AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Hei! Har nå bestemt meg for å legge unna blant annet fastfood, usunn mat og brød. Skal prøve å spise mye grønnsaker, frukt og bær. Sånn som i dag har jeg spist omelett til frokost, en skål med bær(med to spisesjeer mager yoghurt) til lunsj, så blir det noe grønnsaker og kjøtt/kylling til middag tenker jeg. Hvordan kommer kroppen til å reagere på dette om jeg spiser liknende framover? Kommer jeg til å miste noen kg? Anonym poster: 90a251bbcac0a3b6f22919442ad601fd
Gjest Kaninpus Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Kilo mister du av kaloriunderskudd. Med andre ord kan du i prinsippet gå ned ved å spise sjokolade, så lenge du forbruker mer enn du inntar. Dette anbefales ikke Mye grønnsaker, frukt og bær er kjempebra å få i seg, men jeg forstår ikke vitsen med å kutte brød. Spiser en skikkelig kvalitetsgrovbrød eller knekkebrød, er jo dette bare godt for kroppen og metthetsfølelsen. Men hvis ikke brød er noe savn, så kjør på! Da ville jeg i så fall kjøre på med mye grønnsaker for å holde meg mett:) 1
Gjest mari kontrari Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Å bare spise grønnsaker, frukt og kylling, som det står i overskriften, syns jeg blir for lite variert i forhold til hva man trenger. Om du legger til egg og yoghurt, som du skriver er det med engang mye bedre, men legg i tillegg inn fisk, korn og nøtter. I yoghurt med bær kan du legge til havregryn, hakkede nøtter og frø - da får du i deg nyttig næring samtidig som det metter bedre og lengre. Linser, bønner og kikerter er andre matvarer du trygt kan legge til uten at det skal stå i veien for vektnedgang. Gjør du disse endringene og spiser i passe mengder i løpet av dagen ser det ut som et bra kosthold for meg. (Ellers enig med personen over ang. brød, men om du vil droppe det vil havregryn dekke det viktigste av det du går glipp av fra grovbrød.)
Supraspinatus Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Jeg er også enig at det kan bli litt ensidig. Jeg tror også det blir vanskelig å holde seg til over tid. Du mangler åpenbare fettkilder i kosten. Når du kutter ut brød (og korn) som er en av de største kildene til energi i norsk kost er det viktig at du erstatter deler (ikke alt om målet er vektnedgang) av den tapte energien med energi fra fett. Gode fettkilder som oljer med høyt innhold av enumettet fett, marine oljer, naturlig (animalsk) mettet fett, nøtter og frø. Eksempler på gode fettkilder er olivenolje, avocado, ost, fete meieriprodukter, fete kutt av kjøtt, fet fisk, (virgin) kokosfett, etc. Et kosthold lavt på karbohydrater, moderat protein og fett som hovedenergi gir stor metthetsfølelse og gir ofte vektnedgang selv om man får spise så mye en vil av den "lovlige" maten. Ikke la deg skremme over at dietten er "høy på fett". Relativt sett blir ikke fettmengden så stor i antall gram som man skulle tro. Det er energifordelingen som gjør at det ser så mye ut. 100g fett gir trossalt 900 kcal som er godt over halvparten av energimengden i et vanlig slankekosthold for kvinner. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå