Gå til innhold

Hvordan regner jeg ut kalorier i dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har absolutt ingen matematisk sans,

vet det står på matvarene om næringsinnholdet, men det hjelper meg lite å tenke... ??

Samboer holder på med en diett, og spiser mye kalorifattig mat.

Siste uken har han laget middag, og i dag vil jeg gjerne prøve.. noe annet enn kun wok, wok, wok og atter wok.. og salat selvfølgelig.

Vi skal ha dette til middag:

Biff ytrefile (ca 200g per)

Skal woke rød, gul og grønn paprika - halvparten hver av disse -

Halv squash, 2 middelsstore champiogn.

Mulig litt rødløk strimler..

Så, blir denne middagsretten full av masse kaloerier, eller er det greit?

Vil bare imponere litt og hadde blitt svææært takknemlig for noen gode svar her.

Og kanskje litt matematisk hjelp. hehe :)

Anonym poster: 85cd73eb758453cfc13d85a873246a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ytrefileten - ca. 250 -300, kommer an på fettet.

Halvannen paprika - ca. 75

Squash - ca. 16

Sopp - caa. 45

Rødløk - kommer an på mengden, men uansett lite.

Så kommer jo eventuelt smør og sånt i tillegg, men uansett så er det ikke masse kalorier nei, og virker som en veldig god middag :)

Skrevet

For en engel du er :)

Tusen tusen takk for svar!! :)

ts

Skrevet

Middagen vil være svært kalorifattig sammenlignet med de fleste middager, i alle fall med utgangspunkt i råvarene du skisserer. Både kjøtt og grønnsaker kan sees som svært kalorifattig.

Servert med f.eks. Bearnaise-saus og fløtegratinerte poteter eller pommes frit eller ris for den saks skyld, blir straks måltidet mye mer kaloririkt. Dog nevner du intet av dette og middagen blir da kalorifattig.

Når det gjelder såpass kalorifattige middagsmåltider som dette så trenger dere strengt tatt ikke regne kalorier, for egen del hadde spiste mindre energi enn til vanlig til middag, om jeg hadde tredoblet det dere skal spise. Dog varierer jo antall kalorier mye fra en dag til en annen, avhenger av hva man spiser - gjennomsnittsmiddagen for min del er dog mer enn tre ganger så energirik som deres i dette eksempelet og på de mest kaloririke middagene mine spiser jeg i alle fall 7-8 ganger så mye som dere gjør med dette (dog er ikke det dagligdags for meg).

Hva gjelder å regne ut måltiders energi-innhold så er dette enkelt, man tar utgangspunkt i en matvaretabell eller hva som står på matvarens embalasje og regner ut innholdet ut fra mengde man har brukt/spist. Kalori-innholdet blir da summen av råvarene forbrukt pr vektenhet. Det tas alltid utgangspunkt i 100 gram matvare, dog bruker man mer eller mindre enn dette så man må bruke en enkel formel for å regne ut hver enkelt ingrediens man legger inn i regnestykket.

I mine øyne trenger man strengt tatt ikke telle kalorier eller veie mat, som sagt er denne retten svært kalorifattig og således veldig slankende i seg selv - du kan dobble mengden av alt og middagen fremstår fortsatt kalorifattig. Stort mer lavkaloririk middag får man ikke, måtte i så fall være om man byttet ut biffen med f.eks. kyllingfillet eller svinekjøtt etc - i mine øyne kunne dere også tilført mer kalorier i dette tilfelley, og fortsatt endet opp med noe kalorifattig.

Altså ingen grunn til bekymring.

Skrevet

Ts her : Takk for svar til dette.

Jeg kommer til å ha kokte poteter til meg som tilbehør til denne retten. Min samboer derimot ønsker ikke dette. Verken ris eller poteter, og kun småååå mengder med pasta.

Han har selv god kontroll på kosthold og slikt, men det er jeg som er usikker på dette med mat....

Han ønsker kalorifattig mat, og da prøver jeg meg frem bare :)

Tenker å servere grove rundstykker ved siden av,

I tilfelle han ønsker å ha litt mer.

Håper uansett at han blir fornøyd og mett..

Serverer dette i dag, om ikke går det tilbake til woking og salat imorgen. :)

Middagen vil være svært kalorifattig sammenlignet med de fleste middager, i alle fall med utgangspunkt i råvarene du skisserer. Både kjøtt og grønnsaker kan sees som svært kalorifattig.

Servert med f.eks. Bearnaise-saus og fløtegratinerte poteter eller pommes frit eller ris for den saks skyld, blir straks måltidet mye mer kaloririkt. Dog nevner du intet av dette og middagen blir da kalorifattig.

Når det gjelder såpass kalorifattige middagsmåltider som dette så trenger dere strengt tatt ikke regne kalorier, for egen del hadde spiste mindre energi enn til vanlig til middag, om jeg hadde tredoblet det dere skal spise. Dog varierer jo antall kalorier mye fra en dag til en annen, avhenger av hva man spiser - gjennomsnittsmiddagen for min del er dog mer enn tre ganger så energirik som deres i dette eksempelet og på de mest kaloririke middagene mine spiser jeg i alle fall 7-8 ganger så mye som dere gjør med dette (dog er ikke det dagligdags for meg).

Hva gjelder å regne ut måltiders energi-innhold så er dette enkelt, man tar utgangspunkt i en matvaretabell eller hva som står på matvarens embalasje og regner ut innholdet ut fra mengde man har brukt/spist. Kalori-innholdet blir da summen av råvarene forbrukt pr vektenhet. Det tas alltid utgangspunkt i 100 gram matvare, dog bruker man mer eller mindre enn dette så man må bruke en enkel formel for å regne ut hver enkelt ingrediens man legger inn i regnestykket.

I mine øyne trenger man strengt tatt ikke telle kalorier eller veie mat, som sagt er denne retten svært kalorifattig og således veldig slankende i seg selv - du kan dobble mengden av alt og middagen fremstår fortsatt kalorifattig. Stort mer lavkaloririk middag får man ikke, måtte i så fall være om man byttet ut biffen med f.eks. kyllingfillet eller svinekjøtt etc - i mine øyne kunne dere også tilført mer kalorier i dette tilfelley, og fortsatt endet opp med noe kalorifattig.

Skrevet

Du skriver så mye merkelig!! Du har klart å rable ned så mye uten å svare på det TS spurte om!! Godt gjort!

Og hvor mye du spiser eller ikke spiser er da irrelevant for hvor mye TS og hennes kjæreste! Å spise 7 ganger så mye som dette er frotsing, og det er ikke akkurat positivt!

Anonym poster: f441ac97425c8ed224e9dd11055f2029

• Liker 3
Skrevet

Vil bare legge til at dette er bare midlertidig, siden det er kjæresten som er på diett. Og ikke jeg :)

Bare sier det så folk ikke får et helt feil inntrykk av kostholdet vårt (mitt/kjærestens)

Jeg personlig koker meg litt ris til og lignende.

Men dette er til min kjære og vil ikke lage noe han ikke kan spise fordi han prøver å gå ned i vekt...

Men takker for alle svar :) :)

Ts

Skrevet

Du skriver så mye merkelig!! Du har klart å rable ned så mye uten å svare på det TS spurte om!! Godt gjort!

Og hvor mye du spiser eller ikke spiser er da irrelevant for hvor mye TS og hennes kjæreste! Å spise 7 ganger så mye som dette er frotsing, og det er ikke akkurat positivt!

Anonym poster: f441ac97425c8ed224e9dd11055f2029

Hva synes du var merkelig ved mitt innlegg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...