Gå til innhold

Boliglån - høy inntekt, lav EK?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg tjener til sammen 1,5 mill i året, men har bare 200.000 i EK.

Vi får neppe noe hus til under 2,5-3 mill her vi bor, og det er ikke "luksus"standard. Har vi noen sjanse til å få lån, eller er EK et absolutt krav?

Så for litt siden en reportasje om at mange nordmenn var belånt langt forbi 3 ganger inntekten som visstnok var taket på boliglån, så jeg ble nysgjerrig på hvordan bankene praktiserer dette...

Anonym poster: 45ff1a8e99569da0fda7ba7af25af17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk når vi tjente halvparten av dere, uten EK i det hele tatt eller kausjonist/sikkerhet. Har lån på nesten 3 mill, så vil tro det er god sjanse for dere. Dette var for ca 6 mnd siden.

Anonym poster: 220c6f3b703e62f20f85ec5bd6b51e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow :overrasket: hvilken bank var dette? Vi har DNB.

Vi har fått tips om å bankshoppe, så vi bør kanskje høre med flere banker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ta dere tak og leve så billig som mulig en periode.

Ikke shoppe klær, rimelig ferie, droppe uteliv og luksus.

Konkurer om å være mest økonimisk.

Da vil dere i løpet av et halvt år kunne bygge dere opp en pen egenkapital.

Uansett godt å ha mest mulig kapital selv. Så snart dere har kjøpt huset er det garantert ting dere vil bruke penger på, som møbler, litt oppussing og kanskje noe på uteområdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det, jeg sparer mange tusen hver måned og vi har ikke gjort noen feriereiser eller større innkjøp på en god stund. Denne historikken har banken, selvfølgelig.Vi vil bruke ca 20.000 hver måned på avdrag på boliglån og kommer til å prioritere å komme oss ned under 60 % så fort som mulig, har laget detaljert budsjett og plan :) håper det vil hjelpe oss med å få lån. Glemte å nevne at vi har ca 50.000 i billån men det er ferdig ila neste år.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det, jeg sparer mange tusen hver måned og vi har ikke gjort noen feriereiser eller større innkjøp på en god stund. Denne historikken har banken, selvfølgelig.Vi vil bruke ca 20.000 hver måned på avdrag på boliglån og kommer til å prioritere å komme oss ned under 60 % så fort som mulig, har laget detaljert budsjett og plan :) håper det vil hjelpe oss med å få lån. Glemte å nevne at vi har ca 50.000 i billån men det er ferdig ila neste år.

TS

Så dere eier bolig i dag?

Har du en fersk takst på den? Det vil jo også hjelpe dere.

Men kjør på. Vær sparsom og betal ned lån.

Dere bør kanskje prioritere å kvitte dere helt med billånet først. Ser bedre ut for banken om dere bare har boliglån.

Spør banken om mulighet for mellomfinansiering, selv om det egentlig er en risikosport.

Du bør vel ha en skikkelig buffer på konto i tillegg til å betale ned lån, om dere skal gå fra den ene eiendommen til den andre. Kan være dyrt å sitte på to stykker i fall dere kjøper "drømmeboligen" før dere rekker å selge det dere har.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere eier bolig i dag?

Har du en fersk takst på den? Det vil jo også hjelpe dere.

Men kjør på. Vær sparsom og betal ned lån.

Dere bør kanskje prioritere å kvitte dere helt med billånet først. Ser bedre ut for banken om dere bare har boliglån.

Spør banken om mulighet for mellomfinansiering, selv om det egentlig er en risikosport.

Du bør vel ha en skikkelig buffer på konto i tillegg til å betale ned lån, om dere skal gå fra den ene eiendommen til den andre. Kan være dyrt å sitte på to stykker i fall dere kjøper "drømmeboligen" før dere rekker å selge det dere har.

Lykke til.

Nei, de eier ikke bolig i dag. Skjønner ikke hvor du tar det fra.

Anonym poster: d55e31304a084c0bbc6de34c1ea18ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi eier ikke bolig, vi leier, så vi har spart opp de 200' vi har på ganske kort tid og har budsjetter som viser betalingsevne. Og selvsagt likning og lønnsslipper. Vi har samme bank også, så det er ingen sak for dem å sjekke vår historikk. Ligger ikke så mye som et inkassokrav på noen av oss.

Jeg bare ser med forundring på folk med både lavere inntekt og mer rotete økonomi enn oss (forbrukslån - vi har ikke kredittkort engang) som bor i store hus og lever godt med ferier osv, og jeg lurer på hvor de tar det fra :) Utad skal liksom bankene være så strenge, men det kan de da umulig være.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ha litt is i magen. Se på hva slags bolig dere ville vært fornøyd med, og gå gjerne på noen visninger for å få et inntrykk av markedet. Så tar dere en prat med banken om hvor mye egenkapital dere må ha for å låne dere opp dit. Med 1,5 mill i inntekt har dere fine muligheter til å skaffe dere drømmeboligen :)

"shoppe" lån i flere banker ville jeg absolutt gjort!

Et alternativ er jo å kjøpe en bolig som en mellomløsning som ikke koster all verden, men som dere kan leve med i noen få år før dere tar det virkelige spranget inn i drømmeboligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de eier ikke bolig i dag. Skjønner ikke hvor du tar det fra.

Anonym poster: d55e31304a084c0bbc6de34c1ea18ff6

Jeg så trolig ikke "vil" i "vi vil bruke".

Syntes det var noe forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...