Gå til innhold

Jobbintervju - vil ikke ha stillingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innkalt til et jobbintervju hvor jeg ikke vil ha stillingen. Jeg føler meg ikke kvalifisert samtidig som jeg føler jeg ikke får brukt utdanningen min. Jeg venter svar på en stilling jeg har vært på intervju hos som jeg mye heller vil ha.

Jeg har absolutt ikke lyst til å gå på dette intervjuet. Burde jeg likevel? Eneste fordelene ved stillingen er at den er fast og at det er høy lønn.

Har så lite lyst til å gå. Likevel kjipt å tenke på i etterkant at jeg ikke gikk hvis jeg går arbeidsledig lenge.

Hva ville du ha gjort?

Anonym poster: 260dace70c4c9ec0395159a01909d872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare gå. Intervju er en erfaring i seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Om du trenger jobb, gå. Bedre med en jobb enn ingenting mens man venter på den jobben man virkelig vil ha.

Skrevet

Jeg føler meg ikke kvalifisert...

Det er veldig vanlig å føle seg det, spesielt hvis man er nyutdannet og usikker på hvordan arbeidslivet er. I den første jobben min etter utdannelse ble jeg oppringt av et firma som ville ha meg til interjvu etter å ha funnet meg på lister hos NAV. Det viste seg at den teknologien firmaet arbeidet med hadde jeg ingen erfaring med og dette sa jeg til dem. Men fordi jeg sa at jeg var villig til å lære fikk jeg jobben. Begge parter var innforstått at dette krevde opplæring av meg.

samtidig som jeg føler jeg ikke får brukt utdanningen min.

Dette er et godt poeng.

Jeg venter svar på en stilling jeg har vært på intervju hos som jeg mye heller vil ha.

Hva tror du sjansen er for å få denne?

Jeg har absolutt ikke lyst til å gå på dette intervjuet. Burde jeg likevel? Eneste fordelene ved stillingen er at den er fast og at det er høy lønn.

Ja, jeg synes du burde. Du kan ikke gi slipp på en sjanse fordi du kanskje har noe annet. Et jobbintervju betyr ikke automatisk jobb. Det er bedre å få et jobbtilbud og avslå hvis du får den andre jobben enn å ikke få noen jobbtilbud.

I utgangspunktet er det et luksusproblem. Det er helt kurant å avslå jobbtilbud. Det er tross alt bedre å ha et jobbtilbud du kan avslå enn å ikke ha jobbtilbud over hodet.

• Liker 3
Skrevet

Det er mye enklere å få en jobb om man alt har en. Det er "suspekt" her til lands å ikke være i arbeid. Veldig mange er redde for å ansette noen som ikke er i jobb, da det kan bety at man mangler egenskaper man trenger for å være i jobb. Ikke nødvendigvis rett, men fungerer sånn i praksis.

Derfor bør du si ja til denne jobben, og i det stille fortsette å lete etter drømmejobben din.

Videre er det ikke bra hverken for kropp eller sjel å være arbeidsledig.

Skrevet

Takk for mange tips. Jeg er nyutdannet og har bare vært arbeidsledig en måned. Jeg får nok gå på dette intervjuet. Men hva sier man om hvorfor man vil ha jobben? Kan ikke lyve heller.

Skrevet

Takk for mange tips. Jeg er nyutdannet og har bare vært arbeidsledig en måned. Jeg får nok gå på dette intervjuet. Men hva sier man om hvorfor man vil ha jobben? Kan ikke lyve heller.

Jo, det kan man til en viss grad. Ikke lyv om kunnskaper eller konkrete fakta, det vil du bli avslørt på, men motivasjon og innstilling går ann å omtale i positive vendinger.

Skrevet

Jeg synes også at du skal gå på intervjuet. God erfaring å ta med seg.

Også gått på intervju før hvor jeg ikke ville ha jobben men selve intervjuet gikk bra. Men jeg fant også ut at jeg absolutt ikke var interessert i å jobbe der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...