Gå til innhold

Skal man aldri få legge fortiden bak seg og begynne på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er bare ett eksempel, og jeg bruker Mette Marit fordi hun er kjent, og ville ikke ta eksempler fra f.eks min omgangskrets av div grunner. (jeg er ikke noe fan av hverken Mette Marit eller kongehuset, om noen skulle henge seg opp i det temaet) men dette er ett eksempel på hvordan hverdagen til hvermansen også kan være.

Mette Marit har som kjent en veldig stormfull fortid,om man kan si det slik med festing,narkotika,sexvideoer osv. Men hun har skjerpet seg, og lagt dette på hyllen. Men enda er det folk som aldri kan la det ligge. Hvor lenge etter man har forandret seg,skal man få slengt etter seg hvordan man var før?

Jeg får vondt i meg at noen mennesker ikke kan la fortid være fortid, slik at den det gjelder kan få komme seg videre i livet sitt. Og spesielt når man har jobbet hardt for å komme seg ut av det sporet man var i.

Uansett hva man gjør, så er det en eller annen som må hinte tilbake til fortiden,og poengtere at; "du var slik og slik før, derfor fortjener du ikke min respekt, uansett hva du gjør nå. Den du var før, er hvordan jeg definerer deg fortsatt." osv osv.

De ødelegger jo for alt denne personen har jobbet for.

Når kan man la fortid være akkurat det, fortid, og la ett menneske få sjansen å få ett normalt liv,som alle andre?

Unner man ikke mennesker som har vært på den gale siden av livet, ett bra liv, siden man støtt og stadig på dra frem historien til vedkommende?

Anonym poster: 9ebd15d41ce776fa5c22fd8704755546

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ikke sabotert deg, men om du f.eks hadde voldtatt noen så er jeg ikke sikker på om jeg kunne unnet deg et godt liv.

om du bare hadde vært som mette marit hadde jeg ikke brydd meg, hun skadet vel aldri noen.

Anonym poster: 88e609ec081b964a35b0ba3c8d8ef432

Skrevet

ville ikke sabotert deg, men om du f.eks hadde voldtatt noen så er jeg ikke sikker på om jeg kunne unnet deg et godt liv.

om du bare hadde vært som mette marit hadde jeg ikke brydd meg, hun skadet vel aldri noen.

Anonym poster: 88e609ec081b964a35b0ba3c8d8ef432

Ts her. Hvorfor ikke? Jeg er blitt voldtatt, men jeg unner likevel ikke han som gjorde det å brenne i helvete, Jeg ser han hver dag, han har ett godt liv, og jeg ett elendig liv.Men alikavel stikker det meg i hjertet om jeg skulle gått offentlig ut med hva han har gjort mot meg. Han hadde mistet alt da,og det klarer jeg ikke å bære.

Skrevet

Jeg mener, han må sone sin straff, men skal jeg itillegg ødelegge hans liv? Hva hjelper det meg? Han har lært sin lekse, og vi begge må gå videre i livet. Bære hat,nag og hevntanker gagner ingen,uansett hvor mye målet helliger.

Skrevet

Jeg mener, han må sone sin straff, men skal jeg itillegg ødelegge hans liv? Hva hjelper det meg? Han har lært sin lekse, og vi begge må gå videre i livet. Bære hat,nag og hevntanker gagner ingen,uansett hvor mye målet helliger.

Synes du har mange kloke tanker ts. Du virker sterk og oppegående! Nei, ingen har rett til å rakke ned på om du var sånn eller sånn tidligere. Gjør deg selv en tjeneste : ikke vær sammen med sånne folk. De lever av å trekke frem dårlige ting hos andre, går aldri videre selv, lever i fortida. Mens du har forandret deg, gått videre. Det krever utrolig styrke å tenke som du gjør. Du hever deg faktisk langt over andre ( positivt ), med å klare å tenke som du gjør. De fleste ville hatet voldtektsmannen ( noe du og sikkert gjorde først ), men du har en evne som få har, evnen til å tilgi. Du har kanskje opplevd andre kjipe ting tidligere i livet, tatt feil valg kanskje, vært annerledes. De som husker deg fra den tida, fortsetter å dømme deg sånn du var da, de har iallefall ikke kommet videre. De sitter fast i sitt mønster, mens du har klart å forandre deg, gått videre. Det står det respekt av! Fortsett å utvikle deg.! Alt for få mennesker utnytter sitt potensial, du er på god vei! Ikke vær sammen med folk som holder deg nede pga sånn som du var tidligere. Sikkert mange som vil bli kjent med deg, nye mennesker. De vil aldri dømme deg! Fortsett med å utvikle deg! Lykke til! Klem fra meg :-)

