Gå til innhold

Utdrikningslag og bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

I skravletråden har det dukket opp et tema og en problemstilling, som jeg ikke visste var en problemstilling før jeg så den der. Derfor lager jeg en egen tråd for å høre hva som er vanlig - hva folk er vant til.

Der jeg er fra, er det vanlig at man gjør det på følgende måte:

Til utdrikningslaget inviteres alle brudens venninner, fjern og nær, og man har en real jentekveld/-fest sammen. Mens til bryllupet inviteres kun forloveren, mens de vennene som bor i nærheten evt inviteres til festen etterpå.

Så er det at flere ser ut til å mene, og er vant til, at alle som inviteres i utdrikningslaget også skal inviteres til bryllupet. Noen mener også at det vil være rart og skuffende å ikke bli invitert i bryllupet om man har vært i utdrikningslaget.

Nå er jeg virkelig genuint rådvill, fordi jeg aldri har hørt om dette tidligere, og jeg vet at antallet som er invitert i utdrikningslaget mitt langt overgår antall venninner som er invitert i selve bryllupet. Det siste jeg ønsker er å såre noen/gi noen følelsen av å være utenfor. Derfor håper jeg at så mange som mulig vil dele sin mening og erfaring om dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Hvis det er slik man gjør det der du bor, er jo folk vant til dette? :)

Skrevet

Jeg er og vant til at det blir bedt flere venninder i utdrikningslaget enn i selve bryllupet.

Gjest Adriane
Skrevet

Hvis det er slik man gjør det der du bor, er jo folk vant til dette? :)

Nei, det er slik de gjør det der jeg kommer fra, som ikke er samme stedet jeg har bodd de siste 19 årene ;) Dermed er også flesteparten av vennene mine ikke fra hjemstedet mitt, men fra rundt omkring ;)

Skrevet

Mine to øre:

Utdrikningslag er med venner. Bryllup er med bare familie, familie + venner, bare venner, familie + forlovere, bare forlovere, bare forlovere og foreldre, ingen andre enn brudeparet og så videre, det kommer helt an på hva brudeparet ønsker for dagen sin. Utdrikningslag og bryllupsfeiring er to helt separate ting.

Jeg har blitt invitert til alle variasjoner over temaet: bare utdrikningslag, utdrikningslag + kaffegjest, utdrikningslag + middagsgjest, bare bryllup. Det har aldri falt meg inn at jeg som utdrikningslagsgjest har krav på noen form for bryllupsinvitasjon eller at jeg som bryllupsgjest må inkluderes i utdrikningslag (har hørt om den varianten også, at alle kvinnelige bryllupsgjester må i brudens utdrikningslag). Det er 100 % opp til brudeparet og den av dem som skal drikkes ut, og hvis noen gjester mener de har rett på en invitasjon til en relatert festlighet må de ta seg en kjempediger bolle.

Det ble arrangert utdrikningslag for meg selv om alle vennene mine visste at det ikke ble noen bryllupsfest, forresten. Vi giftet oss i utlandet, bare oss to. Tror ikke noen av vennene mine mente at det var feil å drikke meg ut selv om de ikke skulle i bryllup...

• Liker 3
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg er og vant til at det blir bedt flere venninder i utdrikningslaget enn i selve bryllupet.

Godt at jeg ikke er helt alene om dette :)

Gjest Adriane
Skrevet

Mine to øre:

Utdrikningslag er med venner. Bryllup er med bare familie, familie + venner, bare venner, familie + forlovere, bare forlovere, bare forlovere og foreldre, ingen andre enn brudeparet og så videre, det kommer helt an på hva brudeparet ønsker for dagen sin. Utdrikningslag og bryllupsfeiring er to helt separate ting.

Jeg har blitt invitert til alle variasjoner over temaet: bare utdrikningslag, utdrikningslag + kaffegjest, utdrikningslag + middagsgjest, bare bryllup. Det har aldri falt meg inn at jeg som utdrikningslagsgjest har krav på noen form for bryllupsinvitasjon eller at jeg som bryllupsgjest må inkluderes i utdrikningslag (har hørt om den varianten også, at alle kvinnelige bryllupsgjester må i brudens utdrikningslag). Det er 100 % opp til brudeparet og den av dem som skal drikkes ut, og hvis noen gjester mener de har rett på en invitasjon til en relatert festlighet må de ta seg en kjempediger bolle.

Det ble arrangert utdrikningslag for meg selv om alle vennene mine visste at det ikke ble noen bryllupsfest, forresten. Vi giftet oss i utlandet, bare oss to. Tror ikke noen av vennene mine mente at det var feil å drikke meg ut selv om de ikke skulle i bryllup...

Takk for godt svar, Karmosin! Kan høres ut som det finnes mange varianter da ja, og at jeg kanskje kan senke skuldrene litt igjen, hehe :)

Skrevet

som jeg skrev i skravletråden er ikke dette en nær venninne av meg og jeg hadde ikke forventet å bli bedt til noe som helst. jeg skal være med på utdrikningslaget, men det gjør meg ingenting å ikke være bedt i selve bryllupet. jeg fortalte en felles venninne at jeg synes det var litt rart at jeg var bedt i utdrikningslaget siden det var ganske få som var det, men da sa hun at bruden så på meg som en av de nærmeste vennene hennes. men når jeg tenker etter tror jeg ikke at jeg hadde bedt henne selv til hverken utdrikningslag eller bryllup. virker som begge ting er vanlige. synes ikke du skal bekymre deg Adriane. de burde ha forståelse for at du ikke kan be alle. jeg er i hvertfall ikke såret over å ikke bli bedt, bare trodde det var vanlig :) har aldri vært i bryllup før så vet lite om hvordan det fungerer!

hilsen AB som åpnet diskusjonen :)

Anonym poster: d716b2a6cbb0b640836aaa8fe3fb1041

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i alle fall vokst opp med at man ikke inviterer noen i utdrikningslaget som man ikke også inviterer til bryllupet. Hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg nok raskt blitt stemplet som en slemming. Dersom du ikke inviterer noen venninner i bryllupet så må du jo gjerne invitere alle venninner til utdrikningslag. Saken er den at det er slemt å invitere bare noen få av dem til bryllupet dersom du inviterer alle til utdrikningslaget. Jeg tror også at de som inviteres til utdrikningslag ser på det som en selvfølge at de da ogå er velkomne i bryllupet, hvilket jeg har erfart er normen. Jeg mener ikke å bekymre deg eller noe, men jeg har faktisk aldri hørt om at folk inviterer flere folk til utdrikningslaget enn til bryllupet. Kun i tilfeller der hvor brudeparet har hatt bryllupsfeiring med bare familie.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet
:) Takk for kommentar AB. Det var forsåvidt ikke ditt innlegg som gjorde meg usikker, det var en del av svarene til ditt innlegg ;) Men jeg setter pris på at du forteller hvordan du tenker, og da føler jeg meg vel enda mer sikker på at jeg ikke trenger å snu alt på hodet, hehe.
  • Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Jeg har i alle fall vokst opp med at man ikke inviterer noen i utdrikningslaget som man ikke også inviterer til bryllupet. Hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg nok raskt blitt stemplet som en slemming. Dersom du ikke inviterer noen venninner i bryllupet så må du jo gjerne invitere alle venninner til utdrikningslag. Saken er den at det er slemt å invitere bare noen få av dem til bryllupet dersom du inviterer alle til utdrikningslaget. Jeg tror også at de som inviteres til utdrikningslag ser på det som en selvfølge at de da ogå er velkomne i bryllupet, hvilket jeg har erfart er normen. Jeg mener ikke å bekymre deg eller noe, men jeg har faktisk aldri hørt om at folk inviterer flere folk til utdrikningslaget enn til bryllupet. Kun i tilfeller der hvor brudeparet har hatt bryllupsfeiring med bare familie.

Og der ble jeg usikker igjen...

Slemt? Som i ondskapsfullt? Hvis det virkelig er sånn du mener at man vil bli oppfattet, får jeg egentlig mest lyst til å be forloveren min droppe hele utdrikningslaget...

Det jeg ikke er enig med deg i, er at normen er det du er vant til - for det har jo kommet flere svar her som tilsier det motsatte. At det derimot kan være en del av de som inviteres til utdrikningslaget som tar det for gitt at de dermed også inviteres i bryllupet er en annen sak - jeg vet jo ikke hva andre tenker.

Jeg tror kanskje løsningen her er å rett og slett sjekke med de det gjelder, hva de tenker og forventer. Rett og slett. Dette syns jeg er en utrolig kinkig situasjon, når folk har så forskjellig syn på det hele... :(

Endret av Adriane
Skrevet

Jeg er vant til at man blir invitert i bryllupet hvis man er med på utdrikningslaget, men de fleste bryllupene jeg har vært i har det også vært invitert mange venner (flere venner enn familie) så det er kanskje ikke helt representativt.

Jeg har vært i et utdrikningslag der jeg ikke var invitert i bryllupet og det ble egentlig ganske "rart". MEN (!) jeg var den eneste der som ikke var invitert i bryllupet, og det var veeldig masse snakk om selve bryllupsfeiringen. Må si jeg følte meg littegrann utenfor da. Etterpå fikk jeg vite at det var invitert flere andre til utdrikningslaget som heller ikke skulle komme i bryllupet, men de kom ikke av ulike grunner. Det hadde vært noe annet om vi var flere i samme bås og opplegget var litt annerledes.

Skrevet

Æsj, jeg vil egentlig ikke være med å gjøre deg mer usikker da.

Stol på deg selv du! :hug:

Skrevet (endret)

Jeg synes det er rart å invitere i utdrikningslag men ikke i bryllup, og hadde blitt overraska over å ikke motta invitasjon i etterkant. Men dette handler jo om hva en er vant til.

Hvis du er usikker på om venninnene dine skjønner hva du ser for deg så er det vel bare å sende en felles mail der du skriver at du har hørt at det er forskjellige tradisjoner rundt dette og at du ønsker å oppklare eventuelle misforståelser?

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette. Jeg har aldri tenkt over det som en problemstilling en gang, inntil jeg så en tråd om det her inne for en stund tilbake. jeg har blitt invitert i mange utdrikningslag uten å bli invitert i bryllupet og aldri blitt snurt for det - tvert imot synes jeg det var hyggelig at bruden ville ha meg med.

Men det er jo meg og hva jeg er vant til - og jeg vil jo ikke fornærme noen! Samtidig så synes jeg et utdrikningslag er en super sjanse til å få en dag med folk jeg bryr meg om og ikke får sett så ofte... Så jeg er litt lost jeg og.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg blitt invitert i utdrikningslaget men ikke bryllupet tror jeg at jeg hadde stussa litt for å være ærlig. Og heller aldir opplevd det heldigvis.

Skrevet

Jeg synes også at det er rart å invitere noen i utdrikningslaget men ikke i bryllupet. Sånn har det vært i alle tilfeller jeg har vært borti, og sånn gjorde jeg det også selv i mitt eget bryllup/utdrikningslag :) Hadde blitt trist om jeg ikke ble invitert i bryllupet når jeg hadde vært i utdrikningslaget.

Anonym poster: 98b8fbd3bcd020d6c4466a7c586b3b6d

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg er vant til at man blir invitert i bryllupet hvis man er med på utdrikningslaget, men de fleste bryllupene jeg har vært i har det også vært invitert mange venner (flere venner enn familie) så det er kanskje ikke helt representativt.

Jeg har vært i et utdrikningslag der jeg ikke var invitert i bryllupet og det ble egentlig ganske "rart". MEN (!) jeg var den eneste der som ikke var invitert i bryllupet, og det var veeldig masse snakk om selve bryllupsfeiringen. Må si jeg følte meg littegrann utenfor da. Etterpå fikk jeg vite at det var invitert flere andre til utdrikningslaget som heller ikke skulle komme i bryllupet, men de kom ikke av ulike grunner. Det hadde vært noe annet om vi var flere i samme bås og opplegget var litt annerledes.

Jeg forstår at det blir veldig rart når man er den eneste som ikke er invitert i bryllupet :)

Æsj, jeg vil egentlig ikke være med å gjøre deg mer usikker da.

Stol på deg selv du! :hug:

Hehe, ikke tenk på det - det er jo min usikkerhet som er problemet - ikke at folk sier meningen sin ;)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg synes det er rart å invitere i utdrikningslag men ikke i bryllup, og hadde blitt overraska over å ikke motta invitasjon i etterkant. Men dette handler jo om hva en er vant til.

Hvis du er usikker på om venninnene dine skjønner hva du ser for deg så er det vel bare å sende en felles mail der du skriver at du har hørt at det er forskjellige tradisjoner rundt dette og at du ønsker å oppklare eventuelle misforståelser?

Jeg var ikke usikker før jeg leste om dette her inne, for jeg trodde oppriktig at det var sånn det var overalt. Men ja, det er det jeg lurer på om jeg skal gjøre (eller helst, få forloveren til å gjøre, siden det er hun som har sendt ut invitasjoner)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes du kan gjøre som du vil. Jeg har vært i bryllup uten å ha blitt invitert i utdrikningslaget, og vært i utdrikningslag uten å være med på bryllupet.

Har en nær venninne som skal gifte seg nå snart. Der blir alle venninne invitert til utdrikningslaget, noen i bryllupet, alle til kaffe. Jeg vil jo feire henne selv om hun ikke har plass til alle hun ønsker der festen skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...