Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #41 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Men kjære deg da. Ikke la dette ødelegge for deg. Vi er jo delt her inne, mange er vant til at det gjøres sånn som du hadde tenkt, og andre ikke. Det vil vel gjelde for venninnene dine også. Og da er det vel ikke verre enn å si det du har sagt her, at du ønsker en fin fest med alle venninne dine men at du ikke har kapasitet til å invitere alle i bryllup? Jeg er sikker på at de vil ha forståelse for det, tror du ikke? Problemet mitt er at jeg så inderlig ønsker å gjøre det rette for alle. Og jeg ser her at det er umulig... Føler at jeg har havnet i en utrolig vond og vanskelig situasjon, men er samtidig lettet over at jeg har fått vite dette nå. Da har jeg iallfall muligheten til å gjøre noe med det. Slik jeg kjenner mine venner, så vil de ha forståelse for det, ja. Greia er at jeg blir så usikker på meg selv. Jeg tror jo at jeg kjenner vennene mine, men hva om bare én eneste av de tenker som de hardeste kritikerne her inne? Jeg ønsker virkelig ikke å såre noen, eller at noen av de jeg er glad i skal føle seg utnyttet og/eller brukt... Kanskje klarer jeg å se klarere på dette når jeg har en bedre dag. Kanskje klarer jeg å finne en løsning sammen med forloveren min. Alt jeg vet, er at jeg ikke ønsker at noen av mine venner skal se på meg som en egoistisk bitch etter alt dette... Endret 12. februar 2013 av Adriane 1
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2013 #42 Skrevet 12. februar 2013 Når det er sagt må jeg bare få si at noen her inne rett og slett bare er slemme. Jeg går ut i fra at en henger på bryllupsforumet av en grunn, f.eks. at en skal gifte seg (...) og da kan en jo bare prøve å forestille seg hvordan det føles å få forventningene og gleden over bryllupet og alt som hører med tråkket så til de grader på på denne måten. Én ting er å si at en er vant til at det gjøres annerledes og komme med forslag og synspunkt, men å bare rett og slett spy ut av seg dritt og sårende ord er skikkelig stygt gjort og fullstendig unødvendig. En gjør seg selv ganske sårbar i en situasjon som dette, en planlegger et stort arrangement rundt sin egen person, og de fleste er verken vant til det eller nødvendigvis helt komfortabel med det. Å da få tankene og ideene sine sablet ned på måten Adriane har fått her er kjempesårt. 5
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2013 #43 Skrevet 12. februar 2013 Problemet mitt er at jeg så inderlig ønsker å gjøre det rette for alle. Og jeg ser her at det er umulig... Føler at jeg har havnet i en utrolig vond og vanskelig situasjon, men er samtidig lettet over at jeg har fått vite dette nå. Da har jeg iallfall muligheten til å gjøre noe med det. Slik jeg kjenner mine venner, så vil de ha forståelse for det, ja. Greia er at jeg blir så usikker på meg selv. Jeg tror jo at jeg kjenner vennene mine, men hva om bare én eneste av de tenker som de hardeste kritikerne her inne? Jeg ønsker virkelig ikke å såre noen, eller at noen av de jeg er glad i skal føle seg utnyttet og/eller brukt... Kanskje klarer jeg å se klarere på dette når jeg har en bedre dag. Kanskje klarer jeg å finne en løsning sammen med forloveren min. Alt jeg vet, er at jeg ikke ønsker at noen av mine venner skal se på meg som en egoistisk bitch etter alt dette... Jeg skjønner deg godt, jeg hadde reagert på akkurat samme måte. Men sett utenfra så ser jeg jo at det ikke er nødvendig og at det ikke er deg det er noe galt med eller du som kjører over andres følelser ... Husk at det er venninnene dine som kjenner deg, ikke disse bride/guestzillaene her inne.