Skrevet

Jeg er Uenig. Det er siden jeg synes at man ikke bare kan tro at det er greit å gjøre dritt også si etterpå at det var fortiden. Gjør man noe galt burde man få sin straff om det er å gjøre noe vondt. Jeg synes man ikke kan tro man kan slippe unna med ting som man har gjort da synes jeg man skulle tenkt på det før man gjorde det.

Dette er min mening og jeg har lite respekt for sånne mennesker som har gjort andre vondt.

Anonym poster: 2edfacde90c20c69f3fad1cc6a0f90c5

Skrevet

Jeg er Uenig. Det er siden jeg synes at man ikke bare kan tro at det er greit å gjøre dritt også si etterpå at det var fortiden. Gjør man noe galt burde man få sin straff om det er å gjøre noe vondt. Jeg synes man ikke kan tro man kan slippe unna med ting som man har gjort da synes jeg man skulle tenkt på det før man gjorde det.

Dette er min mening og jeg har lite respekt for sånne mennesker som har gjort andre vondt.

Anonym poster: 2edfacde90c20c69f3fad1cc6a0f90c5

Det handler ikke om å slippe straff/konsekvenser. Det handler om å gå videre selv etterpå, ( når h*n har fått sin straff ) Og det hjelper ingen som har blitt utsatt for noe kjipt, å repetere det igjen og igjen, aldri gå videre, være et offer...Ønske om å hevne seg hele tiden gjør at man bare blir bitter og kaster bort tid og energi på noen som absolutt ikke fortjener det!

Skrevet

Ts nevnte og at folk dømmer henne for sånn hun var tidligere. Vi kan alle forandre oss, noe som er en god tanke!

Skrevet

Ts her. Hvorfor ikke? Jeg er blitt voldtatt, men jeg unner likevel ikke han som gjorde det å brenne i helvete, Jeg ser han hver dag, han har ett godt liv, og jeg ett elendig liv.Men alikavel stikker det meg i hjertet om jeg skulle gått offentlig ut med hva han har gjort mot meg. Han hadde mistet alt da,og det klarer jeg ikke å bære.

Det burde han kanskje tenkt på før han voldtok? Har han bedt om tilgivelse?
Skrevet

vil ikke si det ødelegger for personen og alt man har jobbet for. om mennesker velger å dømme deg for tidligere tabber så er det opp til en selv om man ønsker å la andre ødelegge. folk som dømmer meg pga tidligere sprell har jeg ikke plass til i livet mitt. jeg fokuserer heller på de som ikke dømmer meg.

Skrevet

helt enig

Skrevet

Dersom eg veit at nokon mobbar te døme, så har eg ikkje lett for å gløyma det nei. Mobbarane lyt visa omgjevnadane at han/ho angrar på fortida si og jobba for at da ikkje skal henda meira. Fyrst da kan eg byrja å sjå andre kvalitetar hjå personane.

Ikkje enkelt å lata vera å dømma andra ser eg.

Skrevet

Hvordan vet du at han har lært sin lekse hvis du aldri anmeldte ham? :klo:

Skrevet

Hvordan vet du at han har lært sin lekse hvis du aldri anmeldte ham? :klo:

Hvor står det at han aldri ble anmeldt? Om du leser teksten en gang til ser du det står ; han må sone sin straff, men skal jeg itillegg ødelegge hans liv?

Skrevet

Tja, du må nok gå noen år på den smale sti først.

Mye avhengig av hvilke synder det dreier seg om selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

Synes du har mange kloke tanker ts. Du virker sterk og oppegående! Nei, ingen har rett til å rakke ned på om du var sånn eller sånn tidligere. Gjør deg selv en tjeneste : ikke vær sammen med sånne folk. De lever av å trekke frem dårlige ting hos andre, går aldri videre selv, lever i fortida. Mens du har forandret deg, gått videre. Det krever utrolig styrke å tenke som du gjør. Du hever deg faktisk langt over andre ( positivt ), med å klare å tenke som du gjør. De fleste ville hatet voldtektsmannen ( noe du og sikkert gjorde først ), men du har en evne som få har, evnen til å tilgi. Du har kanskje opplevd andre kjipe ting tidligere i livet, tatt feil valg kanskje, vært annerledes. De som husker deg fra den tida, fortsetter å dømme deg sånn du var da, de har iallefall ikke kommet videre. De sitter fast i sitt mønster, mens du har klart å forandre deg, gått videre. Det står det respekt av! Fortsett å utvikle deg.! Alt for få mennesker utnytter sitt potensial, du er på god vei! Ikke vær sammen med folk som holder deg nede pga sånn som du var tidligere. Sikkert mange som vil bli kjent med deg, nye mennesker. De vil aldri dømme deg! Fortsett med å utvikle deg! Lykke til! Klem fra meg :-)

Takk :) Ja,du har rett i mye av det du sier her. Takk for svar :)

Det handler ikke om å slippe straff/konsekvenser. Det handler om å gå videre selv etterpå, ( når h*n har fått sin straff ) Og det hjelper ingen som har blitt utsatt for noe kjipt, å repetere det igjen og igjen, aldri gå videre, være et offer...Ønske om å hevne seg hele tiden gjør at man bare blir bitter og kaster bort tid og energi på noen som absolutt ikke fortjener det!

Nemlig.

Ts nevnte og at folk dømmer henne for sånn hun var tidligere. Vi kan alle forandre oss, noe som er en god tanke!

Jeg var noe a la Mette Marit, men fordi jeg brukte rus for å glemme det vonde som hadde skjedd meg. Nå har jeg sluttet med rus, kommet på rett kjør, og bearbeidet alle mine traumer. Men alikavel er det folk som ser ned på meg grunnet den jeg var i rusperioden min. De så jenta som drakk tett, men ikke hva som var årsaken til det.

Dersom eg veit at nokon mobbar te døme, så har eg ikkje lett for å gløyma det nei. Mobbarane lyt visa omgjevnadane at han/ho angrar på fortida si og jobba for at da ikkje skal henda meira. Fyrst da kan eg byrja å sjå andre kvalitetar hjå personane.

Ikkje enkelt å lata vera å dømma andra ser eg.

Jo, men det er jo det jeg skriver i åpningsinnlegget; når man har jobbet hardt for å forbedre seg, og har resultater å vise til. Skal man enda bli dømt for den man var. Jeg tenker om de som mobbet meg; det var den de var den gangen, og når jeg ser at de ikke er slik mer, hvorfor skal jeg til stadighet slenge i ansiktet på de hva de har gjort. Hverken jeg eler de kommer seg videre da.

Skrevet

Tja, du må nok gå noen år på den smale sti først.

Mye avhengig av hvilke synder det dreier seg om selvfølgelig.

Greit, ta Mette Marit som i eksemplet mitt. nå har hun vært gift med Håkon i 12 år, hun har ikke rørt rus, hun har tatt master(?) osv osv. Men hver gang det kommer oppslag om henne, er det noen som kaller henne både det ene og andre basert på fortiden hennes. Hvor lenge skal hun "sone" før hun er frikjent i folkets øyne? 15-20-30 år? Jeg synes hun har bevist ganske bra at hun ikke er på den veien hun var lengre.

Skrevet

Greit, ta Mette Marit som i eksemplet mitt. nå har hun vært gift med Håkon i 12 år, hun har ikke rørt rus, hun har tatt master(?) osv osv. Men hver gang det kommer oppslag om henne, er det noen som kaller henne både det ene og andre basert på fortiden hennes. Hvor lenge skal hun "sone" før hun er frikjent i folkets øyne? 15-20-30 år? Jeg synes hun har bevist ganske bra at hun ikke er på den veien hun var lengre.

Tja, det er jo ikke normalt å være i offentlighetens lys. Dessuten er forventningene til tronearvingens make høye.

Dette kongehus opplegget er jo noe sære greier i det store og hele når sant skal sies.

Men for vanlige folk blir det jo ikke sånn. Da blir det mer de som kjente deg når det pågikk som husker det som var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...