Gå til innhold

Utdrikningslag og bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utdrikningslaget er jo en fest i seg selv. Som gjest på et slikt er man med på den festen, som bryllupsgjest er man med på bryllupsfesten, og jeg synes fortsatt det er merkelig å se på det som typ én fest i to deler. For all del, det er gode greier hvis man blir bedt i begge, jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skal være obligatorisk. Hva gjør de som skal ha et rent familiebryllup eller som skal ta med forloverne og gifte seg i en sjømannskirke, hvis det er sånn i deres kretser at utdrikningslagsgjester må bes i bryllupet også?

Det slår meg forresten at de to sinnsvakt dyre utdrikningslagene jeg har støtt på var til virkelige stortrommebryllup hvor man fikk inntrykk av at alle mennesker brudeparet noensinne hadde vekslet noen ord med var bedt... Mens alle de andre variantene jeg har vært borti hadde mer smålåtne utdrikningslag hvor formålet var nettopp mat, mimring og moro, ikke todagers kostymeball på Capri med marinering av bruden i eselmelk og perler oppløst i ekte eddik (hvis noen tar den referansen :P). For noen har jeg som sagt blitt bedt i bryllupet også, for andre ikke, og det har jeg alltid tatt som at har å gjøre med hvor nær jeg er brud eller brudgom og hva slags bryllup de skal ha, og har egentlig aldri tenkt over det når gjestelistene ikke er identiske.

Er så enig med deg karmosin! Jeg klarer heller ikke å se hvorfor det ene automatisk skal føre til det andre.

Haha, snakker vi Kleopatra her?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ingen har vært jævlige her.

Ikke jævlige, men unødvendig krasse? Ja, det syns jeg. TS har "lagt seg flat" fra begynnelsen og forklart at dette er slik det gjøres der hun er fra, og at hun ikke ante noe om denne "2 for 1"-greia. Da er det ikke nødvendig å gå så hardt ut mot henne, etter min mening. Det hadde vært noe annet om hun ga inntrykk av å gi fulle faan, men det er absolutt ikke det inntrykket jeg sitter igjen med iallfall. Gjør du?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare legge til at hvis det er snakk om utdrikningslag hvor man sender bruden på spa og bare snakker om bryllupet - eller det bare en én-to av de som kommer som ikke er invitert - så er det jo ganske dårlig gjort om de ikke får komme i bryllupet også.

Men hvis det er grilling i parken, en kveld ute på byen eller egentlig hva som helst annet hvor man gjør noe gøy sammen så holder jeg meg til mitt opprinnelig standpunkt (posten over).

• Liker 1
Skrevet

Men innser du at det for ts kanskje føles som du stempler henne som slem, basert på denne handlingen - som faktisk er gjort i god tro fra hennes side? Det skrevne ord er ofte vanskelig å tolke, og er man da usikker fra før, er det lett å tolke i verste mening. Gjør vi ikke alle det? Hva om noen hadde sagt til deg at de syns det er slemt gjort å ikke bare forvente at folk kommer i utdrikningslaget ditt, men at de også skal bruke ENDA en helg og ENDA mer penger på deg?!?

Det ville jeg synes var veldig rart, for som sagt så er ikke det norm for noen i min vennekrets. Derfor ville jeg antkeligvis sagt "deg om det" :) Ville i alle fall ikke ha tatt meg nær av det, for jeg er temmelig sikker i min sak om at det jeg gjør er det som er rett (for meg), nemlig å invitere alle til både utdrikningslag og bryllup. Når det kommer til dette med "ENDA mer penger", så betaler jeg både for utdrikningslaget og overnattinger for mine venner. Ikke må de betale for drikken i bryllupet selv, heller, og nada bonger. :) Ikke at det er særlig relevant, men like så greit å ha det med. Jeg kan nok ikke tas på noe.

Skrevet

Ikke jævlige, men unødvendig krasse? Ja, det syns jeg. TS har "lagt seg flat" fra begynnelsen og forklart at dette er slik det gjøres der hun er fra, og at hun ikke ante noe om denne "2 for 1"-greia. Da er det ikke nødvendig å gå så hardt ut mot henne, etter min mening. Det hadde vært noe annet om hun ga inntrykk av å gi fulle faan, men det er absolutt ikke det inntrykket jeg sitter igjen med iallfall. Gjør du?

Hvilke utalelser er det du mener har vært krasse? Folk har sagt sin mening og tonen har vært grei.

• Liker 1
Skrevet

Det ville jeg synes var veldig rart, for som sagt så er ikke det norm for noen i min vennekrets. Derfor ville jeg antkeligvis sagt "deg om det" :) Ville i alle fall ikke ha tatt meg nær av det, for jeg er temmelig sikker i min sak om at det jeg gjør er det som er rett (for meg), nemlig å invitere alle til både utdrikningslag og bryllup. Når det kommer til dette med "ENDA mer penger", så betaler jeg både for utdrikningslaget og overnattinger for mine venner. Ikke må de betale for drikken i bryllupet selv, heller, og nada bonger. :) Ikke at det er særlig relevant, men like så greit å ha det med. Jeg kan nok ikke tas på noe.

Hehe, ingen som prøver å ta deg på noe som helst, prøver bare å åpne øynene dine litt ;-)

Forøvrig trist om du betaler alt for alle hele veien fordi du ikke vil kunne "tas" på noe i etterkant...

Bare en liten ting til: her bruker du jo som argument at dette er slik det er i din vennekrets. Så hvorfor er du så hard mot andre som er vant til en annen norm i sin?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvilke utalelser er det du mener har vært krasse? Folk har sagt sin mening og tonen har vært grei.

Du får lese innlegget mitt lenger opp, der har jeg skrevet det ;-)

Så du slipper å lete:

Nå har ikke jeg inntrykk av at ts mener at dere er slemme heller; men når det er sagt er det enkelte som går litt langt i svarene sine. Du selv blant annet skrev jo at du mener det er slemt å invitere til utdrikningslaget men ikke bryllupet. Andre snakker om at det er dårlig folkeskikk, og noen snakker om at det er egoistisk og man bare vil ha en dritkul fest, utnytter vennene sine for alt de er verdt, men ikke gidder spandere på de en bryllupsmiddag. Alt dette er å gå en del over noen grenser, syns JEG, all den tid ts har forklart at dette er slik hun er vant til at det gjøres der hun er fra. Skjønner veldig godt at slike kommentarer kan være litt sårende, og at det kann føles både urettferdig og vondt. Forskjellige meninger og erfaringer er ok det, og det ønsket jo ts å høre også, men å da samtidig oppleve nærmest beskyldninger om å være en egoistisk person som bare vil utnytte vennene sine, er i bunn og grunn himla drøyt...
Endret av Rakkerunge
  • Liker 1
Skrevet

Hehe, ingen som prøver å ta deg på noe som helst, prøver bare å åpne øynene dine litt ;-)

Forøvrig trist om du betaler alt for alle hele veien fordi du ikke vil kunne "tas" på noe i etterkant...

Bare en liten ting til: her bruker du jo som argument at dette er slik det er i din vennekrets. Så hvorfor er du så hard mot andre som er vant til en annen norm i sin?

Har vel ikke sagt at jeg betaler alt for alle hele veien, for det er som sagt snakk om 6 stykker og jeg har opp mot 70 gjester i bryllupet. :) Og det er ikke fordi jeg ikke skal kunne "tas" på noe, men fordi jeg setter pris på dem og ønsker å gjøre det overkommelig for dem å dele dette med meg. Jeg er student, og de er også studenter. Jeg har lagt av penger, men det har ikke de, så det er bare rimlig at jeg hjelper dem litt.

Visste ikke at jeg ble oppfattet som så sykt hard, men det får så være. Jeg sier meningen min, og jeg legger ikke mer i det enn nettopp det. Det er ikke bare slik i min vennekrets, som jeg har nevnt tidligere, men jeg har heller ikke hørt om det noensinne. Jeg har også sagt tidligere at hvis jeg putter meg selv i de gjestene som bare blir invitert i utdrikningslaget sine sko, så ville jeg blitt veldig skuffet hvis ikke jeg ble invitert til begge deler. Mange steder vil nok folk bli det, og det er det nok greit å være fullstendig klar over så man ikke virkelig sårer noen. :) Det er det jeg tenker.

Skrevet

Har vel ikke sagt at jeg betaler alt for alle hele veien, for det er som sagt snakk om 6 stykker og jeg har opp mot 70 gjester i bryllupet. :) Og det er ikke fordi jeg ikke skal kunne "tas" på noe, men fordi jeg setter pris på dem og ønsker å gjøre det overkommelig for dem å dele dette med meg. Jeg er student, og de er også studenter. Jeg har lagt av penger, men det har ikke de, så det er bare rimlig at jeg hjelper dem litt.

Visste ikke at jeg ble oppfattet som så sykt hard, men det får så være. Jeg sier meningen min, og jeg legger ikke mer i det enn nettopp det. Det er ikke bare slik i min vennekrets, som jeg har nevnt tidligere, men jeg har heller ikke hørt om det noensinne. Jeg har også sagt tidligere at hvis jeg putter meg selv i de gjestene som bare blir invitert i utdrikningslaget sine sko, så ville jeg blitt veldig skuffet hvis ikke jeg ble invitert til begge deler. Mange steder vil nok folk bli det, og det er det nok greit å være fullstendig klar over så man ikke virkelig sårer noen. :) Det er det jeg tenker.

Da misoppfattet jeg deg, og beklager det.

Nettopp. Du har ikke hørt om det noensinne. Akkurat som ts ikke har hørt om deres versjon noensinne. Er det virkelig så umulig å se at ikke alle andre kommer fra samme ståsted som deg selv? :klo:

Skrevet

Du får lese innlegget mitt lenger opp, der har jeg skrevet det ;-)

Så du slipper å lete:

Vel, de sa sin mening, og intet ondt ord ble sagt.

• Liker 1
Skrevet

Da misoppfattet jeg deg, og beklager det.

Nettopp. Du har ikke hørt om det noensinne. Akkurat som ts ikke har hørt om deres versjon noensinne. Er det virkelig så umulig å se at ikke alle andre kommer fra samme ståsted som deg selv? :klo:

Litt. For jeg henger litt fast i det der gode sitaet som noen kom med her: "Man inviterer ikke til dugnad og så får de ikke komme til innflytningsfesten". Det sier på en måte seg selv at det ikke er dumt gjort å invitere noen til både utdrikningslag og bryllup, for hvordan kan det være det? Med mindre gjestene da forventes å betale tusenvis av kroner fra egen lomme, selvsagt. Men det er vel likevel ikke slemt å be dem. Men når det kommer til å ikke be dem så kan en på en måte, ved å tenke seg litt om, fatte av noen raskt vil kunne ta seg nær av det. At noen tror at hvis de er med på utdrikningslaget og på en måte lader opp til bryllupet sammen med bruden, så sier det seg selv at de skal være med videre. For å si det på en sykt teit måte! :fnise: Da får de være med på "foreplayet", men når det kommer til "samleiet" så blir det skyvd unna. De vil føle seg snytt. :S På ingen måte kan de føle seg snytt dersom de inviteres med på begge deler, men hvis det blir kostbart for dem så kan de selvsagt velge selv å takke nei, og da bør det også aksepteres. :)

Skrevet

Vel, de sa sin mening, og intet ondt ord ble sagt.

...du mener det ikke er et vondt ord å beskylde folk for å kun invitere folk for å utnytte dem og bruke dem som rekvisitter i utdrikningslaget?

Anonym poster: 0bdc7bc20c607245723e43432b2d878f

• Liker 4
Skrevet

...du mener det ikke er et vondt ord å beskylde folk for å kun invitere folk for å utnytte dem og bruke dem som rekvisitter i utdrikningslaget?

Her er det ingen som har beskyldt noen for noe som helst.

• Liker 1
Skrevet

Ut i fra det jeg leser, ble hun aldri beskyldt for å invitere folk for å utnytte dem og bruke dem som rekvisitter i utdrikningslaget. Hun ble fortalt at gjestene kunne oppfatte at de ikke var verdige å betales for og at de kunne ta seg nær av det. Det er en forskjell, synes jeg.

Anonym poster: 8d687f2577a7287058fcb601cc583e1e

• Liker 1
Skrevet
Å komme med forklaringer i invitasjonen og slikt vil i mine øyne bare oppfattes som et dårlig forsøk på å skjule det åpenbare; at man ikke er verdt å bruke penger på, men at man kan utnyttes den andre veien, for å skape en heidundrandes utdrikking.

...virkelig?

• Liker 3
Skrevet

Ut i fra det jeg leser, ble hun aldri beskyldt for å invitere folk for å utnytte dem og bruke dem som rekvisitter i utdrikningslaget. Hun ble fortalt at gjestene kunne oppfatte at de ikke var verdige å betales for og at de kunne ta seg nær av det. Det er en forskjell, synes jeg.

Og det at noen mener at det kan se slik ut er slemt?

Vi oppfatter og tolker folk forskjellig og jeg tolket ingen som ute etter og ta TS. Folk sa sin mening, om hvordan de ville ha gjrot det og hvordan de såg saken. Både som brud og som mulig gjest.

• Liker 1
Skrevet

...virkelig?

Det der leser jeg som at AB mener at hvis han/hun hadde fått invitasjon til utdrikningslag og ikke bryllup, og så hadde fått forklaringer på dette i etterkant, så hadde han/hun følt det slik det blir beskrevet, personlig. Så det der kan tydeligvis oppfattes forskjellig. Du kan ikke si med sikkerhet at det der var et angrep på TS, kan du? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Litt. For jeg henger litt fast i det der gode sitaet som noen kom med her: "Man inviterer ikke til dugnad og så får de ikke komme til innflytningsfesten". Det sier på en måte seg selv at det ikke er dumt gjort å invitere noen til både utdrikningslag og bryllup, for hvordan kan det være det? Med mindre gjestene da forventes å betale tusenvis av kroner fra egen lomme, selvsagt. Men det er vel likevel ikke slemt å be dem. Men når det kommer til å ikke be dem så kan en på en måte, ved å tenke seg litt om, fatte av noen raskt vil kunne ta seg nær av det. At noen tror at hvis de er med på utdrikningslaget og på en måte lader opp til bryllupet sammen med bruden, så sier det seg selv at de skal være med videre. For å si det på en sykt teit måte! :fnise: Da får de være med på "foreplayet", men når det kommer til "samleiet" så blir det skyvd unna. De vil føle seg snytt. :S På ingen måte kan de føle seg snytt dersom de inviteres med på begge deler, men hvis det blir kostbart for dem så kan de selvsagt velge selv å takke nei, og da bør det også aksepteres. :)

Men man handler jo ut fra de normene/skikkene man har vokst opp med, og som er vanlig der man kommer fra - med mindre man senere i livet har opplevd noe annet. Når ts sitt utgangspunkt er som det er, så må det jo kunne gå an å fortelle henne at det finnes andre skikker, uten samtidig å rakke ned på henne? Nå mener jeg ikke deg spesielt, heller ikke flertallet i tråden her. Men enkelte drar det litt langt, rett og slett. Jeg ser ts selv har glimrer med sitt fravær så langt i dag, og det har jeg forståelse for. For hennes del håper jeg nesten at hun ikke leser mer i denne tråden... Men om hun gjør det:

TS: som du ser, er det tydelig at det finnes mange varianter. Flertallet i akkurat denne tråden mener at invitasjon til utdrikningslag = invitasjon til bryllup, og noe annet er uhørt. Men, og dette er et stort men - de som kommenterer her er ikke et representativt utvalg for det første. For det andre er de ikke dine venner (sannsynligvis). Så jeg foreslår igjen: glem denne tråden. Snakk med forloveren din, evt også med de venninnene det gjelder. Det er egentlig bare de som kan fortelle deg hva de er vant til ;) Uansett hva utfallet blir, oppdater gjerne her etterpå. Jeg håper det løser seg for deg/dere. Forum som dette kan være en velsignelse eller en forbannelse. Prøv å ta til deg det gode og overse det ikke fullt så gode. :klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Hvis det der var åtak på TS så har dere aldri diskurtert med meg før. :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Men hva vet DU om hva slags utdrikningslag ts skal ha, og hva dette vil koste eller ikke koste for hennes venner? For alt du vet, skal de møtes i en park og grille pølser på engangsgriller, spille fotball, skravle og kose seg. Med andre ord ingen store utgifter for noen. Ville det da stille seg annerledes, siden du legger så vekt på dette med hvor mye penger vennene hennes skal "kreves for" i "inngangsbillett"?

Jeg har da aldri sagt noe som helst om TS sitt utdrikkiingslag, hvor ialle dager tar du det ifra ? Mine tanker er på helt generelt grunnlag og har absolutt null og nix å si i forhold til Adrianes valg og planer.

Jeg skriver det da også ganske tydelig syns jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...