AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg lurer på å ha en hest på for ca 1/2 år, men denne hesten har ikke forsikring. Hvordan skal vi da gjøre det med betaling av sykdom, skader eller død av hesten? Noen som har noen forslag om hvem som skal betale hva? Anonym poster: e873e6cda6749555ae5dcdce0ec9ac97
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Jeg kan ingenting om hester og slikt men dette høres ut som å spille russisk rulett. Ikke gjør det. Anonym poster: 7f86050ff131dc3dcd1f7f8eb7fe6474 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Jeg kan ingenting om hester og slikt men dette høres ut som å spille russisk rulett. Ikke gjør det. Anonym poster: 7f86050ff131dc3dcd1f7f8eb7fe6474 Ha i det minste en gyldig kontrakt der det er klargjort hvem som skal betale hva, når det skal betales og hvorfor. Anonym poster: 7f86050ff131dc3dcd1f7f8eb7fe6474 1
Wolfmoon Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 (endret) I de tilfelle jeg har erfaring med så betaler den som har hesten på fór vanlige utgifter som rasping av tenner, hovslager, vaksiner etc, mens eier betaler og bestemmer behandling ved alvorlig sykdom eller skader. Det har vært vanlig i de tilfellene jeg har vært borti, i alle fall. Edit: Dette må selvfølgelig inn i en ordentlig kontrakt undertegnet av begge parter. Det ligger en del forslag til kontrakter ute på nett, men de fleste jeg har funnet omhandler hester med forsikring. Endret 12. februar 2013 av Wolfmoon
Ruskemor Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 hvis du skal ha hesten på foravtale så må du skrive en ordentlig kontrakt som omhandler disse punktene. det er det eneste som fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Skal så klart ha kontrakt! Hadde aldri ville hatt en hest på for uten kontrakt. Men det jeg lurer på er hvordan vi skal gjøre det uten forsikring. Skal eier betale utgiftene som vanligvis ville blitt dekt av forsikringen og jeg betale egenandelene feks? Og hva hvis hesten dør den tiden jeg har han? Anonym poster: e873e6cda6749555ae5dcdce0ec9ac97
Wolfmoon Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Skal så klart ha kontrakt! Hadde aldri ville hatt en hest på for uten kontrakt. Men det jeg lurer på er hvordan vi skal gjøre det uten forsikring. Skal eier betale utgiftene som vanligvis ville blitt dekt av forsikringen og jeg betale egenandelene feks? Og hva hvis hesten dør den tiden jeg har han? Anonym poster: e873e6cda6749555ae5dcdce0ec9ac97 Har man ikke forsikring, så mener jeg at eier må ta alle utgifter som hadde blitt dekket av forsikringen. Jeg synes ikke forsikring og hva den dekker, f.eks., bør tas med i beregningen. Men det gjør selvfølgelig at eier må ha full råderett over behandling av hesten. Et ev. dødsfall synes jeg det er verre med, og det er jo også avhengig av verdien på hesten. Har aldri hatt med noe slikt i en fórkontrakt, men så har jeg heller aldri hatt hester med spesielt høy verdi. Endret 12. februar 2013 av Wolfmoon
MockingJay Skrevet 12. februar 2013 #8 Skrevet 12. februar 2013 Man er regelrett dum om man ikke har forsikring.. Den minste sykdom, for eks øyebetenelse, koster bare noen hundre lapper med forsikring og kan fort komme opp i masse tusen uten. Eieren av denne hesten er direkte dum dum dum. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #9 Skrevet 12. februar 2013 Man er regelrett dum om man ikke har forsikring.. Den minste sykdom, for eks øyebetenelse, koster bare noen hundre lapper med forsikring og kan fort komme opp i masse tusen uten. Eieren av denne hesten er direkte dum dum dum. Dum, dum dum, jøss sier du det? Hva slags forsikring snakker du om da, veterinærforsikring som koster flerfoldige tusen i utgifter i tilfelle man får bruk for det en gang? Du får spesifisere da, hva slags forsikring, dumme dumme dumme deg. Anonym poster: 955374079d29dd18c58c2d2e1b285beb 1
Gjest Gaea Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Dum, dum dum, jøss sier du det? Hva slags forsikring snakker du om da, veterinærforsikring som koster flerfoldige tusen i utgifter i tilfelle man får bruk for det en gang? Du får spesifisere da, hva slags forsikring, dumme dumme dumme deg. Anonym poster: 955374079d29dd18c58c2d2e1b285beb Med mindre man har spart om mye penger i tilfelle i hesten blir syk, er forsikring helt nødvendig, synes jeg. Hvilken forsikring man velger å ha er vel individuelt, hver enkelt får vurdere hva de synes er nødvendig. Selv hadde jeg måttet betale 50-60.000 det siste året om hesten ikke hadde hatt forsikring, i stedet for 10. For hva? Hesten måtte trekke en tann og fikk en hovbyll... Så de enkleste sykdommer og skader kan ende opp med å koste enormt mye penger om man ikke har forsikring.
Fossefall Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 For en hest med verdi på rundt 50 000 kr betaler jeg ca 3200 i året for livsforsikring, og utvidet vetrinærforsikring. Synes det er nokså rimelig i grunn. De rimeligere unghestene er forsikret for rundt 25000kr og vetrinær og koster ca 1700 i året. Dette er hos gjensidige. Hadde Agria før men der ble premien doblet på hele gjengen året etter jeg fikk livsforsikring utbetaling på en hest. og det er rart at de andre fikk høyrere risiko for skader akkurat da..
MockingJay Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Dum, dum dum, jøss sier du det? Hva slags forsikring snakker du om da, veterinærforsikring som koster flerfoldige tusen i utgifter i tilfelle man får bruk for det en gang? Du får spesifisere da, hva slags forsikring, dumme dumme dumme deg. Anonym poster: 955374079d29dd18c58c2d2e1b285beb Som en sier over her, 3200 kr er ikke mye penger. Og det må vel være klart for en hestekjenner at man som regel har livsforsikring utvidet med veterinær. Om ikke, så har du i alle fall lært det nå. Du som er eieren kanskje? Siden du tok deg så ufattelig nær? Og ja jøss, jeg sier dum dum dum. Og bruke den søte "speil" metoden din minner meg bare om ungdomskolen. Har jeg gjort samme feilen som deg kanskje? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå