Gå til innhold

Endring av flypriser mens man holder på å søke/bestille

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste tre gangene jeg har søkt etter flybilletter har jeg oppdaget at prisene har blitt dyrere etter at jeg har søkt ganske mye rundt en bestemt dato. Dette er snakk om flyreiser om mange måneder til, verken populære datoer eller avgangstider. Jeg søker ofte ganske mye på samme datoer mens jeg sammenligner priser, må oppdatere browseren eller konferere med reisepartnere/de jeg skal besøke.

Er det virkelig sånn at flysidene faktisk merker seg at noen har søkt veldig mye på en tid, for så å 'diskret' øke prisen? Det er utrolig provoserende når det er en helt vanlig dag og de ikke øker prisene på de andre dagene, for så å plutselig 30 minutter etter at jeg har søkt og tenkte 'nå booker jeg' øke prisen 500 kr på turen min. Jeg legger ikke skjul på at jeg har blitt paranoid på mine eldre dager og at jeg føler 'internett' vet ALT om meg (først og fremst Facebook sin skyld), men det kan jo ikke være tilfeldig at dette skjer på akkurat den datoen jeg søker på. Det er snakk om vilkårlige dager som en onsdag i mai og en torsdag i september, liksom. Det er dessuten litt smådårlig tilbud fra flyoperatørene, det er jo de som har satt den opprinnelig lave prisen, beklager at jeg prøver å fly med dere til prisen dere har satt!

Anonym poster: d204a211c75fbb81067d000908be2348

Skrevet

Du kan jo bruke flybilligst.com i stedet for å bruke operatøren sine nettsider om du tror de er ute etter deg :-)

Skrevet

Hehe. :) Jeg bruker vanligvis skyscanner for å søke priser generelt, men de gangene jeg vet ruten og prisen er greiest hos SAS foretrekker jeg å søke direkte der.

Skrevet

Jeg har fått høre at man ikke skal søke mange ganger på samme dato fra samme IP-adresse, nettopp fordi prisen da ofte stiger. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke, men har erfart det samme som deg selv.

Skrevet

Ja, de manipulerer prisene på denne måten, men jeg tror de vanligvis bruker cookies.

Skrevet

Da må jeg slutte å søke så mye på en dato samtidig! Det var veldig påfallende når de endret prisen på akkurat den ene dagen i september jeg vil fly. Agh. Provoserende.

Skrevet

Jeg har også vært borti dette. Er også mulig bestillingene blir hengende igjen en stund, for jeg har sett det har kommet opp få billetter igjen. Mens hvis man prøver litt senere så er det flere plasser ledig. Kan jo også være at noen andre søker samtidig og at flere plasser blir tilgjengelig når de går ut av siden igjen.

Anonym poster: 69505035a9741d2f065460a72ccb011f

• 4 måneder senere...
Gjest Funky Punk
Skrevet

Slett cookies hver gang du søker så vil ikke prisen gå opp :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slett cookies hver gang du søker så vil ikke prisen gå opp :)

Jeg har en add-on til browseren som sletter cookies for hver gang, men det er litt mer komplisert hvis de benytter IP-adresse for å identifisere oss.

Uansett, hvis vi tror på flyselskapene skal denne trackingen og pristilpasningen altså ikke skje i det hele tatt. :vetikke:

Anonymous poster hash: 9b9a4...ac5

Skrevet

Grunnen til at prisene øker mellom hvert søk er at de da får registrert trafikken og da økt interesse for turen. Da setter de opp prisene, ganske utspekulert. Det beste er å notere ned priser og ikke besøke samme reise mange ganger, ev å bestille med en gang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...