Gå til innhold

"Harlem-shake" fenomener

Anbefalte innlegg

Gjest Darthoven
Skrevet (endret)

http://www.youtube.com/watch?v=S9NpdZPg8sk

Jeg får ikke med meg slike ting før jeg leser om det i popkulturelle magasiner som Dagbladet eller Aftenposten, men hva representerer egentlig slike fenomener som f.eks Gangnam-style og Harlem shake? For face it, gangnam style handlet ikke om musikken, selv om den i og for seg var fengende nok, men om noe annet.

Hvorfor sprer slike ting seg, og hvorfor hiver folk seg på? Hvorfor reagerer jeg, en som generelt hater alt som har med pop, mainstream og folk "flest" å gjøre nesten med "awe"? Som at..wow, ja, dette betyr noe. Dette ER noe. Jeg blir nesten rørt, og lurer på hva faen det er som skjer. Har jeg en hormonell feil, eller gir det oss en følelse av samhold, at vi alle ser det samme, at vi alle er med på et fenomen? Eller er alle slike ting som "tar av" et tegn på at folk underbevisst ønsker at noe skal skje? Siden ikke noe stort skjer i deres verden, så skaper man kunstige små "revolusjoner"? Siden dette skjer stadig oftere om dagen..kan det være en prematur og underbevisst sped start på en kulturell revolusjon? I dont know..mulig jeg er helt på jordet, men er interessert i å høre hva andre tenker om hva sosiale medier, spredning av fenomener osv potensielt kan føre til.

Endret av Darthoven
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Darthoven
Skrevet

Saueflokk.

Ja, faen ass. Sett på no grønsj a! Nazier er bare såå mainstream ass.

Jada, jeg vet det. Sheeple, fight club, Guy Fawkes, fuck topp20, føkk hollywood..ugga bugga. Jeg er for gammel til å være tøff. Jeg ønsker å forstå det jeg ikke lenger forakter, men forundrer meg over.

Men du kan godt lage en mer sånn tøff grønsj-tråd, eller noe sånt hvor vi kan si ting som sheeple og føkk samfunnet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du spurte hvorfor folk hiver seg på. Jeg svarte.

Endret av Niennas
  • Liker 2
Skrevet

Gangnam style, ein kulturell revolusjon?

Då var vel ikkje dommedagsprofetiane heilt på jordet, sånn når alt kjem til alt.

• Liker 2
Skrevet

jeg liker gangnam style fordi alle andre liker det. ikke som jeg dilter etter men det er gøy med sanger, danser alle kan på fest.

i tillegg er den ment å være useriøs.

Anonym poster: 1caa7fa81a23fdd78ed572f185edc7b0

Skrevet

Hehe, denne var litt tøff da

Anonym poster: 7ca4f1f67060729b4170cfbe657ef55e

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også slikt er fascinerende. Det er heller ikke noe negativt med å være en "saueflokk", vi er jo faktisk sosiale skapninger.

Jeg vil gjette at slikt som felles dans og musikk og skape samhold og tilhørighet. Men jeg lurer på hva slags mekanismer som ligger bak at noen ting slår gjennom mens andre ikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er morsomt med sånt, og kan godt være sheeple mentalitet for alt vi vet, eller at Mayaene hadde rett, vi går inn i en ny tid noe som gjør oss litt skrullete :vetikke:

Har noen crazy asses på FB som er så anti mainstream og mener alle er sauer imens de selv har forstått alt og at de vet "sannheten", imens de sitter på FB, drikker mainstream cola og eter mainstream McDonalds, så mye for å være not sheeple....

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir også glad og litt rørt av sånne ting.

At folk tuller og har det gøy med samme tingen på totalt forskjellige steder på kloden.

Det er så uhøytidelig og inkluderende.

• Liker 4
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Hehe, denne var litt tøff da

Anonym poster: 7ca4f1f67060729b4170cfbe657ef55e

Skikkelig kul Pappa da, hehe :ler:

Jeg synes også slikt er fascinerende. Det er heller ikke noe negativt med å være en "saueflokk", vi er jo faktisk sosiale skapninger.

Jeg vil gjette at slikt som felles dans og musikk og skape samhold og tilhørighet. Men jeg lurer på hva slags mekanismer som ligger bak at noen ting slår gjennom mens andre ikke.

Jeg tror også på at dette skaper samhold og tilhørighet. Tenk så gøy det er å kunne samle sammen en gruppe mennesker for å lage en slik video, for så å dele det med andre mennesker som også synes at dette er gøy, og som kanskje igjen vil lage sin egen versjon.

Skrevet

Mtp sanger, så er det vel mest at det har en melodi du fa** ikke får ut av hodet, den er repetativ så den er enkel, og som alle går og nynner på. Jeg får fortsatt rosa helikopter på hjernen innimellom, og begynner jeg å nynne på den så kan du banne på at alle rundt meg begynner å nynne på den også.

Samme med gagnam style, uten videoen så tror jeg allikevel den ville blitt populær, nettopp på grunn av den repetative melodien som setter seg på hjernen og som du husker fra første gang du hører den.

Anonym poster: 988197a9979f15a31cc7562361ec0c4e

• Liker 1
Skrevet
Saueflokk.

Eller rett og slett at dette er en form for kulturuttrykk der vi ikke bare kommer sammen regionalt eller nasjonalt, men faktisk over hele verden. En revolusjon. Vi har plutselig en felles verdenskultur som knytter sammen mennesker fra helt forskjellige steder på planeten.

Og slike "slagere" inneholder jo noe som gjør at mange blir interessert. Det skjer ikke av seg selv, men har nok helt konkrete årsaker til at de blir så populære.

Jeg ser ikke noen grunn til å bruke en negativ merkelapp på dette. Det er høyst menneskelig oppførsel. Vi er tross alt et flokkdyr.

Men nå kan vi oppleve at flokken vår i det minste midlertidig består av mennesker fra hele verden, og det er et stort fremskritt.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for hets.

Niennas, mod.

Gjest Darthoven
Skrevet

Eller rett og slett at dette er en form for kulturuttrykk der vi ikke bare kommer sammen regionalt eller nasjonalt, men faktisk over hele verden. En revolusjon. Vi har plutselig en felles verdenskultur som knytter sammen mennesker fra helt forskjellige steder på planeten.

Og slike "slagere" inneholder jo noe som gjør at mange blir interessert. Det skjer ikke av seg selv, men har nok helt konkrete årsaker til at de blir så populære.

Jeg ser ikke noen grunn til å bruke en negativ merkelapp på dette. Det er høyst menneskelig oppførsel. Vi er tross alt et flokkdyr.

Men nå kan vi oppleve at flokken vår i det minste midlertidig består av mennesker fra hele verden, og det er et stort fremskritt.

Kan dette faktisk være et eksempel på noe i hvert fall tilsynelatende positivt og inkluderende kulturellt globalistisk fenomen. Altså, et eksempel på noe ved globalismen som muligens er positivt.

Kanskje globalismen burde holde seg til å foregå virtuellt? Kanskje vi mennesker bare klarer å være multikulturelle når vi får det i små doser, søker det opp selv og kan forlate det når man vil?

Gjest Darthoven
Skrevet

Tråden er ryddet for hets.

Niennas, mod.

Var kanskje litt drøyt å kalle Silfen for f*it. Men hun fremstår ikke akuratt som så veldig skjør ved måten hun behandler andre på her inne, så jeg regnet med at hun tålte det. Er du med på leken får du tåle steken osv. Men jeg respekterer modereringen. Jeg vil ikke forlate KG av den grunn. (Beklager alle sammen)

• Liker 2
Skrevet

Var kanskje litt drøyt å kalle Silfen for f*it. Men hun fremstår ikke akuratt som så veldig skjør ved måten hun behandler andre på her inne, så jeg regnet med at hun tålte det. Er du med på leken får du tåle steken osv. Men jeg respekterer modereringen. Jeg vil ikke forlate KG av den grunn. (Beklager alle sammen)

Stort av deg, Dathoven. Jeg vet du kan oppføre deg hvis du vil ;)

Og takk for respekt.

Niennas, mod.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Stort av deg, Dathoven. Jeg vet du kan oppføre deg hvis du vil ;)

Og takk for respekt.

Niennas, mod.

Jeg var en av de få som var enige med bitter mann..brutal mann? Anyways..i den diskusjonen. Deres forum, deres regler. I`m a happy camper, og litt kokko, men jeg mener sjeldent noe vondt. Hard mot de harde, myk mot de myke. Litt som Fantomet. God aften! :)

Skrevet

Det er kult men likte bedre time freeze pranksene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...