AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har skadet kneet og trenger tips til baseøvelser som man kan ta uten å bøye knærne. Knebøy og markløft utgår derfor - dessverre. Anonym poster: 12219f090418f5e84e737264ca1fc7f6
Gjest Elastica Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Ingen som har tips? Begynner å bli litt desperat, men skal uansett ta en uke treningsfri. Så håper jeg at jeg kan trene alternativt til jeg får utredet (og eventuelt operert) kneet.
Hoppetaujenta Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Beklager, jeg vet ikke, men kan konstatere et jeg ikke er våken. TRE hele ganger leste jeg den overskriften din og kom frem til samme resultat: "Bamseøvelser som ikke belaster klærne". Jeg er jammen ikke helt våken, selv om det ser slik ut. Håper noen skikkelig våkne kan gi deg et godt svar her.
punkyB Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Du tenker noe du kan erstatte markløft/knebøy med ? For det er jo vanskelig å få trent ben uten ø bøye kne. Strake markøft kan du kanskje ta. Ellers er det jo andre baseøvelser http://www.iform.no/pub/art.php?id=1996 Nedtrekk , benkpress , pullups, chins får du jo trent overkroppen på uten å belaste ben/kne. Kanskje du kan trene alternativt - svømming eller evnt. sykling for det er jo ikke så belastning på kneet , hvis ikke det er sånt at du ikke kan bøye dte i det hele tatt da utgår sykling også.
Gjest Elastica Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Dessverre utgår sykling - foreløpig. Takk for tips, jeg har allerede planlagt at jeg skal bli rå på pullups nå når jeg ikke kan konsentrere meg om knebøy og mark.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Hei jeg skadet kneet og var ute av spill i 3 måneder. Jeg svømte mye, og fokusere på svømming som belastet ben mye, feks det jeg kaller havfrue svøm, ha hendene langs sidene, pust inn luft, og svøm med begge ben. Nybegynner gjøres med brett under armene. Så kan du gjøre det samme bare at du sakser med bena, svømmer liksom som en saks, det og er lettest med brett i første omgang. Jeg holdt bena mine sterke og muskuløse, ikke så hardt som ved vekter, men ganske bra. Elles kunne jeg ta strake markløft, da bøyer du bare knærne litt, så går påkjenning på lår og legger og rumpe. Anonym poster: 25639c808461286bae7e2082eb57143f
Gjest Elastica Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Takk for tips. Kanskje jeg rett og slett skal begrave svømmeulysten min og komme meg i svømmehallen? Misliker det veldig, men må man så må man.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Jeg har kroniske plager fra hoftene, og i de periodene jeg må ta det med ro så trener jeg overkroppen. Funker bra det, og det er jo bare periodevis. Anonym poster: 3db4ffb79cc6f0e5fa1c5a2fcf3193b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 Jeg tenkte også på strake markløft som en annen her skrev. Men hva med hip thrust eller glute bridge? Knærne blir bøyd, men ikke med like mye belastning som på knebøy hvertfall. Nordic hamstring er kanskje ikke så bra? Anonym poster: 815f69e7c379398f7c1f428e0e1b5f36
Supraspinatus Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 Baseøvelse for beina uten å bøye knærne, eller baseøvelse generelt uten å bøye knærne? Du får dessverre ikke trent beina uten å bøye knærne. Det er nemlig det beinmusklene gjør. Av flerleddede øvelser, som gjerne går under kategorien baseøvelser har du (militær)press, benkpress, hip thrust, dips, pull ups, stangroing, muscle ups, push ups, kasting/medisinball slam, GHD sit ups, rygghev. Om du kan bevege knærne litt (til ca 45 grader ift gulvet) kan du også gjøre push press, og push jerk. Som i grunnen er det samme som press bare at du gir fart med bein hofte.
Gjest Elastica Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 Ja, det var i utgangspunktet baseøvelser for beina jeg tenkte. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå