skravlus Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Som dere sikkert vet kan man avgi ekteskapsløftene i kirken på (minst) to måter; svare "Ja" på de to spørsmålene som presten stiller, eller gjenta etter presten "Jeg, N.N. tar deg X.X til min....osv". Jeg har lyst på den siste varianten, men er redd jeg kommer til å være så rørt at jeg ikke får frem en lyd. Hva skal dere andre gjøre?
Gjest BettyBoop Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Som dere sikkert vet kan man avgi ekteskapsløftene i kirken på (minst) to måter; svare "Ja" på de to spørsmålene som presten stiller, eller gjenta etter presten "Jeg, N.N. tar deg X.X til min....osv". Jeg har lyst på den siste varianten, men er redd jeg kommer til å være så rørt at jeg ikke får frem en lyd. Hva skal dere andre gjøre? visste ikke det var vanlig i norge. Trodde det var en britisk ting å gjenta det presten sier
skravlus Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2013 visste ikke det var vanlig i norge. Trodde det var en britisk ting å gjenta det presten sier Neida, det er ikke forbeholdt britene å gjøre det på den måten. Utdrag hentet fra info.siden til Den norske kirke: "3. Ekteskapsløftene kan inngås på to måter. Første valgmulighet har to spørsmål til hver av brudefolkene. Andre valgmulighet er at brudefolkene selv fremsier ekteskapsløftene. Det skjer ved at brudgom/brud gjentar etter presten: Jeg tar deg (navnet) til min ektefelle. Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss. Hva ønsker brudeparet?"
Skjønningen Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 Som dere sikkert vet kan man avgi ekteskapsløftene i kirken på (minst) to måter; svare "Ja" på de to spørsmålene som presten stiller, eller gjenta etter presten "Jeg, N.N. tar deg X.X til min....osv". Jeg har lyst på den siste varianten, men er redd jeg kommer til å være så rørt at jeg ikke får frem en lyd. Hva skal dere andre gjøre? Jeg har veldig lyst til å gjenta etter presten, for jeg synes det er det mest "romantiske" alternativet. Desverre kommer ikke dette til å bli noe av, for min kommende ektemann er livredd for at han skal si noe feil eller dumme seg ut. visste ikke det var vanlig i norge. Trodde det var en britisk ting å gjenta det presten sier Det er vanlig også i Norge, og jeg tror det har vært det en god stund. Man har faktisk veldig mange alternativer når det kommer til hele kirkeseremonien. Jeg ble nesten litt overrasket over mye av det, men akkurat dette her visste jeg fra før.
Gjest BettyBoop Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Neida, det er ikke forbeholdt britene å gjøre det på den måten. Utdrag hentet fra info.siden til Den norske kirke: "3. Ekteskapsløftene kan inngås på to måter. Første valgmulighet har to spørsmål til hver av brudefolkene. Andre valgmulighet er at brudefolkene selv fremsier ekteskapsløftene. Det skjer ved at brudgom/brud gjentar etter presten: Jeg tar deg (navnet) til min ektefelle. Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager inntil døden skiller oss. Hva ønsker brudeparet?" å. det visste jeg ikke. Har aldri vært i bryllup der folk har gjort det, men har jo ikke vært i så mange bryllup.. hmm man må bare huske på å si rett navn da
Amarinda Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Jeg tror det kom ny vielsesliturgi for et par år siden. Vi valgte å si etter presten "jeg NN.. osv". Det var veldig fint, og gikk overraskende nok veldig bra. Vi fant ut at vi like godt kunne hoppe i det, selv om ikke mannen min er så glad i å prate foran folkemengder. Det var jo bare kjentfolk 1
Skjønningen Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Jeg tror det kom ny vielsesliturgi for et par år siden. Vi valgte å si etter presten "jeg NN.. osv". Det var veldig fint, og gikk overraskende nok veldig bra. Vi fant ut at vi like godt kunne hoppe i det, selv om ikke mannen min er så glad i å prate foran folkemengder. Det var jo bare kjentfolk Hehe. Vær vennlig og forklar meg nøyaktig hvordan du fikk mannen din med på det, så blir jeg glad. 1
Amarinda Skrevet 12. februar 2013 #8 Skrevet 12. februar 2013 Hehe. Vær vennlig og forklar meg nøyaktig hvordan du fikk mannen din med på det, så blir jeg glad. Jeg husker egentlig ikke, men det var noe sånt som at når vi nå skal gjøre dette en gang, kan vi like godt ta litt i. Mitt argument altså! Men han her var egentlig ikke så uenig. Du kan jo lokke med at han skal bare gjenta etter presten, og det er ikke så veldig mye han skal si om gangen. 2
Skjønningen Skrevet 12. februar 2013 #9 Skrevet 12. februar 2013 Jeg husker egentlig ikke, men det var noe sånt som at når vi nå skal gjøre dette en gang, kan vi like godt ta litt i. Mitt argument altså! Men han her var egentlig ikke så uenig. Du kan jo lokke med at han skal bare gjenta etter presten, og det er ikke så veldig mye han skal si om gangen. Takk. Det er verdt et forsøk til. Absolutt den mest romantiske varianten i mine øyne, og man gifter seg jo bare én gang (forhåpentligvis)!
Amarinda Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Takk. Det er verdt et forsøk til. Absolutt den mest romantiske varianten i mine øyne, og man gifter seg jo bare én gang (forhåpentligvis)! Ja, vi syntes det var mest romantisk også. For vår del var faktisk vielsen den fineste delen av dagen, og det var ikke fordi resten av dagen var dårlig, heller tvert i mot. Men det var en del av det å gjøre vielsen mer personlig Lykke til! 1
skravlus Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2013 Tror nok vi ender opp med å velge "gjenta-etter-meg-varianten". Mannen er veldig stemt for denne, og synes i likhet med meg at det blir mye mer personlig og romantisk. Og som dere sier; det er bare kjentfolk til stede. Da går det nok bra om jeg skjelver litt i stemmen
Petalouda Skrevet 12. februar 2013 #13 Skrevet 12. februar 2013 Man kan også velge å si noe ved ringpåsettelsen. Da sier man " Jeg gir deg denne ring som et tegn på mitt løfte om troskap og kjærlighet" Vi skal ikke si noe tror jeg. Ikke at vi egentlig har hatt diskusjonen.
Gjest lisha Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Jeg liker veldig godt den varianten med at man gjentar etter presten, men er redd jeg kommer til å være så rørt av hele settingen - at det er best å bare svare ja Vet sambo vil være redd for å si noe feil eller noe om vi velger å gjenta, så han vil nok mest sannsynlig ønske å bare si ja! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå