Gå til innhold

Hva er ditt inntrykk av ambulansepersonell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt nysgjerrig etter å ha skumlest tråden om mannlige sykepleiere - hot or not?

Hva er ditt forhold til ambulansepersonell? Hvilke tanker hopper inn i hodet når du ser en av dem på gaten, på butikken eller i bilen med blålys som suser forbi? Har du vært pasient selv eller vært pårørende til en som har blitt hentet eller reddet?

Anonym poster: 3a7df4f041fbf589c4c61053a3d77899

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et helteyrke i mine øyne.

Anonym poster: c217ab812d086f0a239876e4906a220c

• Liker 4
Gjest LineaAlba
Skrevet

Har stor respekt for dem, på lik linje med sykepleiere. Syns det er "hot" når noen har valgt et yrke som gir så mye tilbake til samfunnet. Når jeg ser dem, tenker jeg at de er heldige som har en så spennende hverdag og får hjelpe mennesker på en så direkte måte. De redder jo liv!

• Liker 4
Skrevet

HOT :)

Alle de mannlige heterofile jeg har møtt er stødige, bra menn!

Gjest annemor30
Skrevet

Har et faglig godt samarbeid med ambulansepersonell og de er stødige mennesker med gode holdninger:-)

• Liker 2
Skrevet

Typisk maktyrke, med påfølgende personlighetstrekk. Dominante, og bestemte. Ofte manipulerende til en viss grad, men "med ditt beste" som årsak. Ikke nødvendigvis noe negativt i dette i yrkessammenheng, men det er en gruppe personer jeg av erfaring går dårlig overens med.

Skrevet

Jeg er kjæreste med en ambulanselærling (førsteårs praksis), men tenker ikke alltid over det annet enn at jeg synes han har en viktig jobb og at han er veldig kjekk i uniform. Og så snakker han mye medisin og skader, selvfølgelig.

Skrevet

Jeg har opplevd å bli latterliggjort av ambulansepersonell en gang. Det var ikke gøy. Men rent bortsett fra den ene gangen, tenker jeg at de gjør en kjempeviktig og tøff jobb det står respekt av.

Anonym poster: 4497a3160a73d8721ee21cc944d04ea9

Gjest Memories
Skrevet

Typisk maktyrke, med påfølgende personlighetstrekk. Dominante, og bestemte. Ofte manipulerende til en viss grad, men "med ditt beste" som årsak. Ikke nødvendigvis noe negativt i dette i yrkessammenheng, men det er en gruppe personer jeg av erfaring går dårlig overens med.

Jaha. Den erfaringen har ikke jeg, og jeg kjenner ganske mange innenfor ambulanseyrket. De fleste er hyggelige, hjelpsomme mennesker som har mye empati og godhet i seg. Mange er bestemte ja, men man er jo nesten nødt å være det i et slikt yrke. Manipulerende vil jeg ikke si at de er, de vil jo faktisk det beste for deg og prøver å hjelpe så godt de kan.

• Liker 1
Skrevet

Jaha. Den erfaringen har ikke jeg, og jeg kjenner ganske mange innenfor ambulanseyrket. De fleste er hyggelige, hjelpsomme mennesker som har mye empati og godhet i seg. Mange er bestemte ja, men man er jo nesten nødt å være det i et slikt yrke. Manipulerende vil jeg ikke si at de er, de vil jo faktisk det beste for deg og prøver å hjelpe så godt de kan.

Ingen av trekkene jeg nevner utelukker empati og godhet ;) Og jo, det er manipulering mye av det en lærer innenfor helseyrket, selv om det er til pasientens/brukers antatt beste. En psykolog vil også manipulere personer, for å få de "ut av sitt eget tankespinn". Det er ikke dermed sagt det er utelukkende negativt.

Skrevet

Det er jo et typisk rasistyrke, er det ikke?

Anonym poster: 6a71880c49b5fccba5929becb041648d

Skrevet

Velger å ta dette anonymt... Moren min prøvde nylig å ta selvmord, hun var alene hjemme. Og siden jeg bor i nabo huset blir jeg sendt dit når folk mistenker noe. Lang historie kort tok ambulanse personellet mamma og eltet meg helt alene igjen med masse spy, hysterisk og redd. Ende med at jeg har fått masse angst. Så er veldig bitter oven for at jeg som pårørende ikke fikk noe hjelp... Men så hadde hun heller ikke levd nå hvis de ikke hadde vært der...

Anonym poster: 5c39b7896a4d86fb7516b73a35a2164f

Skrevet

De kan veldig mye, flinke til å handle raskt, krevende jobbhverdag, møter mye forskjellige situasjoner og folk, flinke til å holde hodet kaldt, mye dødtid på jobb med soving, tv-titting, baking, etc, mannsdominert yrke. Var det første som falt meg inn :). Har aldri vært hentet selv eller pårørende, men har ei venninne som jobber som det.

Skrevet

Velger å ta dette anonymt... Moren min prøvde nylig å ta selvmord, hun var alene hjemme. Og siden jeg bor i nabo huset blir jeg sendt dit når folk mistenker noe. Lang historie kort tok ambulanse personellet mamma og eltet meg helt alene igjen med masse spy, hysterisk og redd. Ende med at jeg har fått masse angst. Så er veldig bitter oven for at jeg som pårørende ikke fikk noe hjelp... Men så hadde hun heller ikke levd nå hvis de ikke hadde vært der...

Skjønner ikke hva du klager over. De kommer for og redde livet til en pasient, ikke ta seg av de andre tilstede.

Anonym poster: 6206df9cf9417d33211cbd69d090c98e

• Liker 2
Skrevet

Joda, en ambulansearbeider er sta,

En ambulansearbeider er sta, manipulerende, bruker ofte hvite truser og har som regel fobi mot slanger. Sånt tull er bare å fnyse av.

Det du bør ha av personlige kvalifikasjoner er empati, gjerne godhet (siden mye av turene går til å holde gamle Olga i hånden på vei til/fra sykehjem), stabilt fysisk og psykisk helse, og slike ting. Det er det eneste som går igjen i de fleste ambulansearbeidere her til lands. Ellers blir det bare å sette i bås.

Har stor respekt for de som jobber i yrket, fordi de faktisk risikerer livet (går inn i fremmede hus hvor de aldri er 100% sikker på hva som venter) for å redde oss. Er ikke det helter, så vet ikke jeg.

Anonym poster: 6872a5b8baa98b9ffb7c8d67be3b2d43

• Liker 1
Skrevet

Men hva skulle de gjøre da? Tørke spy før de dro?Hvilke alternativer tror du at de hadde i situasjonen? Om det er snakk om f.eks overdose medikamenter så må pasienten hurtig inn til behandling; spy, rot og hysteriske og redde pårørende er ikke prioritert fordi da går liv tapt. Kanskje krast sagt, men sånn er det. Hva om de hadde tatt seg tid til å rydde og roe deg ned, og moren din hadde dødd?

Eller skulle de ordne med " noe" mens de var på vei til sykehuset? Med en bak i bilen som ser til pasient, og en foran som kjører? Kanskje greit at begge holder fokus på det de holder på med der og da framfor å koordinere oppfølging av pårørende? Ja , du burde i en perfekt verden fått hjelp og oppfølging. Men det faller ikke inn under ambulansepersonell sitt ansvar.

Jeg er sykepleier, jobber på sykehjem og har mye kontakt med AMK og ambulansepersonell. Har bare godt å si; har fått utrolig mye hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Men hva skulle de gjøre da? Tørke spy før de dro?Hvilke alternativer tror du at de hadde i situasjonen? Om det er snakk om f.eks overdose medikamenter så må pasienten hurtig inn til behandling; spy, rot og hysteriske og redde pårørende er ikke prioritert fordi da går liv tapt. Kanskje krast sagt, men sånn er det. Hva om de hadde tatt seg tid til å rydde og roe deg ned, og moren din hadde dødd?

Veldig enig!

De er ikke psykologer eller miljøarbeidere, deres fokus er å redde liv.

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd å bli latterliggjort av ambulansepersonell en gang. Det var ikke gøy. Men rent bortsett fra den ene gangen, tenker jeg at de gjør en kjempeviktig og tøff jobb det står respekt av.

Anonym poster: 4497a3160a73d8721ee21cc944d04ea9

Har hatt samme opplevelsen.. Har endometriose, og av å til blir smertene så store at jeg besvimer. To ganger har dette skjedd før jeg har kommet meg hjem, og altså er i offentlig rom. Selvfølgelig ringer de som er rundt deg ambulansen da! Men jeg våkner som regel 5 min etter på uten ekstreme smerter og vil bare hjem.

Når ambulansen da kommer og jeg tilsynelatende er helt frisk så skjønner jeg at det kanskje ser rart ut. Men har fått kommentarer som ; Oja, er det noen akutt syke her da??

Ikke min feil at folk ringer, sambo bruker også å ringe i panikk når jeg besvimer i et smerte hyl. Det er ingen ting sykehuset kan gjøre, og jeg har sikkert sakt dette i telefon til amk når jeg våkner 100 ganger. Likevel kommer hypokonder tralla, som de kalte seg selv mens de gikk i gangen.. Hater ambulanser. Man kan lese i ansiktene deres at de synes dette var en unødvendig utrykkning. (Som det forsåvidt er også, men jeg kan ikke gjøre noe med det!)

Men det er bare min erfaring, de er nok flotte ellers!

Endret av MockingJay
Skrevet

Samme inntrykk som av mannlige sykepleiere. Synes det er tøft å velge helseyrker. Å gå for en givende hverdag fremfor høy lønn. Har møtt mange hyggelige ambulansearbeidere. Ble faktisk hentet for en måned siden og ble helt rørt av hvor søt han mannen var mot meg. Følte meg trygg og ivaretatt.

Anonym poster: e3966caa62026a9f63f0acd900a995fa

Skrevet

Jeg fikk aktutt hjerneblødning og husker egentlig ikke så veldig mye akkurat, men fra hva jeg hørte fra min venninne som var med i bilen så var de fantastiske. Da jeg ble overflyttet til andre sykehus senere med sykebiltransport så var jeg mer tilstede, og opplevde de som utrolig hyggelige, vennlige og forståelsesfulle. Og de var med på galgenhumor også! :-)

Anonym poster: 9e154660d77e6fc32f307593d76e9b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...