Gå til innhold

Boller uten melk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Tenkte å bake boller uten melk til en venninne som ikke tåler det. Fant et par oppskrifter på nett nå, og det ser ut som om stort sett så er melken bare byttet ut med vann?

Det jeg lurer på er egentlig bare om de blir noe gode, eller om jeg burde finne på noe annet? Om noen har en oppskrift å dele som de vet er bra, blir jeg glad :)

Anonym poster: c76d53f6db9df74ef7845dea97c3e9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bedre å bruke laktoseredusert melk, havremelk, rismelk eller soyamelk da? Boller med vann høres ikke godt ut.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg laget veganske fastelavnsboller i dag, og brukte soyamelk i stedet. De ble kjempegode. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant en oppskrift bakpå en melpose som var med vann og olje,og det er de beste bollene jeg noengang har lagd :) Husker ikke oppskriften nå,men poenget er at det går.

Anonym poster: 0da97b7b00defb1a3216ae75c77230c4

Skrevet

De blir gode med vann også.

Anonym poster: 4751add63809236c52b11332446c2edf

Skrevet

Tenker at det må smake som søte rundstykker.......

Skrevet

Det gjør faktisk ikke det :)

Skrevet

Jeg bruker rismelk som erstatning for melk i bakst. Funker supert :)

Skrevet

Fant oppskriften

600 gr hvetemel

100 gr sukker

1 ts kardermomme

1 ts salt

70 gr olje/ margarin

3.5 dl vann

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

De få gangene jeg har brukt vann i boller, er de gangene de har blitt aller best. Ellers kan du jo bare bruke laktosefri melk, det smaker akkurat det samme som vanlig

Skrevet

Det går helt fint å bytte melken ut med vann. Har noen gode oppskrifter på kringler, skillingsboller og hveteboller uten melk, og jeg må si jeg syns det er de som er best.

Anonym poster: 96d5c27eb4f6e49cda52e57e0ebba5cd

Skrevet

Takk for svar, her var det mange gode forslag. Men må innrømme at jeg ikke ble helt klok på hva jeg bør gjøre, vil jo lage de best mulig! :-P Kanskje jeg kan prøve å lage en porsjon med enten havre-, ris- eller soyamelk, og en porsjon med vann/olje. Tror ikke laktoseredusert melk funker, hun bruker ihvertfall ikke dette selv. :-)

Skrevet

Å prøve litt av hvert, på sikt, stemmer jeg i for! Jeg har blitt veldig fornøyd med boller hvor jeg har brukt soyamelk.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Boller med soyamelk smaker HELT likt som boller med kumelk. Anbefales!

Gjest Solsmil
Skrevet

Takk for svar, her var det mange gode forslag. Men må innrømme at jeg ikke ble helt klok på hva jeg bør gjøre, vil jo lage de best mulig! :-P Kanskje jeg kan prøve å lage en porsjon med enten havre-, ris- eller soyamelk, og en porsjon med vann/olje. Tror ikke laktoseredusert melk funker, hun bruker ihvertfall ikke dette selv. :-)

det er forskjell på laktoseredusert melk og laktoseFRI melk. Laktosefri funker

Gjest Badabing
Skrevet

Boller med soyamelk smaker HELT likt som boller med kumelk. Anbefales!

Om ikke bedre.. Nam nam. Jeg ble nesten overrasket over hvor gode de var, bedre enn vanlig. :) De ble mer luftige også. Jeg byttet i tillegg ut smøret med Cocosa.

Skrevet

Jeg har ei svigerinne som ikke tåler melk. Har lagd med vann og blå soft, og synes de smaker like godt som de med melk. Det viktigste for meg er at det er nok kardemomme i :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke hvis man er allergisk mot melkeprotein, vel? Er ikke sikker på hva hun er, men siden hun ikke bruker det selv, regner jeg med at det er best å gå for et annet alternativ.

• Liker 1
Skrevet

Bare hvis det er laktose hun ikke tåler, ts skriver bare at hun ikke tåler melk, kan like gjerne være det er melkeprotein hun er allergisk mot.

Anonym poster: 4751add63809236c52b11332446c2edf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...