AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Hvordan spise på en måte som er mest i tråd med dyrevelferd? Det er ikke aktuelt å kutte ut kjøtt eller produkter fra dyr, men å finne de beste alternativene hva velferd for dyrene angå. Eksempelvis tips til produkter, hva man skal se etter osv. Takk! :-) Anonym poster: 45918dcf4bf982403ea839caeedac6ec
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Jeg er forvirret .. iht. egg fra burhøns, frittgående og økologiske. Mange argumenterer for at hønene faktisk har det bedre i bur enn såkalt 'frittgående'... Men la oss nå si at frittgående har det bedre en burhøns.. Videre virker det som at økologiske har det bedre en frittgående pga hønene får være ute. Men dette gjelder kun de som lever om sommeren da de bare er inne om sommeren...? Betyr det at økologiske høns står som frittgående 80% av året da..? eller? Og de lever jo kun noen mnd. slik at mange vil da ha levd livet sitt som "kun" frittgående..? Og hva med egg fra gårdshøner? Hva er forskjellen på de? Anonym poster: b103ba64b75065d2df7783990a62c2e2
Gjest Badabing Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Gårdshøner har ikke samme kontroller/merking, så det er litt varierende hvor bra hønene har det. Men om du har en gård i nærheten og har kjennskap til at hønene har det godt, er dette ofte det beste valget. Ellers er økologiske egg det beste. Det er der det er strengest krav til dyrevelferd. Når det gjelder frittgående - vs burhøns, går kritikken på at såkalte frittgående høns bare har akkurat den ekstra plassen som gjør at de kan hakke løs på og skade hverandre. Økologiske melkekyr har også bedre dyrevelferd. Generelt bør man holde seg unna industrielt produsert kjøtt. Heller velge økologisk kjøtt. Noen kjøttfrie dager i uken. Droppe oppdrettslaks og scampi, heller gå for villaks og reker. Og annen sjømat. Sjekke hva som er rødlistet fisk og holde seg unna det. Gjør man dette, er man godt på vei etter min mening. 3
Soloppgang Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Spise dyrevennlig, tja, det enkleste er jo å ikke spise dem da. Er ikke så vanskelig å være vegetarianer. Kjøpe økologiske melkeprodukter, egg fra lokale bønder Unngå Scampi som nevnt over, samme med bluefin tunfisk. Erstatte kjøttdeig med veggis kjøttdeig kanskje, spise mindre kjøtt, fiske selv, evt kjøpe fisk av noen du kjenner som fisker med stang. Trålere gjør stor skade på økosystemet i havet, unngå å støtte industrielt fiske. Skal du spise svin så kjøp Grøstad Gris og liknende. Legg mer penger i kjøttprodukter, kjøp grønt fra lokale bønder eller dyrk noe selv om du har muligheten. 2
Gjest made4u Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Bør spise vilt du, dem lever i harmoni med naturen inntil de blir skutt (noe dem ikke kjenner og som må være å foretrekke fremfor å bli drept av rovdyr).
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Du vil være dyrevennlig, men du vil ikke slutte å spise dyr. Da sier det seg selv at du må strekke definisjonen av "dyrevennlig" ganske langt.. Jeg mener det eneste dyrevennlige er å kutte ut kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Du trenger ikke gå fra 0 til 100, men du kan begynne med kjøttfri mandag! Det er vanlig. Og jo flere kjøttmåltider du kutter ut dess mer dyrevennlig blir fet:) Endret 13. februar 2013 av Kevlarsjäl 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Dyrevennlig var sikkert et uheldig ordvalg, humant er nok mer riktig. Det beste er å sjekke om det finnes noen gårder i nærheten så du kan se forholdene selv, og kontakte jegere som selger selvskutt kjøtt, fisk fra fiskere på kaia om du bor langs kysten. Gå alltid for økologisk i butikken og har vegetardager. Anonym poster: 57a1be46483af590b0c87ec9dd071981
Gjest Gunfreak Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Slutt å spis kyllling fra prior, stolte hane osv, de dyrene blir rett og slett torturert. kutte ut kylling totalt er vel en god start, hold deg til svin og biff ikke at de har det så veldig bra da heller, men kylling er vansklig å få uten at dyret har vært tortuert først, hold deg også unna kalv, da de blir tortuert også. Hval er et annet dyr du bør holde deg unna. Så spis økologisk ost/melk samt fritgående høner, så har du kanskje ungått de aller aller verste formene for dyreplageri. 1
Gjest Euforia Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 Kan jeg bare spørre om hvorfor det ikke er aktuelt å kutte ut kjøttet? Eller eventuelt kutte ned... (jeg er bare nysgjerrig, ikke ment som kritikk) 1
Gjest Crazycatlady Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Slutt å spis kyllling fra prior, stolte hane osv, de dyrene blir rett og slett torturert. kutte ut kylling totalt er vel en god start, hold deg til svin og biff ikke at de har det så veldig bra da heller, men kylling er vansklig å få uten at dyret har vært tortuert først, hold deg også unna kalv, da de blir tortuert også. Hval er et annet dyr du bør holde deg unna. Så spis økologisk ost/melk samt fritgående høner, så har du kanskje ungått de aller aller verste formene for dyreplageri. Hva med økologisk kylling? Fra Stange kylling for eksempel også har man jo økologiske egg.
Gjest Gunfreak Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Hva med økologisk kylling? Fra Stange kylling for eksempel også har man jo økologiske egg. Har ikke satt meg inn idet, men viss du finner noen som kan garantere og bevise at kyllingene er frittgående er det jo mulig, problemet er å finne det, Ingen vanlige butikker her har noe annet en stolte hane eller prior. Om du har tips til hvor I oslo jeg får kjøpt frittgående kylling tar jeg i mot det tipset, finner bare frittgående egg ikke kjøtt.
Gjest Badabing Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Har ikke satt meg inn idet, men viss du finner noen som kan garantere og bevise at kyllingene er frittgående er det jo mulig, problemet er å finne det, Ingen vanlige butikker her har noe annet en stolte hane eller prior. Om du har tips til hvor I oslo jeg får kjøpt frittgående kylling tar jeg i mot det tipset, finner bare frittgående egg ikke kjøtt. http://dyrevennlig.org/mat/hva-og-hvor-butikkoversikt/
Gjest Crazycatlady Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 Har ikke satt meg inn idet, men viss du finner noen som kan garantere og bevise at kyllingene er frittgående er det jo mulig, problemet er å finne det, Ingen vanlige butikker her har noe annet en stolte hane eller prior. Om du har tips til hvor I oslo jeg får kjøpt frittgående kylling tar jeg i mot det tipset, finner bare frittgående egg ikke kjøtt. Frittgående egg kjøper ikke jeg.Kun økologiske.Frittgående er ikke noe bedre enn burhøns. Liveche kylling er lett å finne,og jeg bor ikke akkurat på noe stort sted.De har det på Coop mega og Coop extra her.De større butikkene har litt bedre utvalg.Stange kylling finner jeg når jeg besøker en by som er i nærheten her,men nå har jeg hørt noe om at de skal begynne å selge det på Rema så da burde det være enklere å få tak i det. Det burde være mye enklere å finne noe i Oslo.Hvor vet jeg ikke,bor langt unna Oslo,men sjekk de litt større butikkene med stort utvalg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå