Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har observert hva vi syns er en straffemetode som går lengere enn hva vi syns er forsvarlig.

Det er ikke snakk om direkte vold, men vi frykter at det kan ha fysiske og psykiske konsekvenser for barnet.

Vi har sett dette to ganger nå (i går og i dag). Spørsmålet vi dveler med er om vi bør melde i fra nå, eller om vi bør se an situasjonen – det kan jo være at dette er noe som kun skjer disse to gangene og ikke igjen.

Vi kjenner ikke familien og har ingen tilknytning til de, så vi vet ikke hvordan forholdene er innad i denne familien. For alt vi vet kan dette være en velfungerende familie, som bare unntaksvis bruker en straffemetode vi syns er over streken.

På den annen side kan dette være en straffemetode som er hyppig brukt (uten at vi vet om det) og at dette bare er toppen av isfjellet.

Hva tror dere? Bør vi vente litt og se an – se om dette er en gjentagende fast metode, eller bør vi melde i fra nå?

For det skader kanskje ikke å vente noen dager, en ukes tid eller noe slik?

Anonym poster: b67d147069a6a29c291f78053fa93fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre med en for mye enn en for lite.

• Liker 6
Skrevet

Hva slags straffemeode er det snakk om ?

Anonym poster: 8bfd2eedac78dfb29c9846e2effcf767

Skrevet

Jeg har forståelse for at en forelder en sjelden gang kanskje bruker en feil (ikke-voldelig) metode i "kampens hete", men at det skjer to dager på rad tyder på at det ikke er av en slik art.

Men fortell oss gjerne hva metoden er, så er det lettere å svare.

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg ønsker ikke gå i detalj om hva slags straffemetoder som ble brukt, men det er ikke snakk om direkte vold som slag mv. Men de jeg har snakket med om dette har alle reagert på straffemetoden.

Jeg forstår at det er vanskelig å svare ut fra så vage antagelser som jeg kommer med, men setter pris på tilbakemeldingene dere kommer med.

Jeg syns dette er vanskelig, fordi vi har så veldig lite informasjon, vi har kun den kunnskap om hva vi har sett disse to gangene.

På en måte kan det virke som en ”ny måte”, siden vi ikke har sett denne metoden blitt brukt tidligere. Vi er sikre på at om vi ser det igjen vil vi sende inn en bekymringsmelding, men som noen skriver kan det være ekstrem frustrasjon i et par enkelt tilfeller som er bakgrunnen og at det ikke vil skje igjen.

Barna er i barnehagen på dagtid, så om det skjer igjen vil det være på morgen/ettermiddagen og da er vi hjemme og vil trolig få det med oss. Så jeg tror vi venter litt og ser om vi opplever det en gang til – tre ganger bør være nok til å si i fra syns jeg? Da er det mer et mønster?

Anonym poster: b857297a996a9191d8bd01c214595d5c

Gjest Funky Punk
Skrevet

Bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite!

Send inn en bekymringsmelding i dag.

Finner de ikke noe spesielt, så er ingen fare skjedd og familien kan fortsette livet som før

Om de finner noe de reagerer på så vil de sette igang tiltak

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke er snakk om vold eller overgrep, kunne jeg godt ha brukt noen dager til å tenke meg om, ts. Men når det gjelder type straff, er det veldig relevant for hva jeg ville gjort. Om jeg f.eks. observerte noen stenge barnet sitt inne et sted som straff eller de helte chilisaus i munnen deres som straff, så ja, jeg ville helt klart ringt barnevernet om jeg observerte det. Da ville jeg ikke tenkt at jeg skulle se om det skjedde en tredje gang, fordi jeg da ville tenkt at det kan si noe om et mønster i avstraffelse, og det ville ikke vært noe poeng for meg å vente. Og da ville jeg tenkt at barnevernet fikk se på det, framfor at jeg skulle operert som en slags etterforsker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og samboeren har observert hva vi syns er en straffemetode som går lengere enn hva vi syns er forsvarlig.

Det er ikke snakk om direkte vold, men vi frykter at det kan ha fysiske og psykiske konsekvenser for barnet.

Vi har sett dette to ganger nå (i går og i dag). Spørsmålet vi dveler med er om vi bør melde i fra nå, eller om vi bør se an situasjonen – det kan jo være at dette er noe som kun skjer disse to gangene og ikke igjen.

Vi kjenner ikke familien og har ingen tilknytning til de, så vi vet ikke hvordan forholdene er innad i denne familien. For alt vi vet kan dette være en velfungerende familie, som bare unntaksvis bruker en straffemetode vi syns er over streken.

På den annen side kan dette være en straffemetode som er hyppig brukt (uten at vi vet om det) og at dette bare er toppen av isfjellet.

Hva tror dere? Bør vi vente litt og se an – se om dette er en gjentagende fast metode, eller bør vi melde i fra nå?

For det skader kanskje ikke å vente noen dager, en ukes tid eller noe slik?

Anonym poster: b67d147069a6a29c291f78053fa93fa9

Desverre så har mange familier gått igjennom et helvete pga for mange antagelser, vi tror,vi trodde.

Anonym poster: 943b71d62b857c7b15307065bb174a03

• Liker 1
Skrevet

Det er fullt mulig å ringe barnevernet og drøfte saken anonymt. Det innebærer at dere ikke oppgir hvem saken dreier seg om. Dere kan gjøre det før dere tar stilling til om dere vil sende bekymringsmelding eller ikke.

Skrevet

Desverre så har mange familier gått igjennom et helvete pga for mange antagelser, vi tror,vi trodde.

Og godt er det at vi ikke har høyere terskel for å si fra for barnas del,så får heller foreldrene tåle dette "helvetet". Det er BARNEvern ikke FORELDREvern!

Skrevet (endret)

Hadde noen giddet å få ut finger'n hadde vi kanskje sluppet Christoffer-saken feks...

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...