Shantee Skrevet 19. mars 2004 #1 Skrevet 19. mars 2004 Jeg har tenkt å skifte etternavn. Derfor lurer jeg på hvilke etternavn du synes er fine eller spesielle? Gjerne korte etternavn(og ikke etternavn med -sen endelser). Alle forslag mottas med takk!
Barbie Skrevet 19. mars 2004 #2 Skrevet 19. mars 2004 Du kan vel ikke ta hva som helst? Trodde navnet du velger måtte tilhøre slekten... Det var i allefall beskjeden jeg fikk. Jeg kunne ta min mors pikenavn eller farsnavnet. Jeg fikk ikke velge fritt. -Men ting kan jo ha blitt forandret på da..
Arkana Skrevet 19. mars 2004 #3 Skrevet 19. mars 2004 Man kan velge helt fritt så lenge ikke navnet er beskyttet, altså færre enn 200 som heter det.
Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #4 Skrevet 19. mars 2004 http://www.ssb.no/emner/00/navn/ og på høyre side er det en link til etternavn brukt av flere en 200!
Shantee Skrevet 19. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2004 Har vært der å sett Men er det absolutt alle etternavnene i Norge(de som over 200 har)?
Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #6 Skrevet 19. mars 2004 Det vet jeg ikke. Sto ikke noe spesifikk om det, men jeg vil tro det. Var det ikke mange nok? :-)
Shantee Skrevet 19. mars 2004 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2004 Hehe, tjo.. er kanskje litt kresen da. Finner nok noe..
Gjest Embla s Skrevet 19. mars 2004 #8 Skrevet 19. mars 2004 Hvis du skal bytte etternavn, kan du jo prøve å grave litt i din egen familie og slekt først? Kanskje mormors pikenavn var ganske ok, for eksempel? Jeg syns navnebytte er en stor sak og ville i allefall brukt en del tankevirksomhet på det. Ikke akkurat noen impulshandling Greit at du på en eller annen måte har en link eller et forhold til ditt nye navn kanskje?
Shantee Skrevet 19. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 19. mars 2004 Jo, sant. Har tenkt veldig mye på det faktisk. Ikke noen impulshandling Tenkte å ta et slektsnavn først(det eneste brukbare jeg kunne ha tenkt meg innenfor slekten), men er usikker. Synes det blir feil på en måte. Har et annet etternavn jeg har tenkt en del på, men ikke har tilknytning til.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2004 #11 Skrevet 20. mars 2004 Jeg ville tatt min oldemors pikenavn som var Daae,vis jeg skulle skiftet.
Gjest Virvel Skrevet 21. mars 2004 #13 Skrevet 21. mars 2004 Jeg er bare nysgjerrig jeg, men hvorfor vil du skifte etternavn? :-) Hvis jeg skulle endret navnet mitt, måtte det blitt et fra min egen slekt. For meg ville det iallfall blitt veldig feil å bare plukke ut et eller annet som jeg ikke har noen tilknytning til.
Shantee Skrevet 21. mars 2004 Forfatter #14 Skrevet 21. mars 2004 Først og fremst fordi jeg har et ganske langt navn; langt fornavn, langt etternavn. I tillegg synes jeg det er kjedelig med slike -sen etternavn, hehe. Hadde først lyst til å skifte til et etternavn som var brukt for noen hundre år siden i familien, men er ikke sikker. Derfor har jeg begynt å tenke på andre etternavn også. Det er vanskelig da. Ender vel med at jeg ikke skifter i det hele tatt, hehe.
Gjest Virvel Skrevet 22. mars 2004 #15 Skrevet 22. mars 2004 Aha, ok. :-) Navnet mitt er veldig kort og greit, så jeg er i grunnen fornøyd. Det er kanskje ikke verdens mest spennende navn, etternavnet mitt er blant de 100 mest vanlige i Norge, men fornavnet er litt mer unikt. Foreldrene mine vurderte å gi meg mammas pikenavn som mellomnavn, men det er et av de aller vanligste -sen-navnene, så jeg er glad de droppet det.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #16 Skrevet 22. mars 2004 Hehe, tjo.. er kanskje litt kresen da. Finner nok noe.. Lag ditt eget etternavn da vel! Jeg kjenner flere med egenkreerte, flotte etternavn. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #17 Skrevet 22. mars 2004 Sorry om jeg bryter inn i tråden med egne spørsmål, men det er jo relevant i forhold til navnebytte (reglene som gjelder).. :-) Jeg vurderer også å skifte etternavn, til et navn min oldefar brukte. Problemet er bare at selv om han brukte det en periode, er det jo ikke det han sannsynligvis var registrert som.. Det var litt greiere i de dager med at man bare kalte seg noe virker det som... Da han døde hadde han et annet navn, som står i skiftepapirene. Det jeg lurer på, hvis noen vet det, er hvor mye dokumentasjon trenger jeg på at navnet har vært i bruk? Saken er nemlig at man har jo rett til å ta sine oldeforeldres etternavn - men da må jeg vel kunne bevise at han faktisk brukte det. Regner med at de i hvert fall vil være strenge i mitt tilfelle, ettersom dette er et navn færre enn 200 mennesker har i dag... Noen som har skiftet navn og husker hva de evt måtte ha av dokumentasjon? - Og er det noen som vet om jeg kan be folkeregisteret om å få se min oldefars fødselsattest el.l.? Han er død for mange år siden.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #18 Skrevet 22. mars 2004 Et tips til Shantee forresten: Ikke bare har du mulighet til å ta et etternavn brukt av slekta di (til og med oldeforeldre), uavhengig av om det er over 200 personer som har det eller ikke, du har også mulighet til å ta et gårdsnavn som etternavn, etter spesielle regler. At du eller dine foreldre har eid den eller noe slikt.. Men hvis dine oldeforeldre hadde et gårdsnavn til etternavn er det jo det at de hadde det som teller altså. Da behøver ikke gården å ha vært i familiens eie etterpå, så vidt jeg har skjønt.
Thula Skrevet 23. mars 2004 #19 Skrevet 23. mars 2004 Selv har jeg skiftet både etternavn og fornavn. Det begynte med at jeg skulle skifte etternavnet mitt fra min fars til min mors, siden jeg har vokst opp sammen med henne. Hennes etternavn er italiensk etter en kunstner langt bak i slekten og veldig fint, så jeg nølte ikke med å skifte og vennet meg utrolig fort til det nye navnet. Skiftet også fornavn, det gamle fornavnet mitt var Therese, et navn jeg aldri har følt meg fortrolig med. Mislikte det rett og slett og hadde gjort det i mange år, så da synes jeg i grunnen det måtte være greit å skifte. Det endte med at jeg la til det nye navnet mitt foran det gamle, slik at jeg nå heter XXXXX Therese, men jeg bruker kun det nye navnet. Min familie bruker det gamle, de nektet å venne seg til det første, så jeg svarer begge navn uten problemer. Det var litt pinlig i bryllupet, da svigerfamilien brukte et navn og familien min et annet, men det gikk da Angrer i grunnen ikke på at jeg skiftet, selv om jeg ikke hadde gjort det i dag, og etternavnet er jeg veldig glad for at jeg skiftet, siden jeg da kunne gi det videre til barna mine Lykke til med valget ditt
Gjest GreenSky Skrevet 23. mars 2004 #20 Skrevet 23. mars 2004 Jeg har også skiftet både for og etternavn. (men mellomnavnene har jeg beholdt)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå