Gå til innhold

Huseier har lite vern i Huseierloven.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange huseiere/utleiere som brenner seg stygt på useriøse leietakere.

Det er som dama her sier;

- Idet du gir fra deg nøkkelen til leiligheten din, gir du fra deg alle rettigheter.

http://www.dagbladet.no/2010/08/02/nyheter/utleie/mareritt/line_stomer/12805970/

Selv har jeg akkurat kommet seirende ut fra forliksrådet der jeg omsider ble kvitt min leietaker som ikke betalte for seg.

Mitt tap ble på 92-94 000.

Nå har jeg et hus til leie igjen men denne gangen skal jeg ha en skikkelig kontrakt med en klausul om utkastelse dersom kontrakten brytes.

Da får leietakeren 14 dager på seg til å ordne opp-og deretter er det ut ved hjelp av namsmannen.

Det er likevel med hjertet i halsen jeg leier ut. Hvis jeg treffer på "rette" leietaker kan han/hun gjøre opp for seg innen 14 dager og da faller kravet bort. Så kan han gjøre samme tingen neste gang og neste gang osv...

Jeg er helt avhengig av å leie ut for å klare meg økonomisk og ironisk nok legger jeg dermed livet mitt i en leietakers hender.

Her kan dere komme med legale innspill, tips og råd og også egne historier om deres erfaringer med leietakere.

Anonym poster: 1b1c3a90525966ec07f2034ec81fea02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare si at jeg synes det er helt ufattelig trist at mennesker tar seg til rette hos andre på denne måten. Selv har jeg alltid betalt husleie før forfallsdato, og hvis jeg manglet så mye som en 50lapp har jeg personlig kontaktet utleier og bedt om utsettelse en dag ekstra eller noe.

Det er leit å se at folk er så respektløse og stygge med andre.

Og jeg synes det er skummelt for min egen fremtid som leietager, skjønner svært godt at folk er skeptiske. Planen er å kjøpe hus en gang med utleiedel, men slik ting er nå, vil jeg helst ikke leie ut til noen som helst jeg ikke kjenner, og det går ikke alltid.

Anonym poster: ce08d89dd5bbe09602e6f6919ecd551a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg synes det er helt ufattelig trist at mennesker tar seg til rette hos andre på denne måten. Selv har jeg alltid betalt husleie før forfallsdato, og hvis jeg manglet så mye som en 50lapp har jeg personlig kontaktet utleier og bedt om utsettelse en dag ekstra eller noe.

Det er leit å se at folk er så respektløse og stygge med andre.

Og jeg synes det er skummelt for min egen fremtid som leietager, skjønner svært godt at folk er skeptiske. Planen er å kjøpe hus en gang med utleiedel, men slik ting er nå, vil jeg helst ikke leie ut til noen som helst jeg ikke kjenner, og det går ikke alltid.

Anonym poster: ce08d89dd5bbe09602e6f6919ecd551a

Det er ingen sikkerhet i seg selv, dessverre. Heller ikke at venner anbefaler/går god for sine venner/bekjente.

Referanser fra tidligere utleiere er heller ikke til å stole på. Det er nok ingen problem å instruere en venn til å rose sin "tidligere leietaker" opp i skyene.

Bør man kanskje forlange å se de 3 siste måneders kontoutskrift? ;)

Anonym poster: 4f7c8adc290b2cbfeea6b0d1e8269d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal visst ikke være lett å være utleier.

Jeg har alltid lurt på det der med muggproblemer. Uansett hvor godt ventilert leiligheten er kan det jo dukke opp mugg om leietaker er helt ubrukelig når det kommer til klestørking, lufting, rengjøring, og varmeregulering! Da kan altså leietager flytte med "gyldig oppsigelsesgrunn", og la huseier sitte igjen med en svær regning og skjegget i postkassa?

(Nei, dette innlegget er IKKE myntet på dere som har postet innlegg om muggproblemer på tross av at dere har gjort deres beste for et godt inneklima.)

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi heldigvis vært heldige.. Leier bare til mennesker som blir anbefalt, og helst av den yngre garde uten noen barn. Vi gir alltid "opplæring" om inneklima før de får flytte inn. Noen blir sikkert skremt av muggsopp problemer, men så lenge de følger det vi sier så slipper de problemene.

Anonym poster: 13d715d76871fd78d6f05e915ea48027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kan kredittsjekke leietaker. Du har jo en god grunn til hvorfor.

Det med misligholdt leiekontrakt og klausul om at leietaker godtar at det går rett til namsmannen er viktig.

Ikke minst så kan du sette opp depositumet til f.eks. 6 mnd leie. Det har du lov til. Da luker du ut de med dårligst økonomi.

Har selv leid ut ved et par anledninger. Har vært heldig med leietakere. Begge to alenemødre og i full jobb.

Anonym poster: 5a6b2931951df4ae8f8bd4abef4663e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremleie er også noe jeg er meget skeptisk til. Om jeg i utgangspunktet leier ut til to stk har jeg som huseier ingenting jeg skulle sagt om huset ble overbefolket med hele slekta til leietakeren.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/fremleie-to-kan-fort-bli-ti/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier er den sterke part i leieforholdet, derfor er rettighetene skjevfordelt i favør leietaker.

Dersom utleier opptrer profesjonelt og følger Husleieloven til punkt og prikke, er det heller ikke noe problem å bli kvitt leietakere som bryter loven.

Leier man ut bolig er det for øvrig alltid lurt å være medlem av Huseiernes Landsforbund. Akkurat som det lønner seg med boligforsikring i tilfelle det skjer noe.

Anonym poster: f12110e0045429077b7c445e490cc3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremleie er også noe jeg er meget skeptisk til. Om jeg i utgangspunktet leier ut til to stk har jeg som huseier ingenting jeg skulle sagt om huset ble overbefolket med hele slekta til leietakeren.

http://www.huseierne...an-fort-bli-ti/

Det er ikke framleie, men opptak i husstand.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier er den sterke part i leieforholdet, derfor er rettighetene skjevfordelt i favør leietaker.

Dersom utleier opptrer profesjonelt og følger Husleieloven til punkt og prikke, er det heller ikke noe problem å bli kvitt leietakere som bryter loven.

Leier man ut bolig er det for øvrig alltid lurt å være medlem av Huseiernes Landsforbund. Akkurat som det lønner seg med boligforsikring i tilfelle det skjer noe.

Der er jeg (av erfaring) uenig. Man blir kvitt leietakeren til slutt, men det koster både tid, krefter og penger.

Det er ikke framleie, men opptak i husstand.

Det har du helt rett i.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#7-2

Dette er fremleie. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være greit å ha jurister spesialistert på Husleieloven i ryggen, ja, om man ender opp med leietaker fra helvete. Ergo er Huseiernes Landsforbund anbefalt.

Jeg har aldri hatt problemer med leietaker, annet enn et par måneders forsinket husleie, men leier man ut noe litt større enn et kott, så bør man ta 6 måneders depositum, da det er omlag det det kan koste i utestående husleier fra husleier uteblir første gang og til bolig er tømt av namsmann. Min erfaring er også at om husleien er høyere og man tar høyt depositum, så vil man ha noe høyere gjennomtrekk, men at de som leier faktisk har råd til boligen og det er lite styr. Ikke nyutflyttede studenter som ikke skjønner at leiligheten ikke rydder eller vasker seg selv, ikke folk med sosialgaranti, ikke folk med lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...