Gjest joppe Skrevet 19. mars 2004 #1 Skrevet 19. mars 2004 Hvordan skal jeg lære hesten å stå stille når jeg stiger opp? Råd og tips om dette og annet mottas med stor takk!
Laina Skrevet 19. mars 2004 #2 Skrevet 19. mars 2004 Er den innridd, eller driver du med innridning? Dersom du driver med innridning, bør du longere mye først. Lære hesten lydtegn. (Her i Norge bruker man jo stort sett "ptrrrrooo" for å lære hesten å stå stille/stoppe). Dersom hesten har lært lydtegn godt, er det enkelt å bruke dette utenfor longeringen også. Det gjelder også når man skal få hesten til å gå fremover... (En hest forstår jo ikke hva det betyr at du bruker sjenklene. Det er lettere å få den til å forstå det dersom den har lært hva smatting betyr i longeringen.) Samme metode kan brukes med innridde hester som har noen nykker. Men da kan man også stille hesten opp mot et gjerde e.l.
Gjest joppe Skrevet 19. mars 2004 #3 Skrevet 19. mars 2004 Takk for svar. Dette er en travhest som jeg har ridd til sammen 5 ganger. Har ikke longert den, men det kan sikkert være en ide`. Lydtegnet for å stoppe/stå har den lært da den ble innkjørt- og kan det forsåvidt. Det fungerer liksom bare ikke når jeg står ved siden av og skal opp.... Smatting sammen med sjenkel fungerer utmerket, samme med ptroo = stopp under ridning. Er en ganske "heit" hest, men jeg har likevell som mål å få en brukbar ridehest ut av den. Fler råd og tips mottas med stor takk!
Laina Skrevet 20. mars 2004 #4 Skrevet 20. mars 2004 Jeg har aldri ridd inn travere, men har ridd inn masse islandshester. De er jo noe mindre, og derfor lettere å komme opp på. Om du har noen til å hjelpe deg, ville det nok vært greit å få noen til å holde den når du skal stige opp. Har ridd inn en del heite islendinger, og det er ofte lettere å få de lydige enn de treige. Uansett skal en hest lære seg hvem som bestemmer. Selv om den har aldri så lyst til å løpe med en gang man stiger opp...
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #5 Skrevet 23. mars 2004 Jeg har ridd mange travhester, og vet at de kan vær litt vel heite. Mange er også veldig skvetne og litt sånn geleaktig når man skal prøve å ri dem. Begynn med å gi hesten gode erfaringer med å stå stille med sal på, og deg ved siden av. Etterhvert skal du "henge" overkroppen din på salen, altså gi litt tynge mens du snakker med hesten....står den rolig gir du den et eller annet snadder. Poenget er at travhester er vant til åstå i ro når man seler den opp og fester vogna, ikke at noen stiger opp på ryggen...altså du må begynne mer eller mindre med basic innriningsøvelser...forsåvidt god ide å longere den også. Lykke til!
Gjest seroxata Skrevet 24. mars 2004 #6 Skrevet 24. mars 2004 Hvordan skal jeg lære hesten å stå stille når jeg stiger opp? Råd og tips om dette og annet mottas med stor takk! Ser du har fått gode tips allerede, men blander meg likevel inn:) holder på å ri inn hoppa mi nå, en kaldblodstraver.. ho er blitt ridd før, men ble ødelagt pga at en unge som bare hadde ridd noen få ganger fikk ansvaret for henne(ikke spør hva eieren tenkte med da) Så ho har fått viljen sin, og da ho ble innkjørt fikk ho panikk og satt seg fast mellom to biler... Mishandlet har ho og blitt før.. Men altså! Alt går bra nå, men hadde samme problem som deg før... Denne hoppa trengte tid og forståelse, og jeg bruker aldri vold mot hester... I begynnelsen, da jeg skulle sitte opp, begynte ho bare å løpe rundt og rundt... Så det jeg gjorde var å få hjelp i begynnelsen, til å holde henne til jeg kom opp. Deretter lærte jeg henne å stoppe mens jeg satt på. Dette virket bare sånn tålig, så det jeg begynte med var å stille henne innmot en vegg... etter noen ganger med det prøvde jeg utei det "fri", og da stod hun helt stille... vet ikke om det funker for deg, men på denne gjorde det iallefall det:)
dittin Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 for å få hesten til å stå i ro når du stiger opp, skal du avbryte oppstigningen og ta den tilbake hvis den begynner å gå! hvis dette også er noe som skjer gang på gang, forventer dukanskje at det skal skje, muligens merker hesten det og oppfatter det som et signal på en ordre! men husk: du kan ikke få en hest til å stå i ro, men du kan la den stå i ro. (kanskje en liten tankevekker)
Gjest lady£> Skrevet 13. september 2005 #8 Skrevet 13. september 2005 Takk for svar. Dette er en travhest som jeg har ridd til sammen 5 ganger. Har ikke longert den, men det kan sikkert være en ide`. Lydtegnet for å stoppe/stå har den lært da den ble innkjørt- og kan det forsåvidt. Det fungerer liksom bare ikke når jeg står ved siden av og skal opp.... Smatting sammen med sjenkel fungerer utmerket, samme med ptroo = stopp under ridning. Er en ganske "heit" hest, men jeg har likevell som mål å få en brukbar ridehest ut av den. Fler råd og tips mottas med stor takk! ← Hei. Jeg har en kalblodstraver. Han er heller ikke lett å stå i ro med, går heller ikke an og longere med han, men jeg driver en del med sprang, har sikkert hørt at travere å sprang ikke hører sammen! hehe.. Nå har jeg trent han sammen med hoppa mi som er blanding av new forest-ponni og connemara, hun er kjempe flink å hoppe! jeg satte opp noen gjerder av hinder i padocken å noen små hinder mellom gjerdene, slapp hoppa mi inn og hun hoppet kjempe bra, tok dem høyere etterhvert ca. 1m. jeg tok henne ut. å tok traveren med meg i padocken. prøvde det samme med han, skjønte det ikke med en gang men det kom seg.. etter litt hentet jeg hoppa mi igjen å prøvde og løshoppe med begge to samtidig.. de gikk, hoppa først å vallaken etter.. det var et sted begge stoppet hele tiden, men jeg kom med longepisken å da ble det fart på dem igjen, de hoppet banen, så stoppet de ved gjæret igjen.. så neste dag da, når jeg skulle opp traveren å ri han stod han ikke stille, jeg tok han tilbake, å han bar gikk av sted med meg halveis hengene i salen. jeg tok han til gjærdet der han hadde stoppet dagen før, å han sto stille helt til jeg ga han sjenkel.. Litt lang fortelling får så lite men men. hehe.. det er ingen dum idé å prøve løshopping!!!! Kjempe spendene.... Klem ei jente som håper å hjelpe!! hehe :kgblunk: :forklar:
Fiona87 Skrevet 28. september 2005 #9 Skrevet 28. september 2005 Hadde samme problemet med en skolehest jeg ridde. jeg begynte med å stille hodet hans mot gjerdet og masse gulerøtter og epler.. nå så kan man stige på han bare å holde litt kontakt i bittet. d var en heit hest. så stille han ved en vegg/gjerde med hodet mot. vis han står iro så belønn han når du har steget opp. så vet han at det kommer noe godt ut av at du stiger opp... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå