Gå til innhold

Hvordan styrke skal jenter trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, vet at det ikke er én fasit på dette, og at det er mange meninger rundt dette temaet.

Jeg skal stramme opp kroppen, spessielt magen og lårene. Men seffølgelig resten av kroppen også. Det jeg lurer på er hvordan styrke jeg burde trene? Hvilke styrkeøvelser er det som virkelig strammer opp? Målet er ikke å få sixpack ( :fnise: ) men en stram og fin kropp, med litt trent mage.

Anonym poster: 7d553a2fa50cd02de93bf128f2f7892f

Videoannonse
Annonse
Gjest cool_water
Skrevet

Jenter kan trene de samme øvelsene som gutter. Jeg hadde iallefall anbefalt deg å kanskje starte med et fullkroppsprogram, som denne.

Skrevet

tren det du har lyst til - til du blir svett og sliten. Da får du etterhvert en strammere kropp.

Selv har jeg det siste året trent mye body pump (som jeg leser her inne nærmest er tull, fordi det er for lett....) og har fått en mye mer definert kropp. Jeg har i tillegg trent spinning, aerobic, svømt og løpt (i den grad føttene mine tåler det), gått litt på ski, syklet ute og selvsagt bidrar det og.

hvorfor gjøre det så himla vanskelig? hva LIKER du å trene? Det er det aller beste utgangspunktet for å komme i gang, og for å fortsette. Det hjelper ikke at du står og løfter vekter hvis du hater det - da gjør du et noen få ganger, og så stopper det seg. Det er ofte ikke gøy å komme seg på trening - men når jeg trener det jeg liker, så greier jeg å motivere meg for å gå, selv de dagene jeg ikke har lyst/ikke vil. Jeg er f.eks ikke veldig glad i spinning, så blir det for mye av det, kommer jeg meg ikke avgårde. For da tar "ikke-lyst" overhånd. så da må jeg variere, og rett og slett passe på at jeg går på timer ol. som jeg syns er gøy.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Så på nettsiden du linka til! Et bra opplegg.

Jeg har aldri fått noe proffosjonell hjelp, eller hatt noe personelig trener som har lært meg styrketrening. Er veldig dyrt... Er en dum idee å lære styrke uten personelig trener? Å heller lese selv på nettet, se på videoer osv?

Skrevet

Jeg har aldri fått noe proffosjonell hjelp, eller hatt noe personelig trener som har lært meg styrketrening. Er veldig dyrt... Er en dum idee å lære styrke uten personelig trener? Å heller lese selv på nettet, se på videoer osv?

Oiisann, så at jeg hadde en del skrivefeil :fnise:

Gjest cool_water
Skrevet

Det er utrolig viktig å gjøre øvelsene riktig, unngå skader f.eks. Man trenger ikke nødevendigvis PT, mange treningssentere har også veiledningstime. Ellers så kan man se på videoer, ligger en del på fitnessbloggen :)

Skrevet

Jeg trener samme styrke som guttene gjør og har brukt videoer på nett for å lære teknikk.

Ser kjempegode resultater

Anonym poster: 9389e773d6731df95aba081390c09784

Skrevet (endret)

Er en dum idee å lære styrke uten personelig trener? Å heller lese selv på nettet, se på videoer osv?

PT-er og veiledere ved treningssentre er ofte idioter uten peiling, så det er lurt å unngå dem. (Joda, det finnes også mange som HAR peiling, men når man er nybegynner selv kan man ikke se forskjell...)

Skal man lære riktig teknikk er det en bedre idé å oppsøke en styrkeløft- eller vektløftingklubb, der vil det være kvalifiserte trenere som vet hva de driver med. Hvis det finnes noen slik klubb i nærheten.

Endret av Leifr
Skrevet

tren det du har lyst til - til du blir svett og sliten. Da får du etterhvert en strammere kropp.

Selv har jeg det siste året trent mye body pump (som jeg leser her inne nærmest er tull, fordi det er for lett....) og har fått en mye mer definert kropp. Jeg har i tillegg trent spinning, aerobic, svømt og løpt (i den grad føttene mine tåler det), gått litt på ski, syklet ute og selvsagt bidrar det og.

hvorfor gjøre det så himla vanskelig? hva LIKER du å trene? Det er det aller beste utgangspunktet for å komme i gang, og for å fortsette. Det hjelper ikke at du står og løfter vekter hvis du hater det - da gjør du et noen få ganger, og så stopper det seg. Det er ofte ikke gøy å komme seg på trening - men når jeg trener det jeg liker, så greier jeg å motivere meg for å gå, selv de dagene jeg ikke har lyst/ikke vil. Jeg er f.eks ikke veldig glad i spinning, så blir det for mye av det, kommer jeg meg ikke avgårde. For da tar "ikke-lyst" overhånd. så da må jeg variere, og rett og slett passe på at jeg går på timer ol. som jeg syns er gøy.

Dette er det værste jeg har hørt på lenge! En strammere kropp oppnår du ved å blant annet øke muskelmassen og redusere fettprosenten på kroppen. Det du trolig har sett effekt av er den sistnevnte.

Hvorfor gjøre det så himla vanskelig? Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt! Hvis hun skal bare vimse rundt å trene på de apparatene hun selv liker og ikke vet hva hun gjør, da kommer hun ikke til å se noen fremgang. Det hjelper ikke å løfte hvis man ikke liker det? Jo, faktisk! Hørt om å lide for skjønnheten? Det er ikke akkurat gøy å springe på tredemølla i en time eller løfte tungt til du spyr, men når du når målene dine er alt sammen verdt det. Det er ikke gøy å løfte vekter, ellers hadde alle gjort det. De som faktisk holder ut er de som presser seg selv og står i mot "ikke-lyst" følelsen. De svake detter av og slutter pga de ikke ville det hardt nok.

Som sagt tidligere, det finnes ikke forskjell på "jenteøvelser" og "gutteøvelser". Nybegynnere bør kjøre baseøvelser, altså der du trener flere deler av kroppen av en øvelse. Gode nybegynnerprogram er f.eks Stronglift 5x5 og Starting Strength (noe av det samme som den første). Disse programmene er enkle med få øvelser.

Drit i PT, det er bortkastede penger. Du kan lære fra videoer og tekst, og hvis du vil, spørre andre som ser ut som de vet hva de driver med.

• Liker 1
Skrevet

Dette er det værste jeg har hørt på lenge! En strammere kropp oppnår du ved å blant annet øke muskelmassen og redusere fettprosenten på kroppen. Det du trolig har sett effekt av er den sistnevnte.

Hvorfor gjøre det så himla vanskelig? Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt! Hvis hun skal bare vimse rundt å trene på de apparatene hun selv liker og ikke vet hva hun gjør, da kommer hun ikke til å se noen fremgang. Det hjelper ikke å løfte hvis man ikke liker det? Jo, faktisk! Hørt om å lide for skjønnheten? Det er ikke akkurat gøy å springe på tredemølla i en time eller løfte tungt til du spyr, men når du når målene dine er alt sammen verdt det. Det er ikke gøy å løfte vekter, ellers hadde alle gjort det. De som faktisk holder ut er de som presser seg selv og står i mot "ikke-lyst" følelsen. De svake detter av og slutter pga de ikke ville det hardt nok.

Som sagt tidligere, det finnes ikke forskjell på "jenteøvelser" og "gutteøvelser". Nybegynnere bør kjøre baseøvelser, altså der du trener flere deler av kroppen av en øvelse. Gode nybegynnerprogram er f.eks Stronglift 5x5 og Starting Strength (noe av det samme som den første). Disse programmene er enkle med få øvelser.

Drit i PT, det er bortkastede penger. Du kan lære fra videoer og tekst, og hvis du vil, spørre andre som ser ut som de vet hva de driver med.

En person som skriver inn på kvinneguiden for å få råd om trening kan vi anta har dårlige kunnskaper om trening. Både hva slags aktiviteter som man kan drive med og ikke minst - mekanismene som gjelder for de fleste ifht. å faktisk få trent og opprettholde dette over tid.

Trener man - slik at man blir svett og sliten - så får man faktisk mer muskler og mindre fett. Selv om man ikke står i vektdelen av treningssenteret og løfter tunge manualer. Hvis man HATER å stå der, HATER å løfte - hvor lenge tror du man holder ut det? Jo, det skal jeg si deg: veldig kort tid. Akkurat samme logikken som slankeKURER - de virker oftest der og da, men etterpå? Når man er ferdig med kuren og går tilbake til gamle vaner - ja da er man ofte like langt.

Poenget mitt er at det finnes mange veier til Roma. Og det eneste saliggjørende er ikke vektløfting. Det er klart man ikke blir trent ved å "dille rundt på apparater", men det anbefalte jeg heller ikke at man skulle gjøre.

personlig har jeg ingen mål om å trene til jeg spyr - eller løfte xxx kg i det ene eller det andre. Målet er å ha en kropp jeg er fornøyd med, selv om den ikke er "fitness" utseende el. En kropp som fungerer, som passer inn i de klærne jeg liker, som ikke er preget av altfor mye heng. Og det får jeg ved å trene variert OG legge vekt på det som er lystbetont. Fordi jeg - som mange andre - har oppdaget at må jeg tvinge meg selv - hver gang - ja da blir det ikke. Og hvilke mål har jeg oppnådd da? Ingen. Og hvilke mål oppnår du ved å hevde at "du må gjøre slik og sånn (min måte - selv om du hater det) ellers oppnår du ingenting"? Antakeligvis at jeg ikke gidder trene, fordi jeg ikke får det til iflg. fasiten som du hevder du sitter på (men faktisk ikke gjør).

Gjør akkurat som du vil - men ikke si at andre måter å gjøre det på enn din egen ikke funker. For det er feil.

Skrevet (endret)

Trener man - slik at man blir svett og sliten - så får man faktisk mer muskler og mindre fett. Selv om man ikke står i vektdelen av treningssenteret og løfter tunge manualer. Hvis man HATER å stå der, HATER å løfte - hvor lenge tror du man holder ut det? Jo, det skal jeg si deg: veldig kort tid. Akkurat samme logikken som slankeKURER - de virker oftest der og da, men etterpå? Når man er ferdig med kuren og går tilbake til gamle vaner - ja da er man ofte like langt.

Det er faktisk ikke sikkert at man får muskler og mindre fett bare ved å trene til man blir svett og sliten, da må du ha en stram diett. Fordi det er vanskelig å bygge muskler OG redusere fettprosenten samtidig. Det som gjør at man holder ut er RESULTATER. Det er derfor folk gjør noe ekstremt som slankekurer.

Poenget mitt er at det finnes mange veier til Roma. Og det eneste saliggjørende er ikke vektløfting. Det er klart man ikke blir trent ved å "dille rundt på apparater", men det anbefalte jeg heller ikke at man skulle.

Ja selvfølgelig finnes det mange veier til Roma, men vil du kjøre eller sykle dit? Vet ikke helt hva du mente med "tren hva du vil" da, fordi det er det som kalles å "dille rundt på apparatene". Med et ordentlig program klarer du å oppnå mer i stedet for å "trene det man vil" og ikke se fremgang. Og når man antar at en person som ikke har mye kunnskaper om trening, så vil vel ikke det beste rådet være å si: "tren det du har lyst til"?

personlig har jeg ingen mål om å trene til jeg spyr - eller løfte xxx kg i det ene eller det andre. Målet er å ha en kropp jeg er fornøyd med, selv om den ikke er "fitness" utseende el. En kropp som fungerer, som passer inn i de klærne jeg liker, som ikke er preget av altfor mye heng. Og det får jeg ved å trene variert OG legge vekt på det som er lystbetont. Fordi jeg - som mange andre - har oppdaget at må jeg tvinge meg selv - hver gang - ja da blir det ikke. Og hvilke mål har jeg oppnådd da? Ingen. Og hvilke mål oppnår du ved å hevde at "du må gjøre slik og sånn (min måte - selv om du hater det) ellers oppnår du ingenting"? Antakeligvis at jeg ikke gidder trene, fordi jeg ikke får det til iflg. fasiten som du hevder du sitter på (men faktisk ikke gjør).

Hva dine mål er, er helt usaklig for denne debatten. "Trene til man spyr" var kanskje litt overdrevent, men trening er tortur på kroppen. Man sliter ut musklene gang på gang, og bygger dem opp igjen.

Har ikke sagt noe om å sitte på fasitten, men fasitten ligger ute på internett for alle som vil se på den. Som du selv sier, det finnes flere veier til Roma, men "hvorfor gjøre det så himla vanskelig?".

Endret av Sjensen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...