Gjest likeeverything Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Skal kanskje studere til høsten - enten i Trondheim eller Bergen. Jeg vet at studentbolig situasjonen er håpløst for Oslo studenter, men er det også slik i Bergen/Trondheim? Er det slik at førstegangsstudenter blir prioritert når de søker studentbolig? Hvis du har annen erfaring med å bo i de byene, don't hold back!
lilleulv1 Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Heisann! Jeg anbefaler på det sterkeste at du begynner å lete etter hybel TIDLIG! Jeg bor selv i Trondheim. Jeg var sent ute med å søke, så jeg endte opp i en knøttliten hybel med et elendig hybelkjøkken og veldig lytte vegger, og betaler skyhøy månedsleie. Jeg tror du bør søke på Studentskipnaden i Trondheim, SiT (eller den bergenske ekvivalenten), de har mange studentbyer rundt om i byen. Kan også anbefale Voll Studentby som er uavhengig av SiT. Hvis du ikke får plass ved noen av disse, må du ut på det private markedet, og det er ikke enkelt, tro meg. Har bare bodd her ett år, så jeg har ikke så mye erfaring med boligmarkedet i byen. Men jeg må si at jeg liker meg veldig godt her Bergen er også nydelig, men har inntrykket av at man kanskje må bo lenger unna sentrum der, fordi det er vanskelig å få plass. Dyrt er det sikkert også. Men som sagt, bare vær tidlig ute :D Lykke til!
Fantomina Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 Søk plass i studentby gjennom SiT/SiB(?) raskt. Før sommeren. I Trondheim har du tilbud om "Tak over hodet" som gir deg sengeplass ved semesterstart til du finner deg egen boplass. Mange finner leilighet sammen med folk de treffer de første dagene på nytt studie eller på Tak over hodet. Få leiekontrakt fra juni/juli og betal husleie gjennom sommeren hvis det er mulig. De fleste studenter flytter i mai/juni/juli, og det er da det er flest leiligheter ledige. Dersom du har råd til å leie gjennom sommeren så gjør det. Da slipper du å konkurrere med alle andre i august. Hvis du skal ut på det private markedet er det lurt å selv sette inn "hybel ønskes leid"-annonse i avisa og på Finn.no.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Du kan reservere plass allerede nå, gjennom studentskipnaden(hvert fall sånn i oslo) da er man sikret plass. Anonym poster: 9fa239f1b6c4f9c0b51b8893de731d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå