Gå til innhold

Familiehund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har berner sennen-jente, og hun er den perfekte familiehund for oss:) Er med oss på ski, fjellturer, båtturer, skogsturer..... To voksne og to barn i familien vår. Hun er gjerne med på lange turer uten problemer, samtidig som hun tåler godt dager med mindre tur hvis tiden ikke strekker til.

Hun er veldig barnevennlig, og likedan veldig rolig ift andre hunder (og katter:)). Lite bjeffing, bare litt varsling når det kommer folk (trenger ikke ringeklokke!), men det er bare et par dype boff for å varsle, så det er ikke skikkelig gjøing som mange mindre hunder gjør.

Det er en generelt rolig og sindig hund, hun var lett å ha som valp, ble fort husren, var veldig enkelt å øve inn gå på fot, i band, innkalling, har og trent henne på søk. Og hun elsker snø og vinter! Lykkeligere berner skal en se langt etter når det før ste snøfallet kommer :fnise:

Vi har alltid hatt henne med overalt, så hun er vant med de fleste former for tur. Har heller aldri vært problem å ta henne med på besøk, hun gjør ikke så mye av seg; hilser og koser, også legger hun seg ned der hun får beskjed om å bli på plass.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør litt research på puddel/liten puddel/mellompuddel eller kongepuddel - du kommer garantert til å bli overrasket om du ikke vet noe om denne rasen fra før..

Kan ha den kortklipt, så ser ingen at det er puddel/lite pelsstell om du klipper. sykdomsfri og lettlært med et morsomt glimt i øyet, rampete og lett å få kontakt med. Bare gi den et forsøk, et søk i det minste :)

Anonym poster: 93dacd4d89c64e5554ecd656d8ba0306

Skrevet

Nå er jeg jo selvfølgelig heeelt objektiv som foreslår finsk lapphund ;) Middels stor, lite pelsstell, tåler kulde og er en veldig tilpasningsdyktig hund. Det er en spisshund, så noe bjeffing vil det nok være. Vi har vært heldig med vår frøken, hun varsler kun med 1-2 bjeff når det ringer på døra. Vi kunne i alle fall ikke tenkt oss noen annen hund :)

Skrevet

Jeg syns str skal ha litt å si for dere ts. Vi har to golden retrivere, og de er NYDELIGE familiehunder, men dattera vår kan bare glemme å gå tur med de. Uansett hvor snille de er så kommer det ikke på tale. En mindre hund hadde hun fått lov til å gått tur med. Hun har veldig lyst. Syns dere skal tenke over dette :)

Skrevet

Jeg syns str skal ha litt å si for dere ts. Vi har to golden retrivere, og de er NYDELIGE familiehunder, men dattera vår kan bare glemme å gå tur med de. Uansett hvor snille de er så kommer det ikke på tale. En mindre hund hadde hun fått lov til å gått tur med. Hun har veldig lyst. Syns dere skal tenke over dette :)

I så fall er det bra at dere har en stor hund. Barn under 12 som går tur med hunder er en skikkelig uting.

Anonym poster: b0a3a0c01425f0b63e69d6ea84cbce1e

• Liker 2
Skrevet

I så fall er det bra at dere har en stor hund. Barn under 12 som går tur med hunder er en skikkelig uting.

Anonym poster: b0a3a0c01425f0b63e69d6ea84cbce1e

Enig med deg :)

Skrevet

Enig med deg :)

???

• Liker 1
Skrevet

???

Går an å være enig selv om jeg hadde latt dattera mi på 9 år lufta en liten puddel ;)

Skrevet

Går an å være enig selv om jeg hadde latt dattera mi på 9 år lufta en liten puddel ;)

Vel poenget her er vel at det er en uting når barn går tur med hund - uansett hund! Størrelsen på hunden har da ingenting å si? Det er fortsatt en hund. Det er like ille at barn går tur alene med små hunder som med store.

• Liker 1
Skrevet

Vel poenget her er vel at det er en uting når barn går tur med hund - uansett hund! Størrelsen på hunden har da ingenting å si? Det er fortsatt en hund. Det er like ille at barn går tur alene med små hunder som med store.

Vel, poenget mitt er at jeg er ENIG i at det er en uting selv om jeg hadde latt hun fått lov til å lufte hunden.

Skrevet

Vel, poenget mitt er at jeg er ENIG i at det er en uting selv om jeg hadde latt hun fått lov til å lufte hunden.

OK. Så hvorfor i all verden går du mot dine egne meninger? :P

• Liker 2
Skrevet

OK. Så hvorfor i all verden går du mot dine egne meninger? :P

For å glede dattera mi?

Skrevet

Det kommer veldig an på barnets alder og hvor de går på tur, samt hvor ansvarsfult barnet er.

Skrevet

For å glede dattera mi?

Ikke for å være pessimist, men samtidig risikere farlige situasjoner.

Det kommer veldig an på barnets alder og hvor de går på tur, samt hvor ansvarsfult barnet er.

Ja.. jeg tenker sånn 12 år er en grei generell alder. Orker ikke diskutere det på individnivå, selv om at man selvfølgelig må ta hensyn til individet. Men barn er barn.

Skrevet

Ikke for å være pessimist, men samtidig risikere farlige situasjoner.

Man lever bare en gang :) Du kan bli påkjørt i morgen, selv om du går med refleksvest OG blindestav.

Skrevet

Man lever bare en gang :) Du kan bli påkjørt i morgen, selv om du går med refleksvest OG blindestav.

Jeg syns ikke det er god nok unnskyldning for å opptre ansvarsløst.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er god nok unnskyldning for å opptre ansvarsløst.

Deg om det :)

Skrevet

For å glede dattera mi?

Spørsmålet er jo hvor glad hun er for det den dagen hennes hund ender i en slåsskamp og hun ikke vet hva hun skal gjøre og hennes hund må avlives av skadene. Det kan bli et veldig stort ansvar for et barn.

Anonym poster: 431720129edad11a2e75d6fb983a584e

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor glad hun er for det den dagen hennes hund ender i en slåsskamp og hun ikke vet hva hun skal gjøre og hennes hund må avlives av skadene. Det kan bli et veldig stort ansvar for et barn.

Lag en egen tråd om det så skal jeg svare der, istede for å kuppe tråden til ts! Jeg svarer slik jeg svarer, så får du diskutere det i en annen tråd eller med meg på inbox!

Skrevet

Lag en egen tråd om det så skal jeg svare der, istede for å kuppe tråden til ts! Jeg svarer slik jeg svarer, så får du diskutere det i en annen tråd eller med meg på inbox!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...