AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Når skal man egentlig dra til lege for diare, når allmenntilstanden er fin? Har en 2-åring som har hatt diare siden fredag (3-4 bleier fredag og lørdag), helt flytende, ikke bare løs mage. Søndagen hadde hun vanlig avføring igjen, bare 1 bleie. Så da dro hun i bhg på mandag. Men måtte hente henne midt på dagen når hun hadde bæsjet gjennom alt av klær. Har vært det samme til nå. Hun spiser og drikker, noe mindre enn vanlig, men ikke lite. Har ikke hatt oppkast eller feber, og hun er i helt fin form, ikke vondt eller utilpass. Vi har vært til allergiutredning (pga andre ting), så vi vet hun ikke er allergisk mot noe. Hun har heller ikke spist noe annet enn hun pleier. Anonym poster: 8ea8fd14912e231c2af6a282cfea3a60
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Det går masse diaré om dagen, og det går jo over av seg selv. Dersom barnet får i seg nok væske og allmenntilstanden er fin er det ingen vits å gå til legen! Anonym poster: ffb981ae1ded2985c3c173931216fee5
charactouy Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Tror det er snakk om en uke når ungen ellers er i fin form.
fruBeist Skrevet 12. februar 2013 #4 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Når barn har diaré eller oppkast skal de ha 48 symptomfrie timer før de kan gå i barnehagen igjen. Du skulle holdt henne hjemme i går og. Slikt er fryktelig smittsomt både for voksne og barn. Endret 12. februar 2013 av fruBeist 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Når barn har diaré eller oppkast skal de ha 48 symptomfrie timer før de kan gå i barnehagen igjen. Du skulle holdt henne hjemme i går og. Slikt er fryktelig smittsomt både for voksne og barn. Den diskusjonen kan du ta et annet sted om du er uenig, jeg spør om noe annet. Jeg ringte dem på mandag. Så lenge det verken var feber, oppkast eller dårlig allmenntilstand, det hadde vært over 30 timer siden siste løse bleie, og hun i tillegg hadde hatt vanlig avføring på søndag, så var det greit at hun kom i barnehagen. Dere andre: takk for svar. Nei, jeg gidder ikke fly til lege for hver minste ting, og det er jo "alltid" noe med barnehagebarn. Men når diareen kommer uten andre sykdomstegn blir det litt annet syns jeg. Blir nok å ta en tlf til lege i morgen. Anonym poster: 8ea8fd14912e231c2af6a282cfea3a60 2
Ragg Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Vår sønn på 2 hadde diaré/løs mage i ca 3 uker, allmenntilstanden var helt fin, tok avføringsprøver og fikk påvist adenovirus. Det er et forkjølelsesvirus som kan gi kjipe bleier på de minste men ikke "biter" på oss voksne. Kan vel slå ut i øyebetennelse etter som jeg googlet. Jeg sier ikke at det er det ditt barn har, men det er et vanlig virus sånne små gullklumper kan få. Går over av seg selv. Noen bleier var tyntflytende, noen var en slags kornete masse og noen var en blanding med en del slim. Lykke til, tipper hun straks er bra
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Vår sønn på 2 hadde diaré/løs mage i ca 3 uker, allmenntilstanden var helt fin, tok avføringsprøver og fikk påvist adenovirus. Det er et forkjølelsesvirus som kan gi kjipe bleier på de minste men ikke "biter" på oss voksne. Kan vel slå ut i øyebetennelse etter som jeg googlet. Jeg sier ikke at det er det ditt barn har, men det er et vanlig virus sånne små gullklumper kan få. Går over av seg selv. Noen bleier var tyntflytende, noen var en slags kornete masse og noen var en blanding med en del slim. Lykke til, tipper hun straks er bra Takk for svar, skal lese litt mer om dette. Kanskje vi bør få sjekket det. Er dette noe som smitter på samme måte som "vanlig omgangssyke"? Ser for meg at 2-3 uker hjemme med 'sykt barn' kan bli tøft for både ungen, foreldre og sykedager.. :-/ Anonym poster: 8ea8fd14912e231c2af6a282cfea3a60
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Takk for svar, skal lese litt mer om dette. Kanskje vi bør få sjekket det. Er dette noe som smitter på samme måte som "vanlig omgangssyke"? Ser for meg at 2-3 uker hjemme med 'sykt barn' kan bli tøft for både ungen, foreldre og sykedager.. :-/ Anonym poster: 8ea8fd14912e231c2af6a282cfea3a60 Anonym poster: 0fda4f26c3798f8f67627eef83b98402
Ragg Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Takk for svar, skal lese litt mer om dette. Kanskje vi bør få sjekket det. Er dette noe som smitter på samme måte som "vanlig omgangssyke"? Ser for meg at 2-3 uker hjemme med 'sykt barn' kan bli tøft for både ungen, foreldre og sykedager.. :-/ Anonym poster: 8ea8fd14912e231c2af6a282cfea3a60
Ragg Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 Sånn som jeg forsto på legen så er det et forkjølelsesvirus som da smitter som en forkjølelse og noen barn får og kjipe bleier av det, men smitter ikke gjennom avføringen. Men ikke lett å forklare det til en barnehage, de er jo forståelig nok redde for diarebleier. Vi var veldig fortvilet når uke Nr 3 begynte.. Men det må ikke nødvendigvis vare så lenge! God bedring med prinsessen, vips så har magen stabilisert seg
Gjest Kooko Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 kjenner meg godt igjen i det du beskriver TS, har opplevd det samme... har ikke gåt till legen og tenkte nok at det var et eller annet som bli værende i kroppen som gir barn diare, slitsomt og fortvilende!!! Særlig når det virus det er snakk om, veldig kjedelig å høre at "må bare vente til den går vekk av seg selv" grrrrr....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå