AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Istedenfor å krangle i en annen tråd kan vi ta det her. Folk som argumenterer med at det er uetisk å ha innekatter har oftest ekstremt lite belegg for sine påstander. Så her har jeg et knippe linker som kan få dem til å holde kjeft en gang for alle. - "Is it cruel to keep cats indoors all the time?" En av Storbrittanias fremste veterinærer sier NEI. Men jeg antar at alle dere som har eid en katt eller to vet mye bedre enn en anerkjent veterinær, forfatter og skribent i en av verdens største aviser. Usa's største dyrevernsorganisasjon, en organisasjon som har eksistert siden 1887 mener at katter bør holdes innendørs. Men hva vet vel de? Heller ikke Storbritanias største dyrevernsorganisasjon mener det er galt å holde katter innendørs. Utekatter ødelegger mye av miljøet for andre dyr Ohio State University, et universitet som scorer høyt på internasjonale rankinger har dedikert en hel webside for innekatter deres velvære USAs eldste dyrevernsorganisasjon foretrekker også at katter holdes inne. Anonym poster: 6d3bdf7ebeb38fa51a1a604d394d9965 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Nå er nå faktisk katter et dyr vi har tatt som husdyr nettopp for å drepe smågnagere og andre skadedyr da. Syns det er ganske latterlig å frarøve katter et uteliv. Det er en grunn til at katter ikke er så tamme som hunder. Anonym poster: 8194973d987977546427f0ad3e14ef49 5
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Mja, nå er jeg egentlig av den holdning at om man ikke kan/er villig til å la dyrene leve på en måte som er tilnærmet naturlig for dem, bør man la være å skaffe seg dyr. Katten er ikke såpass domestisert at jeg føler det blir riktig å holde dem som innekatter som norm, det ser jeg bare på den enorme gleden mine har av å løpe i firsprang over plenen, klatre i trærne og grave litt i bedene mine. Samtidig så ser jeg at det i mange tilfeller er mer riktig å holde katter som innekatter, f.eks. om katten er blind eller har hatt et vondt liv på gata. Edit: jeg holder faktisk mine som periodiske innekatter, nå som det er så kaldt, f.eks. er de inne hele tiden. De får heller ikke være ute om når det er mørkt, siden sjansen for at de skal bli påkjørt eller særlig bli tatt av rev øker. De er selvfølgelig vaksinert og kastrert for å minimere sjansen for at de skal plukke opp noen sykdommer når de er ute. Endret 10. februar 2013 av Thorn 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Mja, nå er jeg egentlig av den holdning at om man ikke kan/er villig til å la dyrene leve på en måte som er tilnærmet naturlig for dem, bør man la være å skaffe seg dyr. Katten er ikke såpass domestisert at jeg føler det blir riktig å holde dem som innekatter som norm, *sipppp* Det jeg reagerer på her er at du påstår at katten ikke er domestikert nok,samt at du mener dyr burde leve så tilnærmet naturlig som mulig.For en hund er det unaturlig å gå i bånd.Eller leve etter våre regler.Men de klarer seg.Med litt aktiv katteeier så kan katten fint leve på samme måte. Katten ble domestikert lenge før hunden faktisk. Det er i dag i Norge ,en teori på at katter har det best ved å leve ute.Dette er et syn som er utdatert ,flere steder i verden har det nå blitt mer restriksjoner på kattehold.Og det er godt. Om det blir tilrettelagt for katten,igjennom lek og aktivisering,klan den leve godt som innekatt . Det krever en god eier. Samtidig kan en trene opp kattungen til å gå å bånd,slik at den kan luftes hver dag. Det er mer humant enn å la katter reke ute,krangle med andre katter og hunder. Ser det er så mange tusenvis av katter som er savnet hver dag,de er enten blitt bitt ihjel av hunder eller rever ,påkjørt eller skadet på annet vis. Katter er dessuten uønsket i norsk fauna . Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3 6
amonyn Skrevet 10. februar 2013 #5 Skrevet 10. februar 2013 Det er ihvertfall ikke etisk å ha innehund. 5
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #6 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Det jeg reagerer på her er at du påstår at katten ikke er domestikert nok,samt at du mener dyr burde leve så tilnærmet naturlig som mulig.For en hund er det unaturlig å gå i bånd.Eller leve etter våre regler.Men de klarer seg.Med litt aktiv katteeier så kan katten fint leve på samme måte. Katten ble domestikert lenge før hunden faktisk. Nå har ikke jeg sagt at det er naturlig for hunder å gå i bånd heller, da. Jeg ville aldri ha skaffet meg hund som gikk inne alene hele dagen mens jeg var på jobb og bare fikk et par-tre turer ute i bånd daglig, så jeg ser ikke hvordan det er et argument for å ha innekatter. Det er i dag i Norge ,en teori på at katter har det best ved å leve ute.Dette er et syn som er utdatert ,flere steder i verden har det nå blitt mer restriksjoner på kattehold.Og det er godt. Om det blir tilrettelagt for katten,igjennom lek og aktivisering,klan den leve godt som innekatt . Det krever en god eier. Samtidig kan en trene opp kattungen til å gå å bånd,slik at den kan luftes hver dag. Det er mer humant enn å la katter reke ute,krangle med andre katter og hunder. Ser det er så mange tusenvis av katter som er savnet hver dag,de er enten blitt bitt ihjel av hunder eller rever ,påkjørt eller skadet på annet vis. Katter er dessuten uønsket i norsk fauna . Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3 Jeg har prøvd å lære mine katter til å gå i bånd. Den ene var komplett umulig å få til å bevege seg når båndet kom på, den andre aksepterer det. Men etter at hun har viklet seg inn i busker og klatret opp i trær med båndet på, syns jeg faktisk det er sikrere å la henne gå uten. Jeg bor heldigvis i et relativt trygt nabolag, ellers hadde jeg ikke hatt katt, men ja, det er selvfølgelig en sjanse for at de skal bli påkjørt eller skadet av andre dyr. Jeg syns likevel ikke den sjansen er så stor at det er verdt å ta fra de utemulighetene. Edit: .For en hund er det unaturlig å gå i bånd.Eller leve etter våre regler.Men de klarer seg.. (min utheving). De klarer seg? Du argumenterer med at de klarer seg? Jeg skal i hvert fall aldri ha et dyr som bare klarer seg, da har jeg virkelig feilet som dyreeier. Det går på akkurat det jeg mener om at dyr bør få ha et så naturlig liv som vi mennesker kan tilby dem. Jeg respekterer at andre mener noe annet, men for meg personlig er ikke "klarer seg" godt nok. Endret 10. februar 2013 av Thorn 2
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #7 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Katten ble domestikert lenge før hunden faktisk. Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3 Jeg vil forresten veldig gjerne ha en link til dette. Det jeg finner sier at det aller tidligste beviset for domestisering av katt er fra 10 000 år tilbake, men de tidligste, dog tvilsomme, bevisene for domestisering av hund er fra kanskje så langt som 30 000 år tilbake. Mer beviselig var hundene domestisert for 14 000 år siden. Nå har ikke jeg studert dette emnet, så jeg kan nok la meg overbevise om noe annet hvis du kommer med en seriøs link. Ellers syns jeg katten burde få minst 4000 år på seg før vi krever det samme fra den som vi krever fra hunden Endret 10. februar 2013 av Thorn 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Det er ihvertfall ikke etisk å ha innehund. Hva har det med saken å gjøre? Anonym poster: 6d3bdf7ebeb38fa51a1a604d394d9965
amonyn Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Jeg vil forresten veldig gjerne ha en link til dette. Det jeg finner sier at det aller tidligste beviset for domestisering av katt er fra 10 000 år tilbake, men de tidligste, dog tvilsomme, bevisene for domestisering av hund er fra kanskje så langt som 30 000 år tilbake. Mer beviselig var hundene domestisert for 14 000 år siden. Nå har ikke jeg studert dette emnet, så jeg kan nok la meg overbevise om noe annet hvis du kommer med en seriøs link. Ellers syns jeg katten burde få minst 4000 år på seg før vi krever det samme fra den som vi krever fra hunden Hvor lenge et dyr har vært domestisert sier ingenting om hvor tam den er. Eller hvor mye den kan tilpasse seg menneskelivet. Genene må "være der". Det nytter for eksempel ikke å domestisere en art hvor ingen av individene er tammere enn andre. Hva har det med saken å gjøre? Anonym poster: 6d3bdf7ebeb38fa51a1a604d394d9965 42 2
Fluffe Skrevet 10. februar 2013 #10 Skrevet 10. februar 2013 Katta mi er innekatt. Hun lever ganske godt i ett stort tre etasjes hus! Hun aktiviserers hver dag og får så mye oppmerksomhet hun bare vil. 1
Gjest EryMax Skrevet 10. februar 2013 #11 Skrevet 10. februar 2013 Så om man har katt som ikke burde være ute sånn som ragdoll, hva gjør man da? 1
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #12 Skrevet 10. februar 2013 (endret) Hvor lenge et dyr har vært domestisert sier ingenting om hvor tam den er. Eller hvor mye den kan tilpasse seg menneskelivet. Genene må "være der". Det nytter for eksempel ikke å domestisere en art hvor ingen av individene er tammere enn andre. Nei, og jeg syns selv det er feil å sammenligne katter og hunder, men nå var nå et av argumentene til AB som siterte meg at katter ble domestisert før hundene. Og den påstanden vil jeg gjerne ha link til Endret 10. februar 2013 av Thorn 1
frøkna Skrevet 11. februar 2013 #13 Skrevet 11. februar 2013 Jeg syns det er uetisk å ha en katt inne om den er vant med å leve ute. Noen katter vil også hele tiden hige etter frihet ute, selv om den blir holdt inne, og det blir feil. Tilpasser katten seg livet inne og har levd slik hele livet ser jeg ikke noe galt i å ha katten inne selv om jeg ikke ville holdt en katt slik selv. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #14 Skrevet 11. februar 2013 Nei, og jeg syns selv det er feil å sammenligne katter og hunder, men nå var nå et av argumentene til AB som siterte meg at katter ble domestisert før hundene. Og den påstanden vil jeg gjerne ha link til http://no.wikipedia.org/wiki/Tamkatt http://archaeology.about.com/od/domestications/qt/cat.htm http://www.smithsonianmag.com/history-archaeology/brief_cats.html Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3
Thorn Skrevet 11. februar 2013 #15 Skrevet 11. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Tamkatt http://archaeology.about.com/od/domestications/qt/cat.htm http://www.smithsonianmag.com/history-archaeology/brief_cats.html Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3 Såvidt jeg kan se, støtter alle dine linker min informasjon om at katten ble domestisert senere enn hunden, så jeg lurer fortsatt på hvor grunnlaget for din påstand er? 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #16 Skrevet 11. februar 2013 Poenget er at katter kan fint leve inne, uansett om de har vært tamme lengre eller kortere enn hunder Anonym poster: f7f8b611865fd1053925317f9a207ed3 1
Gjest Crazycatlady Skrevet 12. februar 2013 #17 Skrevet 12. februar 2013 Jeg tror at katter kan ha det fint som innekatter. I USA er det jo helt vanlig, men der er det jo endel som har inngjerdet utegård til kattene sine. Ser egentlig ikke noe galt i å ha innekatt, men da må man tilrettelegge hjemmet sitt mer enn om man har utekatt. Katten må jo aktiviseres eller så kan den bli veldig destruktiv. Har vurdert det selv, men akkurat her vi bor nå så syns jeg det er ok at han går ut. Tenker at det er mange gode grunner for å holde en katt inne også. Trafikk, andre katter og ikke minst mennesker for eksempel. 1
Kjempeliten Skrevet 12. februar 2013 #18 Skrevet 12. februar 2013 De kan vel ha det fint som innekatt, men jeg hadde aldri klart det. Ser at pusene trives bedre ute, og har også sett forskjell på å ha katten ute der det er masse skog og natur å boltre seg i, og der det bare er sement... De trives godt ute i den grønne naturen! 2
Madison_00 Skrevet 12. februar 2013 #19 Skrevet 12. februar 2013 I USA er det jo helt vanlig, men der er det jo endel som har inngjerdet utegård til kattene sine. Ville bare nevne at det i USA også er ganske vanlig å ha "innehunder", spess blandt de med små raser selvsagt. De lærer hundene til å gå på innedo, og aktiviserer og stimulerer dem innendørs hver dag. Kjenner til mange av disse via nettforum, og de aller fleste har flotte hunder som lever godt og på ingen måte er destruktive eller lignende. Men hver for sin smak Noen tanker om hvorfor katter kan være inne men ikke hunder? Kun av ren nyskjerrighet liksom Jeg for min del synes nå at alle, både dyr og mennesker trenger litt nye impulser og stimuli hver dag, men.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #20 Skrevet 12. februar 2013 Jeg merker ingen ser på særegne tilfeller, av dere som er motstandere. Jeg har en døv katt, som ikke er noen form for Einstein akkurat. Om det ikke sier seg selv for enkelte så kan ikke han gå ute uten tilsyn. Jeg har valgt å, til nå, ikke gå ut med ham i bånd engang, da han veldig lett blir stresset på nye plasser. Jeg har også en katt til, som har rett og slett gjort på seg når han tidligere har blitt lempa ut med de andre kattene der han kom fra. Kom ikke og fortell meg at det ville vært "mer naturlig" for dem å være ute. Joda, det ville kanskje være det i den form av naturlig utsnevring, tann for tann, den sterkes rett, men jeg tviler på at dere hadde tvunget døve og angstfulle barn til å tusle rundt i skauen alene. Kattene mine har det best inne, og de kan umulig være de eneste kattene på jorden det gjelder for. Selvfølgelig: Skal du ha innekatt(er) MÅ du tilrettelegge! De må ha mye stimuli i form av leker, ting å klatre på, kos og kjærlighet. For ikke å snakke om plass. Du kan ikke lempe dem inn på soverommet og håpe det å henge i gardinene holder. Anonym poster: 45f7b38bde3cf02b4d4b34c897b049da 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå