Martheegne Skrevet 12. februar 2013 #1 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei! Nå er tiden inne for særemne, og jeg har valgt å skrive om serien Grey's anatomy. Jeg har tenkt å se på handlingen, miljøet, karakterer, hvilke verdier som blir presentert i serien, komposisjon, dramaturgi, etc. Jeg har bare et lite problem; Hvilken problemstilling skal jeg velge? "Hvorfor er Grey's anatomy så populært" hadde jeg tenkt å velge som problemstilling. Da trekker jeg inn alt jeg har skrevet om handling, miljø, karakterer, verdier, etc. for å komme frem til noe. Men jeg vet ikke om det er noen der ute med noen andre forslag? Eller noen som vet om en bedre måte å "presentere" problemstillingen min på, så den er litt mer tilspisset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Del Skrevet 12. februar 2013 Er serien spesielt populær da? Jeg vet ikke, jeg bare spør. Hvor populær er serien sammenlignet med andre, tilsvarende serier? Har du noen tall på det? For min del så føyer serien seg pent inn i rekken av andre sykehusserier. Anonym poster: 4d585d6874823bb8503da2f769315cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara-ellis Skrevet 12. februar 2013 #3 Del Skrevet 12. februar 2013 Hadde vært fint om du kunne skrevet oppgaven din mer konkret, da særemnet er forskjellig etter hvilken skole/kommune/fylke/landsdel og forandrer seg som årene går. Da jeg skrev det måtte vi sammenligne en bok med filmatiseringen av den. Men jeg trodde ikke det var så himla populært? Ser det har en rating på 7,3 på IMDB, men den eneste jeg vet om som ser på det er mamma... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #4 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg synes du har en svak problemstilling. Ville heller gått for noe om fremstilling av nære kvinnelige vennskapsforhold, doktorserier og hvordan de påvirker folks oppfatning av yrket, fandom og hvordan det kommer til uttrykk på sosiale medier... Anonym poster: 6edfe1b19310fbc09c8e460079bc457c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #5 Del Skrevet 12. februar 2013 Er det virkeiig lov? Er det rart det går nedover med ungdommen? Anonym poster: 2689751fc2988319e6b77d7439830e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 12. februar 2013 Nå syntes jeg dere var litt frekke, spesielt du over her. Jeg har slitt med å finne noe å skrive om lenge, og det å analysere tv-serier har blitt anbefalt av norsk-læreren min. Tingen er at jeg må klare å snakke om dette i 20 minutter. Det kan derfor bli problematisk å snakke om kvinnelige vennskapsforhold i 20 minutter.. Er derfor jeg vil ha en nogenlunde mer omfattende problemstilling, der jeg ikke må lete meg halvt i hjel for å finne aktuelle hendelser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #7 Del Skrevet 12. februar 2013 Det finnes ørtogfjørti eksempler på kvinnelige vennskapsforhold i tv-serier, så jeg skjønner ikke problemet. Jeg hadde slitt mye mer med å snakke om hvorfor serien er populær i 20 minutter. Anonym poster: 6edfe1b19310fbc09c8e460079bc457c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 12. februar 2013 Ja, sesong 1, som jeg analyserer hadde i Norge et seertall på over 600 000 i uka. I USA er dette seertallet en del høyere, selvfølgelig. Det er en svært populær serie! Jeg skjønner at problemstillinga mi er svak, men jeg fikk beskjed av læreren min å tilspisse den etterhvert som jeg skriver oppgaven. Men jeg vet ikke hvordan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #9 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg skjønner at problemstillinga mi er svak, men jeg fikk beskjed av læreren min å tilspisse den etterhvert som jeg skriver oppgaven. Men jeg vet ikke hvordan! Da har du fått et dårlig råd. Problemstillingen din var i utgangspunkt for bred og å tilpasse problemstillingen til det du kommer frem til er rimelig dårlig metode som aldri vil hjelpe deg i høyere utdanning. Har du funnet frem til noe bemerkelsesverdig som du kan grave mer i? Skiller en spesiell aldersgruppe seg ut i undersøkelsene, f.eks? Eller kan du snu det på hodet og se på hvorfor serien ikke er populær i enkelte grupper? Anonym poster: 241ca26f2f9a897fdfd6fafc45b572d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #10 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg synes du har en svak problemstilling. Ville heller gått for noe om fremstilling av nære kvinnelige vennskapsforhold, doktorserier og hvordan de påvirker folks oppfatning av yrket, fandom og hvordan det kommer til uttrykk på sosiale medier... Anonym poster: 6edfe1b19310fbc09c8e460079bc457c Det var veldig gode tips. Du kan jo også ta med hvorfor du liker akkruat den serien. Og ja, hvorfor den er blitt så populær, hvordan de klarer å holde den gående, hvordan musikk de bruker til serien i forskjellige situasjoner(hvorfor).. Anonym poster: cd3e10be9498f77cbc27e031d0e4b064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #11 Del Skrevet 12. februar 2013 Dette er en interessant problemstilling, men det kan kanskje være vanskelig å grave frem flere artikler om emnet? http://www.dinside.no/809316/grey-s-anatomy-gir-daarligere-leger Anonym poster: 4d585d6874823bb8503da2f769315cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 12. februar 2013 Takk for tips. Hvis jeg skal skrive om doktorserier, og hvordan det påvirker menneskers oppfatning av yrket, vet jeg ikke hvilke punkter jeg måtte "sett på", og gått mer inn på. Dette var vanskelig! Er det ingen som har tips til problemstillinger som er mer lik min egen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg er litt usikker på den, AB over her. Det kan nok bli litt vanskelig, og jeg vet i tillegg ikke så mye om temaet. Jeg har nå gjort enda mer research, og kom over en analyse som analyserer hvordan karakterene i Grey's anatomy balanserer forholdet mellom det å være et karrieremenneske, og det å ha et personlig liv i tillegg. Var dette en god idè? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #14 Del Skrevet 12. februar 2013 Er ikke poenget at du skal vise selvstendighet ved å analysere selv? Anonym poster: 241ca26f2f9a897fdfd6fafc45b572d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martheegne Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 12. februar 2013 Jo, men det å ta inspirasjon fra internettet er ikke ulovlig. Nå har jeg kommet frem til en problemstilling jeg selv føler meg komfortabel med, og som jeg mener er en del bedre formulert enn den forrige. TV-seriens anatomi: Hvordan oppnår en serie som Greys Anatomy suksess blant publikum? Vad tycks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå