Gjest Adriane Skrevet 15. februar 2013 #101 Skrevet 15. februar 2013 Hvor er 10+ knappen?!?! Mange flotte damer her inne på bryllupsforumet, men Adriane fortjener stadig vekk noen ekstra plusser. :) Så sier meg helt enig! Jeg er så enig! Jeg har opplevd det selv i en annen bagatell av en tråd, derfor jeg har holdt meg unna denne. Men å det er ufattlig vanskelig å ikke ta ting som går på egne bryllupsplaner personlig. Ære være dem som klarer å riste det av seg, for oss andre synes jeg faktisk man skal ha forståelse for at dette blir sårt og fort vondt. Kjenner igjen følelsene dine Adriane, dette er ikke kjekt men blåser fort over. Nå er jeg virkelig genuint rørt, Kiara! Tusen takk for utrolig snille ord Takk for forståelsen også. Det har allerede blåst over Det jeg vet så inderlig vel er at mine venner kjenner meg. Dessuten er forloveren min godt i gang med avklaring av ting, og utdrikningslaget er omdøpt til jentekveld - det skal uansett foregå en god stund før bryllupet
Gjest Adriane Skrevet 15. februar 2013 #102 Skrevet 15. februar 2013 For min del er det står forskjell på små bryllup hvor det kun er de nærmeste og et hvor det er flere venner invitert. Da er det veldig kjipt å være en av de få som ikke får være med på bryllupet og sitte i et utdrikkningslag å høre på bryllupsprat når man ikke får vært der selv! Og hvis 10 av de som er med også skal i bryllupet, mens 20 ikke skal det, og av de 10 som skal være med, er det 2 stykker som er brudens "egne" gjester (hvorav den ene er forloveren) - vil du si at det da stiller seg annerledes? Jeg forstår heller ikke alt dette om at man skal drive og prate bryllup i utdrikningslaget. Jeg trodde faktisk at det var omtrent det eneste temaet man skulle prøve å unngå å snakke om i et utdrikningslag - er ikke poenget at det skal være en slags "siste kveld med jentene"? Da vil iallfall jeg bruke kvelden til å prate om andre ting enn det forestående bryllupet, som vi kan prate om når som helst ellers 2
Gjest Adriane Skrevet 15. februar 2013 #103 Skrevet 15. februar 2013 ...men hvorfor går du ut fra at det kommer til å være et mindretall av de i utdrikningslaget som ikke er invitert i bryllupet? Anonym poster: 0bdc7bc20c607245723e43432b2d878f I min vennekrets pleier det å være rundt 10-20 invitert til utdrikkningslag, de få tilfelle jeg har opplevd av at det har vært gjester der som ikke var invitert i bryllupet så var det snakk om 3-4 personer som var kollegaer fra jobb, tidligere venner o.l. Men nå tror jeg at jeg kan si med ganske stor sikkerhet at jeg ikke er i din vennekrets Jeg skjønner at du tar utgangspunkt i hva du selv har opplevd og erfart - akkurat som jeg også gjorde. Jeg har innsett at det ikke finnes noen fasit, men mange forskjellige svar. Flere burde kanskje åpne øynene for akkurat det
Gjest Adriane Skrevet 15. februar 2013 #104 Skrevet 15. februar 2013 Denne problemstillingen trodde jeg var som følge av en ny skikk. Har vært i mange utdrikningslag og aldri i ett der jeg ikke var invitert i bryllup. Jeg ville ikke deltatt i det heller om jeg ikke var invitert i bryllup. -Man er liksom ikke "venn nok"? Videre kom samme problemstilling opp i fjor form min tilkommende. Han var invitert med til utlandet på utdrikningslag til en han ikke var invitert i bryllupet til. Hva i all verden får folk til å tro at man blir med på noe sånt uten engang å være god nok for å bli invitert i selve bryllupet? Jeg ser nesten på det som om noen fyller opp med folk for å få ned priser de skal forhandle. Så nå når jeg selv skal ha utdrikningslag. -Kun fra gjestelista vår. Ser det er forskjell i skikk og bruk. Og alle velger selv. Var du ikke "venn nok", så ville du ikke blitt invitert til utdrikningslag i første omgang Jeg (og de jeg kjenner) må være fra en annen planet enn majoriteten her inne tror jeg... "Ikke være god nok for å bli invitert i selve bryllupet" Altså... det er en tankegang jeg ikke klarer å sette meg inn i, faktisk. Jeg vil stille et "omvendt" spørsmål: dersom en venninne av dere skulle gifte seg og ha utdrikningslag, og så ble dere ikke invitert i utdrikningslaget, men visste om andre som ble invitert. Ville dere ikke reagert på det? Ville dere ikke bli skuffet over ikke å engang bli invitert, "bare" fordi brudeparet skal ha få venner i bryllupet sitt? 1
Gjest Skrevet 16. februar 2013 #105 Skrevet 16. februar 2013 Men nå tror jeg at jeg kan si med ganske stor sikkerhet at jeg ikke er i din vennekrets Jeg skjønner at du tar utgangspunkt i hva du selv har opplevd og erfart - akkurat som jeg også gjorde. Jeg har innsett at det ikke finnes noen fasit, men mange forskjellige svar. Flere burde kanskje åpne øynene for akkurat det Nemlig! Det er ikke noe fasit svar. Derfor foryeller jeg deg mine normer og erfaringer. Ikke noe verre enn det ;-)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #106 Skrevet 16. februar 2013 Jeg tror det tetteste jeg har opplevd mellom utdrikningslag og bryllup er tre uker, men ja, invitasjonene blir jo sendt lenge før, selv om utdrikningslag gjerne planlegges i lange tider også. Hva hvis brudeparet skal ha et rent familiebryllup, da, eller bare forlovere og ingen andre venner? Det er vanlig å ha få/ingen venner i bryllupet, skal man da ikke kunne drikkes ut? Skal folk bruke flerfoldige kroner på en kveld uten å få noe igjen for det? Enn hvis de føler seg forpliktet til i gi bryllupsgave i tillegg? Bruden vil sikkert ikke føle seg for god til å mottage de...' Hvis bruden vil drikkes ut selv om hun har et slikt bryllup, så får forloveren invitere familien til utdrikkingslaget. For min del er det står forskjell på små bryllup hvor det kun er de nærmeste og et hvor det er flere venner invitert. Da er det veldig kjipt å være en av de få som ikke får være med på bryllupet og sitte i et utdrikkningslag å høre på bryllupsprat når man ikke får vært der selv! Godt poeng. Men er man ikke invitert i bryllupet så sier man bare nei takk til utdrikkingslaget og forklarer hvorfor. I min vennekrets pleier det å være rundt 10-20 invitert til utdrikkningslag, de få tilfelle jeg har opplevd av at det har vært gjester der som ikke var invitert i bryllupet så var det snakk om 3-4 personer som var kollegaer fra jobb, tidligere venner o.l. Hadde ikke kostet brudeparet en krone ekstra og invitere dem til kaffen, pga du må regne med de gav presang også. Denne problemstillingen trodde jeg var som følge av en ny skikk. Har vært i mange utdrikningslag og aldri i ett der jeg ikke var invitert i bryllup. Jeg ville ikke deltatt i det heller om jeg ikke var invitert i bryllup. -Man er liksom ikke "venn nok"? Veldig godt poeng. Videre kom samme problemstilling opp i fjor form min tilkommende. Han var invitert med til utlandet på utdrikningslag til en han ikke var invitert i bryllupet til. Hva i all verden får folk til å tro at man blir med på noe sånt uten engang å være god nok for å bli invitert i selve bryllupet? Jeg ser nesten på det som om noen fyller opp med folk for å få ned priser de skal forhandle. Så nå når jeg selv skal ha utdrikningslag. -Kun fra gjestelista vår. Ser det er forskjell i skikk og bruk. Og alle velger selv. Vel, den var grov. Hadde det vært meg så hadde jeg gitt meg bortover til forloveren og brudgommen og gitt en beskjed. Ikke tatt meg fem øre heller.
Gjest Adriane Skrevet 16. februar 2013 #107 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Hadde ikke kostet brudeparet en krone ekstra og invitere dem til kaffen, pga du må regne med de gav presang også. Nå er jeg offisielt superforvirra! Det har jo vært side opp og side ned med diskusjoner om dette med kaffegjester her inne tidligere. At blir man invitert bare som kaffegjest, så er man ikke engang verdt en bryllupsmiddag, man er annenrangs gjest, man er fyllmasse, man er invitert bare for at brudeparet skal få flere gaver, og jeg vet ikke hva annet som har kommet av "oppgulp" når det gjelder kaffegjester. Men nå er det plutselig greit, siden de har vært med på utdrikningslaget Er det rart man blir litt sprø i knotten av disse greiene sier jeg bare, hehe Endret 16. februar 2013 av Adriane 4
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #108 Skrevet 16. februar 2013 Kaffegjester er en tradisjon jeg er vant med. Bare familie og forlovere til middagen og så resten av sulamitten til kaffen.
melly666 Skrevet 16. februar 2013 #109 Skrevet 16. februar 2013 Nå er jeg offisielt superforvirra! Det har jo vært side opp og side ned med diskusjoner om dette med kaffegjester her inne tidligere. At blir man invitert bare som kaffegjest, så er man ikke engang verdt en bryllupsmiddag, man er annenrangs gjest, man er fyllmasse, man er invitert bare for at brudeparet skal få flere gaver, og jeg vet ikke hva annet som har kommet av "oppgulp" når det gjelder kaffegjester. Men nå er det plutselig greit, siden de har vært med på utdrikningslaget Er det rart man blir litt sprø i knotten av disse greiene sier jeg bare, hehe Enig Jeg vil heller ha mange i utdrikningslag, og få (= bare nær familie) i bryllupet, enn å ha kaffegjester.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #110 Skrevet 16. februar 2013 Enig Jeg vil heller ha mange i utdrikningslag, og få (= bare nær familie) i bryllupet, enn å ha kaffegjester. Ja, for i utdrikkingslaget er det jo de som betaler for deg, og ikke du for dem.
Anglofil Skrevet 16. februar 2013 #111 Skrevet 16. februar 2013 For meg virker det rart og særlig å invitere til utdrikningslaget men ikke bryllupet. Ikke noe som gjøres i min omgangskrets ihvertfall. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #112 Skrevet 16. februar 2013 Ja, for i utdrikkingslaget er det jo de som betaler for deg, og ikke du for dem. Jeg ville mye heller ha blitt invitert i utdrikningslag enn som kaffegjest. Å komme som kaffegjest er bare kjipt! Anonym poster: 82cc425b72d0c06d804f30b382cf0af0 3
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #113 Skrevet 16. februar 2013 Jeg ville mye heller ha blitt invitert i utdrikningslag enn som kaffegjest. Å komme som kaffegjest er bare kjipt! Anonym poster: 82cc425b72d0c06d804f30b382cf0af0 Niks, kaffegjest,slik som jeg er i kveld, er det mest geniale. 3-4 timer med middag er ikke min greie, heller treffe kameratene glade og opplagte til kaker og vin. Sitter og venter på at neglene mine skal tørke sånn at jeg kan komme meg i dusjen, ti hi. 1
melly666 Skrevet 16. februar 2013 #114 Skrevet 16. februar 2013 Ja, for i utdrikkingslaget er det jo de som betaler for deg, og ikke du for dem. nei, kaffegjest er kjipt Mine venner ville hatt null interesse av å sitte med mine gamle tanter og onkler. Å møtes for f.eks. grilling vet jeg både de og jeg ville satt mye mer pris på.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #115 Skrevet 16. februar 2013 nei, kaffegjest er kjipt Mine venner ville hatt null interesse av å sitte med mine gamle tanter og onkler. Å møtes for f.eks. grilling vet jeg både de og jeg ville satt mye mer pris på. Og der kom det frem noe som det burde være fokus på. Når man skal laget til en fest så inviterer man ikke de eldste menneskene man kjenner. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #116 Skrevet 16. februar 2013 Og der kom det frem noe som det burde være fokus på. Når man skal laget til en fest så inviterer man ikke de eldste menneskene man kjenner. Jess. Er oppi den detaljen nå, de fleste "eldre" og eldre i min familie er veldig festdrepere, på den måten at de er konservative til alkohol, mye av humoren som kan ligge i luften er uforståelig for de, samt.. Veldig A4 og prektige i oppførsel ift brudeparet. Skulle laget en egen tråd på den.. Er ikke bare utdrikningslag-normer som lager hodebry for meg. Er som TS, følsom og vil ikke skuffe noen. Anonym poster: eec8e22fcb2c5b08378573c70693528c
melly666 Skrevet 16. februar 2013 #117 Skrevet 16. februar 2013 Og der kom det frem noe som det burde være fokus på. Når man skal laget til en fest så inviterer man ikke de eldste menneskene man kjenner. I min slekt er det vanlig å invitere foreldre, søsken og tanter og onkler til bryllup. Hvis jeg ikke hadde invitert de, ville mange blitt dødlig fornærmet.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2013 #118 Skrevet 16. februar 2013 I min slekt er det vanlig å invitere foreldre, søsken og tanter og onkler til bryllup. Hvis jeg ikke hadde invitert de, ville mange blitt dødlig fornærmet. Jeg ser poenget.
Karmosin Skrevet 18. februar 2013 #119 Skrevet 18. februar 2013 (endret) Skal folk bruke flerfoldige kroner på en kveld uten å få noe igjen for det? Enn hvis de føler seg forpliktet til i gi bryllupsgave i tillegg? Bruden vil sikkert ikke føle seg for god til å mottage de...' Hvis bruden vil drikkes ut selv om hun har et slikt bryllup, så får forloveren invitere familien til utdrikkingslaget. Utdrikningslagsgjester får utdrikningslaget. Et godt utdrikningslag er en god fest. Mistenker jeg at utdrikningslaget ikke blir bra takker jeg høflig nei, ellers har jeg en knalldag/-kveld med god venninne og hennes gjeng. Denne tråden gjør meg så glad for at det er diversitet i mine kretser. Alt er lov unntatt dokurver. Endret 18. februar 2013 av Karmosin 1
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #120 Skrevet 18. februar 2013 Denne tråden gjør meg så glad for at det er diversitet i mine kretser. Alt er lov unntatt dokurver. Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor har dere et problem med dokurver???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå