AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Har nylig møtt drømmemannen. Han er 41, jeg er 32. Vi har begge barn fra tidligere, så det er ikke nødvendig at vi får barn sammen. Men likevel, jeg elsker ham og lurer på om det er mulig for en mann som frivillig har sterilisert seg for fem år siden, å "omgjøre" dette? Eller er det andre muligheter som kan prøves, f.eks. assistert befruktning, for en sterilisert mann produserer vel fremdeles sæd bare at denne ikke kommer ut når han får orgasme? Vet lite om dette, har prøvd å google og fikk opp at det kan være 20% sjanse, men det avhenger kanskje av flere ting, eller er det generelt? Stod også noe om at en mann som er sterilisert ikke kan regne med å bli far igjen i "tradisjonell" forstand - betyr det at en må adoptere, eller bare at man må belage seg på kunstig befruktning/assistert befruktning - altså ta ut sæd fra testiklene og sette inn i meg? Anonym poster: 7d4a9633012348a55ddbee8cbd5bbf30
Gjest Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Hvis han har sterilisert seg så vil vel det si at han ikke ønsker flere barn? Har dere snakket om dette? Det er ikke sikkert han ønsker å reversere prosessen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Hvis han har sterilisert seg så vil vel det si at han ikke ønsker flere barn? Har dere snakket om dette? Det er ikke sikkert han ønsker å reversere prosessen. Du svarte jo ikke på spørsmålet Anonym poster: 1ffb30245266827f164a64962e40b239 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Det er mulig via såkalt refertilisering, ja, men det spørs litt på hva slags type sterilisering han har gjennomført. Den vanligste metoden er reverserbar. Det hender likevel relativt ofte at det ikke virker. Jeg har lært at over halvparten får spermier igjen, men det er vanskelig å gi noe godt anslag på det. Mindre fruktbar vil han nok uansett bli, men det er altså ikke håpløst. Det er forresten en helvetes operasjon også, siden du må sy sammen sædledere som tidligere er kuttet, men farlig er det ikke. Bare komplisert. Som mann grøsser jeg bare ved tanken på at noen skulle gjort noe sånt på meg, men det er altså ikke farlig Anonym poster: ea92111e5cb400766bcd5250e3ef83c9
Gjest Skrevet 11. februar 2013 #5 Skrevet 11. februar 2013 Du svarte jo ikke på spørsmålet Anonym poster: 1ffb30245266827f164a64962e40b239 Ikke du heller. Jeg påpekte bare at hun hadde mer igjen for å drøfte med mannen om dette var en aktuell problemstilling for han enn å sitte på nett og ønsketenke. Mannen har tross alt tatt en besluttning om å ikke få flere unger.
Gjest Naria Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 Du kan lese mer her: http://www.lommelegen.no/legesvar/reversering-av-sterilisering
Daraya Skrevet 11. februar 2013 #7 Skrevet 11. februar 2013 Mulig er det med refertilisering. Sjansene er ikke så store, jo lengre siden det er siden sterilisering jo dårligere er utsiktene for å lykkes. Det er mulig å prøve assistert befruktning, da blir spermier hentet direkte fra testiklene, men det betyr at også kvinnen må gå gjennom behandling. Alt dette er dyrt og må betales av egen lomme.
Teriyaki Skrevet 11. februar 2013 #8 Skrevet 11. februar 2013 Ikke du heller. Jeg påpekte bare at hun hadde mer igjen for å drøfte med mannen om dette var en aktuell problemstilling for han enn å sitte på nett og ønsketenke. Mannen har tross alt tatt en besluttning om å ikke få flere unger. Er det ikke ganske åpenbart at dette er noe de har snakket om siden hun nå prøver å finne ut om det er mulig? Hun vet nok at det ikke er mulig å få reversert det uten at han er enig, så det er vel egentlig ikke så veldig relevant. Finnes da nok av folk som har angret og som har reversert steriliseringen.
Gjest Skrevet 11. februar 2013 #9 Skrevet 11. februar 2013 Er det ikke ganske åpenbart at dette er noe de har snakket om siden hun nå prøver å finne ut om det er mulig? Hun vet nok at det ikke er mulig å få reversert det uten at han er enig, så det er vel egentlig ikke så veldig relevant. Finnes da nok av folk som har angret og som har reversert steriliseringen. Jeg regner det som ganske åpenbart at en mann som gjennomgår et sånt inngrep har blitt grundig informert om hvordan det virker på kroppen, mulighet for reversering, etc. Derfor synes jeg der er rart at hun må spørre på et forum om hun har pratet med han om det. For meg høres det mer ut som en veldig forelsket dame som ønsketenker litt og vil ha barn med den nye mannen, men som ikke tør å "skremme" han med å drøfte det. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #10 Skrevet 11. februar 2013 Er det ikke ganske åpenbart at dette er noe de har snakket om siden hun nå prøver å finne ut om det er mulig? Hun vet nok at det ikke er mulig å få reversert det uten at han er enig, så det er vel egentlig ikke så veldig relevant. Finnes da nok av folk som har angret og som har reversert steriliseringen. Det er ikke åpenbart at dette er noe de har snakket om nei. Det er åpenbart at hun tenker: kaaaaaanskje kan vi få et lite kjærlighetsbarn likevel...? Når en mann har tatt det steget så er det fordi han er ferdig med produksjonen. Det forhindrer ikke graviditetslystne kvinner fra å prøve å få han til å ombestemme seg. Enkelte bruker sågar dette som pressmiddel: "Dersom du virkelig elsker meg vil du vel ha barn med meg?" Ikke lurt. Just saying. Men om han vil reversere så for all del! ;-) Anonym poster: c12a01c3672083d2bb381adf356626c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå