Gå til innhold

Støl eller brudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært syk en lengre periode og hostet ekstremt mye til tider.

Har siden forrige uke kjent at jeg har vært svært "støl" i nederste del av ribbeina på venstre side, og det har i grunn bare blitt verre og verre over helgen.

I går skulle jeg snu meg litt i senga, snudde meg for brått og hørte et lite "knekk" fra punktet der jeg har hatt vondt, etterfulgt av ganske intense smerter.

Det å komme seg opp av senga, ned i senga, opp av sofaen, ned i sofaen osv er blitt en jobb uten like, men om jeg står med litt kroket rygg på gulvet uten brå bevegelser går det nogenlunde greit. Å sitte i en stol kan gå greit om jeg ikke rører meg for mye. Det er kun en stilling jeg kan ligge i, og vender jeg meg fra den når jeg sover så våkner jeg av at det gjør vondt. Når jeg puster inn tungt, eller anspenner magemusklene kommer smertene i akkurat det punktet jeg mistenker at er skadd.

Har absolutt ingen erfaring med ribbeinsbrudd, eller faktisk brudd generelt, og lurer derfor på om noen kanskje hadde en formening om dette er noe jeg burde sjekke opp, eller om det bare er stive, støle muskler etter influensa..?

Anonym poster: 2ec80a829a8f180244fcd6a3d0957c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde ca det samme i januar i fjor, i mitt tilfelle var det at jeg hostet så kraftig at jeg hørte et lite knekk og fikk store smerter i et ribbein. Fordi det ble vanskelig å puste og det du beskriver pga smertene, og da umulig å jobbe, så dro jeg til legen. Da det ikke går an å fikse det (i alvorlige tilfeller kan man operere men det er neppe det hos deg) så sendte ikke legen meg til røntgen. Han bare kjente på meg og sa at det enten er brudd/brist i et ribbein eller en muskel, og ga meg resept på Voltarol, men den fungerte ikke så jeg fikk resept på en sterk smertestillende som jeg ikke husker hva heter og den hjalp. Men jeg fikk bare 20 piller som jeg skulle ta 3 av per dag, dvs ca 7 dager, så jeg tok heller bare en rett før jobb og en hvis jeg fikk vondt på jobb, og ellers ingen resten av dagen. Når jeg var tom fikk jeg ikke mer men fikk resept på Ibux 600mg og de hjalp litt, da tok jeg en paracet sammen med de. Etter ca en mnd så klarte jeg meg uten smertestillende, men det var enda vondt i noen mnd.

Det kan hende at det er en muskel som har bristet hos deg og meg, eller et ribbein. Hvem vet :) Dra til legen hvis ikke smertene går over snart, god bedring :)

Anonym poster: 8c8a9367101b3a0a03f6645c6f9d603d

Skrevet

Eller det var vel Voltaren jeg fikk først, jeg blander alltid Voltaren og Voltarol.

Anonym poster: 8c8a9367101b3a0a03f6645c6f9d603d

Skrevet

Voltarol er respefritt Voltaren, og i en mindre styrke. Så det er det samme.

Legen kan ikke gjøre noe annet enn å sykemelde deg og gi deg smertestillende. Det er fullt mulig å hose på seg ribbeinsbrist og brudd. Og det gjør skikkelig vondt!

Anonym poster: e17a1c88fe048aba9b9446062652047c

Skrevet

TS her. Tusen takk for svar! :-) Får "hute" meg til legen om det ikke blir bedre..

Anonym poster: 31070581401caa5707a8d7fe50b28e08

Skrevet

Kan være et ribbeinsbrudd. For et par år siden hadde jeg en vannvittig hoste og forkjølelse. Etter et skikkelig hostanfall fikk jeg innmari vondt i brystet. Etter noen dager var det skikkelig ille. Fant ut jeg hadde fått brist i brystbeinet. Var skikkelig vondt i ca 14 dager før det gradvis ga seg. Hvis det er brudd i ribbein er det ikke noen legen kan gjøre. Du kan og ha forstrukket et muskel i det området. Blir det ikke bedre om et par dager bør du sjekke med legen forsikkerhetsskyld.

Skrevet

I brystbeinet - aouch! :-/ Hørtes ikke noe godt ut det nei.. Har bestemt meg for å prøve og vente til i morgen tidlig, om det fortsatt er like ille får jeg ringe inn. Takk for svar Mona :-) TS.

Anonym poster: 31070581401caa5707a8d7fe50b28e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...