AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Hvor mye er det naturlig å bruke på bryllupsgave når man som par er bedt til middag og kaffe, i bryllupet til en venninne jeg har lite kontakt med? Samboer har aldri møtt henne. Jeg vet ikke hva som er vanlig.. Hjelp? Anonym poster: dbed37f4dd80d3dec54bd854f9ace4a7
fresia Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 (endret) jeg lurer på det samme. det er en barndomsvenninne av meg, men vi har hatt lite kontakt etter som vi har blitt eldre. ser henne kanskje en gang i året. har likevel blitt bedt på både utdrikningslag og bryllup. det er selvfølgelig veldig hyggelig å være invitert, men ikke noe jeg hadde forventet. jeg er singel og gaven blir bare fra meg. jeg tenker kanskje å kjøpe gave sammen med to andre venninner til en verdi av rundt 1500, altså 500 fra hver. dere er et par, men han kjenner henne ikke og har aldri møtt henne, så da synes jeg 500 holder fra dere også siden dette heller ikke er en nær venninne av deg. Endret 11. februar 2013 av maurice 1
Petalouda Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Det korrekte er å gi omtrent det samme som en kuvertpris. Altså ser du an hvor festen skal holdes, og beregner en form for stykkpris utifra dette.
Leya Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 I et bryllup der det serveres tre retter feks, kan kuvertprisen fort komme opp i tusen kroner. Det er MYE om man er alene eller par for den del. 2
Gjest chiki Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Skal man liksom gi tilbake det det "koster" for brudeparet å invitere en? Slik at de går i "null"? Jeg ville nok gitt rn gavec for 3-500kr
Petalouda Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 I et bryllup der det serveres tre retter feks, kan kuvertprisen fort komme opp i tusen kroner. Det er MYE om man er alene eller par for den del. Skal man liksom gi tilbake det det "koster" for brudeparet å invitere en? Slik at de går i "null"? Jeg ville nok gitt rn gavec for 3-500kr Jeg sier bare hva som er korrekt i henhold til skikk og bruk Jeg ville vel tenkt bade utifra relasjon og festnivå antar jeg, det er vanskelig å si hva man ville gitt når man ikke vet så mye om de forholdene. Vi er invitert i bryllup til sommeren, vanlig standard, et vennepar vi har middels kontakt med. Kirke, middag på hotell og bonger i baren. Ser for meg at vi gir dem gavekort på 800 - 1000 kroner. Ish.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Jeg skal i bryllup nå om lørdagen og har kjøpt gave til 2000kr (fant en ting som er så totalt min venninne at hun bare må ha den, ti hi!). Jeg kommer alene siden mannen i mitt liv skal ha sine barn den helgen. 2
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Det korrekte er å gi omtrent det samme som en kuvertpris. Altså ser du an hvor festen skal holdes, og beregner en form for stykkpris utifra dette. Beklager altså, men apropos å kreve gjestene sine for inngangsbillett??? 4
Petalouda Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 Beklager altså, men apropos å kreve gjestene sine for inngangsbillett??? hva mener du ?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 hva mener du ? Tror hun mener at det å gi gave ut i fra hvor høy du synes standarden er på bryllupet er like ille som at bryllupsparet krever inngangspenger? Er forsåvidt enig selv. Anonym poster: b79c04c25a957db12615a5cc378b0582 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 500 er helt ok. 1000 om dere har god råd. Anonym poster: 89c1356b2b14e88edb1dfe304599bf48 1
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 hva mener du ? Tror hun mener at det å gi gave ut i fra hvor høy du synes standarden er på bryllupet er like ille som at bryllupsparet krever inngangspenger? Er forsåvidt enig selv. Anonym poster: b79c04c25a957db12615a5cc378b0582 Det er delvis det jeg mener ja, samt at dette med å kreve gjestene for inngangsbillett har blitt nevnt i ymse tråder her inne... Man gir etter egen evne og eget ønske, ganske enkelt. Noen gir for 300 som de knapt kan unnvære, andre for 3000 som de knapt merker. Alle gaver er uansett like verdifulle, så lenge de gis fra hjertet! 3
Portvinpiken Skrevet 13. februar 2013 #14 Skrevet 13. februar 2013 Jeg forstår ikke helt hvor dette skikk og bruk kommer inn hen. Et raskt googlesøk ga meg flere artikler hvor det står: "...i følge tidligere skikk og bruk..." kunne man visstnok gi gave a la kuvertprisen. Dog må jeg ærlig si at i de bøkene jeg selv har lest om bryllupstradisjoner fra gammelt av i Norge, så står det ingenting om dette. Det står heller mer om hvor vanlig det var å gi penger til brudeparet og kommende barn og andre kuriousiteter om hva som var vanlig for lenge siden. Kunne vært morsomt å høre når denne skikke med kuvertpris = gavepris dukket opp (og forsvant). I følge skikk og bruk boken her på nett står det: Bryllupsgaver kan være alt fra bil til bestikk, fra badekåper til vin, fra kjøkkenmaskin til kunst. Ofte gis ting "man mener brudeparet vil få bruk for i sitt samliv. Alle gjestene gir gaver. Folk som ikke er invitert kan også gi gaver. Det er som regel praktisk å levere gavene på forhånd. Gavene stilles ut på et gavebord der man holder bryllupsfesten. Erik Lundesgaard og Fredrik Arffs bok Skikk og bruk er også en utmerket bryllupsgave." http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=94 Nå finnes det sikkert flere "skikk og bruk" bøker, men hvem i alle dager skal være den som bestemmer det som er rett og galt da...? Personlig mener jeg at man gir gave etter evne og ettersom hvor nær en er brudeparet. Jeg ville gitt en større gave til min bror enn til en fjern venninne fra barneskolen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #15 Skrevet 13. februar 2013 Kuvertprisen er et veldig greit utgangspunkt, men hvor mye kontakt man har med brudeparet er svært lite relevant. Er man bedt i bryllup gir man en skikkelig gave. 500 kr fra et par er alt for lite, med mindre festen holdes på en slitent bedehus og middagen består av lapskaus. Anonym poster: b24b3e3fd8b010c48e53f9e9a7cfcc16 2
Portvinpiken Skrevet 13. februar 2013 #16 Skrevet 13. februar 2013 Kuvertprisen er et veldig greit utgangspunkt, men hvor mye kontakt man har med brudeparet er svært lite relevant. Er man bedt i bryllup gir man en skikkelig gave. 500 kr fra et par er alt for lite, med mindre festen holdes på en slitent bedehus og middagen består av lapskaus. Anonym poster: b24b3e3fd8b010c48e53f9e9a7cfcc16 På hvilken måte mener du at det er mindre relevant? Ikke helt urelevant heller vel? Eller ville du gitt det samme til dine søsken som en venninne du ser sjeldent? 2
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #17 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Kuvertprisen er et veldig greit utgangspunkt, men hvor mye kontakt man har med brudeparet er svært lite relevant. Er man bedt i bryllup gir man en skikkelig gave. 500 kr fra et par er alt for lite, med mindre festen holdes på en slitent bedehus og middagen består av lapskaus. Anonym poster: b24b3e3fd8b010c48e53f9e9a7cfcc16 Jeg ville heller ha pøst på i gaven i et sånt bryllup. For kanskje hadde de dårlig råd men ville lage fest alikevel? Endret 13. februar 2013 av Gjest 1
Rakkerunge Skrevet 13. februar 2013 #18 Skrevet 13. februar 2013 Kuvertprisen er et veldig greit utgangspunkt, men hvor mye kontakt man har med brudeparet er svært lite relevant. Er man bedt i bryllup gir man en skikkelig gave. 500 kr fra et par er alt for lite, med mindre festen holdes på en slitent bedehus og middagen består av lapskaus. Anonym poster: b24b3e3fd8b010c48e53f9e9a7cfcc16 Regner man da også inn overnatting og transport, dersom brudeparet står for dette da eller? Eller gjetter man seg til hva brudeparet betaler for maten, og kjøper gave deretter? Da kunne man jo bare betalt sin egen mat. Merkelig at kuvertprisen liksom skal være et utgangspunkt... Enda merkeligere at folk med dårlig råd liksom ikke fortjener samme gave som de som har fancy-smanchy bryllup med 3retter +++++. Og du mener helt seriøst at menyen som serveres er avgjørende for hva man gir, og ikke hvor nær relasjon man har til brudeparet? Så en venninne du ser kanskje en gang annethvert år, ber deg i et fancy bryllup med høy kuvertpris, og du åpner lommeboka på vid gap. Et nært familiemedlem inviterer til bryllup på det lokale bedehuset, og serverer hjemmelaget gryte, og du kniper lommeboka igjen som best du kan? Forstår jeg deg rett? 2
Gjest Kiara! Skrevet 13. februar 2013 #19 Skrevet 13. februar 2013 I dagens bryllup er det kjempevanskelig å vite kuvertprisen på forhånd ved å kun spekulere i lokale og menyen som serveres. Det finnes løsninger i alle prisklasser selv om man feirer på bygdehuset, hagen eller det lokale hotellet. Viktigere at gaven er gitt med en tanke bak synes jeg. 4
Irja Skrevet 14. februar 2013 #20 Skrevet 14. februar 2013 Mye fokus på pris her! Hva med å gi en gave med en god tanke bak? Er det så nøye om den koster 300 eller 1000? Synes absolutt det har noe å si hvor nært man står brudeparet. Er det mennesker man knapt kjenner eller et godt vennepar. Har mye å si, spør du meg! Ville holdt meg rundt 500 kr, mer om det er veldig nære venner eller familie :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå