Gå til innhold

Familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:lillesky: Hei dere!

Vi er en famile på fire, mamma & pappa med to barn ( 4 & 8 år ). Vi snakker mye om å skaffe oss hund, men da blir det store temaet -hva slags hund! Vi er en passe aktiv familie som liker å være ute og stå på ski,er en del i sogen ( oftest helger), har hytte og ferdes der i marka. Vi jobber begge to, så hunden må dessverre være alene i ca 7 timer i hverdagen.

Ingen av oss har eid egen hund før, men hund har alltid vært i nær famile. Vi lurer på om noen har noen formeninger om hva slags hund som kan passe inn i en passe aktiv dyrekjær familie? Størrelse er av mindre betydning, ikke veldig intr i timer med daglig pelsstell og hunden skal brukes som en tur kamerat/ familiehund, mulig agility :rolleyes:

Blir glad om noen har noen meninger :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første dere må se på er:

Hvor stor skal hunden være?

Deretter må dere se på:

Hvor mye pelstell orker vi?

Og sist men ikke minst:

Hvor mye aktivitet kan vi tilby hunden? vil vi ha en som er veldig aktiv eller en som er lite eller middels aktiv.

Jeg personlig vil anbefale Korthåret Collie. Dette er en veldig enkel og flott hund som er med må alt.

K.Collien er den enkelste hunderasen jeg har vært borti og de er bare helt nydelige.

http://www.nck.no/?id=369&c=Korth%C3%A5r

Ellers har jeg møtt Ungarsk Pumi som kan minne meg veldig om K.collien på mange måter, men jeg har aldri vært noe særlig borti den rasen så kan ikke uttale meg sånn veldig.

http://www.kur.no/

Utenom den så er det jo Labrador og Golden Retriver, men der må dere isåfall være forberet på at dette er hunder som ofte er ganske voldsom spesielt i unghund tiden.

Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg sett ekstra på K.Collie og Pumi.

Ta kontakt med oppdrettere og hør om dere kan få treffe rasen sånn at dere får et inntrykk av den.

http://easy-amenity.blogspot.no/

http://www.alertnesscollies.com/index.html

http://www.schendas.com/

Skrevet

Dvergschnauzer? :)

Skrevet

Du vil antakeligvis få like mange forslag til raser som svar her inne.

Canis har en egen rasevelger som kan være nyttig. Ellers syns jeg Animal Planet har mange fine poeng i serien Dogs 101, der de tar opp særegenheter og hva du må være obs på ved valg av en rase.

Kanskje lurt å sette seg ned og finne frem til noen raser som kan være aktuelle, for så å komme hit for å høre folks erfaring med rasene? :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Det første dere må se på er:

Hvor stor skal hunden være?

Deretter må dere se på:

Hvor mye pelstell orker vi?

Og sist men ikke minst:

Hvor mye aktivitet kan vi tilby hunden? vil vi ha en som er veldig aktiv eller en som er lite eller middels aktiv.

Jeg personlig vil anbefale Korthåret Collie. Dette er en veldig enkel og flott hund som er med må alt.

K.Collien er den enkelste hunderasen jeg har vært borti og de er bare helt nydelige.

http://www.nck.no/?i...=369&c=Korthår

Ellers har jeg møtt Ungarsk Pumi som kan minne meg veldig om K.collien på mange måter, men jeg har aldri vært noe særlig borti den rasen så kan ikke uttale meg sånn veldig.

http://www.kur.no/

Utenom den så er det jo Labrador og Golden Retriver, men der må dere isåfall være forberet på at dette er hunder som ofte er ganske voldsom spesielt i unghund tiden.

Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg sett ekstra på K.Collie og Pumi.

Ta kontakt med oppdrettere og hør om dere kan få treffe rasen sånn at dere får et inntrykk av den.

http://easy-amenity.blogspot.no/

http://www.alertness....com/index.html

http://www.schendas.com/

takk for svar! Hadde aldri tenkt på de to rasene, så jeg skal lese litt om de.

Det vi har snakket om er, ikke en veldig liten. En som tåler å være litt ute i norsk vinter, uten å måtte kles på så den ikke fryser ihjel. En som har normalt pelsstell og som kanskje ikke slipper alt for mye pels ( men det kan takles ), og i forhod til aktivitet, vil jeg si middels. Og kanskje uten for store jaktinstikter...

Skrevet

Du vil antakeligvis få like mange forslag til raser som svar her inne.

Canis har en egen rasevelger som kan være nyttig. Ellers syns jeg Animal Planet har mange fine poeng i serien Dogs 101, der de tar opp særegenheter og hva du må være obs på ved valg av en rase.

Kanskje lurt å sette seg ned og finne frem til noen raser som kan være aktuelle, for så å komme hit for å høre folks erfaring med rasene? :)

Lykke til!

Ja, vil tro de fleste har sin mening om den perfekte familiehunden :icon_lol: har forsøkt canis rasevelger, men det dukket opp så mange forslag...

Skrevet

Dvergschnauzer? :)

Dvergschnauzer har min mor, to stk. Liker de utrolig godt, men kunne tenkt meg å prøve en annen rase. Men det er en flott liten hund som tåler mye :-)

Skrevet

Jeg ville også sett på hvor sunne rasene dere ser på er. Det er mye sykdom dessverre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også sett på hvor sunne rasene dere ser på er. Det er mye sykdom dessverre.

ja,det er mye å tenke på! datteren på 8 ser bare hvor søte alle valpene, prøver å si at vi ikke kan kun gå etter utseende :rolleyes:

Skrevet

ja,det er mye å tenke på! datteren på 8 ser bare hvor søte alle valpene, prøver å si at vi ikke kan kun gå etter utseende :rolleyes:

Hehe. Det er nok lurt å ikke bare se på utseendet, gitt. Tror mange faller i den fella der. Kjøper en hund pga. hvordan den ser ut, og glemmer at de skal ha hunden i 14-15 år fremover. Det er da man innser hvor mye viktigere personlighet, gemytt, instinkter og helse er. Det er faktisk det som definerer hele hunden. Og elsker man hunden sin, er den vakker uansett ;) Enda den stinker og lager rare lyder og spiser kattebæsj. Hehe.

Skrevet

Nova Scotia duck tolling retriever. Kjempe herlige hunder :)

http://no.m.wikipedi...lling_retriever

Anonym poster: 691dbdcab658b9fc0edc225f785e8a89

Fy skam altså, jeg blir så provosert av at den rasen blir anbefalt i hytt og pine. Dette er arbeidshunder som krever sitt! Og da tenker jeg ikke bare på fysisk, de krever også mental stimuli. Det er store problemer med tolleren i dag og mye kommer av at de havner i feil hjem der de ikke får brukt seg godt nok. Understimulert hund blir ofte et problem. Det er verdens deiligste hunder - til et aktivt hjem som skal bruke hunden til noe mer enn tur.

Anonym poster: 0368d279dd47ae758e61327bb80ebf86

• Liker 12
Skrevet (endret)

Og jeg ville ikke hatt noen av hundene som er foreslått her, fordi de fleste av dem ikke passer meg :laugh:

Her er det bare research som kan hjelpe deg TS, for alle anbefaler "sine" raser ;)

Sett deg ned med en liste, gå gjennom mulige raser, ta kontakt med oppdrettere og reis på utstillinger for å se på og møte hunder. Sjekk stamtavler og sykdommer til mulige foreldre, møt mulige foreldre.

Mye jobb når man ikke er ferdig med rasevalget. Lykke til ;)

Edit: Og for all del ikke involver barna i valget. Da mine foreldre bestemte at vi skulle ha hund fikk jeg ikke vite om det før valpene var født og det var bestemt at vi skulle få en av de. Det tror jeg vi alle kan prise oss lykkelig over, ellers hadde det blitt mye mas :P

Endret av Wolfmoon
  • Liker 1
Skrevet

Skummelt å rådføre seg her inne ang det temaet! Prat med veterinærer, spør hva slags raser de ser mest av og hvilke som er mest sykdomsfrie.

Oppdrettere er ofte enveiskjørt og tror de vet best om alt.

Da jeg skulle velge rase hadde jeg kriterier i denne rekkefølgen:

1. Sykdom

2. Intelligens/aktivitetsbehov/evnen til å lære og behov for å stimuleres iforhold til hva man kan gi.

3. Barnevennlig (forøvrig skal man aldri stole på en hund sammen med barn, uansett hvilken)

4. Ikkerøyter?Pelsstell?

5. En hund er en hund, uansett størrelse og utseende.

Andre tanker:

Hvordan bor dere, i blokk? Da passer det kanskje ikke med en vakthund.

Landlig? Små hunder kan bli tatt av rovfugl.

Midt i byen? Ikke velg en pol-hund som i utgangspunktet er avlet for trekk og EKSTREME forhold.

Kanskje er det lurt å gå turer en plass der dere møter på hunder, selv om alle hundeeiere mener deres hund er verdens beste så kan dere prøve å spørre de om hva som er negativt eller prøv å få lånt dere en hund i noen uker for å se hvordan det fungerer? Selv om hunder er like i rase, kan de ha ulik oppdragelse. Men likevel kan det kanskje gi et inntrykk av hvordan det er å ha en hund i hus og små ting som dere kanskje vil tenke på når dere selv får en hund.

Lykke til :)

• Liker 6
Skrevet

Hehe. Det er nok lurt å ikke bare se på utseendet, gitt. Tror mange faller i den fella der. Kjøper en hund pga. hvordan den ser ut, og glemmer at de skal ha hunden i 14-15 år fremover. Det er da man innser hvor mye viktigere personlighet, gemytt, instinkter og helse er. Det er faktisk det som definerer hele hunden. Og elsker man hunden sin, er den vakker uansett ;) Enda den stinker og lager rare lyder og spiser kattebæsj. Hehe.

:fnise: hahaha, ja! vi føler nå at vi kan ha tid til en hund, ungene er aktive ute og mamma trenger litt alenetid med en kompis som gir noe annet inn i livet enn å " bare" være mamma ( misforstå meg rett ). En mulighet til et aktivt sosialt liv innen for et miljø jeg syntes virker fantastisk, hundemiljøet. En kamerat som tvinger deg opp å ut og gir rom for rekerason i skog å mark :laugh: En trofast venn til barna og et tilskudd i familien

Skrevet

Det er greit det at man ikke skal velge rase utifra hva folk skriver på KG, men man får kanskje noen nye raser som man ikke har tenkt på som man kan tenke på og vurdere.

Alle hunderaser har sykdommer i større og mindre grad. Har opplevd mange ganger at veterinærene ikke vet så mye om de forskjellige hunderasene men mer om hvordan mage og tarmsystemet fungerer. For å sette det litt på spissen.

Selv har jeg Border Collie, Alaska husky og labrador. har også hatt Korthåret collie. og jeg vet hvilken hunderase jeg hadde valgt hadde jeg skulle ha en hund hvis jeg ville ha en ordentlig familiehund som er med på alt uten å kreve for mye. det eneste jeg hadde valgt da hadde vært K. collien. de sliter med allergier men som sakt så finner mann feil og mangler på de aller fleste raser.

Skrevet

:fnise: hahaha, ja! vi føler nå at vi kan ha tid til en hund, ungene er aktive ute og mamma trenger litt alenetid med en kompis som gir noe annet inn i livet enn å " bare" være mamma ( misforstå meg rett ). En mulighet til et aktivt sosialt liv innen for et miljø jeg syntes virker fantastisk, hundemiljøet. En kamerat som tvinger deg opp å ut og gir rom for rekerason i skog å mark :laugh: En trofast venn til barna og et tilskudd i familien

Det høres bra ut! :) Skjønner deg godt. Å ha hund er fantastisk fint. Men også slitsomt når hunden er valp, eller dersom hunden ikke har fått den riktige oppdragelsen.

Skrevet

Hva med eurasier?

Mye lyd, kan være ganske strie, ikke ta det for gitt at de kan gå løst på tur. Og de krever endel tur. Det er mitt inntrykk av de individene jeg kjenner. + masse positivt selvsagt. :)

Skrevet

Fy skam altså, jeg blir så provosert av at den rasen blir anbefalt i hytt og pine. Dette er arbeidshunder som krever sitt! Og da tenker jeg ikke bare på fysisk, de krever også mental stimuli. Det er store problemer med tolleren i dag og mye kommer av at de havner i feil hjem der de ikke får brukt seg godt nok. Understimulert hund blir ofte et problem. Det er verdens deiligste hunder - til et aktivt hjem som skal bruke hunden til noe mer enn tur.

Rolig, rolig. Selvsagt krever de litt, men jeg synes det er verdens nydeligste og beste hund.

Anonym poster: 691dbdcab658b9fc0edc225f785e8a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...