Gå til innhold

Parmaskinke

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Prøver igjen med en litt mer seriøs heading... :wink:

Har altså kjøpt en hel parmaskinke - har noen tips til noe godt jeg kan gjøre med den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jamie Oliver's Brunchbrød

1 kg hvetemel

5-6 dl varmt vann

50 g gjær

2 ss sukker

2 ss havsalt

20 skiver parmaskinke

16 egg, kokte i 8 minutter

4 mozzarellaer

4 håndfuller revet parmesan

4 håndfuller basilikum

soltørkede tomater i olje

rosmarinkvister

olivenolje

salt/pepper

Bland det tørre i en bolle og rør inn væsken. Del i to, og kjevle hver del til den er 15-20 cm lang og 1 cm tykk. Fordel parmesanskiver på deigen og legg så hele egg over i en rad. Del mozzarella i skiver og fordel over. Strø over parmesan, revne basilikumblader og tomater. Rull sammen som en rullekake og snurr til en ring. Pensle med olivenolje og stikk rosmarinkvister i. Stek ved 180 grader i 35 minutter.

Mozzarella in carozza

200 g mozzarella

4 skiver parmaskinke

8 skiver loff, helst daggammelt, uten skorpe

litt smør

2-3 egg

3 ss melk

salt/pepper

1 hakket løk

2 knuste hvitløksfedd

1 hakket rød paprika

1 boks tomater

2 ss tomatpuré

3 ss vann

1 ss sitronsaft

hakket bladpersille

Lag sausen først. Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Tilsett paprika og fres et par minutter til. Tilsett tomater, tomatpuré, vann, sitronsaft, salt og pepper. Kok opp og la småkoke under lokk 10-15 minutter. Avkjøl sausen litt og kjør den så glatt med stavmikser. Hell tilbake i kjelen. Del mozzarellaen i fire skiver, så store som mulig. Skjær skinkeskivene i samme størrelse som osten. Smør et tynt lag smør på brødskivene og bruk skinke og ost til å lage 4 smørbrød, klem kantene godt sammen. Visp eggene med melken, salt og pepper. Dypp smørbrødene først i egg og la gjerne ligge der et par minutter. Stek dem gylne på begge sider i litt smør. La renne av på kjøkkenpapir og server varme med tomatsausen og persilledryss.

Gjest LoisLane
Skrevet

Takk! Dette så jo veeeldig fristende ut!

Skrevet

Dersom man ikke befinner seg på en kjip slankekur, er parmaskine i salat himmelsk! Mmmh!

Skrevet

Parmaskinke er vel ikke så veldig fett, men det er ganske salt, og man skal ikke ha i seg store mengder salt når man slanker seg. Holder igjen vannet, vet du :wink:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg får besøk av ei venninne i kveld og har kjøpt parmaskinke. Tenkte å dekke bordet med skinke, klase-cherrytomater, olivenbrød fra Åpent Bakeri, forskjellige sorter oliven, soltørkede tomater og noe ost. Med vin til kan en sitte og plukke i timesvis i sånn mat.

Gjest LoisLane
Skrevet

Fikk lyst til å stikke bort til deg, jeg.... Men nå har jeg jo muligheten selv, da.

Kos dere! :)

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg får besøk av ei venninne i kveld og har kjøpt parmaskinke. Tenkte å dekke bordet med skinke' date=' klase-cherrytomater, olivenbrød fra Åpent Bakeri, forskjellige sorter oliven, soltørkede tomater og noe ost. Med vin til kan en sitte og plukke i timesvis i sånn mat.[/quote']

'

Den kombinasjonen der er supergod, ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...