Gå til innhold

Vil ned i vekt, men må lære meg og spise mer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja.

Jeg har i alle år, siden jeg var liten spist lite... De siste 5månedene har jeg prøvd å få oversikt over hvor mange kcal jeg får i meg i løpet av en dag og det varierer fra 600-1200.. I helgene har jeg spist som en gal, alt jeg kan få tak av rødt kjøtt, bernais og hvite baguetter med smør og salami.

Det henger etter siden barndommen, det har vært sånn lenge.

Jeg har tynne ben, tynne armer, liten rumpe, store pupper og en skikkelig hengemage..

173cm og 70kg -helt ok vekt, men alt fettet har samlet seg på midten..

De siste tre ukene har jeg begynt å spise regelmessig, knekkebrød, kesam, magert pålegg, rent kjøtt og mer grønnsaker till middag. Jeg prøver og få i meg 1400kcal om dagen, men jeg syns det er fryktelig mye mat...

Noen ganger er det nesten uoverkommelig å få i meg mer enn 1200kcal i sunn mat.

Og hvilken innvirkning vil dette ha på kroppen min? Det føles nesten ut som jeg vil gå opp i vekt, men det kan være fordi jeg føler meg mett hele tiden?

Anonym poster: 89f34ec6dd8ae1edebf2f7764c861558

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg mener du burde vri fokuset ditt vekk fra kaloriene. Det er nemlig ikke kalorimengden som har gitt deg tynn kropp og feit mage: det er sammenhengen av maten du spiser, kalorimengden, samt hvor mye du beveger deg.

Jeg har sett mange foredrag og lest mange artikler og fagbøker om dette, og de fleste forskningsresulater peker mot:

-tynnfeithet er en oppsamling av fett rundt de vitale organene

-om man reduserer antall inaktive timer får man positiv effekt selv om man ikke endrer kostholdet. Det anbefales å gå ca 90 minutter hver dag. Man kan evt gjøre mer manuelt husarbeid eller ha en fysisk hobby. Å være inaktiv gjør noe med den kjemiske balansen i kroppen.

-sukker, raske karbohydrater og dårlig fett må kuttes ut nesten totalt

Jeg anbefaler deg noe så enkelt som: kutt ut sukker, usunt fett og raske karbs 9 av 10 dager. Pøs på med grønnsaker og frukt! Prøv å gå en tur hver dag, men ikke begynn med 90 minutter, detver greit å ikkevta for hardtbi. Hold på med dette over ett år, så vil kroppen din se mye mer "riktig" ut om et par mnd.

Skrevet

Høres ut som du har en høy fettprosent i forhold til muskler. Å spise masse drittmat vil ikke gjøre saken bedre. Du burde spise sunne og gode råvarer og ikke under 1500 kalorier. Sammen med kostholdet burde du begynne å trene kardio og styrke. Etterhvert så vil balansen mellom muskler og fett bli jevnere og du burde få flatere mage og blir mer fit og definert all over.

Skrevet

Spis litt mer fett - det får opp kcal innholdet raskt og effektivt. Ost f.eks. gir både proteiner og fett, bruk det og som pålegg. I tillegg kan du spise olivenolje på salaten, steke i smør, en liten dasj rømme som "saus" til middagen og så vips har du de kaloriene du trenger, uten at du egentlig spiser mer.

og ikke vær så opphengt i hva du "må". Det er lurt å spise regelmessig, og du vil antakeligvis føle deg bedre og får mer overskudd hvis du spiser mer og sunnere. Som du sier du har begynt med. Min anbefaling er ogsåå lese oppskrifter - jeg får masse inspirasjon til å variere kosten gjennom det, og blir da langt mindre matlei. Ofte lager jeg middagsmenyer for uka, gjør det enklere for min del både å få spist middag hver dag og få et variert kosthold.

Å trene/bevege seg er lurt, også for det psykiske, selv om det er maten som betyr mest for vekta. Det gir mer energi i hverdagen når man har vært ute en tur/tatt seg en treningsøkt. Men igjen - du MÅ ikke en hel masse for at det skal funke, viktig at det også er lystbetont. Der jeg bor er det iallfall snø og ok skiforhold akkurat nå - så det forsøker jeg å utnytte, selv om det ikke blir hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Og hvilken innvirkning vil dette ha på kroppen min? Det føles nesten ut som jeg vil gå opp i vekt, men det kan være fordi jeg føler meg mett hele tiden?

Anonym poster: 89f34ec6dd8ae1edebf2f7764c861558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...