Gjest Nigiria Skrevet 12. februar 2013 #44 Skrevet 12. februar 2013 Synes dere virkelig at svarene har vært så ille? Jeg leser svarene slik at folk har ulike kulturer og synspunkter rundt dette. For noen er det vanlig, andre (meg inkl.) har ikke hørt om noen som gjør dette. Når man spør om andre personers synspunkter rundt dette, må man forvente andre personers synspunkt. Med unntak av det ene svaret som gikk på at man "kun ønsker en stor fest" synes jeg alle har svart helt legitimt. Jeg må si jeg blir mest overrasket over at du synes det er rart at folk har ulike synspunkter. Ja, så klart. Det er jo ulike folk. Det du må gjøre er å bestemme deg for hvilket synspunkt/løsning du synes er rett for deg. Og ja, noen blir helt sikkert litt fornærmet eller lei seg, som jeg selv ville ha blitt. Hva så? Du må ha selvtillitt nok til å stå inne for dine valg, det synes jeg er det viktigste. Du kan aldri gjøre alle helt fornøyd. De som er lei seg kommer nok heller aldri til å si dette til deg. Velkommen til virkeligheten, tøff deg litt opp 1
melly666 Skrevet 12. februar 2013 #45 Skrevet 12. februar 2013 Nå har jeg ikke vært i noen bryllup, men min oppfatning har også vært at det er to forskjellige hendelser. Utdrikkningslaget som den store festen med nære og fjerne, gamle og nye - rett og slett hele vennegjengen. Alt fra kollegaer, gamle barndomsvenninner, venner fra universitetet/høyskolen/videregående, nåværende venner osv. Mens bryllupet er mer familie og kanskje de 3-4 nærmeste som like gjerne kunne vært familie. Uansett håper jeg det løser seg uten såre følelser fra noens kant 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #46 Skrevet 12. februar 2013 noe av grunnen til at jeg trodde jeg var bedt i bryllupet også er at dette var ikke noe billig utdrikningslag. vi skal reise utenlands - jeg er student og det koster i underkant av 3000 kr (har også spleiset på turen for bruden). i tillegg kommer mat, drikke og aktiviteter! synes hvertfall det hadde vært hyggelig å bli invitert i bryllupet også da når jeg bruker såpass mye penger på dette. er ikke grisk eller noe, men håper dere skjønner hadde det bare vært middag og en tur ut eller noe hadde jeg ikke forventet det like mye. og vi er jo bare 7-8 jenter og alle de andre er invitert utenom meg. jeg er absolutt ikke såret eller lei meg, bare synes det var litt merkelig og ikke være bedt - hvertfall når alle andre er det Anonym poster: d716b2a6cbb0b640836aaa8fe3fb1041 4
kisskissbangbang Skrevet 13. februar 2013 #47 Skrevet 13. februar 2013 noe av grunnen til at jeg trodde jeg var bedt i bryllupet også er at dette var ikke noe billig utdrikningslag. vi skal reise utenlands - jeg er student og det koster i underkant av 3000 kr (har også spleiset på turen for bruden). i tillegg kommer mat, drikke og aktiviteter! synes hvertfall det hadde vært hyggelig å bli invitert i bryllupet også da når jeg bruker såpass mye penger på dette. er ikke grisk eller noe, men håper dere skjønner hadde det bare vært middag og en tur ut eller noe hadde jeg ikke forventet det like mye. og vi er jo bare 7-8 jenter og alle de andre er invitert utenom meg. jeg er absolutt ikke såret eller lei meg, bare synes det var litt merkelig og ikke være bedt - hvertfall når alle andre er det Anonym poster: d716b2a6cbb0b640836aaa8fe3fb1041 Her synes jeg du har all grunn til å være sur og såret, da. Den eneste som ikke er invitert,og et ekstravagant utrikningslag du må bruke masse penger på. Jeg hadde stussa fælt, blitt både sur og lei meg,og takket pent nei. 6
Petalouda Skrevet 13. februar 2013 #48 Skrevet 13. februar 2013 .. for det er jo litt det der det handler om ... skal man betale og bidra til et vanvittig utdrikkingslag uten å få være med på selve festen lissom ... ? jeg bare tenker høyt, men kjenner at dersom jeg ble satt på listen over utdrikkingslagsgjester, og nærmest ble krevd for en inngangsbillett til dette på en god del kroner, og det kanskje var en venninne jeg ikke hadde så mye kontakt med, og samtidig ikke ble funnet verdig som bryllupsgjest ... Da føler man seg som betalende fyllmasse ... Mitt første utdrikkingslag tok jeg regien på selv, det var flere der som ikke var invitert i bryllupet men jeg betalte alt for alle og alle kom til gratis fest på en måte. Det var hjemme hos meg, alle fikk mat og drikke, og ingen betalte noe annet enn taxien hjem selv. Da blir det noe annet ... eller ... ? poengterer igjen at jeg bare tenker høyt her .. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #49 Skrevet 13. februar 2013 jeg har allerede takket ja og betalt for turen, men trodde jo at jeg var bedt i selve bryllupet også da. må innrømme at jeg sitter igjen med en litt ekkel følelse, selv om jeg ikke føler meg direkte såret og lei meg. lurer jo selvfølgelig på hvorfor alle de andre er invitert og ikke jeg? hvertfall når vi som skal på utdrikningslaget er fra samme gjeng (fra barneskolen) og jeg var ganske nær venninne ved henne i barndommen. var på hytteturer, overnattinger og feira nyttårsaften sammen hvert år osv. jaja, fikk en utrolig billig reise da og kommer nok til å klare å kose meg Anonym poster: d716b2a6cbb0b640836aaa8fe3fb1041
Karmosin Skrevet 13. februar 2013 #50 Skrevet 13. februar 2013 Utdrikningslaget er jo en fest i seg selv. Som gjest på et slikt er man med på den festen, som bryllupsgjest er man med på bryllupsfesten, og jeg synes fortsatt det er merkelig å se på det som typ én fest i to deler. For all del, det er gode greier hvis man blir bedt i begge, jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skal være obligatorisk. Hva gjør de som skal ha et rent familiebryllup eller som skal ta med forloverne og gifte seg i en sjømannskirke, hvis det er sånn i deres kretser at utdrikningslagsgjester må bes i bryllupet også? Det slår meg forresten at de to sinnsvakt dyre utdrikningslagene jeg har støtt på var til virkelige stortrommebryllup hvor man fikk inntrykk av at alle mennesker brudeparet noensinne hadde vekslet noen ord med var bedt... Mens alle de andre variantene jeg har vært borti hadde mer smålåtne utdrikningslag hvor formålet var nettopp mat, mimring og moro, ikke todagers kostymeball på Capri med marinering av bruden i eselmelk og perler oppløst i ekte eddik (hvis noen tar den referansen ). For noen har jeg som sagt blitt bedt i bryllupet også, for andre ikke, og det har jeg alltid tatt som at har å gjøre med hvor nær jeg er brud eller brudgom og hva slags bryllup de skal ha, og har egentlig aldri tenkt over det når gjestelistene ikke er identiske. 3
Petalouda Skrevet 13. februar 2013 #51 Skrevet 13. februar 2013 "todagers kostymeball på Capri med marinering av bruden i eselmelk og perler oppløst i ekte eddik" he he he nå lo jeg høyt
{Isolde} Skrevet 13. februar 2013 #52 Skrevet 13. februar 2013 Ja, dette kommer helt tydelig an på hva vanlig praksis er der man kommer fra. For meg er utdrikningslag en feiring av bruden med venninner som er invitert i bryllupet. Selv ble jeg derfor litt overrasket da jeg, som brudens søster, ble invitert i utdrikningslag. Jeg hadde regnet med at bare inviterte venninner, skulle dit:) Forstår at dette ble vanskelig for deg, og at du er redd for å såre noen. Det er jo ingen god følelse å kjenne på i forkant av den store dagen. Må du kalle det et utdrikningslag,da? Kan du ikke bare selv inviterte til festlig lag, og da inviterer du alle du har lyst til at skal komme, uavhengig av om de er invitert eller ikke? Når du inviterer gjester som ikke skal i bryllupet, vil jo mitt råd da være å ikke ha mye fokus på bryllupet på festen, da man kanskje kan føle litt på det om man ikke blir invitert på den store dagen.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #53 Skrevet 13. februar 2013 - det føles litt som om man blir invitert til dugnaden men ikke innflyttingsfesten på en måte ... ? Man må selvsagt gjøre det som er rett for en selv, det skulle bare mangle. Men jeg ville syns det var veldig rart å skulle være med på å drikke ut bruden, og kanskje legge mye tid, energi og penger i type spa og sånn, men ikke bli funnet "verdig" bryllupsgjest-status --- Med mindre det var et liiiite bryllup der bare de aller nærmeste var invitert så klart. Jeg for min del hopper over hele utdrikkingen, kjenner jeg. Jeg ville vel ganske enkelt bare ha unnlatt å invitere venninner med på utdrikkingslag som jeg ikke vil ha med i bryllupet. Jeg synes det er egoistisk å tenke at du vil ha et supert utdrikkingslag med 50 venninner, men siden du ikke kan betale for dem så inviteres bare de som anses som "10 på topp", til bryllupet. Det er jo åpenbart at den kommende bruden tenker at hun vil ha en dritkul fest og må bruke vennene for det de er verdt, men en middag vil hun ikke påspandere dem! For bruden skal bare få og få, men ikke gi noe tilbake. Alt handler jo om henne, ikke sant? Som noen sier over her; hun forventer at venninnene skal drive dugnad, men de får ikke komme til innflyttingsfesten. Jeg synes at det er bedre å ha et lite utdrikkingslag og unnlate å såre noen eller få dem til å føle seg mindreverdige. Å komme med forklaringer i invitasjonen og slikt vil i mine øyne bare oppfattes som et dårlig forsøk på å skjule det åpenbare; at man ikke er verdt å bruke penger på, men at man kan utnyttes den andre veien, for å skape en heidundrandes utdrikking. Anonym poster: 8d687f2577a7287058fcb601cc583e1e Vel, men det er jo bare å takke nei til invitasjonen til utdritingslaget hvis man føler det blir feil hvis dere ikke er invitert i bryllupet. Og ikke minst, si hva dere mener hvis noen spør om hvorfor dere ikke var der. Og da er det vel ikke verre enn å si det du har sagt her, at du ønsker en fin fest med alle venninne dine men at du ikke har kapasitet til å invitere alle i bryllup? Jeg er sikker på at de vil ha forståelse for det, tror du ikke? Tja, det komnmer an på opplegget forloveren har lagt opp til. Blir det noe kostbart noe så er min forståelse på de uinvitertes side. Er det bare en trivelig kveld med god mat og drikke (og lite venting på bruden og forloveren som skal på SPA)så sier man naturligvis ja også hvis man ikke er invitert, hvis man har anledning. 1
Arkivskap Skrevet 13. februar 2013 #54 Skrevet 13. februar 2013 Jeg har egentlig sagt klart ifra at jeg ikke ønsker utdrikningslag. Men det ser ut til at jeg ikke slipper unna. Jeg har bedt 7 venninder fra her jeg bor (også noen av de jeg er oppvokst med). Forloveren min er blandt de 7. Jeg har mange flere venner her jeg bor som det er naturlig å be i et utdrikningslag (damer jeg har god kontakt med, som jeg snakker med når vi møtes, naboer osv). Ingen av dem vil ble sure for at de ikke er bedt i bryllupet! Der ut som at det er store forskjeller rundt omkring. 1
Skjønningen Skrevet 13. februar 2013 #55 Skrevet 13. februar 2013 (endret) .. for det er jo litt det der det handler om ... skal man betale og bidra til et vanvittig utdrikkingslag uten å få være med på selve festen lissom ... ? jeg bare tenker høyt, men kjenner at dersom jeg ble satt på listen over utdrikkingslagsgjester, og nærmest ble krevd for en inngangsbillett til dette på en god del kroner, og det kanskje var en venninne jeg ikke hadde så mye kontakt med, og samtidig ikke ble funnet verdig som bryllupsgjest ... Da føler man seg som betalende fyllmasse ... Mitt første utdrikkingslag tok jeg regien på selv, det var flere der som ikke var invitert i bryllupet men jeg betalte alt for alle og alle kom til gratis fest på en måte. Det var hjemme hos meg, alle fikk mat og drikke, og ingen betalte noe annet enn taxien hjem selv. Da blir det noe annet ... eller ... ? poengterer igjen at jeg bare tenker høyt her .. Synes du treffer spikeren på hodet, jeg. Det er ikke snakk om å "være slem" fordi man sier hva man mener, det må folk tåle når de ber om ærlige svar. Dette er et diskusjonsforum, ikke en plass hvor man kun får bekreftelser og that's it. Ingen er vel ute etter å såre noen, regner jeg med. Folk er forskjellige, som flere her også poengterer, og da vil det ikke bare komme svar som støtter ett eneste synspunkt. Jeg kan også si at jeg hadde blitt litt såret og følt meg dårlig behandlet hvis jeg kun ble bedt til et utdrikningslag og ikke til selve bryllupsfesten, for det er ikke normalt i min omgangskrets og jeg har heller aldri hørt om noe slikt før jeg las om det her inne. Jeg har kun invitert mine 3 "brudepiker" (jevnaldrende, nære venninner), 2 venninner til, og min kommende ektemanns søster til utdrikningslaget mitt, og de er alle også gjester i bryllupet. Hvis man eventuelt har dårlig råd, kan man ikke da heller bare invitere de venninnene man har med i utdrikningslaget til festen etter bryllupet, og ikke nødvendigvis middag? :S Endret 13. februar 2013 av Skjønningen
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #56 Skrevet 13. februar 2013 Synes du treffer spikeren på hodet, jeg. Det er ikke snakk om å "være slem" fordi man sier hva man mener, det må folk tåle når de ber om ærlige svar. Dette er et diskusjonsforum, ikke en plass hvor man kun får bekreftelser og that's it. Ingen er vel ute etter å såre noen, regner jeg med. Folk er forskjellige, som flere her også poengterer, og da vil det ikke bare komme svar som støtter ett eneste synspunkt. Jeg kan også si at jeg hadde blitt litt såret og følt meg dårlig behandlet hvis jeg kun ble bedt til et utdrikningslag og ikke til selve bryllupsfesten, for det er ikke normalt i min omgangskrets og jeg har heller aldri hørt om noe slikt før jeg las om det her inne. Jeg har kun invitert mine 3 "brudepiker" (jevnaldrende, nære venninner), 2 venninner til, og min kommende ektemanns søster til utdrikningslaget mitt, og de er alle også gjester i bryllupet. Hvis man eventuelt har dårlig råd, kan man ikke da heller bare invitere de venninnene man har med i utdrikningslaget til festen etter bryllupet, og ikke nødvendigvis middag? :S Nå har ikke jeg inntrykk av at ts mener at dere er slemme heller; men når det er sagt er det enkelte som går litt langt i svarene sine. Du selv blant annet skrev jo at du mener det er slemt å invitere til utdrikningslaget men ikke bryllupet. Andre snakker om at det er dårlig folkeskikk, og noen snakker om at det er egoistisk og man bare vil ha en dritkul fest, utnytter vennene sine for alt de er verdt, men ikke gidder spandere på de en bryllupsmiddag. Alt dette er å gå en del over noen grenser, syns JEG, all den tid ts har forklart at dette er slik hun er vant til at det gjøres der hun er fra. Skjønner veldig godt at slike kommentarer kan være litt sårende, og at det kann føles både urettferdig og vondt. Forskjellige meninger og erfaringer er ok det, og det ønsket jo ts å høre også, men å da samtidig oppleve nærmest beskyldninger om å være en egoistisk person som bare vil utnytte vennene sine, er i bunn og grunn himla drøyt... Til deg ts: jeg skjønner at dette har blitt en veldig vanskelig situasjon. Men vær så snill, ikke avlys utdrikningslaget ditt - du kommer til å angre så vanvittig på at du lot fremmede anonyme personer på et forum påvirke deg så negativt. Snakk med forloveren din og forklar om den kinkige situasjonen. Spør henne hva hun syns, og om hun evt vil hjelpe deg å finne ut av dette med gjestene. For alt du vet har mange hjul allerede blitt satt i gang, og det er ikke nødvendigvis så lett å stoppe dette. Gir deg en god klem også jeg. Ikke bry deg om de som tar det litt for langt her inne. De kjenner ikke deg, og de kjenner ikke vennene dine! 3
Skjønningen Skrevet 13. februar 2013 #57 Skrevet 13. februar 2013 Nå har ikke jeg inntrykk av at ts mener at dere er slemme heller; men når det er sagt er det enkelte som går litt langt i svarene sine. Du selv blant annet skrev jo at du mener det er slemt å invitere til utdrikningslaget men ikke bryllupet. Jeg står for det jeg skrev om at jeg synes det er slemt, men jeg skriver jo ikke det for å være slem. Hun er heller ikke en slem person, det kommer klart frem av det hun skriver her, men det er selve handlingen her som oppfattes som slem av blant annet meg.
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #58 Skrevet 13. februar 2013 .. for det er jo litt det der det handler om ... skal man betale og bidra til et vanvittig utdrikkingslag uten å få være med på selve festen lissom ... ? jeg bare tenker høyt, men kjenner at dersom jeg ble satt på listen over utdrikkingslagsgjester, og nærmest ble krevd for en inngangsbillett til dette på en god del kroner, og det kanskje var en venninne jeg ikke hadde så mye kontakt med, og samtidig ikke ble funnet verdig som bryllupsgjest ... Da føler man seg som betalende fyllmasse ... Mitt første utdrikkingslag tok jeg regien på selv, det var flere der som ikke var invitert i bryllupet men jeg betalte alt for alle og alle kom til gratis fest på en måte. Det var hjemme hos meg, alle fikk mat og drikke, og ingen betalte noe annet enn taxien hjem selv. Da blir det noe annet ... eller ... ? poengterer igjen at jeg bare tenker høyt her .. Men hva vet DU om hva slags utdrikningslag ts skal ha, og hva dette vil koste eller ikke koste for hennes venner? For alt du vet, skal de møtes i en park og grille pølser på engangsgriller, spille fotball, skravle og kose seg. Med andre ord ingen store utgifter for noen. Ville det da stille seg annerledes, siden du legger så vekt på dette med hvor mye penger vennene hennes skal "kreves for" i "inngangsbillett"? Jeg forstår faktisk begge sider her, men jeg syns man burde kunne få frem sitt ståsted uten å slenge rundt seg med sårende utsagn som "ikke funnet verdig som bryllupsgjest" og "betalende fyllmasse". Ærlig talt. Vi er vel voksne mennesker alle sammen her, eller? Er det forresten noen av dere som har tenkt på at det for enkelte til og med kan føles veldig merkelig å faktisk bli invitert til bryllupet? At man syns det er koselig og morsomt å bli invitert til et uformelt og morsomt utdrikningslag, men at det å bli invitert i det sannsynligvis mer formelle bryllupet, med nær familie osv, kanskje kan føles litt... overdrevent? For ikke å snakke om alt jeg har lest her inne om at bruden tror deres store dag er viktig for alle og enhver, og forventer at alt fra nærmeste familie til fjernere venner skal ofre en helg, kjøpe seg nye klær, kjøpe dyr gave osv bare for at bruden vil ha flest mulig gjester?!? Mye selvmotsigelser ute og går på dette forumet. Blir helt matt jeg... 1
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #59 Skrevet 13. februar 2013 Jeg står for det jeg skrev om at jeg synes det er slemt, men jeg skriver jo ikke det for å være slem. Hun er heller ikke en slem person, det kommer klart frem av det hun skriver her, men det er selve handlingen her som oppfattes som slem av blant annet meg. Men innser du at det for ts kanskje føles som du stempler henne som slem, basert på denne handlingen - som faktisk er gjort i god tro fra hennes side? Det skrevne ord er ofte vanskelig å tolke, og er man da usikker fra før, er det lett å tolke i verste mening. Gjør vi ikke alle det? Hva om noen hadde sagt til deg at de syns det er slemt gjort å ikke bare forvente at folk kommer i utdrikningslaget ditt, men at de også skal bruke ENDA en helg og ENDA mer penger på deg?!? 1
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #60 Skrevet 13. februar 2013 Jeg synes ingen har vært jævlige her. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå