Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #1 Skrevet 19. mars 2004 Er det noen som har oppskrift på ett anderledes brød? Må være litt grovt og helst inneholde masse morsomt!
Arkana Skrevet 19. mars 2004 #2 Skrevet 19. mars 2004 Høstbrød 50 g gjær 3 dl vann 2 ½ egg 200 g revet ost (gjerne nøkkelost) 1 ts salt 150 g sammalt hvete, grov 400 g hvetemel 2 finsnittede purrer 2 røde paprika i strimler 2 grønne paprika i strimler 50 g hvetemel ½ egg til pensling revet ost til toppen Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett egg, revet ost, salt og sammalt hvete. Rør videre inn hvetemel til deigen “slipper bollen”. La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Bland grønnsakene med 50 g hvetemel og elt dette inn i den forhevede deigen. Legg deigen i godt smurt form og la den etterheve i ca. 30 minutter. Pensle med sammenvispet egg og strø på ekstra ost. Stek brødet ved 175 grader i ca 1 time. Grovbit m/gulrot ¾ dl finrevet rå potet 1¼ dl finrevet gulrot 2 ts salt 50 g gjær 4 dl lunken melk 1 dl knuste helkorn 2 dl sammalt rug, grov 75 g smør 7-9 dl hvetemel Bland revne røtter med salt og la stå en stund. Løs gjæren i lunken melk og elt inn helkorn og rugmel, og så røttene. Tilsett halvparten av hvetemelet. Bland inn smøret og tilsett mer mel til en fast og smidig deig. La heve et kvarter. Kna godt og form til 6-8 runde brød. Kjevle ut brødene til flate leiver og sett på stekebrett. La heve til dobbel størrelse. Stek ved 250 grader i 9-10 minutter. Pensle med melk og la bli kalde under klede.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2004 #3 Skrevet 19. mars 2004 Masse morsomt!!???? Sånn som at når jeg og mannen står og flirer over brød deigen så blir brødene morsomme? Oppskrift til tre brød 1 1/2 liter væske (vann, potetvann, melk, surmelk) 1 pk fersk gjær 1 ss mørk sirup litt salt ca 1 kg grovt mel halvt om halvt rug og hvete. Og fyller på med fint hvetemel til passe deig Har i litt forskjellig fra gang til gang. Noen never havregryn, eller litt solsikke frø, gresskarfrø, valnøtter andre nøtter, reven gulrot, kokte moste poteter, urter. Ikke alt på en gang, men lager aldri samme brødene to ganger.
Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #4 Skrevet 19. mars 2004 Masse morsomt!!???? Sånn som at når jeg og mannen står og flirer over brød deigen så blir brødene morsomme? . Jepp..
Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #5 Skrevet 19. mars 2004 Høstbrød 50 g gjær 3 dl vann 2 ½ egg 200 g revet ost (gjerne nøkkelost) 1 ts salt 150 g sammalt hvete, grov 400 g hvetemel 2 finsnittede purrer 2 røde paprika i strimler 2 grønne paprika i strimler 50 g hvetemel ½ egg til pensling revet ost til toppen Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett egg, revet ost, salt og sammalt hvete. Rør videre inn hvetemel til deigen “slipper bollen”. La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Bland grønnsakene med 50 g hvetemel og elt dette inn i den forhevede deigen. Legg deigen i godt smurt form og la den etterheve i ca. 30 minutter. Pensle med sammenvispet egg og strø på ekstra ost. Stek brødet ved 175 grader i ca 1 time. Grovbit m/gulrot ¾ dl finrevet rå potet 1¼ dl finrevet gulrot 2 ts salt 50 g gjær 4 dl lunken melk 1 dl knuste helkorn 2 dl sammalt rug, grov 75 g smør 7-9 dl hvetemel Bland revne røtter med salt og la stå en stund. Løs gjæren i lunken melk og elt inn helkorn og rugmel, og så røttene. Tilsett halvparten av hvetemelet. Bland inn smøret og tilsett mer mel til en fast og smidig deig. La heve et kvarter. Kna godt og form til 6-8 runde brød. Kjevle ut brødene til flate leiver og sett på stekebrett. La heve til dobbel størrelse. Stek ved 250 grader i 9-10 minutter. Pensle med melk og la bli kalde under klede. Perfekt! Takk takk! Gjerne flere og dersom noen har!
Arkana Skrevet 19. mars 2004 #6 Skrevet 19. mars 2004 Disse er ikke fullt så grove, men det kan du jo endre på selv ved å bytte ut deler av hvetemelet med ønsket grovt mel. Chèvre, løk og potetbrød 110 g chèvre 4 finsnittede vårløk 175 g poteter 1 ts hakket timian 175 g hvetemel 3 ts bakepulver 1 ts salt ½ ts cayennepepper 1 stort egg 2 ss melk 1 ts sennep Skjær av "skallet" på osten og skjær i 1 cm terninger. Sikt det tørre sammen. Grovriv poteten i melet, tilsett vårløk, timian og 2/3 av osten. Bland forsiktig sammen. Visp egget med melk og sennep og bland det inn i melet. Legg rett på stekebrett og form til et 15 cm rundt brød, trykk resten av osten oppå brødet. Dryss litt mel på og pynt med små kvister av timian. Stek ved 190 grader i 45-50 minutter. Smaker best varm/lunken. Gresk brød 50 g gjær 5 dl yoghurt naturell 1-2 ts honning 2 ss smeltet smør 2 dl valnøtter 1,5 dl sesamfrø 600 g hvetemel 2-3 dl oliven, gjerne både grønn og sort, delt i biter Rør gjæren ut i lunken yoghurt. Ha i salt, honning, smeltet smør, knuste valnøtt og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i så mye hvetemel at du får en passe fast deig. La deigen heve under plast på lunt sted til ca. dobbel størrelse. Elt inn oliven, del deigen i to, og trill hvert emne til brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La brødene etterheve på smurt stekeplate eller bakepapir på lunt sted under plast. Pensles med sammenvispet egg eller vann. Stek brødene nederst i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Avkjøl dem på rist. (Terninger av fetaost og frisk hakket oregano er også kjempegodt i dette brødet.)
Dødspingvinen Skrevet 20. mars 2004 #7 Skrevet 20. mars 2004 Grovbit m/gulrot ¾ dl finrevet rå potet 1¼ dl finrevet gulrot 2 ts salt 50 g gjær 4 dl lunken melk 1 dl knuste helkorn 2 dl sammalt rug, grov 75 g smør 7-9 dl hvetemel Bland revne røtter med salt og la stå en stund. Løs gjæren i lunken melk og elt inn helkorn og rugmel, og så røttene. Tilsett halvparten av hvetemelet. Bland inn smøret og tilsett mer mel til en fast og smidig deig. La heve et kvarter. Kna godt og form til 6-8 runde brød. Kjevle ut brødene til flate leiver og sett på stekebrett. La heve til dobbel størrelse. Stek ved 250 grader i 9-10 minutter. Pensle med melk og la bli kalde under klede. Hvor flate leiver? Ca 1 cm? Tynnere/tykkere?
Arkana Skrevet 20. mars 2004 #8 Skrevet 20. mars 2004 Hvor flate leiver? Ca 1 cm? Tynnere/tykkere? Ja, 1-2 cm.
Crispo Skrevet 20. mars 2004 #9 Skrevet 20. mars 2004 Slik lager jeg brød: 1 pk gjær 1 liter melk + litt vann som jeg skyller i melkekartongen En liten smørklump som jeg smelter 1 pk grovbakst Bittelitt rugmel Resten hvetemel til deigen blir passende Dette er nok til 4 STORE brød som jeg lager i langpannen. Steker dem først ca 25 min på 250 grader, deretter skrur jeg ovnen ned til 200 og lar dem stå 20 min til. Er ikke så mye spennende ndi da, men de er hvertfall gode :-)
Piglet Skrevet 20. mars 2004 #10 Skrevet 20. mars 2004 Disse Brunchbollene er veldig gode, og inneholder mye rart: 1 pk gjær 7 dl lunkent vann 3 dl speltmel 2 revne epler 100 g rosiner 50 g havregryn salt olje hvetemel egg til pensling Løs opp gjæren i vannet. Tilsett rosiner, epler, havregryn, salt og olje. Rør inn spelt mel. (Finnes det i Norge? Det er en "gammel" meltype som gjør brødet mere ferskt og spennede. Hvis ikke det finnes i Norge kan det sikkert erstattes med en litt grov meltype eller bare mere hvetemel.) Tilsett hvetemel til passende konsistens. Hev. Form til boller. Hev. Pensele med egg og strø over havregryn. Stek ved 200 grader i 15 til 20 min. De er veldig gode! Piglet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå