Gå til innhold

Utdrikningslag og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men man handler jo ut fra de normene/skikkene man har vokst opp med, og som er vanlig der man kommer fra - med mindre man senere i livet har opplevd noe annet. Når ts sitt utgangspunkt er som det er, så må det jo kunne gå an å fortelle henne at det finnes andre skikker, uten samtidig å rakke ned på henne? Nå mener jeg ikke deg spesielt, heller ikke flertallet i tråden her. Men enkelte drar det litt langt, rett og slett.

Nå tror jeg rett og slett at jeg bare lar den ligge. Jeg har sagt det jeg har å si i denne saken og vel så det. :) Jeg føler ikke at jeg har rakka ned på noen og samvittigheten min er ren, men hvis det oppfattes slik av andre så er jo det dumt. Uansett, la oss håpe at ts ikke får noen problemer med venninnene sine når hun ordner opp i dette her og la oss håpe alt går bra for henne og at hun får slappa litt av. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De her vennene kan slappe av litt også da, det er jo like frivillig å gå i utdrikkingslag som å gå i bryllup og liker man ikke opplegget så sier man nei.

• Liker 4
Skrevet

De her vennene kan slappe av litt også da, det er jo like frivillig å gå i utdrikkingslag som å gå i bryllup og liker man ikke opplegget så sier man nei.

Det har du forsåvidt også rett i, men det er jo greit å unngå å tråkke for mange mennesker på tærne da. Sånn for helsas skyld. :fnise:

Skrevet

.. for det er jo litt det der det handler om ... skal man betale og bidra til et vanvittig utdrikkingslag uten å få være med på selve festen lissom ... ?

jeg bare tenker høyt, men kjenner at dersom jeg ble satt på listen over utdrikkingslagsgjester, og nærmest ble krevd for en inngangsbillett til dette på en god del kroner, og det kanskje var en venninne jeg ikke hadde så mye kontakt med, og samtidig ikke ble funnet verdig som bryllupsgjest ... Da føler man seg som betalende fyllmasse ...

Mitt første utdrikkingslag tok jeg regien på selv, det var flere der som ikke var invitert i bryllupet men jeg betalte alt for alle og alle kom til gratis fest på en måte. Det var hjemme hos meg, alle fikk mat og drikke, og ingen betalte noe annet enn taxien hjem selv. Da blir det noe annet ... eller ... ?

poengterer igjen at jeg bare tenker høyt her ..

Jeg oppfattet det innlegget som en hel del antagelser om både ts og om hvordan hennes utdrikningslag skal være ;) Spesielt når du etterpå forteller hvor "riktig" du gjorde ting. Muligens.

Jeg har da aldri sagt noe som helst om TS sitt utdrikkiingslag, hvor ialle dager tar du det ifra ? Mine tanker er på helt generelt grunnlag og har absolutt null og nix å si i forhold til Adrianes valg og planer.

Jeg skriver det da også ganske tydelig syns jeg.

Mulig det. Jeg oppfattet det annerledes.

• Liker 3
Skrevet

Jeg oppfattet det innlegget som en hel del antagelser om både ts og om hvordan hennes utdrikningslag skal være ;) Spesielt når du etterpå forteller hvor "riktig" du gjorde ting. Muligens.

Heldigvis føler jeg meg trygg på at Adriane vet at jeg snakket generelt.

Skrevet

Haha, snakker vi Kleopatra her?

Ja! Poeng til deg. Det er Asterixversjonen av Kleopatra, i hvert fall :P

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg har lest gjennom alle svarene nå, men kommer ikke til å sjekke denne tråden noe mer. Takk til Rakkerunge for iherdige forsvarstaler på mine vegne, hehe - hyggelig av deg :) Det er ingen som har vært direkte jævlige her, som Gjest riktig påpeker, men jeg skal innrømme at enkelte av innleggene gikk innpå meg. Jeg vet dere ikke kjenner meg. Jeg vet dere ikke aner noe om hvordan jeg fungerer, og hva jeg ville gjort og ikke ville gjort mot mine venner. Men det føles fremdeles ikke godt når noen sier man er egoistisk, og bare vil utnytte vennene sine, når man gjør ting på den måten man faktisk (inntil nylig) trodde ting fungerte. De som kjenner meg, de vet at jeg aldri ville utnyttet vennene mine på noen som helst måte. De vet at jeg ikke er egoistisk. Mine venner vet at jeg setter deres lykke og velvære foran min egen. Det var derfor det føltes så urettferdig å få følelsen av å bli dømt av ukjente mennesker. Og, jeg innrømmer det glatt, jeg er ekstra følsom om dagen og lar meg lett vippe av pinnen.

Det jeg har fått ut av hele denne tråden, når jeg klarer å legge følelsene til side, er at det helt tydelig finnes forskjellige kulturer rundt omkring på akkurat dette med utdrikningslag og bryllup. Rakkerunge har helt rett - hadde jeg avlyst hele greia pga denne tråden, så hadde jeg kommet til å angre på det veldig, veldig lenge. Og vennene mine ville ikke forstått en pøkk av hva som skjedde.

Jeg har hatt en samtale med forloveren min om dette, og referert til denne tråden. Hun forteller at hun er vant til samme opplegget som jeg er - at til utdrikningslaget inviteres gamle og nye venner fra de forskjellige "områdene" i livet - og langt fra alle inviteres til bryllupet; og det er sånn det "skal være". Men hun er enig i at vi bør forsøke å finne ut av hvilke forventninger de som er invitert har når det kommer til å også inviteres i bryllupet, basert på at så mange i denne tråden er vant til den varianten. Dermed stoler jeg på at min kjære forlover og jeg klarer å finne ut av dette i fellesskap.

Takk for alle tilbakemeldinger i tråden; også de som vippet meg av pinnen ;)

• Liker 6
Skrevet

Ja! Poeng til deg. Det er Asterixversjonen av Kleopatra, i hvert fall :P

Oh yes! Digger Asterix :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest gjennom alle svarene nå, men kommer ikke til å sjekke denne tråden noe mer. Takk til Rakkerunge for iherdige forsvarstaler på mine vegne, hehe - hyggelig av deg :) Det er ingen som har vært direkte jævlige her, som Gjest riktig påpeker, men jeg skal innrømme at enkelte av innleggene gikk innpå meg. Jeg vet dere ikke kjenner meg. Jeg vet dere ikke aner noe om hvordan jeg fungerer, og hva jeg ville gjort og ikke ville gjort mot mine venner. Men det føles fremdeles ikke godt når noen sier man er egoistisk, og bare vil utnytte vennene sine, når man gjør ting på den måten man faktisk (inntil nylig) trodde ting fungerte. De som kjenner meg, de vet at jeg aldri ville utnyttet vennene mine på noen som helst måte. De vet at jeg ikke er egoistisk. Mine venner vet at jeg setter deres lykke og velvære foran min egen. Det var derfor det føltes så urettferdig å få følelsen av å bli dømt av ukjente mennesker. Og, jeg innrømmer det glatt, jeg er ekstra følsom om dagen og lar meg lett vippe av pinnen.

Det jeg har fått ut av hele denne tråden, når jeg klarer å legge følelsene til side, er at det helt tydelig finnes forskjellige kulturer rundt omkring på akkurat dette med utdrikningslag og bryllup. Rakkerunge har helt rett - hadde jeg avlyst hele greia pga denne tråden, så hadde jeg kommet til å angre på det veldig, veldig lenge. Og vennene mine ville ikke forstått en pøkk av hva som skjedde.

Jeg har hatt en samtale med forloveren min om dette, og referert til denne tråden. Hun forteller at hun er vant til samme opplegget som jeg er - at til utdrikningslaget inviteres gamle og nye venner fra de forskjellige "områdene" i livet - og langt fra alle inviteres til bryllupet; og det er sånn det "skal være". Men hun er enig i at vi bør forsøke å finne ut av hvilke forventninger de som er invitert har når det kommer til å også inviteres i bryllupet, basert på at så mange i denne tråden er vant til den varianten. Dermed stoler jeg på at min kjære forlover og jeg klarer å finne ut av dette i fellesskap.

Takk for alle tilbakemeldinger i tråden; også de som vippet meg av pinnen ;)

Dette siste innlegget ditt bekrefter i grunnen bare det inntrykket jeg har hatt hele tiden - du er ei skikkelig grepa jente! :klemmer: Lykke til, jeg er overbevist om at dette ordner seg for deg :jepp:

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

well said :)

Tusen takk :)

Dette siste innlegget ditt bekrefter i grunnen bare det inntrykket jeg har hatt hele tiden - du er ei skikkelig grepa jente! :klemmer: Lykke til, jeg er overbevist om at dette ordner seg for deg :jepp:

Oj, det var veldig snilt sagt! Virker som ei "grepa jente" du også, hehe ;) Takk igjen for at du så til de grader tok meg i forsvar, det varmet :blomst:

Edit: blomstersmileyen hadde visste endret shortcut. Tror jeg?

Endret av Adriane
Skrevet

Hvor er 10+ knappen?!?!

Mange flotte damer her inne på bryllupsforumet, men Adriane fortjener stadig vekk noen ekstra plusser. :) :) Så sier meg helt enig!

Skrevet

En gjør seg selv ganske sårbar i en situasjon som dette, en planlegger et stort arrangement rundt sin egen person, og de fleste er verken vant til det eller nødvendigvis helt komfortabel med det. Å da få tankene og ideene sine sablet ned på måten Adriane har fått her er kjempesårt.

Jeg er så enig!

Jeg har opplevd det selv i en annen bagatell av en tråd, derfor jeg har holdt meg unna denne. Men å det er ufattlig vanskelig å ikke ta ting som går på egne bryllupsplaner personlig. Ære være dem som klarer å riste det av seg, for oss andre synes jeg faktisk man skal ha forståelse for at dette blir sårt og fort vondt.

Kjenner igjen følelsene dine Adriane, dette er ikke kjekt men blåser fort over. :)

Mitt første utdrikkingslag tok jeg regien på selv, det var flere der som ikke var invitert i bryllupet men jeg betalte alt for alle og alle kom til gratis fest på en måte. Det var hjemme hos meg, alle fikk mat og drikke, og ingen betalte noe annet enn taxien hjem selv. Da blir det noe annet ... eller ... ?

poengterer igjen at jeg bare tenker høyt her ..

Den ideen stjeler jeg rett og slett. Det er fullstendig uaktuelt med en utdrittningsak, jentekveld er mye morsommere. - Og det har ingenting med at jeg er "redd" for å bli tatt på noe av mine venninner, gjester eller andre.

Det er helt i tråd med våre gjesters forventning og forståelse av dette er to separate ting.

Skrevet

Men vil ikke invitasjoner være sendt ut lenge før utdrikkningslaget? Utdrikkningslaget er jo gjerne siste/nest siste helgen før bryllupet.

Og hadde ikke jeg vært invitert i bryllupet ville jeg tenkt at da har jeg ingenting i utdrikkninglaget å gjøre heller! Å være med gamle klassevenniners utdrikkningslag ville aldri falt meg inn, det er jo en grunn til at man ikke har kontakt med de lengre!

Skrevet

Men vil ikke invitasjoner være sendt ut lenge før utdrikkningslaget? Utdrikkningslaget er jo gjerne siste/nest siste helgen før bryllupet.

Og hadde ikke jeg vært invitert i bryllupet ville jeg tenkt at da har jeg ingenting i utdrikkninglaget å gjøre heller! Å være med gamle klassevenniners utdrikkningslag ville aldri falt meg inn, det er jo en grunn til at man ikke har kontakt med de lengre!

Jeg tror det tetteste jeg har opplevd mellom utdrikningslag og bryllup er tre uker, men ja, invitasjonene blir jo sendt lenge før, selv om utdrikningslag gjerne planlegges i lange tider også.

Hva hvis brudeparet skal ha et rent familiebryllup, da, eller bare forlovere og ingen andre venner? Det er vanlig å ha få/ingen venner i bryllupet, skal man da ikke kunne drikkes ut?

• Liker 1
Skrevet

For min del er det står forskjell på små bryllup hvor det kun er de nærmeste og et hvor det er flere venner invitert. Da er det veldig kjipt å være en av de få som ikke får være med på bryllupet og sitte i et utdrikkningslag å høre på bryllupsprat når man ikke får vært der selv!

Skrevet

For min del er det står forskjell på små bryllup hvor det kun er de nærmeste og et hvor det er flere venner invitert. Da er det veldig kjipt å være en av de få som ikke får være med på bryllupet og sitte i et utdrikkningslag å høre på bryllupsprat når man ikke får vært der selv!

...men hvorfor går du ut fra at det kommer til å være et mindretall av de i utdrikningslaget som ikke er invitert i bryllupet?

Anonym poster: 0bdc7bc20c607245723e43432b2d878f

Skrevet

I min vennekrets pleier det å være rundt 10-20 invitert til utdrikkningslag, de få tilfelle jeg har opplevd av at det har vært gjester der som ikke var invitert i bryllupet så var det snakk om 3-4 personer som var kollegaer fra jobb, tidligere venner o.l.

Skrevet

Denne problemstillingen trodde jeg var som følge av en ny skikk. Har vært i mange utdrikningslag og aldri i ett der jeg ikke var invitert i bryllup. Jeg ville ikke deltatt i det heller om jeg ikke var invitert i bryllup.

-Man er liksom ikke "venn nok"?

Videre kom samme problemstilling opp i fjor form min tilkommende. Han var invitert med til utlandet på utdrikningslag til en han ikke var invitert i bryllupet til. Hva i all verden får folk til å tro at man blir med på noe sånt uten engang å være god nok for å bli invitert i selve bryllupet?

Jeg ser nesten på det som om noen fyller opp med folk for å få ned priser de skal forhandle.

Så nå når jeg selv skal ha utdrikningslag.

-Kun fra gjestelista vår.

Ser det er forskjell i skikk og bruk. Og alle velger selv.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg skulle egentlig ikke svare mer i denne tråden, men...

Det er ikke alle som gjør ting på A4-måten; det er det kanskje greit å tenke over først som sist ;) I mitt tilfelle, har invitasjoner til utdrikningslaget såvidt jeg vet gått ut for en god stund siden (dette er det forloveren som styrer, men jeg har plukket opp at noe er i gang). Bryllupsinvitasjonene går ikke ut på en stund ennå. Utdrikningslaget foregår en god stund før bryllupet. Dvs, forloveren min har sagt jeg kan slutte å kalle det utdrikningslag, og heller kalle det jentekveld.

Haha, nå må jeg le. Det blir da ikke invitert noen som jeg ikke lenger har kontakt med - er det noen som gjør det da? Alle som inviteres har jeg fremdeles kontakt med; noen ofte, noen sjeldnere (men oftere i perioder). Gjennom snart 40 år har jeg blitt kjent med mange flotte mennesker, og jeg er faktisk i stand til å holde kontakten med mange av de også. Om de føler det naturlig å delta i mitt utdrikn... vent, på denne jentekvelden eller ikke - vel, det får nå være opp til dem selv, ganske enkelt. Syns du ikke? ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...