AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Dere som er langtidsprøvere, tar dere folat? Jeg har tatt folat i snart 5mnder og vurderer å slutte og begynne påan den dagen jeg blir gravid. Anonym poster: e5bb49b351732d131209cab6817ecd31
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Jeg gikk på folat i over 1 år før jeg ble gravid. Det er jo bare et b-vitamin, så ser ikke helt problem med å ta det. Anonym poster: a61cf444c1fc3d568efdeb1a7cd0d74f
lemonaid Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Hvis jeg var deg ts, så ville jeg bare fortsatt med å ta folat.. :-) Men hvis du ikke tar det så er sannsynligheten stor for at alt går bra.. Jeg startet å ta det dagen jeg fikk positiv test.
Gjest norah Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Jeg ville absolutt ikke sluttet på folat. Jeg har tatt det siden i sommer, og kommer ikke til å slutte med mindre jeg begynner på prevensjon igjen eller får beskjed om at sjansene for å få barn på egenhånd er svært små. Det er ingen kjente negative bieffekter ved å ta anbefalt dagsdose, men konsekvensen ved å la være er jo potensielt stor(selv om risikoen er liten).
Cindi Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Jeg leste i aftenposten i dag at man minsker risikoen for å få barn med autisme med 40 % ved å ta folat 4 uker før unnfangelse og de første 8 ukene i svangerskapet. De hadde funnet dette ut ved å undersøke 85 176 norske barn født mellom 2002-2008 (mor-barn undersøkelsen). Jeg som hadde sluttet å ta folat har kjapt hivd innpå igjen, og slutter ikke før jeg begynner på prevensjon igjen. Better safe than sorry. Det er ingen bivirkninger ved å ta folat for friske unge mennesker.
Gjest norah Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Jeg leste i aftenposten i dag at man minsker risikoen for å få barn med autisme med 40 % ved å ta folat 4 uker før unnfangelse og de første 8 ukene i svangerskapet. De hadde funnet dette ut ved å undersøke 85 176 norske barn født mellom 2002-2008 (mor-barn undersøkelsen). Jeg som hadde sluttet å ta folat har kjapt hivd innpå igjen, og slutter ikke før jeg begynner på prevensjon igjen. Better safe than sorry. Det er ingen bivirkninger ved å ta folat for friske unge mennesker. Really?? Har du link til artikkelen? Det hørtes jo nærmest revolusjonært ut, iallefall i mine ører Da er det jo endre større grunn til å fortsette.
Cindi Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Det sto i papirutgaven. På side 4. Det gir grunn for mer forskning ifht folats betydning som forebyggende.. Virket seriøst.
Athene Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 Jeg tar fortsatt folat. Har gjort det i over 4 år, og fortsetter en stund til. Til tross for at vi har fått beskjed om at vi ikke kan få barn uten hjelp. Som beskrevet over. Det er ingen risiko å ta dette, men en enorm risiko å ikke gjøre det. Jeg har lest undersøkelsen Cindi referer til, og andre undersøkelser på området. Har man muligheten bør man absolutt ta folat i minst tre måneder før man blir prøver. Og før noen begynner å referere til den idiotiske undersøkelsen som viser sammenheng mellom folat og kreftrisiko. Den forutsetter store mengder folat, mange ganger anbefalt dose for prøvere/gravide. 1
missdior Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 Jeg har tatt folat i en mnd allerede, og kommer til å fortsette på det gjennom hele graviditeten (hvis og når jeg blir gravid ) 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Jeg planla å starte med folat når jeg blir gravid. Men så oppdaget jeg tilfeldig i høst at det er nok folat i vitaminblandingen min i forhold til det man er anbefalt, så jeg har tatt folat i noen år, hehe. Og fant ut her om dagen at jeg er gravid! Anonym poster: 80889c3955079b09f43de84a161ac7b2
Nique Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Jeg sluttet på folat etter at vi fikk beskjed på sykehuset at sjansen for å bli bravid på egenhånd var så minimal at det rett og slett var usannsynlig. Jeg begynte på igjen når vi startet med hormonbehandlinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå