Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min farmor døde nettopp, jeg og min halvbror er livsarvinger. Min bror gikk ikke til skifteretten innen 60 dager, så jeg har ansvaret. Hva innebærer dette? Jeg går nå i banken og får tilgang til alle pengene. Er jeg nødt til å dele likt med ham?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet jeg er arving, men siden det er jeg som får tilgang til kontoen, må jeg dele med broren min, eller kan jeg i prinsippet beholde alt selv? (Ikke at jeg har tenkt til det, spør av andre årsaker.)

Skrevet

Om halvbroren din er barn av faren din skal han også arve farmor. Om han er barnet til moren din skal han ikke ha noe.

Anonym poster: 70ab3584c61889233d2c1e294f730459

Skrevet

Du skriver at dere begge er livsarvinger. Herregud, første du nevner er at om du kan gå i banken å ta alle pengene.....Grøss.

Nei, du kan ikke det.

Du må sørge for at alle regninger er betalt. Begravelse og stein skal dekkes.

Når alt er betalt, tilfaller resten arvingene.

Anonym poster: db3b010ef72dbfb9163fab8bc4a2ea93

Skrevet

Om det finnes et testamente, vil det ev. stå hvor mye halvbroren din skal ha, om han skal ha noe.

Er det snakk om mye penger her ville jeg spandert 2000 kroner på en jurist for å få dette 100% korrekt.

Det er klart begravelse etc. skal dekkes av boet, TS tar ikke opp det spørsmålet.

Anonym poster: 70ab3584c61889233d2c1e294f730459

Skrevet

Min farmor døde nettopp, jeg og min halvbror er livsarvinger. Min bror gikk ikke til skifteretten innen 60 dager, så jeg har ansvaret. Hva innebærer dette? Jeg går nå i banken og får tilgang til alle pengene. Er jeg nødt til å dele likt med ham?

Du har ansvar for å gjøre opp boet, dvs betale all gjeld og rydde opp alle eiendeler og selge dem. etterpå tar du verdier å deler på arvinger.

Fyller ut skjema melding om arv og sender til skifteretten.

Skifteretten kan være behjelpelig om framgangsmåte.

Anonym poster: a3d0dd2510e9590fbee9d67ab1eb369f

Skrevet

Begravelse, stein osv. er allerede dekket, alle regninger er betalt, selvsagt. Jeg presiserte at jeg IKKE skal ta pengene selv, jeg spør av andre, personlige årsaker som jeg ikke ser vitsen i å nevne her. Og selvfølgelig var det første spurte jeg om jeg, selv om jeg ikke skal gjøre det, i teorien kan ta alle pengene selv eller ikke, det var det som var poenget med tråden.

Spørsmålet er: Hva skjer om jeg ikke deler likt?

Skrevet

Begravelse, stein osv. er allerede dekket, alle regninger er betalt, selvsagt. Jeg presiserte at jeg IKKE skal ta pengene selv, jeg spør av andre, personlige årsaker som jeg ikke ser vitsen i å nevne her. Og selvfølgelig var det første spurte jeg om jeg, selv om jeg ikke skal gjøre det, i teorien kan ta alle pengene selv eller ikke, det var det som var poenget med tråden.

Spørsmålet er: Hva skjer om jeg ikke deler likt?

Edit: Det er bare jeg som får tilgangen til dem, han gikk ikke til skifteretten innen 60 dager, så jo, jeg må inn i banken og få nettbank, slik at de kan fordeles ut.

Skrevet

Edit: Det er bare jeg som får tilgangen til dem, han gikk ikke til skifteretten innen 60 dager, så jo, jeg må inn i banken og få nettbank, slik at de kan fordeles ut.

Uansett om dere hadde møtt opp sammen hadde bare en av dere fått tilgang på konto, samt ansvaret for å gjøre opp boet. Alt hadde vært offentlig skifte!

Men må si jeg hadde vel anmeldt min bror hvis han fikk skifteattest og delte pengene ulikt!

Det hadde jeg funnet ut av, da dem sender ut melding etter at boet er gjort opp til alle arvinger.

Hvis jeg hadde fått 50 000,- på konto etter oppgjør og det på papirene fra skifteretten sto at jeg hadde arvet 150 000,-

Anonym poster: a3d0dd2510e9590fbee9d67ab1eb369f

Gjest Badabing
Skrevet

Har vært borte i noe av det samme.

Man sender inn dødsattest slik at man får skifteattest, og kan velge om man vil ha offentlig eller privat skifte. Det var kun jeg som sendte inn, men det stod begges navn på skifteattest, og at vi begge var livsarvinger. Deretter sendte vi skifteattest til banken, og fikk da disponere penger. Ingenting trenger i teorien å være dekket før man får tilgang, men siden man med formuen også tar over gjeld, vil det jo bare slå tilbake på en selv.

For at jeg skal disponere og å betale regninger fra denne kontoen, må jeg også ha annen livsarvings underskrift for hvert uttak/betaling. Man kan eventuelt velge å skrive en fullmakt på at den ene har hovedansvar, men da må man også ha underskrift av andre livsarvinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...