Gå til innhold

Teller karakterene fra videregående hele veien?

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg er snart ferdig på videregående, og har veldig gode karakterer. I ordinær kvote kommer jeg til å ha godt over 60 poeng når jeg skal søke til høsten. Jeg har tenkt å søke på en bachelor som ikke krever så mange poeng, og er veldig sikker på at jeg kommer inn på den, men jeg har også lyst til å kanskje ta et årsstudium med f.eks. engelsk etter jeg er ferdig med bacheloren, eller annet som er relevant for det jeg vil jobbe med. De årsstudiene jeg ønsker å ta har alle godt over 50 i poengkrav (ordinær kvote), og da lurer jeg på om det fortsatt er karakterene fra videregående som teller dersom jeg søker etter en fullført bachelor? Eller er det karakterene fra bacheloren som teller?

Det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt noe med høyere utdanning å gjøre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bachelorkarakterene teller kun ved opptak til master, ikke årsstudier eller andre bachelorgrader.

for bachelor og årsstudier teller vgskarakterer + forskjellige poeng(realfag, alder osv)

Anonym poster: 3afb3506ecbfa086dc49b11ea159b52d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 3,8 m/ alderspoeng .. Kommer nok ikke til å komme meg noe vei tror jeg. Har ikke kommet meg inn på studiene enda, dette er tredje året jeg søker.. Men seriøst, teller vgs karakterene hele veien til du får bachelor?

Så hvis jeg kommer meg inn i år, så er det ikke sikkert jeg kommer inn på andreåret på studiene? Hvorfor får man da karakterer på høyskolen + har eksamener i alt mulig?

Anonym poster: 954d38b5452858f0c61c0214263d8c9e

Skrevet

Jeg har 3,8 m/ alderspoeng .. Kommer nok ikke til å komme meg noe vei tror jeg. Har ikke kommet meg inn på studiene enda, dette er tredje året jeg søker.. Men seriøst, teller vgs karakterene hele veien til du får bachelor?

Så hvis jeg kommer meg inn i år, så er det ikke sikkert jeg kommer inn på andreåret på studiene? Hvorfor får man da karakterer på høyskolen + har eksamener i alt mulig?

Dersom du kommer inn på et bachelorstudium har du kommet inn for tre år: Man søker seg ikke inn på nytt igjen hvert år.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hva du søker på, som første svar her sier. Dersom du søker til master teller bachelorkarakterene (+ relevant arbeidserfaring), men søker du på bachelorer eller årstudium er det stort sett generell studiekompetanse og evt inntakskrav i form av karakterer fra videregående og ekstra poeng for alder osv.

Dvs: dersom du først studerer en bachelor, for så å ta en til senere er det fortsatt VGS karakterene du søker med. Men dersom du vil gå videre på en master søker du med bachelorkarakterene.

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Vanlige bachelor program gjennom samordna opptak har et opptak for hele graden, du er normalt garantert plass sålenge du ikke stryker gjentatte ganger.

Edit: Bonden poster rett før....

Endret av Yellow Taxi
Skrevet

Det som menes i innlegg #2 her er nok at det alltid er VGS-karakterene som teller for å komme inn på studiet, unntatt når du går videre til en master etter fullført bachelor. Når du har tatt en bachelor og skal søke årsstudium, bruker du vitnemålet fra VGS igjen for å søke deg inn på dette årsstudiet.

Bacheloren kan gi deg bonuspoeng for høyere utdannelse, om du ikke allerede har det, men VGS-karakterer brukes for opptak via Samordna Opptak enten du har tatt en bachelor før eller ikke. Underveis i bachelorgraden er VGS-karakterene helt uinteressante, så der kan du slappe helt av :)

Til profesjonsstudier og studier med integrert master søker du deg ikke videre etter bachelor heller, sånn sett, men hovedregelen er altså at bachelorkarakterene teller for opptak til master.

Anonym poster: 8574b1ae4d2c6254124d1a78d17d2ad0

Gjest Linaria
Skrevet

Tusen takk for hjelp, dere :)

Det var veldig fint å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...