Gå til innhold

Hva trenger man til barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I august skal sønnen min begynne i barnehagen. Han vil da være 15 mnd.

Hva trenger disse små av utstyr?

Hva skaffet du til ditt/dine barn? Noen spesielle anbefalinger til tøy og sko?

Jeg vet det er en stund til, men jeg synes det er greit å allerede sette opp en liste og handle inn litt etterhvert, og ønske ting i bursdagsgave til gutten og sånn :)

Alle tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regntøy og gode sko er vel alt som trengs de første par mnd. Sekk og matboks om man ønsker det. Vårt barn var også 15mnd. Vi har brukt Ecco siden det passer best på vårt barns fot. Om du finner vanntette sko, er det bedre for de minste enn støvler - lettere å gå i. Etter hvert som det blir kaldere får du bruk for mellomlag i ull, parkdress og kanskje foret vinterdress. Vi har ikke hatt bruk for foret dress, og heller ikke mye ull, barnet holder seg mer enn varm nok i selv flere minus med bomull og parkdress. Men det er vårt barn, andre trenger mer klær. Det kan være lurt å kjøpe én dress med avtagbart fór, da kan man lettere regulere mengden klær under etter temperatur. Ellers må man i noen bhg ha med egen vogn å sove i, det hender det dukker opp helt greie vogner til noen få hundrelapper på finn.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

- Joggesko

- Regntøy og gummistøvler (anbefaler "dock boots" som støvler, de er slags kombinerte gummistøvler og cherox, lette og fine og kan brukes både i regnvær om høst/vår, og som støvler når det er mildt og slapseføre om vinteren. Mener å ha lest at de er varme nok til et par minusgrader.)

- Parkdress, evt en vinterdress med avtagbart for.

- Vinterdress ("Alle digger jo Reima her, men jeg har gode erfaringer med billigere dresser, som f.eks Name it og dresser fra KappAhl).

- Vintersko

- Ullundertøy og ullbukse/ullgenser (de siste trenger man bare èn av hver av)

- Regnvotter og vintervotter

- Tynn lue og tynne votter til høst/vår, tjukk lue og votter til vinter. Til små barn kan det være lurt med en balaclava-lue.

-Sove-vogn hvis ungen må sove ute. I noen barnehager har de også senger til dem som sover best inne ("vår" barnehage hadde i alle fall det).

- Ellers - selvfølgelig klær, og bleier så lenge han bruker det.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Her er guttens utstyrslste:

* Seks-syv sett med ullklær (body og strømpebukse)

* Tre-fire bomullsbodyer og strømpebukser til skift i barnehagen (gidder ikke sløse ull på klær som ligger i en kurv uten å bli så mye brukt)

* myke bukser som er gode å bevege seg i

* En tynn ulldress

* Ett sett (vi har to, men kun det ene brukes i bhg) med ullbukse og ullgenser

* Vintersko (anbefaler Kavat på det sterkeste!) og støvler (dockboots eller muckboots)

* Ett par "polvotter" og ett par strikkavotter

* Regndress (kjøper nok todelt til høsten)

* Vinterdress (vi har Reima, veldig fornøyd)

* En tjukk halslue (fleece innerst, ull ytterst) en og tynn ull-halslue

* Ullsokker

* To-tre par mocasinas (tar de hjem regelmessig for å vaske) som de for eksempel har mange av på H&M, mye bedre enn stive tøfler

Absolutt alt er forøvrig kjøpt på salg. :) Bare skikkelig kvalitetsutstyr. :)

Edit: Dette er forøvrig det han har hatt fra han begynte i november. På høsten er det veldig greit med parkdress og joggesko så klart. :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Her fikk jeg masse gode tips.

Tusen takk for hjelpa!!

Om noen har mer å komme med så værsågod! :)

Skrevet (endret)

Jeg ser at mange anbefaler dockboots, det gjør ikke jeg.. Spesielt ikke til små barn, da den øverste delen ikke er vanntett. Små barn som krabber gjennom/ sitter i søledammer blir våte.

De er supre til litt større barn som ikke får vannet så høyt opp på støvelen.

Ellers har du alt fått mange gode tips :)

Endret av Leanne
  • Liker 1
Skrevet

Da vår eldste begynte i barnehagen, ble regnsettet veldig lite brukt, så jeg vil si du bør ha parkdress fra han starter. En god parkdress er mye bedre for ungen, i vind og småkaldt og ruskevær og litt regn. De brukte bare regntøy i øs pøs regn. Anbefaler todelt regnsett.

Vi hadde sandaler, goretex-sko og vintersko (ecco), hadde aldri gummistøvler eller cherrox eller slikt, vanskelig å gå i for de minste, og puster ikke så godt så fort kalde.

Skrevet

Ecco sine helforede gore-tex sko som barnet på 21mnd bruker nå, skal være noe sånt som 99% vanntette i alle fall.

Skrevet

Jeg ser at mange anbefaler dockboots, det gjør ikke jeg.. Spesielt ikke til små barn, da den øverste delen ikke er vanntett. Små barn som krabber gjennom/ sitter i søledammer blir våte.

De er supre til litt større barn som ikke får vannet så høyt opp på støvelen.

Ellers har du alt fått mange gode tips :)

muckboots er i alle fall vanntette. De er laget av samme stoff som dykkedrakter. Tørrdrakter så klart ;-) de får man kjøpt på felleskjøpet. Trodde det var samme type støvel som dockboots jeg.

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg slår et slag for hel regndress på disse små.

Frøkna mi elsket hvertfall å leke i vanndammer i den alderen og da er det gull med heldress, så man slipper glipper.

Skrevet

Da ville jeg heller kjøpt buksa for stor så den går helt opp - dumt å måtte ha på hele dressen pga fukt i marka.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går nok for todelt regnsett :) Tusen takk alle sammen. Om noen har noe å tilføye, kom med det :)

Skrevet

En tynnere lue til soving.

Antisklisokker som disse http://www.hm.com/no/product/09032?article=09032-A

Et lite luetips, unngå store dusker. Når det er hettevær (når det er nedbør) blir disse duskene bare i veien.

Vottetips, kan være greit at det går an å ta på votter før regnjakka/dressen. Når de sitter under klærne så skal det mere til før de forsvinner av hendene ute.

Kanskje viktigst av alt, merk absolutt alt med navn! Alt! Ikke bare for at alt skal havne på riktig plass etter at vi har vert ute, men og fordi det er fryktelig travelt å skulle kle på for så å ikke finne sko, votter etc. Barn har en tendens til å rote i garderoben :fnise:

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Da ville jeg heller kjøpt buksa for stor så den går helt opp - dumt å måtte ha på hele dressen pga fukt i marka.

Vi hadde begge deler vi. Hver til sitt bruk.

For stort yttertøy hindrer de i å bevege seg, så det ville jeg aldri ha kjøpt.

Endret av Magdalene
Skrevet

Plutten kan ligge i søledammer i parkdressen (hvis man har god dress), så det går fint. Han ble aldri våt i regnsettet heller, buksene der går jo oppunder armene, og jakken ned til rumpa med strikk nederst, så det skal jaggu godt gjøres å bli våt under. Da tror jeg ungen isåfall må ta noen svømmetak.

Greit med todelt sett, fordi det ofte er fint vær, men vått i gresset. Så da kan de ha på bare bukse og en ullgenser f.eks, så blir de både tørre og luftige.

Hvis man kjøper sandaler på sommeren, som fortsatt passer på høsten, så kan jo de brukes som innesko til de blir for små.

Skrevet

Synes innesko er en uting i barnehage. Det er mye bedre å bruke helt myke tøfler, som for eksempel moccasinas som disse: http://www.hm.com/no/product/09032?article=09032-A De er kjempemyke og gode, og de kan vaskes i maskin. Dessuten er de billige.

Dette foretrekker forøvrig personalet i guttens barnehage også, for de ser jo hvor mye mer behagelig det er for ungene. Dessuten detter de ikke av, noe tøfler/sandaler ofte gjør på små føtter. :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Skikkelig sandaler detter ikke av.

Men tøfler og crocs er en uting, for da krøller barnet tærne for å ha de på.

Skrevet

Skikkelig sandaler detter ikke av.

Men tøfler og crocs er en uting, for da krøller barnet tærne for å ha de på.

Kan så være, men uansett så bør ikke en ettåring gå rundt med sko med hard såle hele dagen. De trenger å bevege føttene sine og utvikle muskulaturen. Dette med at små barn skal ha innesko så fort de begynner å gå, er avleggs. Fysioterapeuter anbefaler myke tøfler framfor harde. Da tenker jeg altså på sålen.

Skrevet

Jeg hadde også en som startet i bhg da han var 15 måneder. Jeg kan skrive under på mye av det andre her har skrevet.

Min lille hadde imidlertid bare gått i noen måneder ved oppstart så joggesko som noen anbefaler her, var utelukket for hans del. Ecco (som høstsko) og Kavat (vintersko) er de merkene vi har prøvd i sko, bare gode erfaringer så langt. Det blir garantert Kavat vintersko neste år også.

Vi har en gutt som vil "spise/klare selv", så vi har hatt behov for langt flere skift enn det som beskrives av andre her, selv om vaskemaskinen kjører ullprogram flere ganger i uka, men det er nok individuelt. Som mellomlag har vi både hele dresser, og ribbbukser og gensere, i ulike tykkelser. Vi har supplert litt etter litt, passet på ved ulike salg ut over høsten. Et tips kan være å ha et noe bevisst forhold til farger man kjøper inn slik at man kan matche på kryss og tvers (dersom man er opptatt av sånt) og ut fra vaske/miljøhensyn.

Når det kommer til parkdresser og vinterdresser vil jeg anbefale deg å prøve dressene på barnet før innkjøp. Jeg har kjøpt dresser som gjort det bra i tester, men som kanskje ikke har hatt ideell passform til vår gutt.

Dette var i alle fall noen av mine erfaringer. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for at dere er så hjelpsomme!! :) Virkelig mange gode tips og råd her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...