Gå til innhold

Hvor mye får du i dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke nå, og det blir vanskelig å gå ned i lønn.

Hva får du brutto hver 14 dag?

Anonym poster: d1fed6811abf6a60df6c76789ea9ff88

Skrevet

Det er jo lite vits å spørre andre hva de får da man får etter hvilken inntekt man har hatt... Forskjellige inntekter er lik forskjellige dagpenger...

Sakset fra www.nav.no

Hva kan du få?

Du vil ikke få utbetalt dagpenger for de første tre dagene av dagpengeperioden du har fått innvilget. Disse dagene kalles ventedager, og tjener som din egenandel.

Det er bare dager hvor alle vilkårene for rett til dagpenger er oppfylt, som regnes som ventedager.

Hvis du ikke har hatt så mange som tre slike dager i løpet av de tre første ukene (for eksempel på grunn av arbeid, ferie eller sykdom), må du søke om dagpenger på nytt.

Hvor mye du får utbetalt i dagpenger er avhengig av dagpengegrunnlaget ditt. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller gjennomsnittet for de tre siste årene før du søkte om dagpenger.

Ytelsene kan være

• dagpenger ved arbeidsløshet
  • sykepenger
  • omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger
  • foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon
  • svangerskapspenger

Engangsstønad ved fødsel og inntekter over 6 G (folketrygdens grunnbeløp) regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Dagpengene utgjør per dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt.

Har du bidragsplikt eller forsørger du barn under 18 år, får du et tillegg på 17 kroner per barn. Hvis begge foreldre får dagpenger eller arbeidsavklaringspenger, utbetales tillegget til én av dem.

Anonym poster: 8515227db872771de9b2bfc76bce2b83

• Liker 1
Skrevet

Jeg er da klar over at det kommer an på inntekt. Bare kjekt å se hva lite andre må greie seg på

Anonym poster: d1fed6811abf6a60df6c76789ea9ff88

Skrevet

Du får ca 62% av forrige års inntekt, evt av snittet av de siste tre år, alt etter hva som lønner seg. Maks beregningsbeløp er 6G.

Anonym poster: 209458ff87d281292b1101c06c402be6

Skrevet

5700 annenhver uke

Skrevet

Jeg fikk 3100 annenhver uke for snart to år siden. Langt ifra nok til å dekke utgiftene

Skrevet

Månedlig ca 14500 kr, etter betalt skatt.

Jeg beregnes utfra ca 400 000 i opprinnelig lønn, og 62% av det.

Det er ikke nok til å dekke faste utgifter, så jeg har hatt avdragsfrihet på boliglån og studielån for å få det til å gå rundt. Har ikke barn og er ikke avhengig av bil - i så tilfelle ville det virkelig ikke gått.

Anonym poster: 30ffd943e38bb32396f8818c18ced7ea

Skrevet

Ca 11 500,- før skatt hver 14. dag

Anonym poster: 34045f608d3fc6b0d604cc6ac06e4079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...