Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg traff en mann sommeren 2010. Vi hadde et intenst forhold, snakket timesvis på telefonen hver kveld/natt og jeg hadde aldri opplevd noe sånt før. En sånn støtte, en sånn kjærlighet. Jeg hadde noen mnd før blitt separert og kom fra et forhold hvor jeg ikke ble sett overhodet. Jeg var ganske hungrig på omsorg og kjærlighet.

Det varte noen uker før jeg begynte å stusse litt. Han møtte aldri noen av vennene mine, jeg kom aldri hjem til han, det kom ofte noe i veien hver gang jeg skulle komme hjem til han og forklaringene virket troverdige nok. Pushet jeg han, sa jeg kom uansett, så sa han alltid at jeg bare måtte komme. Men da måtte jeg jo regne med at hele slekta var der og at jeg troppet opp i bursdagsselskapet til bestemora. Jeg følte noe ikke stemte, sjekket opp fødselsdatoen til bestemora osv, og alt stemte. Selvsagt troppet jeg ikke opp da, og det visste han.

Jeg lot det gå litt tid, men hele tiden med denne følelsen at noe ikke stemte. Det var ei annen jente som skrev litt for mye på fb. Jeg prøvde å konfrontere, lokke, lure - han stod på sitt. Jeg gikk min vei. Den jenta var jeg sikker på at det var noe mer med, dessuten var det denne eksen han - jeg mistenkte at hun ikke var fullt så eks som han sa.

Etter noen mnd tok vi opp kontakten igjen. Ting var roligere denne gangen og jeg følte at vi kom litt videre. Men så spøkte denne eksen i kulissene igjen. Så fant jeg det. De delte postkasse! Etter det ble hele forholdet en greie hvor jeg skulle ha han til å innrømme det. Til slutt gikk jeg min vei - for godt. Jeg traff en fantastisk mann like etter, det er halvannet år siden. Jeg har vært sikker hele tiden på at eksen ikke er eks. Jeg har vært så sikker på at hun bor hjemme hos han, at de har sin lille familie med sitt nydelige barn (hun er helt fantastisk nydelig!) og at han har levd et dobbeltliv. I dag fikk jeg det bekreftet 100%.

Jeg tror ikke hun vet noe som helst. Han er lastebilsjåfør og jeg traff han da han var på jobb. Jeg var med han på jobb! Han tok store sjanser, men holdt kontrollen på meg ved å minne meg om at min eks neppe ville like vårt forhold, siden de var kollegaer den gangen vi traff hverandre. Han visste jeg ikke ville avsløre oss på fb for eksempel. At jeg ikke orket mer bråk med min eksmann enn jeg allerede hadde.

Skal jeg si noe? Skal jeg fortelle henne det? Hva gjør jeg med familien deres da? Med datteren? Samtidig er jeg smittet av en alvorlig sykdom, en som i værste fall er dødelig hvis ikke den blir behandlet. Hvordan jeg har blitt smittet og av hvem, vet jeg ikke. Heller ikke hvor lenge jeg har hatt det. Kjæresten min har samme smitten, men viruset er i ro og han er blitt erklært immun. Sjansene for at jeg har smittet denne utro dusten er på promillestadiet, men den samme lille muligheten var det med at jeg ble smittet. Tenk om jeg har smittet han og han henne? Det er ikke HIV, så er det sagt. Det smitter vanligvis ikke via sex, men legene ser på det som eneste mulige smittekilde for meg. Hva skal jeg gjøre???

Anonym poster: d6df3b3d3cb568f6d54515d7b1e6c261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehh... uten at jeg er noen ekspert... Har du ikke en plikt til å hvertfall snakke med han og be han sjekke seg? Du må jo ikke involvere andre enn han? Så får det bli hans sak å gå videre på sin side med smittevarsel.

• Liker 2
Skrevet

Det er så vanskleig å vite hva man skal gjøre. Som samboer ville jeg nok ha satt pris på å vite at mannen min var en utro jævel, men samtidig så kan det hende de har det bra, og at sannheten bare vil ødelegge alt for mye.

Det er jo ikke egentlig ditt ansvar, siden du ikke kjenner henne og du ikke ble opplyst om at han hadde kjæreste.

Anonym poster: f33846db824d05311140eaa6ff90abd1

• Liker 1
Skrevet

ehh... uten at jeg er noen ekspert... Har du ikke en plikt til å hvertfall snakke med han og be han sjekke seg? Du må jo ikke involvere andre enn han? Så får det bli hans sak å gå videre på sin side med smittevarsel.

Legen sier at siden dette ikke er regnet som en seksuell smittsom sykdom, så har jeg ingen plikt. Men han vet om det han, vi har hatt sporadisk kontakt. Jeg er helt sikker på at han ikke sier noe til henne, tar sjansen bare. Det er det som blir dilemmaet... Jeg vet om sykdommen, vet at det finnes en liten potensiell mulighet for at han er smittebærer, og jeg vet hun har en bitte liten risiko for å bli smittet hun og. Men jeg har gjort mitt rent juridisk, jeg har varslet han.

Skrevet

Selv ville jeg visst det. Eksmannen min var utro etter noter, jeg fant det ut lenge etter vi gikk fra hverandre. Den ydmykelsen jeg følte, når flere andre visste det, men jeg satt som det dumme nautet (føltes sånn) hjemme og trodde aldri ville gjort noe sånt. Men det er jo ikke alle som vil vite. Baah, dette er ikke lett! Hvilket vepsebol stikker jeg hånda inn i?

HI

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg ville sagt ifra.

Jeg vet også at om jeg hadde vært henne, uvitende om et sidesprang, så ville jeg definitivt satt pris på å få vite det

Han kan jo ligge med flere uten at noen av dere vet om det og da er det bedre å få valget om å godta det eller klare seg uten ham

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sagt ifra.

Jeg vet også at om jeg hadde vært henne, uvitende om et sidesprang, så ville jeg definitivt satt pris på å få vite det

Han kan jo ligge med flere uten at noen av dere vet om det og da er det bedre å få valget om å godta det eller klare seg uten ham

Det er de tankene jeg har gjort meg og...

Skrevet

Det er de tankene jeg har gjort meg og...

Enig med dere begge... Jeg har tenkt så mye på dette her, og det har vært ganske greit å kunne skyve det unna så lenge jeg ikke har sett det svart på hvitt. Nå VET jeg det, da ble det brått noe jeg måtte forholde meg til..

Skrevet

Troll :)

Det finnes ingen slik sykdom og hele historien din er bullshit. Herregud, så mye dumt man skal lese på KG og at folk faktisk går på det :fnise:

Anonym poster: 0110c61059c7b490f7c69ce3e7570537

Skrevet

Troll :)

Det finnes ingen slik sykdom og hele historien din er bullshit. Herregud, så mye dumt man skal lese på KG og at folk faktisk går på det :fnise:

Anonym poster: 0110c61059c7b490f7c69ce3e7570537

Og du er lege?? Søk opp hepatitt C du, vennen. Mange som er smittet i Norge av dette skjønner du, for de fikk ikke sikre tester før på begynnelsen av 90-tallet. Alle som har fått blodoverføring før dette, f.eks. kan være smittet. Så gå ned av hesten din du, for du er helt på jordet!

• Liker 8
Gjest facepalm
Skrevet

Jeg tror du egentlig ønsker å rettferdiggjøre at du kan avsløre han som en dust. Ikke pga "smittefaren".

Skrevet

HI: er det hepatitt C du har? Off, det er ille :( Litt av en runde du skal igjennom med behandlig og da :( Til deg som ikke tror henne, så er HCV en potensiell dødelig sykdom. Den fører til skrumplever og leverkreft hvis den ikke blir behandlet. Det dør opp mot 50 personer årlig av denne sykdommen, og det er mange tusen som er smittet. Mange er stoffmisbrukere, eller tidligere stoffmisbrukere, men det finnes de som har blitt smittet via urene tatoveringsnåler, blodoverføring, eller som i HI tilfelle, svært skjelden via sex. Her har ikke du mye peiling i hvertfall!

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du egentlig ønsker å rettferdiggjøre at du kan avsløre han som en dust. Ikke pga "smittefaren".

Jeg er ferdig med han jeg. At han er en dust er jo årets underdrivelse, men jeg gir egentlig blaffen i han. En stor del av å avsløre han kommer av at samboeren kanskje fortjener å vite det, en annen ting er den potensielle smittefaren. Og det er jo her spørsmålet mitt ligger, ikke sant? Hva som er mest riktig? Ikke hvorvidt jeg har smittet han eller ikke. Og det er smittefare, ikke "smittefare" for den er reel.

Skrevet

HI: er det hepatitt C du har? Off, det er ille :( Litt av en runde du skal igjennom med behandlig og da :( Til deg som ikke tror henne, så er HCV en potensiell dødelig sykdom. Den fører til skrumplever og leverkreft hvis den ikke blir behandlet. Det dør opp mot 50 personer årlig av denne sykdommen, og det er mange tusen som er smittet. Mange er stoffmisbrukere, eller tidligere stoffmisbrukere, men det finnes de som har blitt smittet via urene tatoveringsnåler, blodoverføring, eller som i HI tilfelle, svært skjelden via sex. Her har ikke du mye peiling i hvertfall!

Dessverre, ja :P

Skrevet

Hvis de har ett barn sammen, så bør du passe på at han får testet seg. tenk på barnet.

Anonym poster: f33846db824d05311140eaa6ff90abd1

Skrevet

Hun vil ikke tro deg uansett, og han snakker henne rundt og idiotforklarer deg. La henne finne det ut selv...

Skrevet

Hun vil ikke tro deg uansett, og han snakker henne rundt og idiotforklarer deg. La henne finne det ut selv...

Vet du, det tror jeg du har helt rett i! Han lurte meg trill rundt, god til å snakke for seg. Jeg har kontaktet han og forklart alvoret i sykdommen, det er nødt til å være hans ansvar.

Gjest Tidssone
Skrevet

Dersom det er over tolv uker siden du hadde sex sist med denne mannen, ville han ha merket symptomer dersom han var smittebærer. Det ville samboeren hans også. Det er lite sannsynlig at begge disse to har sykdommen uten noen symptomer.

Skrevet

Dersom det er over tolv uker siden du hadde sex sist med denne mannen, ville han ha merket symptomer dersom han var smittebærer. Det ville samboeren hans også. Det er lite sannsynlig at begge disse to har sykdommen uten noen symptomer.

Hepatitt C fungerer ikke sånn. Dette er en stille sykdom, hvor de færreste får symptomer før leveren blir syk - gjerne etter 20 år eller mer. Mange bruker lang tid på utredning, fordi det er ikke det som slår legene først med mindre det er snakk om rusmisbruk. Hos meg var det helt tilfeldig i forbindelse med at jeg skulle gi blod. Jeg har aldri vært syk, og er ikke det nå heller.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...