snakk om at man må spise? Anonym poster: 931f03f5e8b3171c0b0bac0b4505b291 Som jeg skrev rett over, 2-3 brødskiver om dagen burde holde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå