Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #21 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har også lurt litt på dette. Jeg har aldri tenkt over det som en problemstilling en gang, inntil jeg så en tråd om det her inne for en stund tilbake. jeg har blitt invitert i mange utdrikningslag uten å bli invitert i bryllupet og aldri blitt snurt for det - tvert imot synes jeg det var hyggelig at bruden ville ha meg med. Men det er jo meg og hva jeg er vant til - og jeg vil jo ikke fornærme noen! Samtidig så synes jeg et utdrikningslag er en super sjanse til å få en dag med folk jeg bryr meg om og ikke får sett så ofte... Så jeg er litt lost jeg og. Ikke sant? Ikke jeg heller - og hadde jeg ikke sett det her inne hadde jeg levd i lykkelig uvitenhet, men muligens såret mange av mine venner... Ja, det er det - jeg har vært i flere utdrikningslag selv hvor jeg ikke har blitt invitert i bryllupet, og heller ikke forventet å bli det. Som deg har jeg bare syns det har vært hyggelig at jeg har blitt involvert i utdrikningslaget. Vi tenker nok ganske likt du og jeg, og det er ingen god følelse å være så i villrede som jeg (og du) er nå. Dette plager meg virkelig - kanskje fordi jeg har pms og er overfølsom - men jeg ønsker jo virkelig ikke at noen av mine venninner skal sitte igjen og føle seg utenfor og skuffet... 1
Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #22 Skrevet 12. februar 2013 Hadde jeg blitt invitert i utdrikningslaget men ikke bryllupet tror jeg at jeg hadde stussa litt for å være ærlig. Og heller aldir opplevd det heldigvis. Personlig har jeg opplevd det flere ganger, og ikke stusset i det hele tatt, men det er jo hva man er vant til. Men jeg merker meg jo at inntil videre er flertallet av svar i tråden her i samme "gate" som ditt. Jeg synes også at det er rart å invitere noen i utdrikningslaget men ikke i bryllupet. Sånn har det vært i alle tilfeller jeg har vært borti, og sånn gjorde jeg det også selv i mitt eget bryllup/utdrikningslag Hadde blitt trist om jeg ikke ble invitert i bryllupet når jeg hadde vært i utdrikningslaget. Anonym poster: 98b8fbd3bcd020d6c4466a7c586b3b6d Tenk at det er så forskjellige praksiser ute og går! Jeg har vært i flere utdrikningslag og det er bare et fåtall av de jeg også har blitt invitert i bryllupet. Uansett, det jeg merker meg, er at flertallet av de som har svart her mener at man må inviteres til begge deler. Hvis det flertallet er representativt, er jeg i trøbbel...
Heidipia Skrevet 12. februar 2013 #23 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har vært i flere utdrikningslag hvor ikke alle har blitt bedt i bryllupet. For meg er utdrikningslaget en siste fest som singel, hvor det blir invitert gamle og nye venner. En kveld for mimring, moro og kos. Bryllupet er for familie og nære venner. 2
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2013 #24 Skrevet 12. februar 2013 Men det er jo ulik praksis rundt om skjønner jeg. Og da er det sikkert ulike erfaringer i vennegjengen din og. Så si til forloveren din at hun sender ut en mail med en forklaring, og ikke tenk mer på det. Da vet de det jo, og jeg er sikker på at de ikke blir skuffet eller sure når de vet hvordan det henger sammen. Så koser du deg med jentefest og med videre bryllupsforberedelser uten å stresse mer over dette.
Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #25 Skrevet 12. februar 2013 Jeg syntes du kan gjøre som du vil. Jeg har vært i bryllup uten å ha blitt invitert i utdrikningslaget, og vært i utdrikningslag uten å være med på bryllupet. Har en nær venninne som skal gifte seg nå snart. Der blir alle venninne invitert til utdrikningslaget, noen i bryllupet, alle til kaffe. Jeg vil jo feire henne selv om hun ikke har plass til alle hun ønsker der festen skal være. Takk Det er iallfall godt å høre at det finnes de som har opplevd forskjellige varianter, uten å bli såra/fornærma av den grunn
Gjest Nigiria Skrevet 12. februar 2013 #26 Skrevet 12. februar 2013 Jeg og vennegjengen er fra Oslo. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som kun er invitert til utdrikningslag og ikke bryllup. De to hører jo tett sammen, og utdrikningslaget er en anledning til å bli kjent med andre som også skal i bryllupet. Hadde blitt fornærmet og lei meg om jeg kun ble invitert til utdrikningslag. Er langt fra "tradisjonell" av meg, men jeg synes det bryter litt med normal folkeskikk. Ikke det svaret du ønsker sikkert, men vær bevisst på at enkelte av gjestene dine kan føle det sånn. 4
Petalouda Skrevet 12. februar 2013 #27 Skrevet 12. februar 2013 - det føles litt som om man blir invitert til dugnaden men ikke innflyttingsfesten på en måte ... ? Man må selvsagt gjøre det som er rett for en selv, det skulle bare mangle. Men jeg ville syns det var veldig rart å skulle være med på å drikke ut bruden, og kanskje legge mye tid, energi og penger i type spa og sånn, men ikke bli funnet "verdig" bryllupsgjest-status --- Med mindre det var et liiiite bryllup der bare de aller nærmeste var invitert så klart. Jeg for min del hopper over hele utdrikkingen, kjenner jeg. 3
~Ripley~ Skrevet 12. februar 2013 #28 Skrevet 12. februar 2013 Jeg må si jeg synes det virker spesielt å invitere til utdrikningslag, men ikke til selve bryllupet. Det hadde ikke jeg gjort, tror det fort kan virke sårende for de som ikke får komme i selve bryllupet, for noen i utdrikningslaget skal jo i bryllupet. Det blir forskjellsbehandling, noe som fort kan oppleves sårt. 4
pusla Skrevet 12. februar 2013 #29 Skrevet 12. februar 2013 Ser det er mye ulik praksis her! Skjønner godt at du blir forvirra , egentlig. Jeg har vært eneste i er utdrikningslag som ikke var invitert til bryllupet en gang, og det gjorde ikke så mye. Men så ble det ikke særlig mye prat om bryllupet heller da, hadde sikkert følt det annerledes om det var tilfellet. Jeg synes du skal gjøre som planlagt jeg, Adriane
Pingting Skrevet 12. februar 2013 #30 Skrevet 12. februar 2013 (endret) - det føles litt som om man blir invitert til dugnaden men ikke innflyttingsfesten på en måte ... ? Man må selvsagt gjøre det som er rett for en selv, det skulle bare mangle. Men jeg ville syns det var veldig rart å skulle være med på å drikke ut bruden, og kanskje legge mye tid, energi og penger i type spa og sånn, men ikke bli funnet "verdig" bryllupsgjest-status --- Med mindre det var et liiiite bryllup der bare de aller nærmeste var invitert så klart. Ikke at det egentlig har så mye med saken å gjøre, men jeg har sagt til forloveren min at jeg helst ikke vil ha noe opplegg hvor jeg skal gjøre ting som de andre ikke skal - og særlig ikke om det involverer at de andre må betale for meg. Og jeg har sagt at jeg heller vil ha grilling, øl og skravling i parken enn spa og sånt. En jentedag, egentlig. Mulig det ikke gjør saken noe bedre i det hele tatt? Og ærlig talt - jeg blir litt oppgitt over et par av svarene her. Å kalle det for et brudd på "normal folkeskikk" når dette tydeligvis nettopp IKKE er normalt over alt synes jeg blir litt litt for strengt (selv om jeg skjønner at det kan være en helt ærlig og oppriktig reaksjon hvis man aldri har opplevd dette!). Jeg skal på ingen måte forsvare varianten jeg er vant til bare fordi det er sånn jeg synes det skal være. Tvert i mot, det er fordi jeg er redd for å såre noen og å bli oppfatta som uhøflig at jeg er i denne tråden i utgangspunktet. Fordi jeg også vil ta hensyn til de som ikke er vant med det samme som meg. Fint at folk er ærlige her. Men dere som ikke er vant til dette: ville det gjort noe forskjell om det kom fram på en eller annen måte i invitasjonen at man er klar over at dette er forskjellig ulike steder og at jeg ikke har lyst til å såre noen? Greia med utdrikninglaget for min del er jo ikke at det skal være noe rølpefyll, utdritning, fancy spa og bytur eller noe sånt - men at det skal være en mulighet til å få samlet masse av de fine jentene jeg kjenner til en skravle-tulle-mimre-kveld... Samtidig så skal jo ikke mine "behov" for det komme foran det at jeg kanskje sårer noen. Endret 12. februar 2013 av Pingting 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #31 Skrevet 12. februar 2013 Men dere som ikke er vant til dette: ville det gjort noe forskjell om det kom fram på en eller annen måte i invitasjonen at man er klar over at dette er forskjellig ulike steder og at jeg ikke har lyst til å såre noen? Jeg ville vel ganske enkelt bare ha unnlatt å invitere venninner med på utdrikkingslag som jeg ikke vil ha med i bryllupet. Jeg synes det er egoistisk å tenke at du vil ha et supert utdrikkingslag med 50 venninner, men siden du ikke kan betale for dem så inviteres bare de som anses som "10 på topp", til bryllupet. Det er jo åpenbart at den kommende bruden tenker at hun vil ha en dritkul fest og må bruke vennene for det de er verdt, men en middag vil hun ikke påspandere dem! For bruden skal bare få og få, men ikke gi noe tilbake. Alt handler jo om henne, ikke sant? Som noen sier over her; hun forventer at venninnene skal drive dugnad, men de får ikke komme til innflyttingsfesten. Jeg synes at det er bedre å ha et lite utdrikkingslag og unnlate å såre noen eller få dem til å føle seg mindreverdige. Å komme med forklaringer i invitasjonen og slikt vil i mine øyne bare oppfattes som et dårlig forsøk på å skjule det åpenbare; at man ikke er verdt å bruke penger på, men at man kan utnyttes den andre veien, for å skape en heidundrandes utdrikking. Anonym poster: 8d687f2577a7287058fcb601cc583e1e 4
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2013 #32 Skrevet 12. februar 2013 Men dere som ikke er vant til dette: ville det gjort noe forskjell om det kom fram på en eller annen måte i invitasjonen at man er klar over at dette er forskjellig ulike steder og at jeg ikke har lyst til å såre noen? Greia med utdrikninglaget for min del er jo ikke at det skal være noe rølpefyll, utdritning, fancy spa og bytur eller noe sånt - men at det skal være en mulighet til å få samlet masse av de fine jentene jeg kjenner til en skravle-tulle-mimre-kveld... Samtidig så skal jo ikke mine "behov" for det komme foran det at jeg kanskje sårer noen. Ja! Jeg tror ikke folk bli fornærmet over at de blir bedt i bryllup, men oss som er vant til at det er bryllupsgjestene som kommer i utdrikningslag ville nok stussa fælt over å ikke motta invitasjon i etterkant. Rett og slett fordi en gjerne ikke skjønner hvorfor, og gjerne tolket invitasjon til utdrikningslag som en invitasjon i seg selv. Det ville absolutt vært noe annet for meg dersom det ble presisert i forkant.
Gjest Nigiria Skrevet 12. februar 2013 #33 Skrevet 12. februar 2013 Grunnen til at jeg skrev at jeg synes det bryter med normal folkeskikk er fordi dette for meg er en helt fjern tanke. Du ønsket våre meninger på saken, og jeg forstår at andre kan tenke annerledes rundt dette. Saken er at jeg aldri har hørt om det en gang. Jeg har vært i fire bryllup de siste årene, og fire utdrikningslag. For meg henger disse to feiringene tett opp mot hverandre. I utdrikningslaget lader man opp til bryllupet, prater om det som skal skje, drikker og har det gøy med de andre jentene som skal dit. Hadde ikke hatt noe å si hva man skal gjøre på utdrikningslaget for min del, men jeg hadde i alle fall satt pris på å vite at jeg ikke var den eneste gjesten som kun var invitert i utdrikningslag og en kort melding om at "vi får dessverre ikke plass til alle vi ønsker til bryllupet, men bruden ønsker å lage fest for alle vennene sine likevel", eller noe. Tror jeg fortsatt ville vært usikker på å dra, men som sagt har jo jeg aldri hørt om dette før. Tydelig ulike tradisjoner blant folk, men det er jo også noe man bør ha i bakhodet. 4
liv Skrevet 12. februar 2013 #34 Skrevet 12. februar 2013 Her er det litt hipp som happ, litt avhengig av type bryllup. Har en kun feiring med nær familie, uten venner (som vi skal ha) så blir det jo utdrikkningslag alikevel men skal en ha større feiring ber en de som skal i bryllupet. 1
Skjønningen Skrevet 12. februar 2013 #35 Skrevet 12. februar 2013 Her er det litt hipp som happ, litt avhengig av type bryllup. Har en kun feiring med nær familie, uten venner (som vi skal ha) så blir det jo utdrikkningslag alikevel men skal en ha større feiring ber en de som skal i bryllupet. Helt enig med deg.
Pingting Skrevet 12. februar 2013 #36 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Jeg ville vel ganske enkelt bare ha unnlatt å invitere venninner med på utdrikkingslag som jeg ikke vil ha med i bryllupet. Jeg synes det er egoistisk å tenke at du vil ha et supert utdrikkingslag med 50 venninner, men siden du ikke kan betale for dem så inviteres bare de som anses som "10 på topp", til bryllupet. Det er jo åpenbart at den kommende bruden tenker at hun vil ha en dritkul fest og må bruke vennene for det de er verdt, men en middag vil hun ikke påspandere dem! For bruden skal bare få og få, men ikke gi noe tilbake. Alt handler jo om henne, ikke sant? Som noen sier over her; hun forventer at venninnene skal drive dugnad, men de får ikke komme til innflyttingsfesten. Jeg synes at det er bedre å ha et lite utdrikkingslag og unnlate å såre noen eller få dem til å føle seg mindreverdige. Å komme med forklaringer i invitasjonen og slikt vil i mine øyne bare oppfattes som et dårlig forsøk på å skjule det åpenbare; at man ikke er verdt å bruke penger på, men at man kan utnyttes den andre veien, for å skape en heidundrandes utdrikking. Anonym poster: 8d687f2577a7287058fcb601cc583e1e Takk for ærlig svar, men det virker ikke som om du så det siste avsnittet mitt. Jeg kan helt fint godta at noen kan bli lei seg av å bli invitert i utdrikningslag, men ikke i bryllup. Ingen problemer. Så ikke ta resten av det som står her som en jeg-vil-gjøre-som-JEG-vil-forsvarstale (jeg har på ingen måte bestemt meg for hva eg skal gjøre, egentlig), men jeg er rett og slett ikke enig i endel av logikken din. Du kan spare deg antagelsene om at man "bruker" folk for å få en kul fest (kan du ikke like gjerne si det samme om hver eneste bryllupsgjest, forresten?). Joda, det stemmer sikkert for noen. Helt sikkert. Men for de fleste er det vel heller en hyggelig anledning til å treffe venninner man gjerne ser litt for sjeldent. Som sagt: jeg er drithappy om det blir ufancy piknik i parken med skravling. Gjerne hvor jeg slipper å være midtpunkt hele tiden, for det synes jeg er slitsomt. Jeg vil ikke at det skal handle så mye om meg, bare at folk skal ha det hyggelig. Et premiss for det er selvfølgelig at ingen føler seg utnyttet, mindreverdig eller noe sånt. Noe som er grunnen til at jeg er her. Jeg har jo ikke bestet meg enda, jeg bare registrerer at mine ideer krasjer litt med enkelte andres, og lurer på hva som er den beste løsningen. En lengre forsvarstale gidder jeg ikke ta tror jeg - faren er vel uansett stor for at det bare tolkes som unnskyldninger. Både jeg og den kommende brudgom er vant med at utdrikningslag og bryllup er to forskjellige ting - bryllup er mest en familiegreie, utdrikningslag en vennegreie. Det er nok som noen sa over her kulturforskjeller. Den kulturen strekker seg da nødvendigvis over til mange av vennene våre som det er aktuelt å invitere. Men ikke nødvendigvis alle, så jeg tror uansett jeg skal sondere terrenget litt før jeg eventuelt legger opp til å ha flere gjester i utdrikningslaget. Og lese flere av svarene her. Endret 12. februar 2013 av Pingting 2
Pingting Skrevet 12. februar 2013 #37 Skrevet 12. februar 2013 Hadde ikke hatt noe å si hva man skal gjøre på utdrikningslaget for min del, men jeg hadde i alle fall satt pris på å vite at jeg ikke var den eneste gjesten som kun var invitert i utdrikningslag og en kort melding om at "vi får dessverre ikke plass til alle vi ønsker til bryllupet, men bruden ønsker å lage fest for alle vennene sine likevel", eller noe. Tror jeg fortsatt ville vært usikker på å dra, men som sagt har jo jeg aldri hørt om dette før. Tydelig ulike tradisjoner blant folk, men det er jo også noe man bør ha i bakhodet. Det var et fint svar, synes jeg.
Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #38 Skrevet 12. februar 2013 Jeg og vennegjengen er fra Oslo. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som kun er invitert til utdrikningslag og ikke bryllup. De to hører jo tett sammen, og utdrikningslaget er en anledning til å bli kjent med andre som også skal i bryllupet. Hadde blitt fornærmet og lei meg om jeg kun ble invitert til utdrikningslag. Er langt fra "tradisjonell" av meg, men jeg synes det bryter litt med normal folkeskikk. Ikke det svaret du ønsker sikkert, men vær bevisst på at enkelte av gjestene dine kan føle det sånn. Og jeg kommer opprinnelig fra et sted ca 6 mil utenfor Oslo, hvor det er helt vanlig at ikke alle som er med på utdrikningslag er med i bryllupet. Så det er tydelig at det er forskjellige "skikker" ute og går. Bryter med normal folkeskikk faktisk. Den gjorde faktisk ganske vondt, og jeg tar den til etterretning.
Gjest Adriane Skrevet 12. februar 2013 #39 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Jeg ville vel ganske enkelt bare ha unnlatt å invitere venninner med på utdrikkingslag som jeg ikke vil ha med i bryllupet. Jeg synes det er egoistisk å tenke at du vil ha et supert utdrikkingslag med 50 venninner, men siden du ikke kan betale for dem så inviteres bare de som anses som "10 på topp", til bryllupet. Det er jo åpenbart at den kommende bruden tenker at hun vil ha en dritkul fest og må bruke vennene for det de er verdt, men en middag vil hun ikke påspandere dem! For bruden skal bare få og få, men ikke gi noe tilbake. Alt handler jo om henne, ikke sant? Som noen sier over her; hun forventer at venninnene skal drive dugnad, men de får ikke komme til innflyttingsfesten. Jeg synes at det er bedre å ha et lite utdrikkingslag og unnlate å såre noen eller få dem til å føle seg mindreverdige. Å komme med forklaringer i invitasjonen og slikt vil i mine øyne bare oppfattes som et dårlig forsøk på å skjule det åpenbare; at man ikke er verdt å bruke penger på, men at man kan utnyttes den andre veien, for å skape en heidundrandes utdrikking. Anonym poster: 8d687f2577a7287058fcb601cc583e1e Nå må jeg minne meg selv på at dere som er her inne overhodet ikke kjenner meg og min personlighet. For en del av dette kjenner jeg gjør utrolig vondt. Å bli kalt egoistisk, og at fremmede mennesker går ut fra at jeg kun er ute etter en super fest, og kun tenker på meg selv? Vel, det er så langt fra sannheten som det kan bli. Med det utgangspunktet at jeg er vant til at man gjør det på denne måten, så har jo nærmest "rubbel og bit" blitt invitert i utdrikningslaget fordi jeg ikke ønsket at noen av mine venner skulle føle seg utenfor. Jeg har virkelig aldri tidligere hørt om denne uskrevne regelen om at alle som er på et utdrikningslag automatisk også skal være gjester i bryllupet - den hørte jeg om første gang i dag, på dette forumet. Men jeg tror egentlig ganske enkelt jeg ber forloveren min droppe hele utdrikningslaget, for dette kjenner jeg at bare gjør meg vondt. Jeg har ikke lenger lyst til å ha noe utdrikningslag, rett og slett. Ja, jeg er overfølsom og tar det veldig til meg. Er nedfor og har PMS, så jeg overreagerer sikkert. Men samtidig: jeg vil heller droppe hele greia, enn å bli sett på som en jævla egoist av mennesker jeg er veldig glad i. Har alltid vært en people-pleaser, men i denne sammenhengen taper jeg uansett hva jeg gjør... Endret 12. februar 2013 av Adriane
kisskissbangbang Skrevet 12. februar 2013 #40 Skrevet 12. februar 2013 Men kjære deg da. Ikke la dette ødelegge for deg. Vi er jo delt her inne, mange er vant til at det gjøres sånn som du hadde tenkt, og andre ikke. Det vil vel gjelde for venninnene dine også. Og da er det vel ikke verre enn å si det du har sagt her, at du ønsker en fin fest med alle venninne dine men at du ikke har kapasitet til å invitere alle i bryllup? Jeg er sikker på at de vil ha forståelse for det, tror du ikke? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå