Gå til innhold

Hvordan behandle hortensiaene egentlig? Mine dør :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde kjøpt meg tre hvite hortensiaer for litt mer enn en uke siden og satt sammen i en champagnekjøler med stett og det ble så fint. Men nå har de gitt helt opp :(

Hva gjør jeg feil?

Anonym poster: db763a2bb9a779f62763581f792f06ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vanna dem?

Hortensia drikker massevis av vann, og bør gjennomvannes (og renne av seg) hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vanna dem?

Hortensia drikker massevis av vann, og bør gjennomvannes (og renne av seg) hver dag.

Ja jeg merket det at de fikk for lite vann i begynnelsen. Men kan jeg ha gitt de for mye vann etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har tørket for mye en eneste gang kan det være nok.

Det kan også være at de har stått med røttene i vann senere, men det er vanskelig å si så lenge jeg ikke vet hvordan de ble seende ut. Det skal godt gjøres å overvanne Hortensia om de bare får renne av seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg også 3 hvite hortensia for en uke siden, og det første jeg gjorde var å spørre blomsterdama hvordan jeg skulle stelle med dem.

Hun sa at de trenger vann hver eneste dag. Siden jeg fyrer inne så kan det bli 22-23 varmegrader i stua, så sa hun at da kunne jeg vanne dem til og med 2 ganger om dagen. Det er viktig at de får vann, det kan aldri bli for mye, men hvis de først blir tørre da hjelper ingenting. Og mine er fine enda (bank i bordet) :)

Hver morgen når jeg står opp så tar jeg de ut av champagnekjøleren og har i vann, så setter jeg de i vasken et par minutter så de får rent av seg, så tar jeg de opp å setter dem tilbake. Og det funker.

Kjedelig for deg hvis de visner allerede nå, når det ikke er så lenge siden du kjøpte dem, men da vet du til neste gang, bruk min oppskrift så blir de lenger fine:)

Anonym poster: 3d3c6aa380fd286d3bb129884cf8de4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skal vannes ved å putte potten i en vaskebøtte med vann, så skal de få renne godt av seg.

Anonym poster: 6a88fe53ee0c98cd06d4590d85e918bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint så lenge de ikke tørker ut og ikke har for mye vann i potta. De røttene som står under vann vil før eller siden råtne fordi de ikke får luft. Et godt alternativ er å legge oasis i bunnen av ytterpotta slik at de kan renne av og samtidig ha et vannreservoar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint så lenge de ikke tørker ut og ikke har for mye vann i potta. De røttene som står under vann vil før eller siden råtne fordi de ikke får luft. Et godt alternativ er å legge oasis i bunnen av ytterpotta slik at de kan renne av og samtidig ha et vannreservoar.

Det har jeg pleid å gjøre. Og mine har holdt seg i lange tider :-)

(En gang hadde jeg fylt for mye, så det hadde kommet vann opp til røttene allikevel, da tok det ikke så lang tid før planten ble misfornøyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Jeg tror jeg først vannet de for lite, og deretter for mye. De daua helt stakkars. Fikk en ny av samboer i går, og den var kjøpt på blomsterbutikk. Jeg kjøpte de første på matbutikk. De første som slo meg var at både de grønne og hvite bladene var mye tjukkere og grovere på den blomsten som var kjøpt på blomsterbutikk i forhold til de jeg kjøpte på matbutikken, så jeg antar at det kanskje ikke var verdens beste kvalitet på de heller. Men uansett har jeg ikke tid til å ta de utav kjøleren og vanne de hver dag, så håper det holder å gi de vann der de står hver dag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hortensia i champagnekjøleren, skal man ha noe under?

Det har ikke jeg nemlig, derfor jeg spørr.

Pleier å vanne mine i vasken og la dem renne av seg, før jeg putter de tilbake i kjøleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har hortensia i champagnekjøleren, skal man ha noe under?

Det har ikke jeg nemlig, derfor jeg spørr.

Pleier å vanne mine i vasken og la dem renne av seg, før jeg putter de tilbake i kjøleren.

Gjør du det hver dag? Jeg skal kjøpe sånn oasis og legge under.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør du det hver dag? Jeg skal kjøpe sånn oasis og legge under.

-ts

Det er visstnok ingen her, bortsett fra deg og meg som bruker champagnekjøler til blomster, he he..

Ja, jeg vanner mine hver dag. Takk for tips av oasis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok ingen her, bortsett fra deg og meg som bruker champagnekjøler til blomster, he he..

Ja, jeg vanner mine hver dag. Takk for tips av oasis :)

Hehe tydeligvis på moten ja. Men det er jo pent!

Det var Skjoldmøy over her som tipset om Oasis, så takk til henne fra oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å "drukne" mine under vann en gang om dagen til det sluttet å boble, og så la de renne av seg før jeg puttet de tilbake i pyntepotten. Det har funket helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Champagnekjøler, pyntepotte eller vaskebøtte, det går i grunnen for det samme :fnise:

Begge deler er en vanntett beholder som skjuler potta og holder vannet inne.

Hortensia (Og Azalea, og en god del andre blomster) bruker mye vann, og tåler ikke tørke. Men ingen planter tåler å stå i klissvåt jord, for jord og røtter råtner om det ikke kommer nok luft til.

Det optimale for slike planter er å få et skikkelig bad hver kveld. Jeg bruker å sette dem i oppvaskkummen om kvelden og og fylle opp med ca romtemperert vann. Så gjør jeg noe annet noen minutter, og tar opp proppen. Der kan plantene stå til morgenen etter, og da er det bare å sette dem tilbake i potteskjuleren.

Hvis du ikke har plass til å ha dem i oppvaskkummen om natta (eller lett glemmer å vanne) er oasis supert. Legg oasis i bunnen og sørg for at den alltid er våt, men unngå å vanne så mye at vannet når opp til blomsterpotta. Dette er en vanskeligere måte å vanne på, fordi det kan være vanskelig å fordele vannet godt samtidig som du unngår å overvanne, men slett ingen umulighet.

Endret av Skjoldmøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...