AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #1 Skrevet 11. februar 2013 Katten min som har bodd her i mange år har aldri hatt et uhell, det er en voksen god jeger med instinkter og vettet i behold, trodde jeg. Så lander det en kjøttmeis på verandarekkverket og for første gang i sitt 12 årige liv så bommer pus og deiser rett ned i hagen hvor det står en stor whiskytønne med masse jord i, alt jeg så var at katten forsvant over kanten, da jeg kom ut gikk hun lavmælt på bakken og rundt for å komme inn igjen. Jeg mistenker at katten fallt ned på den tønna med jord, og det gjorde landingen mykere. Undersøkte katten fra alle vinkler, men den virker helt frisk, nå ligger den og sover. Om det er noe, ser det ut som stoltheten fikk en knekk. Under er det betong og gresspartier. Er det noe jeg bør være obs på, skjuler katter smerter veldig? Jeg tror alt er i orden, katten virker ikke i det hele tatt skadet. Anonym poster: 7abda635332cbc2a74a4ac31ffe39237
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #2 Skrevet 11. februar 2013 Katter pleier å sjule deres smerte. Du kan se om hun går normalt. Noen katter greier seg perfekt med et sånt fall, andre ikke. Om jeg var deg ville jeg gå hos dyrlege bare for sikkerhetskjyld. Anonym poster: 3c9ab6f03f80d7af2ab23076e638bcaa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #3 Skrevet 11. februar 2013 De lander jo nesten uten unntak på beina, selv om det ikke er så 100% som en kan få inntrykk av. Normalt skal det vel gå fint. Er likevel enig i det som sies her: Katter pleier å skjule smerte, så følg godt med fremover. Anonym poster: 0b005073f9180ee86d5e8c60277a4a5f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #4 Skrevet 11. februar 2013 Gir det et par timer, har ringt dyrlege og sagt ifra, han sa at jeg skulle se det an og at det ofte går veldig bra. Så langt så bra, kjenner pusen min veldig godt, og så langt er alt normalt, men følger med. Anonym poster: 858c38e11fac370f4060d8943f133556
Serafina. Skrevet 11. februar 2013 #5 Skrevet 11. februar 2013 Jeg tror jeg ville sjekket med dyrlegen. Min katt gjorde samme stuntet et par ganger mens hun var kattunge og uerfaren. Jeg tok henne med til dyrlegen fordi hun haltet, noe som var greit å få sjekket ut. Men, dyrlegen informerte meg om at de kan få indre skader av å falle sånn, og det kan være greit å utelukke. Nå kan din katt ha landet mykt, men i og med du ikke så det selv kan du ikke være helt sikker.
ninuska_ Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 (endret) Jeg ville fulgt godt med pus, og se hvordan pus føler seg. Ta litt på kroppen, beveg litt på beina og se om pus reagerer. Fortsatte katten å gå videre etter fallet eller la den seg ned? Jeg har en katt som hopper ned fra verandaen når han vil ut - også når ytterdøren står åpen (nei, han får absolutt ikke lov..) og jeg blir like bekymret hver gang. Det er ikke veldig høyt, kanske 2-3 m. Men han har tydeligvis en favorittvei ned (spretter rundt på plenen, og ruller rundt i gresset/snøen når han har hoppet) og iblant klatrer han opp igjen. Bare følg med, la pus være inne i dag kanskje, og hvis katten spiser og drikker som normalt, pluss at den oppfører seg som den pleier, så vil jeg tro det går fint. Men ring alltid dyrlegen og hør med han hvis du er usikker! Endret 11. februar 2013 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #7 Skrevet 11. februar 2013 Det tryggeste er uansett å ta en sjekk hos veterinær eventuelt med røntgen. Om du ikke ønsker å oppsøke veterinær så sjekk: om den spiser (de ødelegger ofte kjeve eller tenner i fall), se at katten beveger seg normalt og har normal urinering og avføring. Om du klarer se etter om du synes den puster normalt... Anonym poster: 72d81cfae31f9f7253a46edcb5832e85
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #8 Skrevet 11. februar 2013 Har sett an katten veldig nøye i hele dag, tok til og med ut feriedag på jobben for det, var så bekymret.. Jeg tror ikke katten ble liggende når den landet, jeg sprang etter katten ut for jeg så det skjedde, og da jeg så ned så gikk den rundt nede på bakken, uskadet. Den har vært litt lavmælt i dag, men tror det bare er såret stolthet. Etter noen timers søvn og hvile, var den helt seg selv igjen, spiser normalt, hun drikker aldri inne, det har hun ikke gjort på mange år, går alltid ut i elva bak huset. Hun har ikke vondt noe sted, ikke ømme områder, ikke noe forandring i oppførsel, ingenting. Puuuuuh, alt er normalt, hilsen svært lettet katteeier :) Anonym poster: 858c38e11fac370f4060d8943f133556
Minya Skrevet 11. februar 2013 #9 Skrevet 11. februar 2013 Hvis hun ikke klynker til når du klemmer på poter og lemmer, mage og hale, så er det nok heller stoltheten som fikk seg en alvorlig knekk. Siden hun falt mer enn tre meter, klarte hun nok å snu seg i lufta (det hadde kanskje gått verre om det var halvannen eller nesten to meter, da katter trenger en viss høyde for å kunne snu seg på veien.). Spiser og drikker hun, og går på toalettet som vanlig, er det nok ingen fare, men jeg ville likevel tatt en liten sjekk hos vetrinær for sikkerhets skyld.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Tror ikke dyrlegen er nødvendig, katten er seg selv igjen Anonym poster: 858c38e11fac370f4060d8943f133556
melly666 Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 Katter er veldig gode på å lande riktig, og det er nesten bra at det er en lang avstand for da får de tid til å justere seg. Bra at katten er seg selv igjen
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Men vurderer å strekke opp litt netting eller noe over balkongen, men det har ikke skjedd tidligere, og jeg tror ikke det skjer igjen at hun hopper utenfor enda en gang... Er nok som dere sier, at høyden ga katten rom til å snu seg og lande på bena Anonym poster: 858c38e11fac370f4060d8943f133556
Gjest Kimkat Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Katten kan virke helt fin utad, men ha indre blødninger som du ikke ser konsekvensene av før det er for sent. Jeg håper virkelig du tok katten til dyrlegen og finn tatt et røntgen eller utralyd. Og til dere som sier at katter som regel lander på beina; det er sant nok det, men det betyr ikke at beina ikke kan knekke under tyngden av dens egen kropp. 6 meter er et ganske langt fall for en liten pusekatt. Høres ikke øyeblikkelig ut som om noen bein er brukket siden den gikk inn igjen selv, men katter er mestere på å skjule smerter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå