Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dater en fyr som jeg lurer på om har et alkoholproblem. En vanlig hverdag vi skulle kose oss hjemme, drakk han 8 øl pluss litt vin (vi satt oppe og drakk fra 19 til klokken ett på natta), deretter kjørte han på jobb klokken 7 om morgenen. Er man kjørbar da? Er det ikke mye å drikke 8 halvlitere på en kveld? (da mener jeg 0,5 øl, ikke de små flaskene).

En annen hverdag vi var sammen drakk han også masse øl, tok seg også litt vin - og blandet seg et par drinker av spriten jeg hadde stående hjemme. Da kjørte han også på jobb neste morgen. Og: første kvelden jeg traff ham på en bar, var han ganske dritings. Mannen er rundt 40 år... Hva gjelder voksne mennesker, er det ikke også litt spesielt å være snydens full på pub?

Mulig jeg overreagerer her... Hva synes dere?

Altså, jeg vet ikke om jeg postet i rett forum, dere får korrigere meg isåfall.

Anonym poster: b5cc559fa5b24edb05be640dabd11a5e

Skrevet

En eller 2 øl for smakens skyld er grei, mer blir lett fyll. Drikkemønster du beskriver hadde vært uaktuelt for meg i en potensiell partner.

Skrevet (endret)

Det spørs om hvor ofte han gjør det. Om han ikke greier å komme seg gjennom hverdagen uten å "ta seg noen", da kan det hende han er alkis. En jeg kjenner som er alkoholiker og pillemisbruker må ha 2-3 flasker hver dag med øl. Ofte så må han rettferdiggjøre det med at han hadde en dårlig dag på jobb eller at han har vært flink osv. osv. Alkoholikere finner alltid gode grunner for at de kan drikke. Ofte så trenger de ikke å bli spesielt fulle engang, men bare brisne. Han spurte til og med om han kunne gjemme ølen i kjøleskapet mitt så samboeren hans ikke ble sur for at han hadde kjøpt øl igjen. En gang ringte han for å få meg til å kjøpe øl for ham siden han ikke rakk ølsalget selv midt i uka og ble dritsur når jeg nekta.

Og så kjenner jeg en som er periodealkoholiker. Han kan være fin i mange måneder uten å røre noe for så å falle utpå og drikke seg full nesten hver dag.

Men å drikke seg drita hver gang man drikker er jo en form for misbruk det også. Men en mer akseptert form for misbruk. Men man er ikke alkoholiker av den grunn. Men det spørs jo om du synes det er greit.

Endret av Armitage
Skrevet

En eller 2 øl for smakens skyld er grei, mer blir lett fyll. Drikkemønster du beskriver hadde vært uaktuelt for meg i en potensiell partner.

Takk for svar, dere! Ja, jeg synes også et par øl burde holde, for smaken og kosen, på en vanlig hverdag. Han virker forresten også ganske svingende i humøret, veldig "på" en dag, deretter kan han være kald den neste.

Det spørs om hvor ofte han gjør det. Om han ikke greier å komme seg gjennom hverdagen uten å "ta seg noen", da kan det hende han er alkis. En jeg kjenner som er alkoholiker og pillemisbruker må ha 2-3 flasker hver dag med øl. Ofte så må han rettferdiggjøre det med at han hadde en dårlig dag på jobb eller at han har vært flink osv. osv. Alkoholikere finner alltid gode grunner for at de kan drikke. Ofte så trenger de ikke å bli spesielt fulle engang, men bare brisne. Han spurte til og med om han kunne gjemme ølen i kjøleskapet mitt så samboeren hans ikke ble sur for at han hadde kjøpt øl igjen. En gang ringte han for å få meg til å kjøpe øl for ham siden han ikke rakk ølsalget selv midt i uka og ble dritsur når jeg nekta.

Og så kjenner jeg en som er periodealkoholiker. Han kan være fin i mange måneder uten å røre noe for så å falle utpå og drikke seg full nesten hver dag.

Men å drikke seg drita hver gang man drikker er jo en form for misbruk det også. Men en mer akseptert form for misbruk. Men man er ikke alkoholiker av den grunn. Men det spørs jo om du synes det er greit.

Vi har bare datet en 8-9 ganger, så jeg kjenner ham ikke så godt enda... Vet ikke helt hvor ofte han gjør dette, bare at de gangene vi har vært på date, er alkohol en del av det. Men: nylig mistet han en venn / bekjent (ikke aller næreste venn, men en han kjente godt), og da drakk han seg full midt på dagen. Jeg stusset litt over at han var dritings midt på lyse dagen. Hva synes dere om det? Kanskje det ikke er så unaturlig måte å reagere på ved å ta seg en drink når noe veldig trist skjer? Ingen tvil om at han du kjenner der er alkoholiker, ja...Når vi avtaler å møtes, kommer han ofte med spørsmålet: har du noe vin, da? osv.

Men tilbake til dette med 8 halvlitere på en kveld - hva synes dere om det? Overreagerer jeg, eller er dette sykt mye? Er man kjørbar da morgenen etter? (vi la oss klokken ett og han kjørte klokken syv)

Skrevet

Jeg personlig synes ikke at 8 halvlitere på en kveld er spesielt mye. Samboeren min kan fint drikke det på fest og ikke være overstadig beruset. Men han hadde aldri kjørt klokka 7 dagen etter. Det er altfor tidlig.

Jeg synes også det er spesielt å være dritings midt på dagen, midt i uka. Men spørsmålet er jo ikke hva vi synes. Vi dater ikke fyren og skal ikke ha et forhold til ham. Hvis du føler at det er over en grense som du har, så anbefaler jeg at du lytter til deg selv og kutter han ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig synes ikke at 8 halvlitere på en kveld er spesielt mye. Samboeren min kan fint drikke det på fest og ikke være overstadig beruset. Men han hadde aldri kjørt klokka 7 dagen etter. Det er altfor tidlig.

Jeg synes også det er spesielt å være dritings midt på dagen, midt i uka. Men spørsmålet er jo ikke hva vi synes. Vi dater ikke fyren og skal ikke ha et forhold til ham. Hvis du føler at det er over en grense som du har, så anbefaler jeg at du lytter til deg selv og kutter han ut.

Enig med deg der, 8 halvlitere er ikke så mye på en fest. Men dette var jo en hjemmekveld midt i uka. Og han kunne vel ha mistet lappen, hadde han blitt stoppet???

Er det vanlig å kose seg hjemme med 8 øl pluss litt vin?

Det har du helt rett i :) jeg har følelser for fyren og liker ham kjempegodt. Det jeg lurer mest på, er om dere tror han kan være alkoholiker. Følelsene mine og en beslutning utifra det får jeg heller finne ut av etterhvert...

Skrevet

Håper på flere svar om dette med kjørbarhet og evt. miste lappen i forhold til det å drikke 8 halvlitere på en hverdags-kveld. (en kveld drakk han også både sprit, øl og vin, som sagt.)

Det hadde vært krise om han hadde mistet lappen, da vi bor avsidesliggende til...

Hva tror dere?

Skrevet

Hvis han MÅ drikke så mye alkohol hver gang han vil være i godt humør, da har han et problem ja..

Anonym poster: 2bf292d3b26a150bb2a815b9127c7c8d

• Liker 2
Skrevet

Nei, åtte halvlitere øl på en kveld er ikke sykt mye. Menn flest tåler såpass uten å bli overstadig beruset. Men det er jo ikke lite heller. Jeg tror vi trygt kan plassere det i kategorien litt mye. Selv hadde jeg ikke drukket så mye hvis jeg skulle tidlig på jobb dagen etter.

Hvorvidt han var kjørbar klokka sju er avhengig av kroppsstørrelsen hans og alkoholforbrenningsprosessen hans. Det norske nettstedet Din side har en promillekalkulator som viser at han, med utgangspunkt i åtte halvlitere øl og ett glass vin mellom 1900 og 0100, må være en svært stor mann med høy alkoholforbrenning for å være kjørbar klokka sju.

Mest sannsynlig var han nok langt unna kjørbar i betydningen lovlig promille på 0,2.

Tusen takk for et godt svar! :)

Han er en kraftig, høy og muskuløs mann på rundt 105 kilo. Jeg så på den promillekalkulatoren, men skjønte den ikke helt - dette med både høy, middels og lav promille?

I og med at han er 105 kilo, tror du fortsatt at han ikke var kjørbar?

Og en annen kveld drakk vi jo både sprit (vodka med brus) og vin og øl.... En slik miks, inkludert et par drinker, da?

Jeg synes heller ikke 8 øl er sååå mye, men forbinder det mer med en fuktig helgefest enn en naturlig "hjemme med daten"-kveld.

Skrevet

Jeg hadde aldri orket noen som drikker så mye, nei.

Mye mulig at han har problemer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres unormalt mye ut å drikke på en hverdag. Jeg kjenner flere (inkludert min forrige samboer) som er glad i å drikke og som kanskje drikker seg i overkant fulle på fest, men til hverdags går det et skille mellom de som har kontroll og drikker 1-2 eller kanskje 3-4 øl (i hvert fall om en er ute med venner/kolleger), og de som drikker like mye som en ville gjort på fest... En må jo også ta hensyn til om en skal kjøre dagen etter. Når man ikke klarer å kontrollere alkoholinntaket etter hva man skal gjøre neste dag, og tildels etter omgivelsene der en drikker, vil jeg si man kanskje har et alkoholproblem selv om man ikke nødvendigvis er alkoholiker.

Anonym poster: 1d8e7e0829d0349f325857c79dc4e34b

Skrevet

Jeg synes det høres unormalt mye ut å drikke på en hverdag. Jeg kjenner flere (inkludert min forrige samboer) som er glad i å drikke og som kanskje drikker seg i overkant fulle på fest, men til hverdags går det et skille mellom de som har kontroll og drikker 1-2 eller kanskje 3-4 øl (i hvert fall om en er ute med venner/kolleger), og de som drikker like mye som en ville gjort på fest... En må jo også ta hensyn til om en skal kjøre dagen etter. Når man ikke klarer å kontrollere alkoholinntaket etter hva man skal gjøre neste dag, og tildels etter omgivelsene der en drikker, vil jeg si man kanskje har et alkoholproblem selv om man ikke nødvendigvis er alkoholiker.

Anonym poster: 1d8e7e0829d0349f325857c79dc4e34b

Nok et bra svar, tusen takk! Og ja - jeg tror nok det er sannsynlig at han iallfall har et alkoholproblem, selv om han ikke nødvendigvis er alkoholiker... Jeg tenkte ikke såååå mye over det der og da, men i etterkant, og ikke minst når jeg telte opp tomflaskene på benken.... i tillegg spurte han om jeg hadde noe mer vin, men kom aldri så langt til at jeg åpnet en ny flaske, da... Så ja, noen varsellamper blinker i bakhodet mitt ja...

Men han er en fantastisk fyr. jeg er blitt litt forelska.

Jeg vet at han tidligere i livet hadde en periode der han drakk litt for mye, men trodde at det var lenge siden nå.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om han er for glad i å drikke. Åtte halvlitere og vin midt i uka er mye når man skal på jobb dagen etter.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om han er for glad i å drikke. Åtte halvlitere og vin midt i uka er mye når man skal på jobb dagen etter.

Enig! Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil det... Han hadde en veldig rolig dag på jobb dagen etter riktignok, men jeg er mer bekymret for førerkortet hans.....? Og for hvorvidt han er avhengig, selvfølgelig.

Skrevet

Ps. hver av disse tingene er kanskje ikke såååå spesielle, men når jeg legger dem sammen, begynner jeg å lure...

1. Han var dritings på puben da jeg først møtte ham.

2. To ganger drikker han masse på en rolig hverdag, dagen før jobb.

3. Han drikker seg dritings midt på dagen pga noe trist.

4. I tillegg blandet han både øl, sprit og vin på den ene hverdagen. Fortalte imidlertid at han var rimelig sliten og fyllesjuk dagen etter, alkoholikere blir kanskje ikke det? De merker ikke så mye kanskje?

Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flerre som har et høyt / lettere kaotisk forbruk av alkohol, men lever greit med det, uten at det eskalerer. De kommer seg fint på jobb, innhar vanlige sosiale relasjoner og andre interesser, det er bare at de drikker i overkant mye eller ofte, men "innenfor grensen" på en måte. Alle har sine dårlige sider, for noen er det at de er litt for glade i å drikke. Kan være flotte mennesker likevel.

Likevel, hvis jeg var i dine sko ville jeg i alle fall lagt nøye merke til hva som skjer framover. Er disse tingene noe som skjer hyppig nok, ville jeg neppe klart å leve med det. Særlig fordi det ofte eskalerer også, og da er man jo virkelig ute og kjører... I tillegg avhenger det av livsfase. Skal dere date og være særbo, er det ikke så farlig. Ønsker du på lang sikt å finne en ektemann og pappa til dine barn, ville jeg vært mer skeptisk.

Jeg synes i utgangspunktet det du beskriver er over grensa for et greit forbruk. Men hvis det ikke er verre enn dette heller- han drikker mye på hverdagene innimellom, og er full av og til- så kan det være greit. Hvis han ellers oppfører seg eksemplarisk og har masse å tilføre deg. Jeg synes ikke det er krise at han ikke har 300% stålkontroll, de fleste jeg kjenner har sine gode og dårlige sider.

Men varsellampa lyser hvis han drikker enda oftere eller mer enn du beskriver her, og lista di over tvilsom alko-oppførsel blir lengre. Det hadde jeg nok ikke orket. Et samliv med en skikkelig alkoholiker har jeg heldigvis aldri opplevd, men jeg ser for meg at det er det rene helvete...

Anonym poster: 1d40bc9a79481e67423cda50c605407e

Skrevet

Kjenner en som har det drikkemønsteret du beskriver. Han kunne ikke gå en eneste helg uten drikke. Og når han drakk så drakk han seg snydens. Hver gang. Bare det du beskriver vedrørende drikking midt i uken er noe som ville fått meg til å skygge banen. Og om du konfronterer han, vil svaret hans garantert være at han ikke er alkoholiker... Fordi han ikke drikker HVER DAG.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt gjest, samt siteringer/svar til disse

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...